Rozdział 3 - Wizytacje. - Kontrola nauki zawodu i dokształcania się młodocianych zatrudnionych w zakładach pracy.

Monitor Polski

M.P.1959.75.400

Akt utracił moc
Wersja od: 5 września 1959 r.

III.

Wizytacje.

§  6.
1.
Kontrolę przebiegu nauki zawodu i dokształcania się młodocianych sprawują wyznaczone do tego osoby przez wizytacje.
2.
Przedmiotem wizytacji może być całokształt spraw związanych z nauką zawodu i dokształcaniem się młodocianych lub wybrane z tego zakresu zagadnienia.
3.
Wizytujący - w miarę możliwości - powiadamia nadrzędną jednostkę zakładu o zamierzonej wizytacji.
4.
Za zgodą kuratora okręgu szkolnego wizytujący może zaprosić do współudziału w kontroli, w zależności od potrzeby, przedstawicieli odpowiedniego wydziału prezydium rady narodowej, związku zawodowego, organizacji młodzieżowej i izby rzemieślniczej.
§  7.
Wizytującego obowiązuje staranne przygotowanie wizytacji. W toku prac przygotowawczych wizytujący:
1)
zapoznaje się ze sprawozdaniami, wnioskami i zaleceniami z poprzednich wizytacji oraz ze sprawozdaniami szkół dokształcających, do których uczęszczają młodociani zatrudnieni w zakładzie,
2)
zbiera informacje o przebiegu nauki zawodu we właściwej jednostce, której podlega zakład, oraz w związku zawodowym, izbie rzemieślniczej, cechu rzemiosł itp.,
3)
informuje się w wydziale zatrudnienia i spraw socjalnych prezydium rady narodowej o całokształcie zagadnień dotyczących zatrudnienia i szkolenia młodocianych.
§  8.
1.
Wizytację w zakładzie należy rozpocząć od rozmowy z kierownikiem zakładu lub w jego zastępstwie z kierownikiem szkolenia młodocianych przy udziale przedstawiciela rady zakładowej. W czasie rozmowy należy zapoznać kierownika zakładu z zakresem wizytacji.
2.
W toku wizytacji wizytujący sprawdza, czy:
1)
wykaz pracowników młodocianych jest prowadzony przez zakład zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 18 listopada 1958 r. w sprawie wykazu pracowników młodocianych (Dz. U. z 1959 r. Nr 2, poz. 19),
2)
zakład prowadzi szkolenie młodocianych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3)
programy nauki zawodu zostały opracowane zgodnie z wytycznymi właściwego ministerstwa na podstawie wytycznych Ministerstwa Oświaty,
4)
łączna liczba godzin nauki w szkole i pracy w zakładzie jest zgodna z art. 13 ustawy,
5)
plan przejścia uczniów przez stanowiska szkoleniowe jest opracowany zgodnie z programem nauki zawodu,
6)
dla poszczególnych stanowisk szkoleniowych opracowano wyciągi z programów, zawierające wykaz prac, które uczeń powinien wykonać,
7)
przyjęta organizacja nauczania (wydzielone warsztaty szkoleniowe, pola szkoleniowe, stanowiska ćwiczebne, brygady uczniowskie, brygady robotników itd.) zapewnia uczniom sprzyjające warunki do przyswojenia treści programu nauczania.
§  9.
Na stanowiskach szkoleniowych wizytujący sprawdza i ocenia:
1)
realizację programu i planu przejścia uczniów przez stanowiska szkoleniowe oraz wykonanie planu prac (robót, czynności, zajęć) na poszczególnych stanowiskach,
2)
organizację i metody nauczania,
3)
warunki bezpieczeństwa i higieny pracy,
4)
orientację ucznia w przepisach przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
5)
znajomość przez ucznia przepisów określających prawa i obowiązki pracowników, a szczególnie przepisów dotyczących młodocianych,
6)
wyniki nauczania i wychowania.
§  10.
Celem zbadania wyników szkolenia wizytujący:
1)
obserwuje pracę uczniów,
2)
w miarę możliwości i stosownie do istniejących w zakładzie warunków zleca uczniom wykonanie określonej czynności lub operacji oraz osobiście ocenia jakość wykonanej pracy,
3)
bada dokumentację szkoleniową prowadzoną przez instruktora i ucznia (rysunki robocze, zeszyty uczniowskie z praktycznej nauki zawodu itp.).
§  11.
Badając szkolenie w brygadach uczniowskich wizytujący między innymi zwraca uwagę, czy:
1)
podział pracy szkoleniowej w brygadzie jest prawidłowy i opieka instruktorska należycie zorganizowana,
2)
plan przejścia uczniów w brygadzie przez różne stanowiska zapewnia uczniowi zapoznanie się z różnorodnością robót i urządzeń technicznych zgodnie z programem szkolenia.
§  12.
W razie włączenia uczniów do brygad wykwalifikowanych robotników lub do prac w zespole sprzedawców, wizytujący bada, czy:
1)
uczniowie przeszli wstępne przeszkolenie na wydzielonych stanowiskach szkoleniowych,
2)
szkolenie w brygadach zapewnia uczniom opanowanie zadań szkoleniowych wyznaczonych w programie.
§  13.
Wizytujący obowiązany jest ocenić pracę i kwalifikacje instruktorów. W tym celu bada, czy instruktorzy:
1)
posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe,
2)
stosują właściwe metody szkolenia (obserwacje, pokazy, ćwiczenia i objaśnienia), czy wyjaśniają, na czym polega zadanie każdego ucznia, w jakiej kolejności należy wykonywać poszczególne etapy prac, czy przestrzegają w nauczaniu zasady stopniowania trudności i poglądowości oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
3)
kontrolują i oceniają systematycznie pracę uczniów,
4)
dbają o należyte wychowanie uczniów, rozwijają ich samodzielność w pracy, poczucie obowiązku i odpowiedzialności.
§  14.
1.
Kuratorium powinno wizytować również egzaminy młodocianych, którzy odbywają naukę zawodu w zakładach, i w tym celu żądać od zakładu zawiadamiania o terminach egzaminów.
2.
W czasie wizytacji egzaminów należy:
1)
sprawdzić przygotowanie do egzaminów; w szczególności należy zwrócić uwagę na właściwą organizację egzaminów, kwalifikacje egzaminatorów i prawidłowy dobór prac egzaminacyjnych,
2)
skontrolować zgodność przebiegu egzaminu z obowiązującymi przepisami,
3)
ocenić wyniki nauczania.
§  15.
1.
Po zakończeniu wizytacji należy opracować ocenę przebiegu i wyników nauki zawodu i dokształcania, a następnie sformułować wnioski.
2.
Ocenę dokształcania i nauki zawodu oraz wnioski wizytujący omawia z kierownikiem zakładu lub w jego zastępstwie z kierownikiem szkolenia, jak również uzgadnia z nim sprawy, które będą przedmiotem powizytacyjnej narady z instruktorami oraz innymi pracownikami zakładu zainteresowanymi szkoleniem młodocianych.
3.
Na naradzie wizytujący omawia wyniki nauczania i wychowania młodzieży, podkreślając stwierdzone osiągnięcia zakładu i poszczególnych instruktorów oraz stwierdzone niedociągnięcia i braki, ustala przyczyny nie zadowalających wyników i udziela odpowiednich wskazówek.
4.
Wizytujący opracowuje zwięzły protokół przebiegu i wyników wizytacji. Protokół należy sporządzić w 2 egzemplarzach z przeznaczeniem dla zakładu i kuratorium. Jeżeli wizytujący jest pracownikiem szkoły lub inspektoratu, dla tych instytucji sporządza się trzeci egzemplarz protokołu.
§  16.
1.
W ciągu 15 dni od daty zakończenia wizytacji kuratorium powinno przesłać do zakładu zalecenia i wnioski.
2.
Kuratorium może sformułować wnioski dla jednostki nadrzędnej nad zakładem i związku zawodowego, cechu, izby rzemieślniczej i innych instytucji zainteresowanych wynikami wizytacji. Wnioski, które według oceny kuratorium należy skierować do poszczególnych resortów albo do Ministerstwa Oświaty kuratorium przesyła do Ministerstwa Oświaty.