§ 5. - Gospodarowanie służbowymi pojazdami samochodowymi i zasady ich używania.

Monitor Polski

M.P.1957.98.571

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lutego 1962 r.
§  5.
1.
Samochody reprezentacyjne (R) nie podlegają ograniczeniom w użytkowaniu ani kontroli celowości ich wyjazdów poza kontrolą w zakresie przepisów ruchu drogowego.
2.
Samochody funkcyjne (F) i administracyjne (A) mogą być używane w ramach ustalonych dla nich obszarów oraz norm rocznych przebiegów.
3.
Obszar, na którym samochód funkcyjny (F) lub administracyjny (A) może być używany, określa się w trybie przewidzianym w § 4 ust. 1 jednocześnie z ustaleniem etatu samochodu oraz z uznaniem samochodu za funkcyjny lub administracyjny.
4.
Tryb ustalania etatów oraz normy rocznych przebiegów samochodów (ust. 2 i 3) określają odrębne przepisy.
4a. 3
Organ ustalający etat samochodowy może w uzasadnionych przypadkach ustalić łącznie z etatem roczną normę przebiegu wyższą od ogólnie obowiązującej (zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 29 stycznia 1957 r. w sprawie ustalenia rocznych norm przebiegu samochodów osobowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych - Monitor Polski Nr 11, poz. 79), jednak podwyższenie to nie może przekraczać 40% normy obowiązującej.
5.
Obszar używania samochodów funkcyjnych i administracyjnych (ust. 3) powinien być wpisany w dowodzie rejestracyjnym samochodu oraz w karcie drogowej.
5a. 4
Organ do spraw komunikacji prezydium właściwej terenowo wojewódzkiej rady narodowej może w uzasadnionych przypadkach wydać jednorazowe zezwolenie na przekroczenie ustalonego obszaru.
5b. 5
Samochód funkcyjny ("F") lub administracyjny ("A") nie podlega ograniczeniu co do obszaru użytkowania ani kontroli celowości wyjazdu, jeżeli przewozi osobę uprawnioną do korzystania z samochodu służbowego bez ograniczeń, na podstawie imiennego zaświadczenia wydanego przez Ministra Komunikacji na wniosek właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub naczelnych władz organizacji społecznej. Wniosek taki może dotyczyć tylko osoby, która ze szczególnych względów, wynikających z charakteru pracy albo zajmowanego stanowiska, powinna być zwolniona od ograniczenia, o którym wyżej mowa.
6.
Przy przejazdach miejscowych należy korzystać w szerokim zakresie z miejskich środków lokomocji (tramwaje, trolejbusy, autobusy), a w przypadkach szczególnie pilnych - również z taksówek (dorożek) za zwrotem kosztów rzeczywistych.
3 § 5 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 13 lutego 1962 r. (M.P.62.15.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1962 r.
4 § 5 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 13 lutego 1962 r. (M.P.62.15.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1962 r.
5 § 5 ust. 5b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 13 lutego 1962 r. (M.P.62.15.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1962 r.