Ewidencja i kontrola wypłat z limitu funduszu płac na dopłaty za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym, w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach przemysłowych.

Monitor Polski

M.P.1964.64.298

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1964 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 sierpnia 1964 r.
w sprawie ewidencji i kontroli wypłat z limitu funduszu płac na dopłaty za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach przemysłowych.

Na podstawie § 7 ust. 2 zarządzenia nr 20 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lutego 1964 r. w sprawie zasad dopuszczania pracy w godzinach nadliczbowych oraz gospodarowania limitem funduszu płac na dopłaty za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach przemysłowych w roku 1964 – zarządza się, co następuje:
Zarządzenie reguluje zasady ewidencji i kontroli wypłat z limitu funduszu płac na dopłaty za pracę w godzinach nadliczbowych poza ruchem ciągłym pracowników grupy przemysłowej, tj. robotników, personelu inżynieryjno-technicznego oraz administracyjno-biurowego.
2.
Za pracę w ruchu ciągłym uważa się pracę związaną z zabezpieczeniem prawidłowego procesu produkcyjnego oraz prawidłowej działalności urządzeń produkcyjnych (maszyn, aparatury i palenisk), jeżeli praca taka ze względu na istotę procesu produkcyjnego musi być wykonywana w okresie 24 godzin na dobę i przez 7 dni w tygodniu. W zależności od charakteru procesu produkcyjnego ruchem ciągłym mogą być objęte całe działy, linie produkcyjne lub tylko indywidualne stanowiska pracy. Nie uważa się za ruch ciągły trzyzmianowej organizacji pracy, jeżeli rodzaj wykonywanej pracy nie odpowiada kryteriom wyżej podanym.
3.
Określenie "dopłaty za godziny nadliczbowe" poza ruchem ciągłym oznacza wszelkie dopłaty za pracę wykonywaną poza normalnie obowiązującym czasem pracy, w tym także dopłaty za pracę wykonywaną w dni niedzielne i świąteczne, z wyjątkiem dopłat za pracę w godzinach nocnych. Do limitu dopłat za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym zalicza się dopłaty 50 i 100-procentowe.
4.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą czasu pracy, wykonywanej w godzinach nadliczbowych w ruchu ciągłym.
Państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa przemysłowe obowiązane są zorganizować system zlecania pracy w godzinach nadliczbowych poza ruchem ciągłym oraz ewidencję i kontrolę rzeczywistych dopłat za te godziny według zasad określonych niniejszym zarządzeniem.
1.
Zlecanie pracy w godzinach nadliczbowych poza ruchem ciągłym może następować wyłącznie na podstawie imiennego polecenia, podpisanego przez dyrektora (kierownika) zakładu pracy lub upoważnione przez niego osoby.
2.
Polecenia, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać:
1)
numer bieżący polecenia oraz nazwę przedsiębiorstwa,
2)
nazwisko i imię (nr ewidencyjny, kontrolny) oraz grupę zaszeregowania pracownika, któremu zlecono pracę,
3)
datę i czas trwania pracy objętej poleceniem oraz uzasadnienie konieczności pracy w godzinach nadliczbowych,
4)
powołanie się na decyzję podjęcia pracy w godzinach nadliczbowych oraz zezwolenie właściwego związku zawodowego na tę pracę,
5)
podpis i stanowisko służbowe osoby zlecającej oraz datę wystawienia polecenia.
3.
Ewidencję wydanych poleceń oraz narastającą ewidencję wykorzystania łącznego limitu funduszu płac na dopłaty za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym prowadzą właściwe komórki przedsiębiorstwa.
1.
Ewidencja rzeczywistego czasu pracy wykonywanej w godzinach nadliczbowych poza ruchem ciągłym oraz obliczanie należnych zarobków następują według ogólnych zasad obowiązujących dla ewidencji czasu pracy i wynagrodzeń z tego tytułu, a ustalonych instrukcjami branżowymi wydanymi na podstawie przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 1954 r. w sprawie dokumentacji płac i rozliczeń za płace z pracownikami w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-79, poz. 927).
2.
Dla umożliwienia kontroli rzeczywistej wysokości dopłat za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym należy łączną kwotę tych dopłat wykazywać w zbiorczych listach płac w odrębnej pozycji.
3.
W celu uzyskania danych, o których mowa w ust. 2, należy w szczegółowych listach płac bądź dokumentach stanowiących podstawę ich sporządzenia wyodrębnić dopłaty za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym. Sposób powiązania danych, wykazanych w szczegółowych listach płac bądź dokumentach stanowiących podstawę ich sporządzenia, z łączną kwotą dopłat wykazaną w zbiorczej liście płac, powinien umożliwiać łatwą kontrolę prawidłowości obliczenia łącznej kwoty dopłat za godziny nadliczbowe poza ruchem ciągłym.
Trzyzmianowa organizacja pracy (§ 1 ust. 2) może być w 1964 r. za zgodą właściwego ministra (przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej, centralnego związku spółdzielczego) zaliczona do ruchu ciągłego, jeżeli taki sposób kwalifikacji obowiązywał w 1963 r.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1964 r.