Rozdział 5 - PROCEDURA TRANZYTU W TRANSPORCIE KOLEJOWYM - Deklaracje skrócone i zgłoszenia celne.

Monitor Polski

M.P.1997.72.690

Akt utracił moc
Wersja od: 10 października 1997 r.

Rozdział  5

PROCEDURA TRANZYTU W TRANSPORCIE KOLEJOWYM

TRANZYT W TRANSPORCIE KOLEJOWYM NA PODSTAWIE DOKUMENTÓW KOLEJOWYCH

§  117. 
Na potrzeby niniejszego rozdziału § 38 stosuje się odpowiednio.
§  118. 
Procedura tranzytu towarów transportem kolejowym odbywa się na podstawie międzynarodowych dokumentów kolejowych, o których mowa w § 26 pkt 2.
§  119. 
1. 
Polskie Koleje Państwowe stają się głównym zobowiązanym po przejęciu przesyłki do przewozu:
1)
transportem kolejowym lub
2)
transportem kolejowym i drogowym na podstawie wykazu zdawczego TR.
2. 
Przy realizacji przewozów, o których mowa w ust. 1, Polskie Koleje Państwowe są zwolnione z obowiązku składania zabezpieczenia oraz składania w urzędzie celnym granicznym dokumentu "T.C. 10 Świadectwo przekroczenia granicy", o którym mowa w § 36.
3. 
Dyrektor urzędu celnego może w uzasadnionych wypadkach zastosować konwojowanie towarów celnych przy ich przewozie transportem kolejowym pomiędzy urzędami celnymi na polskim obszarze celnym.
§  120. 
1. 
Objęcie towaru procedurą tranzytu wymaga przedstawienia w urzędzie celnym wyjścia dokumentu kolejowego.
2. 
W dokumencie kolejowym nie wyznacza się terminu dostarczenia przewożonego towaru do urzędu celnego przeznaczenia.
3. 
Przewoźnik kolejowy jest zobowiązany do oznaczenia środków transportu lub przesyłek naklejkami z piktogramem, którego wzór stanowi załącznik nr 24 do zarządzenia. Naklejki powinny być umieszczone na wagonach albo bezpośrednio na opakowaniach lub kontenerach, a także w zależności od dokumentu kolejowego na:
1)
arkuszu 1 listu przewozowego CIM,
2)
egzemplarzu 1 wykazu zdawczego TR,
3)
egzemplarzu 1 listu przewozowego SMGS,
4)
egzemplarzu 2 kwitu ekspresowego SMPS.
4. 
Po objęciu towarów procedurą tranzytu funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia przystawia, potwierdzony podpisem i pieczęcią "Polska-Cło", stempel SAD z podaną pozycją ewidencji na:
1)
arkuszach 1, 2 i 3 listu przewozowego CIM w polu 58,
2)
egzemplarzach 1, 2, 3A i 3B wykazu zdawczego TR w polu 14,
3)
egzemplarzach 1, 2, 4 i 5 listu przewozowego SMGS w polu 26,
4)
egzemplarzu 2 kwitu ekspresowego SMPS w wolnym miejscu.
5. 
Funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia dokonuje adnotacji o nałożeniu zamknięć celnych na środki transportu, opakowania lub kontenery w polach, o których mowa w ust. 4.
6. 
Wszystkie egzemplarze dokumentów kolejowych zwracane są przewoźnikowi kolejowemu.
§  121. 
1. 
Zgłoszenie celne towarów do procedury wywozu i procedury tranzytu, składane w urzędzie celnym wewnętrznym, powinno być dokonane na dokumencie SAD, składającym się z kart 1, 1A, 2 i 3.
2. 
Po przyjęciu zgłoszenia celnego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusz celny urzędu celnego wewnętrznego kartę 1A dołącza do dokumentu kolejowego.
3. 
Z zastrzeżeniem ust. 5, w urzędzie celnym tranzytowym wywozu funkcjonariusz celny odłącza kartę 1A od dokumentów kolejowych i po potwierdzeniu pieczęcią VAT wywozu towarów poza polski obszar celny zwraca w ciągu pięciu dni od dnia wywozu do urzędu celnego wyjścia.
4. 
Po otrzymaniu potwierdzonej karty 1A funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia przekazuje kartę 2 do statystyki, a kartę 1A wydaje zgłaszającemu.
5. 
W wypadku gdy ze składu pociągu zostanie wyłączony ze względów technicznych wagon, w którym jest przewożony towar na podstawie dokumentu kolejowego oraz zgłoszony na jednym dokumencie SAD, funkcjonariusz celny urzędu celnego tranzytowego wywozu, po dostarczeniu brakującego towaru do tego urzędu, przesyła kartę 1A do urzędu celnego wyjścia.
§  122. 
1. 
W wypadku objęcia towarów procedurą T2 funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia nanosi, potwierdzony podpisem i pieczęcią "Polska-Cło", symbol "T2", w polu 35 arkusza 3 listu przewozowego CIM lub w polu 15 egzemplarza 3A wykazu zdawczego TR.
2. 
W wypadku objęcia towarów procedurą T1 funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia nie nanosi na dokumentach kolejowych symbolu "T1".
§  123. 
Jeżeli jeden wykaz zdawczy TR obejmuje towary przewożone w procedurze T1 i w procedurze T2, funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia wpisuje odpowiednio w polu 14 egzemplarzy 1, 2, 3A i 3B wykazu zdawczego TR symbol "T1" lub "T2" oraz numer listy towarowej dla towarów o różnych statusach.
§  124. 
1. 
Symbole, o których mowa w § 122 i § 123, nanosi się przy użyciu stempli:
1)
T1 o kształcie okrągłym, średnicy 20 mm i z otokiem o grubości 1 mm,
2)
T2 o kształcie kwadratu, wymiarach 20 mm x 20 mm i z otokiem o grubości 1 mm.
2. 
Wymiary symboli na stemplach, o których mowa w ust. 1, wynoszą: wysokość 10 mm i grubość 2 mm.
§  125. 
1. 
Przy przewozie towarów transportem kolejowym przez granicę państwową Polskie Koleje Państwowe składają w urzędzie celnym tranzytowym przywozu kserokopię dokumentu "Kolejowy wykaz zdawczy", potwierdzoną przez funkcjonariusza celnego, oraz:
1)
arkusz 2 i 3 listu przewozowego CIM, z wyłączeniem przesyłek ekspresowych,
2)
egzemplarz 2 i 3A wykazu zdawczego TR,
3)
egzemplarz 2 i 4 listu przewozowego SMGS,
4)
egzemplarz 1 listu przewozowego SAT.
2. 
Kserokopia "Kolejowego wykazu zdawczego" pozostaje w urzędzie celnym granicznym i stanowi załącznik do ewidencji.
3. 
Dokumenty wymienione w ust. 1 funkcjonariusz celny urzędu celnego tranzytowego przywozu potwierdza pieczęcią: "Dostarczyć do Urzędu Celnego w ........... w ciągu 14 dni od dnia......" oraz podpisem i pieczęcią "Polska-Cło" w wolnych miejscach dokumentów kolejowych, z wyłączeniem pól, o których mowa w § 128 ust. 2.
§  126. 
W wypadku wystąpienia przeszkody w przewozie towarów, termin ich dostarczenia do urzędu celnego ulega zawieszeniu na czas trwania tej przeszkody.
§  127. 
W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości, a w szczególności niedostarczenia towarów do urzędu celnego, dostarczenia towarów po upływie wyznaczonego terminu, dostarczenia części towarów, Polskie Koleje Państwowe są zobowiązane do uiszczenia należności celnych i podatków oraz innych opłat.
§  128. 
1. 
Przy zakończeniu procedury tranzytu zgłaszający przedstawia w urzędzie celnym przeznaczenia dokument SAD oraz dokumenty kolejowe:
1)
arkusze 2 i 3 oraz kserokopię arkusza 3 listu przewozowego CIM,
2)
egzemplarze 1, 2 i 3A oraz kserokopię egzemplarza 3A wykazu zdawczego TR,
3)
egzemplarze 2 i 4 oraz kserokopię egzemplarza 4 listu przewozowego SMGS,
4)
egzemplarz 2 oraz kserokopię kwitu ekspresowego SMPS.
2. 
Urząd celny przeznaczenia na wszystkich arkuszach, egzemplarzach przystawia w:
1)
polu 35 listu przewozowego CIM,
2)
polu 15 wykazu zdawczego TR,
3)
polu 26 listu przewozowego SMGS,
4)
wolnym miejscu kwitu ekspresowego SMPS

- potwierdzony podpisem i pieczęcią "Polska-Cło", stempel SAD z podaną pozycją ewidencji.

3. 
W urzędzie celnym przeznaczenia pozostaje arkusz 3 listu przewozowego CIM, egzemplarz 3A wykazu zdawczego TR, egzemplarz 4 listu przewozowego SMGS, kserokopia egzemplarza 2 kwitu ekspresowego SMPS. Pozostałe, potwierdzone przez funkcjonariusza urzędu celnego przeznaczenia, arkusze lub egzemplarze tych dokumentów zwracane są zgłaszającemu lub przewoźnikowi.
§  129. 
1. 
Przepisów § 118, § 125, § 128 i § 132 nie stosuje się, jeżeli procedurą tranzytu transportem kolejowym objęte są towary:
1)
określone w § 16 pkt 3 i 4, z wyjątkiem towarów przeznaczonych do montażu przemysłowego,
2)
przewożone na podstawie dokumentów kolejowych, innych niż wymienione w § 26 pkt 2.
2. 
W wypadku przewozu towarów, o których mowa w ust. 1, przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.
3. 
W wypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, funkcjonariusz celny urzędu celnego przeznaczenia wpisuje, potwierdzony podpisem i pieczęcią "Polska-Cło", numer dokumentu SAD na arkuszach 1, 2 i 3 listu przewozowego CIM w polu 58, na egzemplarzach 1, 2, 3A i 3B wykazu zdawczego TR w polu 14, na egzemplarzach 1, 2, 4 i 5 listu przewozowego SMGS w polu 26 i w wolnym miejscu egzemplarza 2 kwitu ekspresowego SMPS.
§  130. 
1. 
W wypadku zmiany dokumentu kolejowego w trakcie przewozu towarów transportem kolejowym, funkcjonariusz celny wpisuje:
1)
w dokumencie kończącym część przewozu na:
a)
arkuszach 2 i 3 listu przewozowego CIM w polu 35,
b)
egzemplarzach 1, 2 i 3A wykazu zdawczego TR w polu 15,
c)
egzemplarzach 2 i 4 listu przewozowego SMGS w polu 26,
d)
egzemplarzu 2 kwitu ekspresowego SMPS w wolnym miejscu

- nazwę i numer dokumentu kolejowego, na podstawie którego będzie dokonywany przewóz,

2)
w dokumencie rozpoczynającym część przewozu na:
a)
arkuszach 1, 2 i 3 listu przewozowego CIM w polu 58,
b)
egzemplarzach 1, 2, 3A i 3B wykazu zdawczego TR w polu 14,
c)
egzemplarzach 3 i dodatkowej cedule bez numeru listu przewozowego SMGS w polu 26,
d)
egzemplarzu 2 kwitu ekspresowego SMPS w wolnym miejscu

- nazwę i numer dokumentu kolejowego, na podstawie którego był dokonywany przewóz.

2. 
Zapisy, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusz celny potwierdza podpisem i pieczęcią "Polska-Cło".
3. 
Z zastrzeżeniem ust. 4, do obiegu dokumentów, o których mowa w ust. 1, przepis § 128 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
4. 
Dodatkowa ceduła bez numeru listu przewozowego SMGS jest przekazywana do Centralnego Biura Rozrachunków Zagranicznych PKP w Bydgoszczy.
§  131. 
1. 
Jeżeli w trakcie przewozu towarów transportem kolejowym następuje zmiana środka transportu z kolejowego na inny środek transportu, urząd celny wpisuje na:
1)
arkuszu 2 i 3 listu przewozowego CIM w polu 35,
2)
egzemplarzu 1, 2, 3A wykazu zdawczego TR w polu 15,
3)
egzemplarzu 2 i 4 listu przewozowego SMGS w polu 26,
4)
egzemplarzu 2 kwitu ekspresowego SMPS w wolnym miejscu

- nazwę i numer dokumentu, na podstawie którego będzie dokonywany przewóz.

2. 
Jeżeli w trakcie przewozu towarów następuje zmiana środka transportu z innego środka transportu na kolejowy, urząd celny wpisuje:
1)
w arkuszach 1, 2 i 3 listu przewozowego CIM w polu 58,
2)
na egzemplarzach 1, 2, 3A i 3B wykazu zdawczego TR w polu 14,
3)
na egzemplarzach 3 i dodatkowej cedule bez numeru listu przewozowego SMGS w polu 26,
4)
na egzemplarzu 2 kwitu ekspresowego SMPS w wolnym miejscu

- nazwę i numer dokumentu, na podstawie którego był dokonywany przewóz.

3. 
Zapisy, o których mowa w ust. 1 i 2, funkcjonariusz celny potwierdza podpisem i pieczęcią "Polska-Cło".
4. 
Z zastrzeżeniem ust. 5, do obiegu dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, przepis § 128 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5. 
Dodatkowa ceduła bez numeru listu przewozowego SMGS jest przekazywana do Centralnego Biura Rozrachunków Zagranicznych PKP w Bydgoszczy.
§  132. 
Jeżeli Polskie Koleje Państwowe są głównym zobowiązanym dla przewozu towarów transportem kolejowym i drogowym, notą tranzytową dla obu rodzajów transportu może być list przewozowy CIM. Przepis § 119 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  133. 
1. 
W wypadku przewozu towarów transportem kolejowym na podstawie wykazu zdawczego TR, przepisy niniejszego oddziału dotyczące obiegu dokumentów nie odnoszą się do towarzyszącego przewożonym towarom listu CIM.
2. 
Jeżeli przewóz towarów transportem kolejowym jest dokonywany na podstawie wykazu zdawczego TR, funkcjonariusz celny urzędu celnego przeznaczenia sprawdza zgodność numeru wpisanego w:
1)
polu 36 arkuszy 2, 3 i kserokopii arkusza 3 listu przewozowego CIM w wypadku zakończenia procedury tranzytu,
2)
polu 58 arkuszy 1, 2 i 3 listu przewozowego CIM, w wypadku objęcia towarów procedurą tranzytu z numerem załączonego wykazu zdawczego TR, i potwierdza podpisem i pieczęcią "Polska-Cło".
§  134. 
1. 
Jeżeli do listu przewozowego CIM lub wykazu zdawczego TR została dołączona lista towarowa, powinna ona zawierać numer wagonu lub kontenera, wskazany w liście przewozowym CIM, lub numer kontenera, wskazany w wykazie zdawczym TR.
2. 
Lista towarowa stanowi integralną część noty tranzytowej.
3. 
Ilość list towarowych dołączonych do dokumentu kolejowego oraz ich numery powinny zostać odnotowane przez władze kolejowe kraju urzędu wyjścia w liście przewozowym CIM lub wykazie zdawczym TR.
§  135. 
Funkcjonariusz celny urzędu celnego wyjścia oraz tranzytowego przywozu nie dokonuje wpisów w dokumentach, o których mowa w § 26 pkt 2, przy przewozie przez polski obszar celny przyborów ładunkowych lub próżnych wagonów i kontenerów jako środków przewozowych.
§  136. 
1. 
Kontrolę prawidłowości przewozów towarów transportem kolejowym sprawuje Urząd Celny w Toruniu.
2. 
W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości związanych z przewozem towarów, Urząd Celny w Toruniu, jeśli jest urzędem celnym przeznaczenia, wzywa głównego zobowiązanego do uiszczenia należności celnych i podatków oraz należnych opłat.
3. 
W wypadku gdy urzędem celnym przeznaczenia jest inny urząd celny, Urząd Celny w Toruniu przesyła do urzędu celnego przeznaczenia dokumenty dotyczące przewozu towarów transportem kolejowym, w celu wszczęcia postępowania celnego.
§  137. 
1. 
Jeśli przewóz towarów dokonywany jest na podstawie noty tranzytowej SAD transportem drogowym, w wypadku zmiany środka transportu na transport kolejowy bez zakończenia wspólnej procedury tranzytowej na nocie tranzytowej SAD, w polu 36 listu przewozowego CIM lub w polu 13 wykazu zdawczego TR przewoźnik powinien wpisać dane z pola C noty tranzytowej SAD.
2. 
W wypadku, o którym mowa w ust. 1, przewoźnik, w polu 55, i funkcjonariusz celny urzędu celnego właściwego ze względu na miejsce przeładunku, w polu F noty tranzytowej SAD, dokonują opisu i potwierdzenia przeładunku.
3. 
Funkcjonariusz celny urzędu celnego właściwego miejscowo dla stacji przeładunku towaru z transportu kolejowego na transport drogowy dokonuje potwierdzenia w:
1)
polu 35 listu przewozowego CIM (arkusze 2 i 3 oraz kserokopia 3),
2)
polu 15 wykazu zdawczego TR (egzemplarze 1, 2 i 3A oraz kserokopia 3A),

i zatrzymuje arkusz 3 listu przewozowego CIM oraz egzemplarz 3A wykazu zdawczego TR.

4. 
W wypadku powstania nieprawidłowości w trakcie przewozu towaru transportem kolejowym, odpowiedzialność za uiszczenie ceł i innych opłat ponoszą Polskie Koleje Państwowe, jeśli gwarancja nie jest ważna w danym kraju lub uzyskanie tych należności nie jest możliwe od głównego zobowiązanego oraz gwaranta.

PRZEWÓZ TRANSPORTEM KOLEJOWYM BAGAŻU NALEŻĄCEGO DO PODRÓŻNEGO

§  138. 
Przewóz transportem kolejowym bagażu należącego do podróżnego może się odbywać na podstawie deklaracji dla bagażu rejestrowanego, zwanej dalej "deklaracją". Wzór deklaracji stanowi załącznik nr 25 do zarządzenia.
§  139. 
Deklaracja powinna być dołączona w sposób trwały do bagażu.
§  140. 
Bagaż podróżnego, przewożony na podstawie deklaracji, powinien być w trakcie przewozu umieszczony w wyodrębnionym miejscu wagonu kolejowego.
§  141. 
Funkcjonariusz celny może w uzasadnionych wypadkach dokonywać kontroli celnej bagażu przewożonego na podstawie deklaracji.