Badania lekarskie pracowników jednostek organizacyjnych resortu żeglugi.
Monitor Polski
M.P.1964.70.330
Akt utracił moc Wersja od: 21 października 1964 r.
INSTRUKCJA
MINISTRÓW ŻEGLUGI ORAZ ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 września 1964 r.
w sprawie badań lekarskich pracowników jednostek organizacyjnych resortu żeglugi.
1.
Armatorzy morskich statków handlowych, nie wyłączając statków rybackich, oraz kierownicy jednostek organizacyjnych resortu żeglugi działających na obszarach morskich portów i przystani są obowiązani: 1)
przyjmować do pracy na stanowiska, na których praca odbywa się w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, oraz przenosić do pracy na takie stanowiska jedynie osoby, które w wyniku badań lekarskich zostały uznane za zdolne do pracy na tych stanowiskach, oraz 2)
kierować na badania lekarskie pracowników zatrudnionych w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia oraz zatrudniać ich stosownie do wyników tych badań.2.
Badania lekarskie, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się na zasadach określonych w instrukcji, chyba że obowiązek przeprowadzenia tych badań w odniesieniu do niektórych kategorii pracowników określają inne przepisy, a w szczególności: 1)
rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 listopada 1957 r. w sprawie warunków zdrowia wymaganych od osób zatrudnionych na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. z 1958 r. Nr 9, poz. 30 i z 1964 r. Nr 9, poz. 61) albo 2)
rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 20 sierpnia 1936 r. o badaniu stanu zdrowia osób zatrudnionych na polskich morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 73, poz. 521 z 1958 r. Nr 9, poz. 30).
Badaniu lekarskiemu podlegają:
1)
kandydaci do pracy - na podstawie skierowań zakładu pracy, 2)
pracownicy:a)
okresowo co najmniej raz na dwa lata,b)
po trwającym dłużej niż 30 dni okresie niezdolności do pracy z powodu choroby,c)
w razie podejrzenia o utratę zdolności do pracy.1.
Badania lekarskie wstępne i okresowe (§ 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a) obejmują: 1)
pełne badanie fizykalne z uwzględnieniem badania obwodowego układu nerwowego, 2)
badanie stomatologiczne, 3)
odczyn opadania krwinek, morfologię krwi obwodowej, podstawowe badania moczu, a w miarę potrzeby również inne badania pomocnicze, 4)
badanie radiologiczne płuc, jeżeli badany nie przedłoży wyniku takiego badania dokonanego w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.2.
Badania lekarskie określone w § 2 pkt 2 lit. b) i c) przeprowadza się w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy pracownik jest zdolny do pracy na dotychczas zajmowanym stanowisku.1.
Badania lekarskie przeprowadzają obwodowe przychodnie portowe, właściwe ze względu na położenie zakładów pracy.2.
Badania pomocnicze i specjalistyczne, których nie może przeprowadzić obwodowa przychodnia portowa, przeprowadzają na podstawie jej skierowania inne zakłady społeczne służby zdrowia.3.
Badania określone w ust. 1 i 2 powinny być poprzedzone sprawdzeniem tożsamości osoby badanej na podstawie odpowiedniego dokumentu z fotografią.
Na podstawie wyników badania lekarskiego obwodowa przychodnia portowa wystawia świadectwo zdrowia według wzoru stanowiącego załącznik do instrukcji.
1.
Osoby zatrudnione na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej - w wypadkach uzasadnionych pilną potrzebą, a w szczególności w razie wygaśnięcia świadectwa zdrowia przed odpłynięciem statku z miejsca postoju bądź podejrzenia o trwałą niezdolność do pracy - mogą być poddane badaniu lekarskiemu w obwodowej przychodni portowej właściwej ze względu na miejsce pobytu statku.2.
W wypadkach określonych w ust. 1 podstawą do przeprowadzenia badań lekarskich jest skierowanie wystawione przez kapitana statku.1.
Pracownicy dotychczas zatrudnieni powinni być poddani po raz pierwszy badaniu lekarskiemu przewidzianemu w instrukcji w terminie 6 miesięcy, licząc od dnia wejścia w życie instrukcji.2.
Harmonogram badań, o których mowa w ust. 1, ustalają kierownicy obwodowych przychodni portowych w porozumieniu z kierownikami zakładów pracy.