Rozdział 2 - Organizacja badania wypadków lotniczych. - Badanie wypadków statków powietrznych.
Monitor Polski
M.P.1964.44.210
Akt utracił moc Wersja od: 11 lipca 1964 r.
Rozdział 2.
Organizacja badania wypadków lotniczych.
Organizacja badania wypadków lotniczych.
§ 10.
1.
Organami właściwymi do przeprowadzania badań wypadków lotniczych są: 1)
Główna Komisja Badania Wypadków Lotniczych (GKBWL) w zakresie wypadków:a)
które spowodowały śmierć człowieka,b)
obcych statków powietrznych (§ 1 pkt 2),c)
statków powietrznych służących do przewozu lotniczego (komunikacyjnych),d)
zderzeń statków powietrznych podczas lotu; 2)
okręgowe komisje badania wypadków lotniczych (OKBWL) w zakresie wypadków, które spowodowały:a)
ciężkie uszkodzenie ciała człowieka,b)
zniszczenie lub poważne uszkodzenie statku powietrznego,c)
lądowanie skoczka ze spadochronem zapasowym w celu ratowania się.2.
Przewodniczący GKBWL może zlecić właściwej miejscowo OKBWL przeprowadzenie badań na miejscu wypadku w sprawach należących do właściwości GKBWL.§ 11.
1.
Badanie wypadków lotniczych innych niż określone w § 10 ust. 1 należy do właściciela (użytkownika) statku powietrznego; w szczególności należy do niego badanie wypadku lotniczego, który spowodował: 1)
ciężkie uszkodzenie ciała skoczka spadochronowego, a którego przyczyną nie był stan techniczny spadochronu, wybrany do skoku teren lub przekroczenie przepisów lotniczych; 2)
poważne uszkodzenie spadochronu, powstałe w wyniku lądowania lub na skutek wyłącznie dynamicznego działania powietrza w czasie otwierania się spadochronu.2.
Minister Komunikacji lub organ przez niego upoważniony może z urzędu lub na wniosek rzeczoznawcy KCSP przekazać GKBWL lub OKBWL badanie wypadku lotniczego określonego w ust. 1.§ 12.
1.
W skład GKBWL wchodzą: przewodniczący, dwóch zastępców przewodniczącego, sekretarz, siedmiu członków oraz ich zastępcy powoływani przez Ministra Komunikacji.2.
Wśród członków GKBWL powinni być: 1)
znawca prawa lotniczego; 2)
znawca wyszkolenia lotniczego; 3)
inżynier - konstruktor lotniczy; 4)
znawca ruchu lotniczego; 5)
znawca eksploatacji lotniczej; 6)
lekarz specjalista z zakresu medycyny lotniczej; 7)
przedstawiciel lotnictwa wojskowego.3.
Przewodniczący GKBWL może w miarę potrzeby powołać do udziału w badaniach wypadku lotniczego: 1)
rzeczoznawców z listy zatwierdzonej przez Ministra Komunikacji; 2)
inne osoby w celu złożenia wyjaśnień w sprawie wypadku lotniczego.4.
GKBWL działa przy Ministrze Komunikacji.§ 13.
1.
W skład OKBWL wchodzą: 1)
przewodniczący - rzeczoznawca okręgu KCSP, powołany przez Ministra Komunikacji; 2)
członkowie, a mianowicie:a)
znawca wyszkolenia lotniczego,b)
znawca spraw technicznych lotnictwa,c)
znawca ruchu lotniczego,powoływani każdorazowo przez przewodniczącego OKBWL z listy specjalistów lotniczych, zatwierdzonej dla danego okręgu KCSP przez Ministra Komunikacji.
2.
Przewodniczący OKBWL może, w miarę potrzeby, powołać do udziału w badaniach wypadku lotniczego: 1)
rzeczoznawców; 2)
inne osoby w celu złożenia wyjaśnień w sprawie wypadku lotniczego.3.
OKBWL mają siedziby w okręgach KCSP.§ 14.
Badanie wypadków lotniczych określonych w § 11 ust. 1 przeprowadza komisja powołana przez właściciela (użytkownika) statku powietrznego spośród specjalistów lotniczych.§ 15.
Przedstawiciel właściciela (użytkownika) statku powietrznego, który uległ wypadkowi lotniczemu, może być obecny przy badaniach prowadzonych przez GKBWL lub OKBWL.§ 16.
Osoba, która uczestniczyła w jakimkolwiek charakterze w wypadku lotniczym, nie może brać udziału w badaniu tego wypadku.