Rozdział 3 - Podstawowe zadania prezydiów rad narodowych w organizowaniu i realizacji czynów społecznych. - Czyny społeczne oraz pomoc Państwa w ich organizowaniu i realizacji.

Monitor Polski

M.P.1966.56.272

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lipca 1972 r.

Rozdział  3.

Podstawowe zadania prezydiów rad narodowych w organizowaniu i realizacji czynów społecznych.

§  11.
Nadzór nad podejmowaniem i realizacją czynów społecznych sprawują prezydia rad narodowych, które powinny w szczególności:
1)
inicjować i organizować - przy pełnym zachowaniu zasady dobrowolności - akcję czynów społecznych, zwłaszcza przez prowadzenie działalności uświadamiającej i propagandowej wśród społeczeństwa, popularyzację podejmowania zobowiązań przez gromady, zakłady pracy, komitety blokowe i inne jednostki, uwzględniając przy tym w maksymalnym stopniu inicjatywę i życzenia ludności,
2)
koordynować i kierować na cele najbardziej gospodarczo uzasadnione akcję podejmowanych czynów społecznych, udzielając pomocy przy ich realizacji,
3)
przeprowadzać kontrolę realizacji czynów społecznych.

Przy organizowaniu i realizacji czynów społecznych prezydia rad narodowych powinny współpracować z miejscowymi komitetami Frontu Jedności Narodu, związkami zawodowymi, organizacjami młodzieżowymi, organizacjami spółdzielczymi, kółkami rolniczymi oraz z innymi organizacjami społecznymi.

§  12.
1.
Inicjowanie i organizowanie podejmowanych czynów społecznych oraz udzielanie bezpośredniej pomocy w realizacji tych czynów należy przede wszystkim do zadań prezydiów gromadzkich, osiedlowych, miejskich, dzielnicowych rad narodowych oraz prezydiów powiatowych rad narodowych w wypadkach, gdy przedsięwzięcie realizowane w ramach czynu społecznego obejmuje swoim zakresem teren bądź interesy kilku gromad.
2.
Ogólny nadzór i koordynację działalności prowadzonej w ramach czynów społecznych sprawują prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych. Właściwe wydziały (jednostki równorzędne) prezydiów powiatowych rad narodowych powinny sprawować nadzór nad działalnością jednostek gospodarczych i organizacji realizujących czyny społeczne, udzielać im wszechstronnej pomocy organizacyjnej i technicznej oraz kontrolować ich działalność w tym zakresie.
3.
W razie realizacji czynów społecznych na terenie miast stanowiących powiaty przepisy dotyczące prezydiów powiatowych rad narodowych mają odpowiednie zastosowanie do prezydiów rad narodowych tych miast.
§  13.
1.
Funkcje inwestora przy realizacji czynów społecznych (zadań) polegających na budownictwie inwestycyjnym powinno pełnić w zasadzie prezydium właściwej rady narodowej pod nadzorem prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
2.
Prezydia właściwych rad narodowych mogą przekazywać funkcje inwestora komitetom społecznym lub innym jednostkom realizującym czyn społeczny w uzasadnionych wypadkach, np. gdy zadanie jest realizowane w granicach jednej wsi, gromady lub osiedla, a roboty mają być wykonywane systemem gospodarczym, głównie przy użyciu materiałów miejscowego pochodzenia, oraz gdy przedstawiciele komitetów i innych jednostek gospodarczych posiadają odpowiednie kwalifikacje do sprawowania funkcji inwestora.
3.
W razie realizacji ważnych dla gospodarki powiatu czynów społecznych funkcje inwestora powinny pełnić właściwe wydziały prezydiów powiatowych rad narodowych (ewentualnie przez inspektoraty inwestycji bądź przez dyrekcje inwestycji miejskich).
4.
Inwestorem dla robót wykonywanych w ramach czynów społecznych na drogach państwowych będących w zarządzie resortu komunikacji powinien być właściwy zarząd dróg publicznych, a w zakresie robót kolejowych właściwa dyrekcja okręgowa kolei państwowych.
§  14.
1.
Zadania przewidziane do realizacji w ramach czynów społecznych mogą być ujmowane wieloletnimi programami rozwoju gromad oraz planami rad narodowych, zgodnie z obowiązującymi zasadami i trybem sporządzania programów oraz planów terenowych.
2.
Prezydia powiatowych rad narodowych powinny akceptować i włączać do planów tylko te przedsięwzięcia w zakresie czynów społecznych, co do których stwierdzona została gospodarcza celowość oraz dostosowanie rozmiarów zamierzonej budowy do właściwych potrzeb danego terenu. W szczególności nie należy dopuszczać do podejmowania i realizacji w czynie społecznym przedsięwzięć inwestycyjnych, których koszty przekraczają możliwości zakumulowania przez zainteresowanych środków własnych w wysokości uzasadniającej udzielenie pomocy ze środków budżetowych lub z innych źródeł (§ 3 ust. 2 i 3).
§  15.
1.
Przy akceptowaniu oraz włączaniu do planu nowych zadań inwestycyjnych przewidywanych do wykonania w ramach czynów społecznych - prezydia powiatowych rad narodowych powinny równocześnie analizować całokształt zagadnień związanych z finansowaniem kosztów utrzymania i eksploatacji budowanych obiektów oraz ustalić przyszłego ich użytkownika. Należy przy tym kierować się zasadą, że wydatkami budżetu rady narodowej powinny być obejmowane tylko koszty utrzymania i eksploatacji urządzeń (obiektów), które są administrowane przez Państwo (szkoły, ośrodki zdrowia, drogi lokalne itp.). Prezydia rad narodowych powinny organizować eksploatację innych urządzeń, zwłaszcza obiektów sportowych, niektórych obiektów kulturalnych itp., przez organizacje społeczne oraz w ramach osiągniętych wpływów za świadczone usługi.
2.
Podstawą uwzględnienia w wydatkach budżetu rady narodowej na dany rok kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń (obiektów) jest objęcie tych urządzeń projektem planu efektów inwestycyjnych oddawanych do użytku w danym roku.
§  16.
Prezydia powiatowych rad narodowych - przez właściwe wydziały (jednostki równorzędne) - powinny udzielać wszechstronnej pomocy w przygotowaniu realizacji czynów społecznych, w szczególności w zakresie:
1)
załatwiania spraw związanych z dokumentacją prawną budowy i jej lokalizacją,
2)
dostarczania lub ułatwiania nabycia niezbędnej dokumentacji projektowej i kosztorysowej,
3)
organizowania pozyskania lub w uzasadnionych wypadkach produkcji niezbędnych materiałów budowlanych,
4)
ułatwienia nabycia bądź wydzierżawienia sprzętu niezbędnego do prac budowlanych,
5)
fachowego instruktażu w załatwianiu wszelkich spraw związanych z czynami społecznymi.
§  17.
1.
Inwestycje podejmowane w ramach czynów społecznych powinny być wykonywane w zasadzie na podstawie projektów typowych lub powtarzalnych. Inwestycje, dla których są opracowane projekty typowe, mogą być realizowane według projektów indywidualnych tylko w wypadkach wyjątkowych (np. uzasadnionych względami architektonicznymi) za zgodą wojewódzkiego organu państwowego nadzoru budowlanego, który ustali równocześnie zakres dokumentacji, stosownie do specyfiki, charakteru i wielkości inwestycji.
2.
Projekty inwestycji realizowanych w ramach czynów społecznych powinny być zatwierdzane w zasadzie przez prezydia powiatowych rad narodowych. Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą ustalić wykazy inwestycji, których projekty będą zatwierdzane przez określone organy szczebla wojewódzkiego. Część budowlaną projektu inwestycji (łącznie z planem zagospodarowania terenu) zatwierdza powiatowy organ państwowego nadzoru budowlanego.
3.
Właściwy dla danej inwestycji wydział prezydium powiatowej rady narodowej powinien ułatwić nabycie albo dostarczyć inwestorowi odpowiedni typowy lub powtarzalny projekt, którego wybór został uprzednio uzgodniony, oraz załatwić wszelkie sprawy związane z adaptacją tego projektu do warunków istniejących w miejscu lokalizacji szczegółowej danego obiektu.
4.
Prace związane z adaptacją typowych i powtarzalnych projektów oraz plany zagospodarowania terenu powinny być wykonywane przez uspołecznione jednostki projektowe, w szczególności przez zespoły usług projektowych przy wydziałach budownictwa, urbanistyki i architektury prezydiów powiatowych rad narodowych.
5.
Prezydia powiatowych rad narodowych powinny dążyć do organizowania wykonywania nieodpłatnie - w formie czynu społecznego - prac w zakresie opracowywania dokumentacji, sprawowania nadzoru technicznego nad wykonawstwem robót budowlanych oraz innych fachowych czynności przez specjalistów posiadających odpowiednie uprawnienia.
6.
Minister Komunikacji wyda szczegółowe wytyczne w sprawie zasad i trybu opracowywania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy i przebudowy dróg i mostów, wykonywanej w ramach czynów społecznych.
§  18.
1.
Przy organizowaniu pomocy w zakresie sprzętu technicznego i transportowego należy dążyć do wykorzystania w szczególności:
1)
sprzętu przedsiębiorstw podległych radom narodowym, a zwłaszcza powiatowych zarządów dróg lokalnych, państwowych ośrodków maszynowych, państwowych gospodarstw rolnych,
2)
sprzętu spółdzielni, zwłaszcza gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i kółek rolniczych,
3)
sprzętu i pomocy technicznej rejonów eksploatacji dróg publicznych,
4)
sprzętu przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym.
2.
Prezydia rad narodowych oraz komitety Frontu Jedności Narodu powinny - przez organizacje związkowe - mobilizować załogi zakładów pracy (przedsiębiorstw i instytucji) do podejmowania zobowiązań uczestniczenia w czynach społecznych realizowanych poza terenem zakładów pracy, w miarę możliwości przy użyciu będącego w dyspozycji tych zakładów sprzętu technicznego i transportowego.
3.
Warunki korzystania ze sprzętu technicznego i transportowego zakładów pracy przy realizacji czynów społecznych określają porozumienia między organizatorami (inwestorami) czynu społecznego a zainteresowanymi zakładami pracy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§  19.
1.
W ramach czynów społecznych w zakresie dróg publicznych należy przede wszystkim dokonywać ulepszeń i konserwacji dróg gruntowych, a w następnej kolejności podejmować budowę i przebudowę dróg o nawierzchni twardej i mostów.
2.
W zakresie budowy i przebudowy dróg publicznych należy przede wszystkim uwzględniać dojazdy do siedzib gromadzkich rad narodowych, drogi przelotowe w osiedlach wiejskich i połączenia tych osiedli z siecią dróg o nawierzchni twardej.
§  20.
1.
Prezydia rad narodowych mogą stosować różne formy wyróżnień za szczególne osiągnięcia w realizacji i rozwijaniu czynów społecznych.
2.
Za najlepsze wyniki w realizacji czynów społecznych osiągane przez poszczególne jednostki terytorialne (np. wsie, gromady, osiedla) oraz poszczególne kolektywy (np. kółka rolnicze, zakłady pracy, organizacje społeczne), prezydia rad narodowych mogą przyznawać zespołowe nagrody rzeczowe (np. sprzęt świetlicowy, sportowy itp.). Na pokrycie kosztu nagród prezydia rad narodowych mogą wydzielać 0,3% środków budżetowych przewidzianych w danym roku na pomoc w realizacji czynów społecznych.
3.
Podstawową formą wyróżnień dla zasłużonych w realizacji czynów społecznych osób fizycznych powinno być przyznawanie specjalnych odznak, dyplomów, listów pochwalnych itp. W wyjątkowo uzasadnionych wypadkach prezydia rad narodowych mogą występować z odpowiednimi wnioskami o nadanie zasłużonym w realizacji czynów społecznych osobom odznaczeń państwowych.
4.
Ze środków budżetowych przewidzianych na pomoc w realizacji czynów społecznych nie powinny być przydzielane nagrody dla osób fizycznych. W uzasadnionych wypadkach nagrody mogą być przydzielone z funduszu nagród jednostki organizacyjnej przydzielającej nagrodę własnym pracownikom.
5.
Za najlepsze wyniki w realizacji czynów społecznych mogą być przyznane dodatkowe środki budżetowe na realizację dalszych zamierzeń inwestycyjnych w ramach czynów społecznych na terenie danej jednostki administracyjnej.