Rozdział 4 - Podstawowe zadania terenowych organów administracji państwowej w organizowaniu i realizacji czynów społecznych. - Czyny społeczne oraz pomoc Państwa w ich organizowaniu i realizacji.

Monitor Polski

M.P.1977.24.122

Akt utracił moc
Wersja od: 28 września 1977 r.

Rozdział  4

Podstawowe zadania terenowych organów administracji państwowej w organizowaniu i realizacji czynów społecznych.

§  8.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego organizują prace i sprawują nadzór nad podejmowaniem i realizacją czynów społecznych we współpracy z właściwymi terenowo komitetami Frontu Jedności Narodu. Do ich zadań należy w szczególności:
1)
inicjowanie i organizowanie - przy pełnym zachowaniu zasady dobrowolności czynów społecznych, przez prowadzenie działalności uświadamiającej i propagandowej wśród mieszkańców, popularyzację podejmowania zobowiązań przez mieszkańców miast i wsi, organizacje społeczne, załogi zakładów pracy, organy samorządu mieszkańców i inne jednostki, z uwzględnieniem przy tym w maksymalnym stopniu inicjatyw i wniosków ludności oraz występujących potrzeb społecznych i gospodarczych,
2)
ustalanie realizatora (inwestora) czynu społecznego,
3)
udzielanie pomocy technicznej i materiałowej w przygotowaniu i realizacji przedsięwzięcia,
4)
przeprowadzanie kontroli realizacji czynów społecznych oraz rozliczeń finansowo-materiałowych.
2.
Jeżeli przedsięwzięcie realizowane w ramach czynu społecznego obejmuje swoim zakresem teren bądź interesy kilku jednostek administracyjnych, zadania, o których mowa w ust. 1, są podejmowane wspólnie przez właściwe terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
3.
Przy inicjowaniu, organizowaniu i realizacji czynów społecznych terenowe organy administracji państwowej powinny ściśle współpracować z miejscowymi komitetami Frontu Jedności Narodu, samorządem mieszkańców oraz z innymi organizacjami społecznymi.
§  9.
1.
Ogólny nadzór i koordynację działalności prowadzonej na rzecz rozwoju czynów społecznych sprawują terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, udzielając wszechstronnej pomocy organizacyjnej i technicznej jednostkom gospodarczym i organizacjom realizującym czyny społeczne oraz kontrolując ich działalność w tym zakresie.
2.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, powinna dotyczyć w szczególności:
1)
załatwiania spraw związanych z dokumentacją prawną budowy i jej lokalizacją,
2)
dostarczania lub ułatwiania nabycia niezbędnej dokumentacji projektowej,
3)
organizowania pozyskania lub w uzasadnionych wypadkach produkcji niezbędnych materiałów budowlanych,
4)
ułatwiania nabycia bądź wydzierżawienia sprzętu niezbędnego do robót budowlanych,
5)
fachowego instruktażu w załatwianiu wszelkich spraw związanych z przygotowaniem, realizacją i rozliczaniem czynów społecznych.
§  10.
1.
Funkcje realizatora (inwestora przy realizacji czynów społecznych polegających na budownictwie inwestycyjnym) powinien pełnić właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego może przekazać funkcje, o których mowa w ust. 1, zainteresowanym jednostkom gospodarki uspołecznionej, komitetom społecznym lub organizacjom społecznym, takim jak kółka rolnicze, spółki wodne, jeżeli jednostki te lub organizacje mogą zapewnić fachowe sprawowanie tych funkcji.
3.
W razie realizacji ważnych dla gospodarki województwa czynów społecznych oraz tych, których zasięg przekracza granice jednej gminy lub miasta, funkcje inwestora mogą być powierzone, za zgodą terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, wyspecjalizowanej jednostce służby inwestycyjnej.
4.
W razie wykonywania w ramach czynów społecznych robót na drogach państwowych inwestorem powinna być właściwa okręgowa dyrekcja dróg publicznych, w razie wykonywania robót kolejowych - właściwa dyrekcja okręgowa kolei państwowych, a w razie budowy urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych wsi oraz urządzeń melioracyjnych i zbiorników wodnych dla celów rolniczych - właściwy wojewódzki zarząd inwestycji rolniczych. W razie realizacji czynów społecznych na drogach lokalnych funkcje inwestora pełni właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, który może zlecić rejonowi dróg publicznych na podstawie umowy o zastępstwie inwestycyjnym pełnienie funkcji inwestora zastępczego.
§  11.
1.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego może włączyć do planów rocznych tylko te zadania podejmowane w formie czynów społecznych, które są gospodarczo uzasadnione oraz dostosowane rozmiarami do potrzeb lokalnych. W czynie społecznym nie mogą być podejmowane i realizowane przedsięwzięcia inwestycyjne, których koszty przekraczają możliwości zgromadzenia przez zainteresowanych niezbędnych środków własnych i możliwości udzielenia pomocy ze środków budżetowych lub z innych źródeł, a także takie, dla których nie ma możliwości realizacyjnych technicznych i zaopatrzeniowych.
2.
Przy podejmowaniu nowych zadań inwestycyjnych przewidzianych do wykonania w ramach czynów społecznych terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego powinny równocześnie analizować całokształt zagadnień związanych z finansowaniem kosztów utrzymania i eksploatacji budowanych obiektów oraz ustalić ich przyszłego użytkownika. Należy przy tym kierować się zasadą, że wydatkami budżetu rady narodowej powinny być obejmowane tylko koszty utrzymania i eksploatacji urządzeń (obiektów), które są administrowane przez Państwo (szkoły, ośrodki zdrowia, przedszkola itp.). Eksploatację innych urządzeń, zwłaszcza obiektów sportowych, rekreacyjnych i niektórych obiektów kulturalnych itp., terenowe organy administracji państwowej powinny powierzać właściwym organizacjom społecznym lub zakładom pracy.
3.
Podstawą uwzględnienia w wydatkach budżetu rady narodowej na dany rok kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń (obiektów) jest objęcie tych urządzeń projektem planu efektów inwestycji w danym roku.
§  12.
1.
Kubaturowe obiekty budowlane wchodzące w skład inwestycji podejmowanych w ramach czynów społecznych powinny być wykonywane na podstawie projektów typowych lub powtarzalnych. Obiekty, dla których zostały opracowane projekty typowe, mogą być realizowane według projektów indywidualnych tylko w wypadkach wyjątkowych (np. uzasadnionych względami architektonicznymi) za zgodą właściwego organu (jednostki upoważnionej).
2.
Projekty inwestycji o wartości do 10 mln zł, realizowanych w ramach czynów społecznych, są zatwierdzane w trybie obowiązujących przepisów przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego. Projekty inwestycji o wartości kosztorysowej ponad 10 mln zł zatwierdzają terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego. Zatwierdzenie projektu inwestycji o wartości kosztorysowej ponad 50 mln zł wymaga uzgodnienia z zainteresowanym ministrem oraz Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
3.
Prace związane z adaptacją typowych i powtarzalnych projektów oraz plany zagospodarowania terenu powinny być wykonywane w zasadzie przez uspołecznione jednostki projektowania.
4.
Organizatorzy czynów społecznych, a zwłaszcza terenowe organy administracji państwowej, powinny dążyć do podejmowania nieodpłatnie - w formie czynu społecznego - prac w zakresie opracowywania dokumentacji, sprawowania nadzoru technicznego nad wykonawstwem robót budowlanych oraz innych fachowych czynności przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
5.
Minister Komunikacji określa zasady i tryb opracowywania i zatwierdzania dokumentacji projektowej na budowę i przebudowę dróg i mostów, wykonywanej w ramach czynów społecznych, a Minister Rolnictwa - dokumentacji projektowej na budowę urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych wsi oraz zbiorników wodnych do celów rolniczych i rekultywacji gruntów.
§  13.
1.
Przy organizowaniu pomocy w sprzęcie technicznym i transporcie należy dążyć do wykorzystania w szczególności:
1)
sprzętu jednostek podległych radom narodowym,
2)
sprzętu spółdzielni, zwłaszcza zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielni Rolniczych "Samopomoc Chłopska" i Centralnym Związku Kółek Rolniczych,
3)
sprzętu i pomocy technicznej właściwych rejonów dróg publicznych,
4)
sprzętu innych jednostek objętych planowaniem centralnym.
2.
Terenowe organy administracji państwowej wspólnie z komitetami Frontu Jedności Narodu współdziałają z organizacjami związków zawodowych i zakładami pracy w celu zachęcania załóg do podejmowania zobowiązań uczestnictwa w czynach społecznych, realizowanych poza terenem zakładów pracy, w miarę możliwości przy użyciu będącego w dyspozycji tych zakładów sprzętu technicznego i transportowego.
§  14.
1.
W ramach czynów społecznych obejmujących drogi publiczne należy uwzględnić obok budowy niezbędnych dróg o nawierzchni twardej i mostów także potrzeby w dziedzinie ulepszeń i konserwacji dróg gruntowych.
2.
Budowa i przebudowa dróg publicznych może być podejmowana w ramach planu rozwoju sieci dróg publicznych z uwzględnieniem stopnia pilności określanego społecznym i gospodarczym znaczeniem danego ciągu drogowego.
§  15.
1.
Terenowe organy administracji państwowej w porozumieniu z komitetami Frontu Jedności Narodu mogą stosować różne formy wyróżnień za szczególne osiągnięcia w realizacji i rozwijaniu czynów społecznych. Podstawową formą wyróżnień osób fizycznych zasłużonych w realizacji czynów społecznych powinno być przyznawanie specjalnych odznak, dyplomów, listów pochwalnych, dokonywanie wpisów do ksiąg pamiątkowych itp. W uzasadnionych wypadkach terenowe organy administracji państwowej wspólnie z komitetami Frontu Jedności Narodu mogą występować z odpowiednimi wnioskami o nadanie osobom zasłużonym w realizacji czynów społecznych odznaczeń państwowych.
2.
Za najlepsze wyniki w realizacji czynów społecznych, osiągane przez poszczególne jednostki (np. wsie) lub organizacje (kółka rolnicze, zakłady pracy, organizacje społeczne), mogą być przyznawane zespołowe nagrody rzeczowe (np. sprzęt świetlicowy, sportowy itp.). Na pokrycie kosztu nagród rady narodowe stopnia podstawowego mogą wydzielać 0,3% środków budżetowych przewidzianych w danym roku na pomoc w realizacji czynów społecznych.
3.
Ze środków budżetowych przewidzianych na pomoc w realizacji czynów społecznych nie mogą być przyznawane nagrody osobom fizycznym. W uzasadnionych wypadkach nagrody takie mogą być przyznawane z funduszu nagród jednostki organizacyjnej, przyznającej nagrodę własnym pracownikom, wyróżniającym się w realizacji czynów społecznych.
4.
Za najlepsze wyniki w realizacji czynów społecznych mogą być przyznane dodatkowe środki budżetowe na realizację dalszych zadań w ramach czynów społecznych na terenie danej jednostki administracyjnej.