Rozdział 2 - Badanie prawidłowości i rzetelności bilansu, wyniku bilansowego i jego weryfikacja. - Badanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych i udział przedstawicieli organów finansowych i banków w tych czynnościach.

Monitor Polski

M.P.1960.3.13

Akt utracił moc
Wersja od: 14 stycznia 1960 r.

Rozdział  2.

Badanie prawidłowości i rzetelności bilansu, wyniku bilansowego i jego weryfikacja.

§  3.
1.
Badanie sprawozdania finansowego przez biegłego ma na celu ustalenie prawidłowości i rzetelności bilansu oraz wyniku bilansowego dla umożliwienia:
1)
oceny działalności przedsiębiorstwa i wyciągnięcia wniosków na przyszłość;
2)
dokonania rozliczeń z budżetem Państwa;
3)
oceny, czy przedsiębiorstwo uzyskało prawo do utworzenia funduszu zakładowego i innych funduszów specjalnych.
2.
Badanie sprawozdania finansowego polega w szczególności na stwierdzeniu, czy:
1)
sprawozdanie finansowe jest kompletne, tj. czy zawiera wszystkie formularze przewidziane we właściwych instrukcjach w sprawie sprawozdawczości statystycznej (część finansowa);
2)
sprawozdanie finansowe sporządzone zostało w sposób określony w odpowiednich przepisach, a w szczególności czy nie zawiera błędów rachunkowych i czy powiązania poszczególnych części sprawozdania jest prawidłowe;
3)
sprawozdanie finansowe zostało podpisane przez upoważnione do tego osoby;
4)
sprawozdanie sporządzone zostało na podstawie ksiąg rachunkowych, tj. co najmniej czy:

- dane wykazane w sprawozdaniu są zgodne z danymi zawartymi w uzgodnionym zestawieniu obrotów i sald kont syntetycznych i analitycznych,

- dane zawarte w zestawieniu obrotów i sald są zgodne z danymi poszczególnych kont syntetycznych i analitycznych,

- dane na kontach syntetycznych są zgodne z danymi na odpowiadających im kontach analitycznych;

5)
sprawozdanie sporządzone zostało na podstawie wyników inwentaryzacji, tj. co najmniej czy:

- inwentaryzacja poszczególnych składników majątkowych w ciągu roku była przeprowadzona prawidłowo i z częstotliwością określoną właściwymi przepisami, a poszczególne pozycje bilansu zgodne są z rezultatami inwentaryzacji tych składników, których termin inwentaryzacji przypada na koniec roku, lub z rezultatami inwentaryzacji przeprowadzonej na dzień otwarcia lub zakończenia likwidacji,

- różnice inwentaryzacyjne zostały należycie wyjaśnione i odpisane na właściwe konta i czy znalazły one wyraz w sporządzonym sprawozdaniu finansowymi,

6)
w sprawozdaniu nie figurują aktywa lub pasywa nierealne, tj. co najmniej czy:

- odpisano z ksiąg należności nieściągalne, przedawnione i prekludowane,

- prawidłowo wyceniono remanenty produkcji nie zakończonej, wyrobów gotowych, materiałów, towarów i innych rzeczowych składników majątkowych,

- prawidłowo obliczono i wykazano koszty zakupu, odchylenia od cen ewidencyjnych (marża), odchylenia od kosztów planowanych, odchylenia od wyceny wewnętrznej, przypadające na remanenty materiałów, towarów i wyrobów,

- w rozliczeniach międzyokresowych wykazano w sposób prawidłowy nakłady przyszłych okresów oraz utworzono w sposób właściwy rezerwy przewidzianą w obowiązujących przepisach,

- salda należności i zobowiązań zostały uzgodnione z kontrahentami oraz uzgodniono rozrachunki wewnętrzno-branżowe, należności i zobowiązania inkasowe, rozliczenia z budżetem oraz salda rachunków i kredytów bankowych - w zakresie ustalonym właściwymi przepisami,

- prawidłowo zaewidencjonowano, rozliczono i sfinansowano koszty inwestycji i remontów kapitalnych,

7)
wynik działalności wykazany został prawidłowo, tj. co najmniej czy:

- koszty własne, obroty i wyniki ze sprzedaży materiałów, towarów, wyrobów, robót i usług oraz należne z tego tytułu podatki i inne zobowiązania (należności) budżetowe ustalono prawidłowo,

- poniesione koszty, dochody oraz straty i zyski nadzwyczajne nie zostały zaliczone bezpośrednio na fundusz statutowy lub konta rejestrujące jego zwiększenie lub zmniejszenie,

- nie zaliczono do kosztów strat nadzwyczajnych lub kosztów do strat;

8)
sprawozdanie sporządzone zostało przy zachowaniu zasady ciągłości, tj. czy stan początkowy kont wynika z zatwierdzonego bilansu sporządzonego na koniec poprzedniego roku sprawozdawczego z uwzględnieniem w razie potrzeby przekształceń, określonych przepisami specjalnymi.
§  4.
1.
Z wyników zbadania sprawozdania finansowego oraz weryfikacji zysków i strat biegły sporządza orzeczenie, które powinno zawierać:
1)
określenie jednostki lub organu zlecającego zbadanie sprawozdania finansowego oraz datę i miejsce zawarcia umowy;
2)
określenie miejsca i czasu wykonania zadań objętych, umową;
3)
wyszczególnienie materiału objętego badaniem, odrębnie w odniesieniu do poszczególnych pozycji lub grup pozycji pokrewnych sprawozdania finansowego;
4)
określenie materiałów uzupełniających, które biegły wykorzystał przy badaniu sprawozdania finansowego;
5)
określenie metody stosowanej przy badaniu całości zadania i poszczególnych jego części (do badania poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego lub grup pozycji);
6)
omówienie istotnych ustaleń dotyczących poszczególnych pozycji lub grup pozycji sprawozdania finansowego, z wyszczególnieniem zastrzeżeń i usterek ustalonych w toku badania, a także innych zagadnień objętych badaniem;
7)
wnioski co do niezbędnych korekt, które należy wprowadzić do sprawozdania finansowego, oraz proponowany termin i sposób ich usunięcia;
8)
wniosek końcowy, dotyczący sprawozdania finansowego;
9)
inne ustalenia i informacje;
10)
wyniki weryfikacji w celu ustalenia podstawy do podziału zysku (pokrycia straty) i odpisów na fundusze specjalne;
11)
wykaz załączników do orzeczenia;
12)
data i nr rejestracji umowy w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce;
13)
określenie miejsca i daty sporządzenia orzeczenia oraz podpis biegłego.
2.
W razie gdy badanie sprawozdania finansowego przeprowadza się przy współudziale kilku biegłych, sporządzają oni jedno wspólne orzeczenie.
3.
Biegły powinien zamieścić ca badanym bilansie własnoręcznie podpisaną przez siebie adnotację treści następującej: "Badałem w czasie od ....................... do ........................".

Biegły umieszcza swój podpis ponadto na zestawieniu obrotów i sald oraz na wszystkich badanych dokumentach i urządzeniach księgowych.

4.
Biegły sporządza orzeczenie w trzech egzemplarzach, o ile umowa nie przewiduje większej ich ilości, z których jeden otrzymuje kierownik badanego przedsiębiorstwa, pozostałe zaś - kierownik jednostki lub organu sprawującego bezpośredni nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa.
5.
Kierownik jednostki lub organu sprawującego bezpośredni nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa jest obowiązany doręczyć bezzwłocznie jeden egzemplarz orzeczenia organowi finansowemu wraz z dołączonym do niego pisemnym wyjaśnieniem lub sprzeciwem, o którym mowa w § 5.
§  5.
Kierownik przedsiębiorstwa może bądź dołączyć do orzeczenia pisemne wyjaśnienia lub sprzeciw co do zawartych w nim ustaleń i wniosków wraz z odpowiednim uzasadnieniem, bądź też przesłać te wyjaśnienia lub sprzeciw w dwóch egzemplarzach kierownikowi jednostki lub organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem w terminie 5 dni od dnia otrzymania orzeczenia. W tym ostatnim przypadku odpis sprzeciwu należy przesłać jednocześnie organowi finansowemu.
§  6.
1.
Decyzję pisemną dotyczącą wykonania wniosków i zaleceń biegłego, wyszczególnionych w orzeczeniu, wydaje kierownik jednostki lub organu sprawującego bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem.
2.
Decyzja, o której mowa w ust. 1, powinna być przesłana w odpisie organowi finansowemu, przewodniczącemu komisji weryfikacyjnej oraz biegłemu.
§  7.
1.
Przepisy §§ 3-5 stosuje się odpowiednio także, jeżeli badania sprawozdania finansowego dokonuje jednostka lub organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem (§ 33 ust. 3 pkt 2 uchwały), z tym że zamiast orzeczenia sporządza się w tym przypadku protokół.
2.
W przypadku określonym w ust. 1. jednostka lub organ sprawujący bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwem dokonuje weryfikacji wyniku bilansowego w celu ustalenia podstawy do podziału zysku i odpisów na fundusze specjalne.