Rozdział 7 - Fundusze tworzone w przedsiębiorstwach. - Gospodarka finansowa przemysłowych i budowlano-montażowych państwowych organizacji gospodarczych objętych planem centralnym.

Monitor Polski

M.P.1976.15.70

Akt utracił moc
Wersja od: 28 stycznia 1981 r.

Rozdział  7

Fundusze tworzone w przedsiębiorstwach.

§  21.
1.
Przedsiębiorstwa tworzą następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
zakładowy fundusz nagród, zakładowy fundusz socjalny i zakładowy fundusz mieszkaniowy,
3)
fundusze wchodzące w skład zbiorczych funduszów zjednoczenia:
a)
fundusz rozwoju,
b)
rezerwowy fundusz rozwoju,
c)
fundusz postępu techniczno-ekonomicznego,
d)
fundusz premiowy pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy,
e)
rezerwowy fundusz premiowy pracowników zajmujących kierownicze i inne samodzielne stanowiska pracy,
4)
inne fundusze przewidziane odrębnymi przepisami.
2.
Fundusze wymienione w ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. c) - e) oraz w pkt 4 są tworzone i wykorzystywane na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe tworzą ponadto fundusz ryzyka.
§  22.
1.
Fundusz statutowy przedsiębiorstwa odzwierciedla równowartość środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w części nie obciążonej kredytem bankowym oraz środków obrotowych nie sfinansowanych kredytem bankowym i innymi zobowiązaniami.
2.
Fundusz statutowy dzieli się na część finansującą środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne i część finansującą środki obrotowe.
3.
Zwiększenie lub zmniejszenie funduszu statutowego następuje w wypadkach określonych przez Ministra Finansów.
4.
W przedsiębiorstwach nowo utworzonych fundusz statutowy tworzy się w wysokości równowartości otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków obrotowych i dotacji udzielonych przez zjednoczenie ze środków scentralizowanego funduszu rozwoju zjednoczenia. W razie gdy zjednoczenie nie dysponuje dostatecznymi środkami tego funduszu, może ono otrzymać na ten cel dotację budżetową.
§  23.
1.
Fundusz rozwoju przedsiębiorstwa tworzony jest z następujących źródeł:
1)
z zysku netto przedsiębiorstwa pozostałego po dokonaniu odpisu na fundusz premiowy pracowników zatrudnionych na kierowniczych i samodzielnych stanowiskach pracy i innych odpisów (§ 19 ust. 3 pkt 3),
2)
z odpisów amortyzacyjnych przeznaczonych na fundusz rozwoju (§ 17),
3)
z wpłat przez inne jednostki udziałów w kosztach realizacji inwestycji wspólnych, finansowanych z funduszu rozwoju,
4)
ze środków obrotowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji substytucyjnych,
5)
z odsetek od środków zgromadzonych na bankowym rachunku środków funduszu rozwoju,
6)
z dotacji ze scentralizowanego funduszu rozwoju zjednoczenia oraz ze środków przekazanych z rezerwowego funduszu rozwoju przedsiębiorstwa,
7)
z innych środków na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Fundusz rozwoju przedsiębiorstwa może być zwiększany - za zgodą banku - także z funduszu statutowego w części finansującej środki obrotowe.
3.
Dyrektor zjednoczenia ustala dla przedsiębiorstw wieloletnią normę łącznej sumy odpisów z zysku netto i odpisów amortyzacyjnych na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa wolnej od obciążenia na rzecz zjednoczenia. Norma ta ustalana jest procentowo w stosunku do średniorocznej wartości brutto środków trwałych i zapasów, z wyłączeniami, o których mowa w § 6 ust. 3.
4.
Ustalając normę, o której mowa w ust. 3, dyrektor zjednoczenia powinien zapewnić możność gromadzenia odpowiednich środków na rachunku scentralizowanego funduszu rozwoju zjednoczenia.
5.
Podstawę obliczania obciążenia na rzecz zjednoczenia odpisów na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa stanowi nadwyżka łącznej sumy odpisów z zysku netto i odpisów amortyzacyjnych na fundusz rozwoju oraz kwot zasileń funduszu rozwoju z rezerwowego funduszu rozwoju ponad normę, o której mowa w ust. 3. Przy obliczaniu tej nadwyżki łączną sumę odpisów z zysku netto i odpisów amortyzacyjnych na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa zmniejsza się o kwotę przeznaczoną na rezerwowy fundusz rozwoju przedsiębiorstwa (ust. 6). Wysokość obciążenia na rzecz zjednoczenia jest obliczana według skali ustalonej na podstawie § 6 ust. 5.
6.
Jeżeli łączna suma odpisów z zysku netto i amortyzacyjnych na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa przekracza normę, o której mowa w ust. 3, wówczas nadwyżka ta do 50% jej wysokości może być przekazana na rezerwowy fundusz rozwoju przedsiębiorstwa. Nadwyżka ta może być jednak przekazywana na rezerwowy fundusz rozwoju przedsiębiorstwa jedynie do takiej wysokości, aby stan rezerwowego funduszu rozwoju nie przekroczył kwoty wynikającej z normy określonej w ust. 3.
7.
Fundusz rozwoju przedsiębiorstwa może być zasilany z jego rezerwowego funduszu rozwoju. Zasilenie to może nastąpić bez względu na wysokość odpisów dokonywanych w danym roku na fundusz rozwoju przedsiębiorstwa z zysku netto i amortyzacji.
8.
Środki funduszu rozwoju i rezerwowego funduszu rozwoju są gromadzone na odrębnych rachunkach bankowych.
9. 2
W razie przekroczenia ustalonych na podstawie uchwały terminów przewidzianych do dokonania przelewów środków funduszu rozwoju i rezerwowego funduszu rozwoju na odrębne rachunki bankowe przedsiębiorstwa obowiązane są wpłacać do budżetu odsetki za zwłokę w wysokości 18% w stosunku rocznym od nie przelanych w terminie kwot.
§  24.
1.
Fundusz rozwoju przedsiębiorstwa po wpłacie do zjednoczenia obciążenia, o którym mowa w § 23 ust. 5, oraz spłacie tej części rat kredytów zaciągniętych na inwestycje rozwojowe, która zgodnie z planem spłaty przypada w danym okresie do spłaty z funduszu rozwoju przedsiębiorstwa, przeznacza się na:
1)
finansowanie środków obrotowych w drodze zasilania funduszu statutowego,
2)
finansowanie inwestycji odtworzeniowo-modernizacyjnych przedsiębiorstwa.
2.
W razie zgromadzenia środków na rachunku funduszu rozwoju przedsiębiorstwa w wysokości przekraczającej potrzeby określone w ust. 1 nadwyżka tych środków może być przeznaczana na:
1)
następujące cele inwestycyjne:
a)
uzupełniające finansowanie inwestycji rozwojowych polegających na generalnej modernizacji,
b)
finansowanie inwestycji przedsiębiorstwa, o których mowa w § 9 ust. 4 pkt 1 lit. d),
c)
przyspieszenie spłaty kredytów zaciągniętych na inwestycje rozwojowe,
d)
pokrywanie udziałów w kosztach wykonania inwestycji wspólnych realizowanych przez inne jednostki,
2)
zasilanie funduszu postępu techniczno-ekonomicznego i funduszu prac badawczych.
3.
Decyzje o przeznaczeniu funduszu rozwoju na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 podejmuje dyrektor przedsiębiorstwa.
§  25.
1.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe tworzą fundusz ryzyka z odpisów obciążających koszty sprzedaży produkcji podstawowej w wysokości ustalonej przez dyrektora zjednoczenia. Odpis na fundusz ryzyka nie może przekroczyć w zjednoczeniu 0,3% wartości sprzedaży produkcji podstawowej wykonanej siłami własnymi przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe. W uzasadnionych wypadkach właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów może podwyższyć dla zjednoczenia dopuszczalną wysokość stawki odpisów na fundusz ryzyka. Fundusz ryzyka zwiększa się dodatkowo o wpływy uzyskane od podwykonawców i dostawców przedsiębiorstw budowlano-montażowych z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji.
2.
Fundusz ryzyka jest przeznaczony na pokrycie kosztów usunięcia wad w ramach obowiązków z tytułu rękojmi za wady, a także na pokrycie kosztów usunięcia wad technologicznych.
3.
Jeżeli w przedsiębiorstwie wielkość funduszu ryzyka osiągnie kwotę dwukrotnie wyższą od rocznego odpisu ustalonego przez dyrektora zjednoczenia, może ono zaprzestać dokonywania dalszych odpisów.
4.
Jeżeli koszty, o których mowa w ust. 2, przekraczają wysokość odpisów dokonanych w danym roku na fundusz ryzyka nie więcej niż o 50%, kwota przekroczeń podlega pokryciu z funduszu ryzyka następnego roku. Pozostała kwota przekroczeń obciąża wynik finansowy przedsiębiorstwa.
§  26.
W wypadkach, w których niemożliwe lub niewskazane jest ustalenie dla wyrobów konsumpcyjnych oznaczonych znakiem jakości cen zbytu na poziomie zapewniającym producentowi określoną przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Cen dodatkową kwotę zysku stosowaną do jednostki wyrobu lub podwyższoną - w stosunku do normatywnej - stawkę zysku, Minister Finansów z własnej inicjatywy, na wniosek zainteresowanego ministra lub na wniosek Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług może - niezależnie od osiąganego zysku - zastosować dla przedsiębiorstw produkujących wyroby konsumpcyjne oznaczone znakiem jakości następujące zachęty:
1)
obniżenie podatku obrotowego,
2)
przyznanie dodatkowych dotacji budżetowych, niezależnie od obowiązujących stawek dotacji przedmiotowych,
3)
przyznanie odrębnych dotacji przedmiotowych w odniesieniu do wyrobów nie obciążonych podatkiem obrotowym i nie korzystających z dotacji przedmiotowych.
§  27.
Przedsiębiorstwa powinny rozwijać i pogłębiać wewnątrzzakładowy rozrachunek gospodarczy, jako instrument ułatwiający prowadzenie racjonalnej gospodarki i wykorzystywanie rezerw.
2 § 23 ust. 9 dodany przez § 1 uchwały nr 104 z dnia 11 lipca 1977 r. (M.P.77.17.98) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 18 lipca 1977 r.