Rozdział 2 - Organizacja badania wypadków lotniczych. - Badanie wypadków statków powietrznych.

Monitor Polski

M.P.1964.44.210

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lipca 1964 r.

Rozdział  2.

Organizacja badania wypadków lotniczych.

§  10.
1.
Organami właściwymi do przeprowadzania badań wypadków lotniczych są:
1)
Główna Komisja Badania Wypadków Lotniczych (GKBWL) w zakresie wypadków:
a)
które spowodowały śmierć człowieka,
b)
obcych statków powietrznych (§ 1 pkt 2),
c)
statków powietrznych służących do przewozu lotniczego (komunikacyjnych),
d)
zderzeń statków powietrznych podczas lotu;
2)
okręgowe komisje badania wypadków lotniczych (OKBWL) w zakresie wypadków, które spowodowały:
a)
ciężkie uszkodzenie ciała człowieka,
b)
zniszczenie lub poważne uszkodzenie statku powietrznego,
c)
lądowanie skoczka ze spadochronem zapasowym w celu ratowania się.
2.
Przewodniczący GKBWL może zlecić właściwej miejscowo OKBWL przeprowadzenie badań na miejscu wypadku w sprawach należących do właściwości GKBWL.
§  11.
1.
Badanie wypadków lotniczych innych niż określone w § 10 ust. 1 należy do właściciela (użytkownika) statku powietrznego; w szczególności należy do niego badanie wypadku lotniczego, który spowodował:
1)
ciężkie uszkodzenie ciała skoczka spadochronowego, a którego przyczyną nie był stan techniczny spadochronu, wybrany do skoku teren lub przekroczenie przepisów lotniczych;
2)
poważne uszkodzenie spadochronu, powstałe w wyniku lądowania lub na skutek wyłącznie dynamicznego działania powietrza w czasie otwierania się spadochronu.
2.
Minister Komunikacji lub organ przez niego upoważniony może z urzędu lub na wniosek rzeczoznawcy KCSP przekazać GKBWL lub OKBWL badanie wypadku lotniczego określonego w ust. 1.
§  12.
1.
W skład GKBWL wchodzą: przewodniczący, dwóch zastępców przewodniczącego, sekretarz, siedmiu członków oraz ich zastępcy powoływani przez Ministra Komunikacji.
2.
Wśród członków GKBWL powinni być:
1)
znawca prawa lotniczego;
2)
znawca wyszkolenia lotniczego;
3)
inżynier - konstruktor lotniczy;
4)
znawca ruchu lotniczego;
5)
znawca eksploatacji lotniczej;
6)
lekarz specjalista z zakresu medycyny lotniczej;
7)
przedstawiciel lotnictwa wojskowego.
3.
Przewodniczący GKBWL może w miarę potrzeby powołać do udziału w badaniach wypadku lotniczego:
1)
rzeczoznawców z listy zatwierdzonej przez Ministra Komunikacji;
2)
inne osoby w celu złożenia wyjaśnień w sprawie wypadku lotniczego.
4.
GKBWL działa przy Ministrze Komunikacji.
§  13.
1.
W skład OKBWL wchodzą:
1)
przewodniczący - rzeczoznawca okręgu KCSP, powołany przez Ministra Komunikacji;
2)
członkowie, a mianowicie:
a)
znawca wyszkolenia lotniczego,
b)
znawca spraw technicznych lotnictwa,
c)
znawca ruchu lotniczego,

powoływani każdorazowo przez przewodniczącego OKBWL z listy specjalistów lotniczych, zatwierdzonej dla danego okręgu KCSP przez Ministra Komunikacji.

2.
Przewodniczący OKBWL może, w miarę potrzeby, powołać do udziału w badaniach wypadku lotniczego:
1)
rzeczoznawców;
2)
inne osoby w celu złożenia wyjaśnień w sprawie wypadku lotniczego.
3.
OKBWL mają siedziby w okręgach KCSP.
§  14.
Badanie wypadków lotniczych określonych w § 11 ust. 1 przeprowadza komisja powołana przez właściciela (użytkownika) statku powietrznego spośród specjalistów lotniczych.
§  15.
Przedstawiciel właściciela (użytkownika) statku powietrznego, który uległ wypadkowi lotniczemu, może być obecny przy badaniach prowadzonych przez GKBWL lub OKBWL.
§  16.
Osoba, która uczestniczyła w jakimkolwiek charakterze w wypadku lotniczym, nie może brać udziału w badaniu tego wypadku.