Książki skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

Monitor Polski

M.P.1971.47.305

Akt utracił moc
Wersja od: 17 września 1971 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 1 września 1971 r.
w sprawie książek skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego.

Na podstawie § 38 uchwały nr 151 Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1971 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (Monitor Polski Nr 41, poz. 260) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o placówce handlowej - należy przez to rozumieć placówkę uspołecznionego handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego prowadzącą sprzedaż detaliczną bądź produkcję i detaliczną sprzedaż towarów (wyrobów) albo świadczącą inne usługi, z wyłączeniem sprzedaży obnośnej, bez względu na jej podporządkowanie organizacyjne,
2)
o przedsiębiorstwie - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, której placówka handlowa bezpośrednio podlega, tj. przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnię, organizację społeczną,
3)
o konsumentach - należy przez to rozumieć także osoby nabywające towary w placówkach handlowych lub korzystające z usług placówek handlowych.
1.
Każda placówka handlowa obowiązana jest prowadzić książkę do wpisywania skarg i wniosków, zwaną dalej "książką".
2.
W domach towarowych, sklepach wielodziałowych oraz w dwu- i wielosalowych zakładach gastronomicznych należy prowadzić tyle książek, aby konsumenci mogli z nich swobodnie korzystać bez potrzeby oddalania się od miejsc zakupu towaru lub spożycia posiłku.
1.
Kierownik placówki handlowej obowiązany jest umieścić książki wraz z przyborami do pisania w miejscach widocznych i swobodnie dostępnych dla konsumentów, aby mogli oni dokonywać wpisów bez jakichkolwiek utrudnień oraz bez potrzeby zwracania się do pracowników placówki o wydanie książki.
2.
Od konsumentów zamierzających dokonać w książce wpisu pracownicy placówki handlowej nie mogą żądać okazania dokumentów dla stwierdzenia tożsamości.
3.
Dla ułatwienia konsumentom korzystania z książki należy w miejscu, gdzie się ona znajduje, umieścić odpowiedni napis informujący.
4.
Opiekę nad książką w placówce handlowej powinien sprawować kierownik placówki (sali, piętra), a w razie jego nieobecności wyznaczony pracownik przebywający stale w pomieszczeniu placówki handlowej.
5.
Wewnątrz książki powinna być podłożona kalka w celu sporządzenia skargi lub wniosku w dwóch egzemplarzach.
1.
Kierownik placówki handlowej obowiązany jest codziennie sprawdzić stan zapisów w książce i bieżąco załatwiać wpisane skargi i wnioski.
2.
Skargi i wnioski nie załatwione pozytywnie przez kierownika placówki handlowej oraz skargi i wnioski bez nazwiska i adresu osoby wpisującej, a także te, których załatwienie wykracza poza kompetencje lub możliwości kierownika placówki handlowej, kierownik placówki przekazuje dyrektorowi przedsiębiorstwa w terminie 3 dni od daty ich wpisania.
3.
Kierownik placówki handlowej przekazuje dyrektorowi przedsiębiorstwa kopie skarg lub wniosków, o których mowa w ust. 2, wraz z wyjaśnieniem przyczyn ich niezałatwienia. Jeżeli kopia skargi lub wniosku jest nieczytelna albo jeżeli wpis został dokonany bez kopii, kierownik placówki handlowej sporządza na karcie książki o tym samym numerze odpis skargi lub wniosku dla przedsiębiorstwa.
4.
O sposobie załatwienia skargi lub wniosku bądź o przekazaniu sprawy do załatwienia dyrektorowi przedsiębiorstwa kierownik placówki handlowej zawiadamia w terminie 3 dni na piśmie konsumenta, który dokonał wpisu. Zawiadomienie o przekazaniu sprawy powinno zawierać adres przedsiębiorstwa.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest rozpatrzyć przekazaną przez kierownika placówki handlowej skargę lub wniosek i udzielić na piśmie odpowiedzi konsumentowi, przesyłając kopię pisma kierownikowi placówki handlowej do wiadomości.
2.
Skarga lub wniosek, przekazane przez kierownika placówki handlowej, powinny być rozpatrzone i załatwione w zasadzie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni. Dyrektor przedsiębiorstwa może w wyjątkowych wypadkach udzielić odpowiedzi w terminie późniejszym, jeżeli załatwienie skargi wymaga uzgodnień, porozumień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt, najpóźniej jednak w terminie 2 miesięcy.
1.
Dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest zorganizować systematyczną kontrolę prowadzenia książek skarg i wniosków przez podległe placówki handlowe.
2.
Jednostka bezpośrednio nadrzędna nad przedsiębiorstwem (zjednoczenie, centrala, związek spółdzielni itp.) powinna:
1)
przeprowadzać kontrole prowadzenia książek w nadzorowanych placówkach handlowych oraz sposobu załatwiania wpisanych skarg i wniosków przez placówki handlowe i dyrektorów przedsiębiorstw, jak również wykorzystania materiałów zawartych w skargach i wnioskach do ochrony interesu społecznego i słusznego interesu obywateli, likwidacji przyczyn skarg i usprawnienia swojej działalności,
2)
dokonywać okresowych analiz skarg i wniosków wpisanych do książek oraz oceny ich załatwiania co najmniej raz w roku.
3.
Niezależnie od kontroli prowadzonych przez przedsiębiorstwo i jednostkę bezpośrednio nadrzędną, książki podlegają kontroli przez inne do tego upoważnione organy.
4.
W książce należy zamieścić datę przeprowadzenia kontroli, podpisy ze wskazaniem stanowisk służbowych osób dokonujących kontroli oraz uwagi bądź zalecenia przekazane w czasie kontroli.
1.
Ewidencję książek prowadzi przedsiębiorstwo.
2.
Książkę z ponumerowanymi kartami i wypełnioną okładką wydaje się kierownikowi placówki handlowej za pokwitowaniem.
3.
Na okładce książki powinny być podane:
1)
dokładny adres placówki handlowej, dla której książka jest przeznaczona (ewentualnie numer telefonu), oraz nazwisko kierownika tej placówki,
2)
odcisk pieczęci przedsiębiorstwa, któremu placówka podlega, ze wskazaniem adresu i numeru telefonu,
3)
dokładny adres i numer telefonu wydziału handlu prezydium terenowo właściwej (powiatowej, miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej,
4)
dokładny adres i numer telefonu właściwego terytorialnie inspektoratu Państwowej Inspekcji Handlowej,
5)
numer książki.
4.
Wydanie nowej książki może nastąpić dopiero po całkowitym wykorzystaniu i zwróceniu starej książki.
5.
Wzór wewnętrznych kart książki zawiera załącznik.
W każdej placówce handlowej powinna znajdować się informacja, w jakich dniach i godzinach odbywają się przyjęcia w sprawach skarg i wniosków w przedsiębiorstwie, ze wskazaniem adresu przedsiębiorstwa.
Traci moc zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 20 grudnia 1960 r. w sprawie książek do wpisywania skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego (Monitor Polski Nr 95, poz. 420).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK