Rozdział 10 - Handel wewnętrzny. - Narodowy Plan Gospodarczy na 1963 r.

Monitor Polski

M.P.1962.89.415

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 grudnia 1962 r.

X.

Handel wewnętrzny.

1.
Sprzedaż detaliczna ogółem, obejmująca sprzedaż dokonywaną przez uspołecznione przedsiębiorstwa handlu detalicznego, zakłady gastronomiczne, stołówki, oddziały zaopatrzenia robotniczego, organizacje społeczne, sklepy przyzakładowe oraz sprzedaż bezpośrednią dla ludności z hurtu, zbytu, skupu i zakładów produkcyjnych, w cenach 1 października 1962 r. powinna wynieść 276.700 mln zł. W porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu na 1962 r. w cenach bieżących sprzedaż detaliczna powinna wzrosnąć o 3,6%.
2.
Przewiduje się, że z ogólnej wartości sprzedaży detalicznej w wysokości 276.700 mln zł przypadnie na:
1963 plan% 1963
1962 p.w.
Sprzedaż w detalu państwowych organizacji handlowych i oddziałów zaopatrzenia robotniczego119.899,8103,4
w tym: wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw handlowych75.020,0103,0
Sprzedaż w detalu spółdzielczych organizacji handlowych124.802,7103,1
w tym: Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" (łącznie ze sprzedażą dla kółek rolniczych) 67.200,0103,1
Związek Spółdzielni Spożywców "Społem"51.800,0103,2
Sprzedaż w detalu organizacji społecznych433,099,7
Sprzedaż w sklepach prowadzonych bezpośrednio przez przedsiębiorstwa hurtu i zbytu oraz zakłady produkcyjne3.326,5111,3
Sprzedaż w zakładach gastronomicznych państwowych organizacji handlowych, oddziałów zaopatrzenia robotniczego i stołówkach9.396,3105,7
w tym: wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw handlowych7.275,0106,4
Sprzedaż w zakładach gastronomicznych spółdzielczych organizacji handlowych8.121,7106,0
w tym: Centrala Rolnicza Spółdzielni "Samopomoc Chłopska"4.418,0105,9
Związek Spółdzielni Spożywców "Społem"3.500,0106,4
Sprzedaż w zakładach gastronomicznych organizacji społecznych150,0105,4
Sprzedaż bezpośrednia dla ludności z hurtu, zbytu i zakładów produkcyjnych10.570,0104,8
3.
Ustala się, że zaopatrzenie obrotów detalicznych w podstawowe artykuły powinno kształtować się następująco:
Jednostka miary1963 plan% 1963
1962 p.w.
Mąka pszenna rynkowatys. ton412,0105,1
Kasza jęczmienna"135,3102,5
Mięso i przetwory"710,0100,0
Tłuszcze zwierzęce"120,6103,5
Masło śmietankowe"58,598,7
Tłuszcze roślinne"132,3112,3
w tym: margaryna"110,0112,2
Jajamln szt.1.128,0108,5
Mleko spożywczemln l930,0105,7
Cukiertys. ton710,0107,6
Tkaniny wełnianemln mb63,0103,9
Tkaniny bawełniane"397,398,8
Tkaniny jedwabne"92,897,9
Obuwie skórzanetys. par43.450,0104,7
Obuwie gumowe"20.400,0100,0
Motocykle i skuterytys. szt.175,5106,4
Motorowery"45,094,5
Rowery (bez dziecięcych) "560,0101,8
Odbiorniki radiowe"540,0101,0
Telewizory"385,0112,4
Pralki elektryczne"540,0100,3
Lodówki domowe"143,0166,3
Tarcica iglastatys. m3800,0103,1
Cementtys. ton1.800,0108,4
Materiały ściennemln jednostek ceramicznych2.060,0110,2
Wapno budowlanetys. ton580,0108,0
Węgiel kamienny łącznie z przeznaczonym dla potrzeb administracji (bez deputatów) "12.100,0102,5

W ogólnej wartości towarów przeznaczonych na zaopatrzenie obrotów detalicznych wartość artykułów żywnościowych wzrośnie w cenach bieżących o 2,5%, a artykułów nieżywnościowych o 3,0% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1962 r.

4.
Dla zrealizowania planowanego zaspokajania potrzeb ludności i dalszego usprawnienia działalności handlu wewnętrznego należy:
1)
zwrócić większą niż dotychczas uwagę na prawidłowe gospodarowanie towarami przeznaczonymi na potrzeby rynku wewnętrznego, a w szczególności prawidłowy ich rozdział między poszczególne tereny konsumpcyjne, w tym także towarów produkcyjno-inwestycyjnych dla wsi, na bardziej wnikliwą gospodarkę zapasami towarów rynkowych oraz dokonywanie zamówień w przemyśle w oparciu o głębszą analizę aktualnych potrzeb rynku;
2)
rozszerzać wykorzystanie lokalnych źródeł dostaw towarów, w tym także z produkcji własnej handlu, i dążyć do wzbogacenia asortymentu wyrobów przeznaczonych na rynek;
3)
przeciwdziałać nadmiernemu wzrostowi sprzedaży artykułów rynkowych dla jednostek budżetowych i gospodarczych;
4)
oszczędnie i celowo wykorzystywać środki przeznaczone do realizacji zadań handlu wewnętrznego, a w szczególności środki na inwestycje i remonty;
5)
wprowadzić usprawnienia i zmiany, które pozwolą na pełną realizację wzrastających zadań i dalszą poprawę poziomu obsługi ludności;
6)
rozwijać i pogłębiać współpracę handlu z przemysłem opartą na analizie potrzeb rynku, badania kierunków konsumpcji i elastyczności popytu oraz wymianę informacji w tym zakresie.