Rozdział 3 - Planowanie finansowe. - Gospodarstwa pomocnicze prowadzone na zasadach rozrachunku gospodarczego przez jednostki budżetowe.

Monitor Polski

M.P.1967.25.117

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 1969 r.

Rozdział  3

Planowanie finansowe.

§  10.
1.
Podstawę gospodarki finansowej gospodarstwa stanowi jednostkowy plan finansowy będący częścią składową planu techniczno-ekonomicznego, opracowany na okres roku kalendarzowego, obejmujący wszystkie dochody i wydatki związane wyłącznie z działalnością gospodarstwa. Plany finansowe gospodarstw rolnych i leśnych opracowuje się na rok gospodarczy:
1)
w gospodarstwach rolnych - na okres od 1 lipca do 30 czerwca,
2)
w gospodarstwach leśnych - na okres od 1 października do 30 września.
2.
Jednostkowe plany finansowe gospodarstw sporządza się według wzorów ustalonych przez właściwe ministerstwo i uzgodnionych z Ministerstwem Finansów.
3.
Podstawą opracowania jednostkowych planów finansowych są normy i wskaźniki finansowe.
4.
Normami finansowymi są:
1)
procentowa norma podziału zysku na wpłatę do budżetu i na finansowanie wzrostu środków obrotowych,
2)
procentowe normy podziału amortyzacji na część przeznaczoną dla gospodarstwa na potrzeby remontowe oraz na wpłatę do budżetu.
5.
Wskaźnikami finansowymi są:
1)
akumulacja z całokształtu działalności,
2)
wysokość dotacji na straty i na środki obrotowe,
3)
planowany normatyw środków obrotowych i jego zmiany w ciągu roku,
4)
wpłaty do budżetu z tytułu rozliczeń funduszów własnych w obrocie, a ponadto
5)
w gospodarstwach rolnych - udział procentowy wydatków (nakładów) w wartości wytworzonej produkcji towarowej, w gospodarstwach leśnych zaś - udział procentowy kosztów własnych w wartości wytworzonej produkcji towarowej.
6.
Zasady i tryb opracowywania zbiorczych planów finansowych gospodarstw ustalają przepisy o opracowywaniu projektu budżetu.
§  11.
1.
Ministerstwo Finansów po uchwaleniu projektu budżetu Państwa przez Radę Ministrów ustala wstępnie normy i wskaźniki finansowe dla gospodarstw objętych tym samym zbiorczym planem finansowym.
2.
Na podstawie otrzymanych norm i wskaźników finansowych właściwe ministerstwa oraz podległe im jednostki ustalają wstępnie normy i wskaźniki dla grup gospodarstw objętych planem zbiorczym niższego stopnia oraz dla poszczególnych gospodarstw.
3.
Ostateczne ustalenie norm i wskaźników finansowych następuje na podstawie uchwalonego przez Sejm budżetu Państwa. Jeżeli w związku z uchwaleniem budżetu nie ma potrzeby dokonywania zmiany norm i wskaźników, ustalenia wstępne (ust. 1 i 2) nabierają mocy ostatecznej.
§  12.
1.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych po uchwaleniu projektu budżetu przez prezydia rad narodowych ustalają wstępnie normy i wskaźniki finansowe dla gospodarstw objętych tym samym zbiorczym planem finansowym.
2.
Na podstawie norm i wskaźników ustalonych przez wydział finansowy właściwe wydziały prezydiów rad narodowych ustalają normy i wskaźniki dla gospodarstw.
3.
Ostateczne ustalenie norm i wskaźników finansowych następuje na podstawie uchwalonego przez radę narodową budżetu. Jeżeli w związku z uchwaleniem budżetu nie ma potrzeby dokonywania zmiany norm i wskaźników, ustalenia wstępne (ust. 1 i 2) nabierają mocy ostatecznej.
§  13.
Normy i wskaźniki finansowe dla gospodarstw rolnych i leśnych są ustalane w terminach przewidzianych dla państwowych przedsiębiorstw rolnych i leśnych.
§  14.
Ministerstwa i wydziały prezydiów rad narodowych ustalają dla gospodarstw poza wskaźnikami, o których mowa w § 10 ust. 5, wskaźniki wynikające z odrębnych przepisów (np. wskaźnik funduszu płac), a ponadto mogą ustalać dodatkowe wskaźniki finansowe w zależności od potrzeb branżowych.
§  15.
Jednostki budżetowe, zatwierdzając w trybie obowiązujących przepisów plany techniczno-ekonomiczne gospodarstw, nie mogą pogarszać norm i wskaźników finansowych w zakresie rozliczeń z budżetem, ustalonych w trybie §§ 11, 12 i 14.
§  16.
1.
Zmiany planów finansowych gospodarstw, powodujące zwiększenie dotacji budżetowych, mogą być dokonywane po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zmiany planów finansowych gospodarstw, powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu, mogą być dokonywane za zgodą Ministerstwa Finansów w zakresie gospodarstw budżetu centralnego, a za zgodą wydziału finansowego prezydium właściwej rady narodowej - w zakresie gospodarstw budżetu terenowego.
3.
Zmiany planów finansowych gospodarstw dotyczące funduszu płac nie mogą powodować zwiększenia ustalonych kwot tego funduszu, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
4.
W wypadkach nie wymienionych w ust. 1 i 2 zmiany planów finansowych gospodarstw dokonywane są przez jednostki budżetowe na zasadach przepisów obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe tej samej branży.