Rozdział 3 - Postępowanie przy badaniu wypadków lotniczych. - Badanie wypadków statków powietrznych.

Monitor Polski

M.P.1964.44.210

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lipca 1964 r.

Rozdział  3.

Postępowanie przy badaniu wypadków lotniczych.

§  17.
1.
Przewodniczący OKBWL, po otrzymaniu wiadomości o wypadku lotniczym i po stwierdzeniu zawiadomienia o nim Ministerstwa Komunikacji, a jeżeli chodzi o wypadki, które zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 bada GKBWL - również przewodniczącego GKBWL lub jego zastępcy, wyznacza zespół OKBWL, który przystępuje do pracy na miejscu wypadku lotniczego.
2.
W sprawach wypadków lotniczych, których badanie należy do GKBWL, do czasu przybycia jej na miejsce wypadku czynności OKBWL ograniczają się do zabezpieczenia dowodów rzeczowych, śladów wypadku oraz zebrania imion, nazwisk i adresów świadków wypadku, chyba że przewodniczący GKBWL zleci OKBWL przeprowadzenie badań na miejscu wypadku (§ 10 ust. 2).
§  18.
Jeżeli okoliczności wskazują, że wypadek lotniczy mógł się zdarzyć na skutek naruszenia przez osobę posiadającą uprawnienia lotnicze (licencję) przepisów lotniczych lub że dalsze wykonywanie czynności lotniczych przez tę osobę może zagrażać bezpieczeństwu ruchu lotniczego, przewodniczący komisji badającej wypadek powinien zatrzymać dokumenty stwierdzające uprawnienia lotnicze (licencję) tej osoby i przekazać je Ministerstwu Komunikacji. Decyzje w sprawie zwrotu licencji lub jej odebrania, zawieszenia lub ograniczenia wynikających z niej uprawnień podejmuje organ powołany do wydawania licencji w zależności od wyniku przeprowadzonych badań wypadku lotniczego.
§  19.
1.
Przewodniczący OKBWL obowiązany jest zgłosić przystąpienie do badań (§ 17) właściwemu miejscowo organowi prokuratury lub MO.
2.
Jeżeli w czasie badania wypadku lotniczego wyłoni się podejrzenie, że wypadek został spowodowany czynem przestępnym, przewodniczący komisji badającej wypadek powinien zawiadomić o tym właściwy miejscowo organ prokuratury lub MO.
3.
Jeżeli w związku z wypadkiem lotniczym wszczęto dochodzenie lub śledztwo, GKBWL lub OKBWL są obowiązane do udzielania pomocy organowi prowadzącemu karne postępowanie przygotowawcze, zabezpieczenia do jego dyspozycji śladów i dowodów oraz przedstawienia temu organowi wyników swych badań.
4.
Usunięcie lub zmiana położenia statku powietrznego, jego części lub przedmiotów znajdujących się na nim lub pochodzących z niego bez zezwolenia przewodniczącego komisji badającej wypadek lotniczy, a jeżeli wszczęto dochodzenie lub śledztwo - bez zezwolenia organu prowadzącego karne postępowanie przygotowawcze, mogą być dokonane tylko w razie konieczności:
1)
ratowania poszkodowanych lub mienia,
2)
zapobieżenia niebezpieczeństwu grożącemu ze strony statku powietrznego.
§  20.
1.
Minister Komunikacji oraz GKBWL mogą w każdym stadium prowadzenia przez OKBWL badań delegować swych przedstawicieli do wzięcia udziału w tych badaniach, GKBWL zaś może przejąć prowadzenie badań od OKBWL. Przejęcie badań zarządza Minister Komunikacji lub przewodniczący GKBWL.
2.
Jeżeli w badaniach prowadzonych przez OKBWL bierze udział przedstawiciel GKBWL, może on być przewodniczącym OKBWL, jeżeli tak zarządzi przewodniczący GKBWL.
§  21.
1.
OKBWL przeprowadza badanie wypadku lotniczego przy udziale co najmniej przewodniczącego i dwóch członków komisji.
2.
OKBWL podejmuje wnioski większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  22.
Statek powietrzny, który uległ wypadkowi lotniczemu, bądź jego części i ładunek mogą być wydane właścicielowi (użytkownikowi) przed zakończeniem badań tylko za zgodą przewodniczącego komisji badającej wypadek lotniczy. Jeżeli wszczęto dochodzenie lub śledztwo, odpowiednie zarządzenia w tej sprawie wydaje organ prowadzący lub nadzorujący postępowanie przygotowawcze.
§  23.
1.
Z przeprowadzonych badań OKBWL sporządza protokół badania wypadku lotniczego, do którego załącza odpowiednie dokumenty.
2.
OKBWL przesyła w ciągu 7 dni od chwili zakończenia badań protokół badania wypadku lotniczego wraz z załącznikami do Ministerstwa Komunikacji, a odpis protokołu z odpisami załączników do Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych oraz do właściciela (użytkownika) statku powietrznego, który może w terminie 7 dni od otrzymania tego protokołu zgłosić uwagi Ministerstwu Komunikacji.
3.
Minister Komunikacji może:
1)
uznać wyniki badań OKBWL za wystarczające;
2)
przekazać sprawę OKBWL do ponownego zbadania w określonym zakresie i terminie;
3)
przekazać sprawę do zbadania GKBWL.
§  24.
1.
W sprawach wypadków lotniczych, których badanie należy do GKBWL, natychmiast po otrzymaniu wiadomości o wypadku, a w sprawach przejętych przez GKBWL do dalszego badania (§ 20 ust. 1) po zarządzeniu przejęcia badań od OKBWL - przewodniczący GKBWL wyznacza zespół w składzie: przewodniczący i co najmniej trzech członków zespołu. Zespół ten przystępuje niezwłocznie do badań na miesjcu wypadku lotniczego.
2.
Do podjęcia wniosków w sprawie zbadanego wypadku lotniczego konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy, sekretarza i co najmniej czterech członków GKBWL, w tym zespołu badającego wypadek lotniczy (ust. 1). GKBWL podejmuje wnioski większością głosów obecnych na posiedzeniu członków. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  25.
1.
Z przeprowadzonych we własnym zakresie badań GKBWL sporządza protokół (§ 23 ust. 1) Przepis § 23 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Minister Komunikacji może:
1)
uznać wyniki badań GKBWL za wystarczające;
2)
przekazać sprawę GKBWL do ponownego zbadania w określonym zakresie i terminie.
§  26.
1.
Protokół badania wypadku lotniczego przez komisję, określoną w § 14, wraz z załącznikami właściciel (użytkownik) statku powietrznego przesyła w dwóch egzemplarzach do rzeczoznawcy właściwego miejscowo okręgu KCSP.
2.
Przewodniczący OKBWL po otrzymaniu protokołu wypadku lotniczego może:
1)
uznać wyniki badań komisji za wystarczające;
2)
przekazać sprawę właścicielowi (użytkownikowi) statku powietrznego do ponownego zbadania w określonym zakresie i terminie;
3)
przekazać sprawę do zbadania OKBWL.
3.
Jeden egzemplarz protokołu badania wypadku lotniczego z załącznikami przewodniczący OKBWL przesyła ze swymi uwagami i wnioskami do Ministerstwa Komunikacji.
§  27.
Minister Komunikacji na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez GKBWL i OKBWL oraz przez właściciela (użytkownika) statku powietrznego wydaje decyzje, zarządzenia i zlecenia powypadkowe.