Rozdział 2 - Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym. - Czas wykonywania czynności lotniczych i wypoczynku personelu latającego lotnictwa cywilnego.
Monitor Polski
M.P.1974.25.149
Akt utracił moc Wersja od: 31 lipca 1975 r.
Rozdział 2
Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym.
Normy czasu wykonywania czynności lotniczych przez personel latający zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym.
§ 4. 1
1.
Członek personelu latającego zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym nie może przekroczyć norm czasu wykonywania czynności lotniczych, określonych w niżej podanej tabeli:Rodzaj napędu samolotu | Skład załogi lotniczej | Ogólny czas wykonywania czynności | Czas lotu w godzinach | ||
lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin (w godzinach) | w ciągu kolejnych 24 godzin | w ciągu miesiąca kalendarzowego | w ciągu 1 roku kalendarzowego | ||
Tłokowy | Minimalny skład załogi lotniczej ustalony w | 14 | 10 | 120 | 1000 |
Turbośmigłowy lub odrzutowy | instrukcji użytkowania danego statku powietrznego w locie | 12 | 8 | 100 | 800 |
2.
Ogólny czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może jednak osiągnąć 14 godzin, a czas lotu 10 godzin przy użyciu samolotów o napędzie:1)
turbośmigłowym - w lotach specjalnych (czarterowych), jeżeli skład załogi zostanie zwiększony o 1 pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na tym typie samolotu,2)
odrzutowym, jeżeli liczba lądowań nie przekroczy dwóch, w razie konieczności wykonania międzylądowania nie przewidzianego planem lotu - nie przekroczy 3 lądowań.3.
W uzasadnionym wypadku państwowy organ nadzoru lotniczego może za zgodą Ministra Komunikacji zwiększyć ustaloną w tabeli zamieszczonej w ust. 1 liczbę 100 godzin lotu w ciągu miesiąca kalendarzowego, nie więcej jednak niż do 110 godz.; zwiększenie to może być stosowane tylko w 4 miesiącach roku kalendarzowego.§ 5.
Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin (§ 4) może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:1)
konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych,2)
opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:a)
nie sprzyjających warunków atmosferycznych,b)
oczekiwania na pasażerów,c)
usuwania usterek- nie więcej jednak niż o jedną godzinę.
§ 6.
1.
Za każdą godzinę wykonywania czynności lotniczych w okresie pomiędzy godziną 22 a 6 czasu lokalnego zalicza się do ogólnego czasu wykonywania tych czynności 1 godzinę i 20 minut.2.
Jeżeli czas wykonywania lotu przekracza jednorazowo 6 godzin, załodze lotniczej powinien być zapewniony czas niezbędny na spożycie posiłku na jednym z lotnisk, chyba że posiłek został wydany na pokładzie samolotu.3.
Jeżeli przewidziany w rozkładzie lotów pobyt na lotnisku położonym poza miejscem stałego zamieszkania członka personelu latającego wynosi powyżej 6 godzin, powinien być mu zapewniony wypoczynek w warunkach hotelowych.4.
Jeżeli lot został wykonany w pasie strefowej zmiany czasu, za każde 3 godziny czasowej różnicy załodze lotniczej przysługują 24 godziny wypoczynku.5.
W razie wykonywania lotu specjalnego (czarterowego) czas wypoczynku określony w ust. 4 może być skrócony, jednak nie więcej niż o 50%; przepisu tego nie można stosować częściej niż w ciągu kolejnych 14 dni.6.
W razie wyznaczenia na lot załogi w składzie większym niż minimalny skład przewidziany w instrukcji użytkowania danego statku powietrznego w locie, należy członkom załogi, nie wykonującym czasowo czynności lotniczych, zapewnić na pokładzie statku powietrznego odpoczynek w fotelu pasażerskim w pozycji leżącej lub półleżącej.7.
Członek personelu latającego powinien mieć zapewnione w ciągu miesiąca kalendarzowego 4 dni odpoczynku w miejscu zamieszkania, w tym co najmniej 1 dzień w niedzielę.1 § 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 24 lipca 1975 r. (M.P.75.23.150) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 lipca 1975 r.