Badania lekarskie pracowników jednostek organizacyjnych resortu żeglugi.

Monitor Polski

M.P.1964.70.330

Akt utracił moc
Wersja od: 21 października 1964 r.

INSTRUKCJA
MINISTRÓW ŻEGLUGI ORAZ ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 września 1964 r.
w sprawie badań lekarskich pracowników jednostek organizacyjnych resortu żeglugi.

1.
Armatorzy morskich statków handlowych, nie wyłączając statków rybackich, oraz kierownicy jednostek organizacyjnych resortu żeglugi działających na obszarach morskich portów i przystani są obowiązani:
1)
przyjmować do pracy na stanowiska, na których praca odbywa się w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, oraz przenosić do pracy na takie stanowiska jedynie osoby, które w wyniku badań lekarskich zostały uznane za zdolne do pracy na tych stanowiskach, oraz
2)
kierować na badania lekarskie pracowników zatrudnionych w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia oraz zatrudniać ich stosownie do wyników tych badań.
2.
Badania lekarskie, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na zasadach określonych w instrukcji, chyba że obowiązek przeprowadzenia tych badań w odniesieniu do niektórych kategorii pracowników określają inne przepisy, a w szczególności:
1)
rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 listopada 1957 r. w sprawie warunków zdrowia wymaganych od osób zatrudnionych na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. z 1958 r. Nr 9, poz. 30 i z 1964 r. Nr 9, poz. 61) albo
2)
rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 20 sierpnia 1936 r. o badaniu stanu zdrowia osób zatrudnionych na polskich morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 73, poz. 521 z 1958 r. Nr 9, poz. 30).
Badaniu lekarskiemu podlegają:
1)
kandydaci do pracy - na podstawie skierowań zakładu pracy,
2)
pracownicy:
a)
okresowo co najmniej raz na dwa lata,
b)
po trwającym dłużej niż 30 dni okresie niezdolności do pracy z powodu choroby,
c)
w razie podejrzenia o utratę zdolności do pracy.
1.
Badania lekarskie wstępne i okresowe (§ 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a) obejmują:
1)
pełne badanie fizykalne z uwzględnieniem badania obwodowego układu nerwowego,
2)
badanie stomatologiczne,
3)
odczyn opadania krwinek, morfologię krwi obwodowej, podstawowe badania moczu, a w miarę potrzeby również inne badania pomocnicze,
4)
badanie radiologiczne płuc, jeżeli badany nie przedłoży wyniku takiego badania dokonanego w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
2.
Badania lekarskie określone w § 2 pkt 2 lit. b) i c) przeprowadza się w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy pracownik jest zdolny do pracy na dotychczas zajmowanym stanowisku.
1.
Badania lekarskie przeprowadzają obwodowe przychodnie portowe, właściwe ze względu na położenie zakładów pracy.
2.
Badania pomocnicze i specjalistyczne, których nie może przeprowadzić obwodowa przychodnia portowa, przeprowadzają na podstawie jej skierowania inne zakłady społeczne służby zdrowia.
3.
Badania określone w ust. 1 i 2 powinny być poprzedzone sprawdzeniem tożsamości osoby badanej na podstawie odpowiedniego dokumentu z fotografią.
Na podstawie wyników badania lekarskiego obwodowa przychodnia portowa wystawia świadectwo zdrowia według wzoru stanowiącego załącznik do instrukcji.
1.
Osoby zatrudnione na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej - w wypadkach uzasadnionych pilną potrzebą, a w szczególności w razie wygaśnięcia świadectwa zdrowia przed odpłynięciem statku z miejsca postoju bądź podejrzenia o trwałą niezdolność do pracy - mogą być poddane badaniu lekarskiemu w obwodowej przychodni portowej właściwej ze względu na miejsce pobytu statku.
2.
W wypadkach określonych w ust. 1 podstawą do przeprowadzenia badań lekarskich jest skierowanie wystawione przez kapitana statku.
1.
Pracownicy dotychczas zatrudnieni powinni być poddani po raz pierwszy badaniu lekarskiemu przewidzianemu w instrukcji w terminie 6 miesięcy, licząc od dnia wejścia w życie instrukcji.
2.
Harmonogram badań, o których mowa w ust. 1, ustalają kierownicy obwodowych przychodni portowych w porozumieniu z kierownikami zakładów pracy.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.