Nadanie statutu przedsiębiorstwu państwowemu "Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych".

Monitor Polski

M.P.1947.63.458

Akt utracił moc
Wersja od: 11 maja 1947 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 28 kwietnia 1947 r.
wydane w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów w sprawie nadania statutu przedsiębiorstwu państwowemu "Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych".

Na podstawie art. 8 dekretu z dnia 10 listopada 1945 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego: "Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych"(Dz U. R. P. Nr 52, poz. 297) zarządza się, co następuje:
Przedsiębiorstwu państwowemu "Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych" nadaje się Statut, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Przedsiębiorstwa państwowego "Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych".
I.
Nazwa, siedziba, zadania i zakres działalności przedsiębiorstwa.
§  1.
Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych jest przedsiębiorstwem państwowym.

W dalszym ciągu przedsiębiorstwo Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych zwane będzie w skróceniu "przedsiębiorstwem".

§  2.
Siedzibą przedsiębiorstwa jest miasto Łódź.

Minister Skarbu może zarządzić przeniesienie siedziby przedsiębiorstwa.

Działalność przedsiębiorstwa obejmuje obszar całego Państwa Polskiego.

§  3.
Przedsiębiorstwo stanowi odrębną jednostkę gospodarczą, jest osobą prawną i podlega wpisowi do rejestru handlowego.

Wpisowi podlegają:

a)
nazwa, siedziba i przedmiot przedsiębiorstwa,
b)
imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorstwa oraz do podpisywania zobowiązań przedsiębiorstwa,
c)
zmiany powyższych danych.
§  4.
Przedmiotem działania przedsiębiorstwa jest produkcja banknotów, papierów wartościowych, znaczków stemplowych, sądowych, pocztowych, banderoli i druków o szczególnym znaczeniu, oraz eksploatacja w tym celu zakładów przemysłu pomocniczego.
§  5.
Dla osiągnięcia swych celów może przedsiębiorstwo:
a)
nabywać w ramach planów finansowo-gospodarczych majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu,
b)
wydzierżawiać majątek, nieruchomy i ruchomy
c)
nabywać, obciążać i zbywać majątek ruchomy nie wyłączając papierów wartościowych,
d)
brać udział w innych przedsiębiorstwach, uruchamiać dla swych potrzeb zakłady graficzne, pomocnicze, papiernie itd.
§  6.
Gospodarka przedsiębiorstwa prowadzona jest według zasad handlowych na podstawie rocznych planów finansowo - gospodarczych, zatwierdzonych przez Ministra Skarbu.
§  7.
Organem przeznaczonym dla publikacji przedsiębiorstwa jest Monitor Polski, a jeśli względy celowości przemawiają za tym, również organy prasy.
II.
Kapitał zakładowy.
§  8.
Kapitał zakładowy przedsiębiorstwa stanowi sumę 1.000.000 zł wpłacona przez skarb Państwa jako wkład nie podlegający wycofaniu.
III.
Zwierzchni nadzór nad przedsiębiorstwem.
§  9.
Zwierzchni nadzór nad przedsiębiorstwem sprawuje Minister Skarbu.
IV.
Władze przedsiębiorstwa
§  10.
Władze przedsiębiorstwa stanowią:

A. Rada Nadzorcza.

B. Dyrekcja

C. Komisja Rewizyjna

A. Rada Nadzorcza

§  11.
Rada Nadzorcza składa się z pięciu osób, z których trzy mianuje Minister Skarbu bezpośrednio, dwie zaś na wniosek Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

Minister Skarbu może odwoływać członków Rady Nadzorczej w każdym czasie.

§  12.
Za każdorazowy udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej pobierają członkowie wynagrodzenie z funduszów przedsiębiorstwa, w wysokości ustalonej przez Ministra Skarbu.
§  13.
Na czele Rady Nadzorczej stoi Przewodniczący, w razie zaś jego nieobecności zastępca. Przewodniczącego i jego zastępcę wyznacza spośród członków Rady Nadzorczej Minister Skarbu.
§  14.
Uchwały Rady Nadzorczej zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w wypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§  15.
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący co najmniej raz na kwartał.

Ponadto Rada Nadzorcza będzie zwoływana na żądanie Ministra Skarbu na wniosek Naczelnego Dyrektora przedsiębiorstwa, lub na wniosek dwóch członków Rady.

§  16.
Do ważności uchwał Rady Nadzorczej potrzebna jest obecność co najmniej trzech członków Rady, w tym Przewodniczącego lub jego zastępcy.
§  17.
Protokóły Rady Nadzorczej wpisywane są do specjalnej księgi protokółu i podpisywane przez wszystkich obecnych członków.
§  18.
Do Rady Nadzorczej należy:
a)
ogólny nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa,
b)
uchwalenie regulaminu Dyrekcji,
c)
uchwalenie rocznych zamknięć rachunkowych,
d)
uchwalenie planu finansowo - gospodarczego,
e)
przedstawienie Ministrowi Skarbu wniosków w sprawie mianowania, zwolnienia lub pociągnięcia do odpowiedzialności służbowej Naczelnego Dyrektora,
f)
ustalenie ilości stanowisk dyrektorów przedsiębiorstwa,
g)
mianowanie i zwalnianie na wniosek Naczelnego Dyrektora dyrektorów,
h)
uchwalenie tworzenia i kasowania oddziałów i zakładów,
i)
uchwalenie wniosków o zbywaniu i obciążeniu majątku nieruchomego,
j)
uchwalenie warunków zaciągania pożyczek,
k)
składanie rocznych i innych sprawozdań Ministrowi Skarbu,
l)
uchwalenie wniosków w sprawie zmiany siedziby przedsiębiorstwa,
ł)
uchwalenie i rozstrzyganie w innych sprawach przekraczających uprawnienia Dyrekcji.

Uchwały Rady Nadzorczej w sprawach wymienionych w punktach: b), c), d), f), h), i), j) i l) niniejszego paragrafu podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Skarbu.

B. Dyrekcja

§  19.
Dyrekcja przedsiębiorstwa składa się z Naczelnego Dyrektora oraz dyrektorów.

Naczelnego Dyrektora mianuje i zwalnia Minister Skarbu na wniosek Rady Nadzorczej.

Dyrektorów mianuje i zwalnia Rada Nadzorcze na wniosek Naczelnego Dyrektora.

§  20.
Na czele Dyrekcji przedsiębiorstwa stoi Naczelny Dyrektor odpowiedzialny za całokształt działalności przedsiębiorstwa.
§  21.
Naczelny Dyrektor przyjmuje i zwalnia personel pracowniczy.
§  22.
Zastępcą Naczelnego Dyrektora jest jeden z dyrektorów wyznaczony przez Radę Nadzorczą na wniosek Naczelnego Dyrektora.

Zastępca Naczelnego Dyrektora pełni funkcję Naczelnego Dyrektora w razie jego nieobecności.

§  23.
Do zakresu działania Dyrekcji należy kierownictwo techniczne, handlowe i administracyjne oraz załatwianie wszelkich spraw, które nie zostały wyraźnie zastrzeżone Radzie Nadzorczej.

Czynności Dyrekcji określa regulamin. Dyrekcja obowiązana jest prowadzić przedsiębiorstwo ze starannością sumiennego kupca.

§  24.
Dyrekcja reprezentuje przedsiębiorstwo wobec władz sądowych, administracyjnych, samorządowych i osób trzecich.

Do ważności zobowiązań przedsiębiorstwa wymagane są podpisy dwóch członków Dyrekcji. Pisma zawierające zobowiązania przedsiębiorstwa winny być ponadto zaopatrzone w pieczęć okrągłą.

Korespondencja zwykła wymaga dwóch podpisów, w tym podpisu jednego z dyrektorów.

§  25.
Na czele zakładów i oddziałów przedsiębiorstwa, stanowiących wyodrębnione jednostki administracyjne stoją kierownicy podlegli pod względem służbowym Dyrekcji.

Kierownicy ci są odpowiedzialni za całokształt działalności kierowanych przez siebie zakładów lub oddziałów i składają Dyrekcji okresowe sprawozdanie ze swej działalności.

Kierownicy zakładów lub oddziałów są zwierzchnikami personelu pracowniczego zatrudnionego w podległych im zakładach lub oddziałach.

Mianowanie i zwalnianie personelu pracowniczego należy do Naczelnego Dyrektora przedsiębiorstwa (§ 21) lub do kierownika zakładu albo oddziału, w ramach, udzielonego przez Naczelnego Dyrektora upoważnienia.

C. Komisja Rewizyjna.

§  26.
Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób mianowanych przez Ministra Skarbu.

Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą należeć do Rady Nadzorczej do Dyrekcji ani być pracownikami przedsiębiorstwa.

Za każdorazowy udział w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej pobierają członkowie wynagrodzenie z funduszów przedsiębiorstwa w wysokości ustalonej przez Ministra Skarbu.

§  27.
Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu do ksiąg dowodów i korespondencji przedsiębiorstwa, prawo rewizji kasy i portfelu oraz sprawdzania działalności przedsiębiorstwa, jego oddziałów i zakładów.

Komisja Rewizyjna przeprowadza szczegółową doroczną kontrolę rachunkową i kasową, bada księgi, bilanse oraz stan majątkowy przedsiębiorstwa i o wynikach kontroli przedkłada sprawozdania ze swych czynności bezpośrednio Ministrowi Skarbu.

Komisja Rewizyjna działa sama, w razie potrzeby przy udziale biegłych i rzeczoznawców przez siebie powołanych.

V.
Zamknięcia rachunkowe.
§  28.
Rokiem operacyjnym przedsiębiorstwa jest rok kalendarzowy. Pierwszy okres trwa od dnia rozpoczęcia działalności przedsiębiorstwa do końca roku, w którym przedsiębiorstwo rozpoczęło swą działalność.

Nie później niż w trzy miesiące po ukończeniu roku operacyjnego Dyrekcja sporządzi roczne sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa oraz bilans i rachunek wyników i przedłoży je Radzie Nadzorczej.

VI.
Przepisy końcowe.
§  29.
Pracownicy przedsiębiorstwa, prócz Naczelnego Dyrektora, nie są pracownikami państwowymi. Ich stosunek służbowy uregulują przepisy o pracownikach przedsiębiorstw państwowych.
§  30.
W postępowaniu sądowym i sądowo-administracyjnym Naczelny Dyrektor może w poszczególnych wypadkach powierzyć zastępstwo prac i interesów przedsiębiorstwa Prokuratorii Generalnej, na zasadach ogólnie obowiązujących przepisów o działalności Prokuratorii.