Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Czas wykonywania czynności lotniczych i wypoczynku personelu latającego lotnictwa cywilnego.

Monitor Polski

M.P.1974.25.149

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1975 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o "czasie lotu" - należy przez to rozumieć czas liczony od chwili, gdy statek powietrzny rozpoczyna poruszanie się za pomocą własnej mocy w celu dokonania startu aż do chwili, gdy zatrzyma się po zakończeniu lotu,
2)
o "czasie wykonywania czynności lotniczych na ziemi" - należy przez to rozumieć łączny czas:
a)
organizowania lotu, nie mniej jednak niż 1 godzinę przed startem statku powietrznego,
b)
oczekiwania na lot,
c)
wykonywania czynności po wylądowaniu lub zakończeniu lotu, nie mniej jednak niż 1/2 godziny od chwili wyłączenia silników statku powietrznego,
d)
pełnienia dyżurów i wykonywania innych czynności na ziemi, do których członek personelu latającego został wyznaczony,
e)
lotu statkiem powietrznym w charakterze pasażera podczas podróży służbowej,
3)
o "ogólnym czasie wykonywania czynności lotniczych" - należy przez to rozumieć czas lotu i czas wykonywania czynności lotniczych na ziemi,
4)
o "nieprzerwanym wypoczynku" - należy przez to rozumieć nie przerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku w warunkach hotelowych.
§  2.
Członek personelu latającego może przystąpić ponownie do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli:
1)
w jego miejscu zamieszkania:
a)
nieprzerwany wypoczynek po okresie co najmniej 8 godzin ogólnego czasu wykonywania przez niego czynności lotniczych wynosił nie mniej niż 10 godzin,
b)
nieprzerwany wypoczynek po okresie ponad 10 godzin ogólnego czasu wykonywania przez niego czynności lotniczych wynosił co najmniej tyle, ile trwało wykonywanie czynności lotniczych poprzedzające ten wypoczynek,
2)
poza miejscem zamieszkania - nieprzerwany wypoczynek wynosił co najmniej połowę okresu ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych poprzedzającego wypoczynek.
§  3.
1.
Członek personelu latającego, zatrudniony zawodowo w tym charakterze, obowiązany jest raz na 12 miesięcy, w ustalonym przez pracodawcę okresie, przebywać co najmniej dwa tygodnie w obozie kondycyjnym w celu zachowania sprawności fizycznej i psychicznej. Zwolnienie od obowiązku przebywania w obozie kondycyjnym jest niedopuszczalne. Na zlecenie komisji lotniczo-lekarskiej lub lekarza sprawującego opiekę nad personelem latającym pobyt w obozie kondycyjnym może być zastąpiony pobytem w sanatorium lub odbyciem kuracji specjalistycznej.
2.
Okres pobytu w obozie kondycyjnym nie może przypadać na okres urlopu wypoczynkowego.
3.
Przerwa między urlopem wypoczynkowym a pobytem w obozie kondycyjnym powinna wynosić co najmniej 3 miesiące. W uzasadnionych wypadkach, za zgodą lekarza sprawującego opiekę nad personelem latającym, przerwa między urlopem wypoczynkowym a pobytem w obozie kondycyjnym może być skrócona.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do kontrolerów ruchu lotniczego mających uprawnienia do kontroli radarowej, z tym że pobyt w obozie kondycyjnym wynosi 2 tygodnie.