Rozdział 2 - Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym. - Czas wykonywania czynności lotniczych i wypoczynku personelu latającego lotnictwa cywilnego.

Monitor Polski

M.P.1974.25.149

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1975 r.

Rozdział  2

Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym.

§  4. 1
 
1.
Członek personelu latającego zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym nie może przekroczyć norm czasu wykonywania czynności lotniczych, określonych w niżej podanej tabeli:
Rodzaj napędu samolotuSkład załogi lotniczejOgólny czas wykonywania czynności Czas lotu w godzinach
lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin (w godzinach)w ciągu kolejnych 24 godzinw ciągu miesiąca kalendarzowegow ciągu 1 roku kalendarzowego
TłokowyMinimalny skład załogi lotniczej ustalony w 14101201000
Turbośmigłowy lub odrzutowyinstrukcji użytkowania danego statku powietrznego w locie128100800
2.
Ogólny czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może jednak osiągnąć 14 godzin, a czas lotu 10 godzin przy użyciu samolotów o napędzie:
1)
turbośmigłowym - w lotach specjalnych (czarterowych), jeżeli skład załogi zostanie zwiększony o 1 pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na tym typie samolotu,
2)
odrzutowym, jeżeli liczba lądowań nie przekroczy dwóch, w razie konieczności wykonania międzylądowania nie przewidzianego planem lotu - nie przekroczy 3 lądowań.
3.
W uzasadnionym wypadku państwowy organ nadzoru lotniczego może za zgodą Ministra Komunikacji zwiększyć ustaloną w tabeli zamieszczonej w ust. 1 liczbę 100 godzin lotu w ciągu miesiąca kalendarzowego, nie więcej jednak niż do 110 godz.; zwiększenie to może być stosowane tylko w 4 miesiącach roku kalendarzowego.
§  5.
Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin (§ 4) może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:
1)
konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych,
2)
opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:
a)
nie sprzyjających warunków atmosferycznych,
b)
oczekiwania na pasażerów,
c)
usuwania usterek

- nie więcej jednak niż o jedną godzinę.

§  6.
1.
Za każdą godzinę wykonywania czynności lotniczych w okresie pomiędzy godziną 22 a 6 czasu lokalnego zalicza się do ogólnego czasu wykonywania tych czynności 1 godzinę i 20 minut.
2.
Jeżeli czas wykonywania lotu przekracza jednorazowo 6 godzin, załodze lotniczej powinien być zapewniony czas niezbędny na spożycie posiłku na jednym z lotnisk, chyba że posiłek został wydany na pokładzie samolotu.
3.
Jeżeli przewidziany w rozkładzie lotów pobyt na lotnisku położonym poza miejscem stałego zamieszkania członka personelu latającego wynosi powyżej 6 godzin, powinien być mu zapewniony wypoczynek w warunkach hotelowych.
4.
Jeżeli lot został wykonany w pasie strefowej zmiany czasu, za każde 3 godziny czasowej różnicy załodze lotniczej przysługują 24 godziny wypoczynku.
5.
W razie wykonywania lotu specjalnego (czarterowego) czas wypoczynku określony w ust. 4 może być skrócony, jednak nie więcej niż o 50%; przepisu tego nie można stosować częściej niż w ciągu kolejnych 14 dni.
6.
W razie wyznaczenia na lot załogi w składzie większym niż minimalny skład przewidziany w instrukcji użytkowania danego statku powietrznego w locie, należy członkom załogi, nie wykonującym czasowo czynności lotniczych, zapewnić na pokładzie statku powietrznego odpoczynek w fotelu pasażerskim w pozycji leżącej lub półleżącej.
7.
Członek personelu latającego powinien mieć zapewnione w ciągu miesiąca kalendarzowego 4 dni odpoczynku w miejscu zamieszkania, w tym co najmniej 1 dzień w niedzielę.
1 § 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 24 lipca 1975 r. (M.P.75.23.150) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 lipca 1975 r.