§ 2. - Dokonanie zamknięć rachunkowych Państwowego Funduszu Ziemi.

Monitor Polski

M.P.1951.A-86.1178

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1951 r.
§  2.
Upoważnia się Ministra Rolnictwa i prezydia wojewódzkich rad narodowych do stosowania w pracach nad zamknięciami rachunkowymi Państwowego Funduszu Ziemi za okres od 1944 do 1947 r. następujących zasad:
1)
w przypadkach, w których za okres trwania bezpośredniej administracji przejściowej obiektów rolnych i przemysłu rolnego, sprawowanej przez b. urzędy ziemskie w latach 1944-1947, brak jest dokumentacji obejmującej ujęcie rachunkowe gospodarki w tych obiektach, należy poprzestać na komisyjnie spisanych protokołach stwierdzających tę okoliczność, sumy asygnowane uznać za wydatki efektywnie poniesione, a dalszych prac nad zamknięciami rachunkowymi zaniechać;
2)
w przypadkach, w których dokumentacja jest niepełna, w szczególności jeśli brak jest w danym roku operacyjnym dokumentów i zapisów za pewien okres lub dokumentów i zapisów pojedynczych, a braki te nie mogły być usunięte, należy zestawienie rachunkowe oprzeć na istniejących dowodach i zapisach lub na dowodach zastępczych, a o brakach uczynić wzmiankę w objaśnieniach do zamknięć rachunkowych;
3)
w przypadkach, w których istniejące dokumenty i zapisy nie odpowiadają pod względem formalnym obowiązującym przepisom, uznaje się te dokumenty i zapisy za wystarczające do sporządzenia zestawień rachunkowych;
4)
sumy obciążające poszczególnych pracowników z tytułu pobranych zaliczek z Państwowego Funduszu Ziemi, które nie zostały rozliczone z powodu braku formalnych zapisów lub dokumentów, można rozliczyć na podstawie dowodów zastępczych lub na podstawie decyzji komisji wojewódzkiej powołanej zgodnie z § 3;
5)
analogiczny tryb postępowania (pkt 4) stosuje się w odniesieniu do sum obciążających pracowników z tytułu zainkasowanych należności Państwowego Funduszu Ziemi, jak również i w stosunku do należności z różnych tytułów od innych osób i instytucji;
6)
jako dowody zastępcze, o których mowa w pkt 4 i 5, mogą służyć zeznania świadków, protokoły oględzin, zapisy w księgach kontrahentów lub inne dokumenty;
7)
rozpatrując sprawy nie rozliczonych na skutek braku dowodów lub zapisów zaliczek (pkt 4) oraz innych należności (pkt 5), komisja wojewódzka może w przypadkach, w których brak dowodów lub zapisów jest usprawiedliwiony specjalnymi okolicznościami, zwolnić dłużnika tej kategorii z sum obciążających jego konto uznając, że sumy te zostały efektywnie wydatkowane zgodnie z ich pierwotnym zarachowaniem w planie finansowym, natomiast nie uznane przez komisję sumy winny być ściągnięte na drodze sądowej;
8)
przewidziane w pkt 1-5 uproszczenia nie wyłączają dochodzenia roszczeń Skarbu Państwa z tytułu poniesionych szkód, jak również odpowiedzialności karnej osób odpowiedzialnych za te szkody.