§ 5. - Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.
Dz.U.1925.43.301
Akt jednorazowyW tar. wyj. № 1 na przewóz nasion siewnych, w p. 1 "Obszar ważności" po słowach: "Od wszystkich stacyj. oprócz stacyj granicznych" dodaje się w nawiasach stówa: "(z wyjątkiem stacji Zduny)".
W tar. wyj. № 3 na przewóz ziemniaków w p. 1 "Obszar ważności" dodaje się w końcu: "oprócz stacyj granicznych".
W tar. wyj. № 4 na przewóz mąki w p. 1 "Obszar ważności" dodaje się w końcu: "Sosnowiec, Będzin i Dąbrowa", a w p. 2 "Opłaty" normę zniżki 20% zmienia się na 10%.
W tar. wyj. № 7 na przewóz mleka w p. 1 "Obszar ważności" dodaje się w końcu: "oraz do stacyj Sosnowiec, Będzin i Dąbrowa", a w p. 2 "Opłaty" rubrykę c) zmienia się na rubrykę b).
W tar. wyj. № 8 na przewóz materjałów drzewnych w p. 2 "Opłaty" skreśla się w ust. a) pozycję "drzewo osikowe do wyrobu zapałek" i przenosi się ją do ust. b); w ust. d) skreśla się pozycję "deski fornierowe sklejane i niesklejane" oraz w związku z tem skreśla się podane w nawiasach "i j)"; w uwadze zaś, w wierszu 2-m normę 10% zmienia się na "5%".
W tar, wyj. № 10, 11, 12 i 13 za przewóz węgla i koksu w p. 2 "Opłaty" normę zniżki 10% zmienia się na 5%.
W tar. wyj. № 10, na przewóz węgla w p. 2 "Opłaty" w wierszu 2-m słowa: "pomiędzy stacjami" zmienia się na "od stacyj", a w wierszu 3-m słowa "a stacjami" zmienia się na "do stacyj".
W tar. wyj. № 11 na przewóz węgla w tytule skreśla się wyrazy "i brunatnego", a w 2 "Opłaty" wprowadza się uwagę następującą: "Uwaga. Czasowo, na okres letni, do 1 października 1925 r., przy przesyłkach węgla nadawanych na odległość powyżej 400 km. przewoźne obniża się o 10% z tem iż opłata zniżona za 410 km. rozciąga się wstecz, aż do spotkania z opłatą według kl. wyj. C".
W tar. wyj. № 12 na przewóz koksu w p. 2 "Opłaty" pierwsze zdanie uzupełnia się słowami: "a przy adresowaniu do hut żelaza i miedzi - według klasy wyj. C".
W tar. wyj. № 14 na przewóz popiołu w tytule po słowie "popiołu" dodaje się "i żużla", a p. 3 "Warunki stosowania" uzupełnia słowami "albo też za świadectwami Dyrekcyj kolejowych".
W tar. wyj. № 15 na przewóz szlaki i t. d., w tytule skreśla się słowa w nawiasach: "(oprócz wapienia surowego i tłucznia)", po słowach "i kostkach (z gr. 55)" dodaje się: "żwiru, piasku i ziemi (z gr. 56)", a po słowach: "cegły szamotowej" dodaje się: "żużlowej i szlakowej". W p. 1 "Obszar ważności" po słowach "stacyj granicznych" dodaje się w nawiasach: "(z wyjątkiem stacji Zduny)". W p. 2 "Opłaty" w ust. a) po słowie "szamotową" dodaje się "żużlową, szlakową", a w p. b) w wierszu 1-m po słowach: "w nagłówku" dodaje się: "według kl. wyj. G", resztę zaś skreśla się. W "Uwadze" do tejże tar. wyj. № 15 po słowie "klinkieru" dodaje się: "oraz tłucznia, żwiru, piasku i ziemi", a po słowach: "Robót Publicznych" dodaje" się: "Tymczasowego Wydziału samorządowego we Lwowie, Zarządów dróg samorządowych w Małopolsce". W końcu "Uwagi" zdanie "stosuje się kl. wyj. G" zmienia się następująco:
"- przy przewozie na odległościach powyżej 200 km. stosuje się kl. G ze zniżką 10%, z tem, iż opłata zniżona za 210 km. rozciąga się wstecz, aż do spotkania z opłatą według kl. G".
W tar. wyj. № 16 na przewóz rudy w tytule taryfy po słowach: "rudy żelaznej" dodaje się "cynkowej i ołowianej", a po słowach: "szmelcu żelaznego" dodaje się: "i stalowego"; w p. 2 "Opłaty" po słowach: "oblicza się" dodaje się: "za rudę żelazną według wyj. kl. G ze zniżką 10%, a za rudą cynkową i ołowianą oraz za szmelc". Tenże p. 2 uzupełnia się uwagą następującą: "Uwaga. Przy przesyłkach załadowanych do wagonów 30-tonnowych opłaty powyższe obniża się o 5%. Opłaty według kl. F stosuje się również do tych przesyłek szmelcu od stacyj granicznych, które zaopatrzone są na liście przewozowym w stempel Urzędu Celnego, stwierdzający krajowe pochodzenie przesyłki".
W tytule tar. wyj. № 18 na przewóz żelaza skreśla się słowa: "surowych i", a w nawiasach dodaje się: "(poz. c), d) i e) z gr. 63)". W p. 1 "Obszar ważności" wstawia się st. "Chorzów", a w p. 2 "Opłaty" normę zniżki "10%" zmienia się na "5%".
W tar. wyj. Na 20 na przewóz superfosfatu w p. 1 "Obszar ważności" dodaje się stację nadania "Jezierzany Barysz" i "Wadowice". W końcu taryfy zamieszcza się uwagę: "Uwaga. Też same opłaty według kl IX stosuje się do przesyłek superfosfatu ze st. Sumina, do których dołączone są świadectwa Związku przemysłu superfosfatowego o krajowem pochodzeniu przesyłki".
W tar. wyj. № 23 na przewóz łodzi w p. 3 "Warunki stósowania" dodaje się w końcu "oraz Związku Polskiego Towarzystw Wioślarskich".
W tar. wyj,. I, VI, IX, XVI, XIX, XXII i XXIV w p 1 "Obszar ważności" po słowach "Gdańsk-Neufahrwasser" dodaje się "Kaiserhafen i Holm".
W tar. wyj. II w p. 1 "Obszar ważności" po słowach: "kolei polskich" dodaje się "oprócz stacyj granicznych".
W tar. wyj. III na przewóz tłuszczów w tytule przed słowem "tłuszczów" dodaje się "olejów i".
W tar. wyj. VII na przewóz materjałów drzewnych w p. 1 "Obszar ważności" skreśla się słowa "stacyj na obszarze W. M.", a po słowie "Gdańska" dodaje się "Neufahrwasser, Kaiserhafen i Holm". W uwadze do p. 2 "Opłaty" normę zniżki 10% zmienia się na 5%, a w p. 3 "Warunki stosowania" skreśla się słowa "obszaru W. M.".
W tar. wyj. X na przewóz węgla w p. 2 "Opłaty" wprowadza się uwagą następującą: "Uwaga. Czasowo, na okres letni, do 1 października 1925 r., przy przesyłkach węgla, nadawanych na odległość powyżej 400 km., przewoźne obniża się o 10% z tem, iż opłata zniżona za 410 km. rozciąga się wstecz, aż do spotkania z opłatą według kl. F". W wierszu 5-m tegoż punktu normę procentową zniżki zmienia się z "10%" na "5%", a w wierszu 6-m - z "15%" na "10%".
W tar. wyj. XI na przewóz rudy tytuł uzupełnia się słowami: "szmelcu żelaznego i stalowego (z gr. 63)", a w p. 2 "Opłaty" normy procentowe zniżki zmienia się z "10%" na "5%", a z "15%" na "10%".
W tar. wyj. XIII na wywóz przetworów naftowych w ust. (3) "Warunki stosowania" nazwę firmy "Polmin" zmienia się na "Państwowe Zakłady Naftowe (Polish State Petrolaum Co) ", a w uwadze do tychże "Warunków stosowania" skreśla się zdanie ostatnie od słów "o ile przesyłki te ...." aż do końca i zastępuje się nowem: "i na warunkach, podanych w ust. (3) "Warunków stosowania".
Tabelę stacyjną do tar. wyj. XIII uzupełnia się stacją "Nadwórna" z opłatami następującemi:
Do stacji Od stacji | Gdańsk i Gdynia loco | Gdańsk i Gdynia na wywóz | Gr. P. pod Makoszowami | Gr. P. pod Cieszynem | ||||||||
a | b | c | a | b | c | a | b | c | a | b | c | |
Nadwórna | 919 | 743 | 618 | 442 | 295 | 214 | 276 | 186 | 136 | 293 | 197 | 144 |
Do stacji Od stacji | Gr. P. Pod Lasocicami | Gr. P. pod Zbąszyniem | Gr. P. pod Zebrzydowicami | Zemgale | ||||||||
a | b | c | a | b | c | a | b | c | a | b | c | |
Nadwórna | 408 | 273 | 198 | 434 | 290 | 210 | 285 | 191 | 140 | 459 | 306 | 222 |
W tar. wyj. XV na przewóz kamienia w p. 2 "Opłaty" w wierszu 2-m po słowach "W, M. Gdańska"- dodaje się: "według kl. wyj. G.". Resztę do końca skreśla się.
W tar. wyj. XVII na wywóz cementu p. 1. "Obszar ważności" otrzymuje brzmienie:
"1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz stacyj granicznych, do wszystkich punktów granicznych oraz da Gdańska-Neufahrwasser, Kaiserhafen i Holm i do Gdyni".
W tar. wyj. XIX na wywóz żelaza w p. 1 "Obszar ważności" wstawia się stację "Chorzów", a w p. 2 "Opłaty" skreśla się słowa "za przesyłki całowagonowe", natomiast w ust. a) po słowie "przesyłki" dodaje się. "całowagonowe" a w ust. b) po słowie "przesyłki" dodaje się "pół- i całowagonowe".
W tar. wyj. XX na wywóz cynku dodaje się w końcu tytułu "i kwasu siarkawego (z gr. 70)", a równocześnie w p. 1 "Obszar ważności" po słowach "znajdują się" dodaje się "fabryki kwasu siarkawego albo". W p. 2 "Opłaty" zamiast słów: "według klasy IV" wstawia się: "kwasu siarkawego - według kl. IX, cynku i ołowiu - według kl. V".
W tar. wyj. XXI na przewóz wyrobów żelaznych dodaje się p. 3 "Warunki stosowania":
"3. Warunki stosowania. Na stacjach Stołpce, Zdołbunów i Podwołoczyska przesyłki powinny być reekspedjowane do punktów przejściowych na terytorjum Rosji i Ukrainy z zastosowaniem za tę odległość obliczenia według p. 2 "Opłaty".
W tar. wyj. XXII na wywóz gliceryny i t. p. w tytule po słowach "gliceryny (z gr. 16)" dodaje się: "sody amonjakalnej i kaustycznej, siarczanu glinu, ałunu krystalicznego". W p. 1 "Obszar ważności" dodaje się stacje: "Łaziska, Mątwy" i "Szczakowa". W p. 2 "Opłaty" do ust. d) włącza się: "sodę amonjakalną i kaustyczną oraz biel cynkową", w ust. e) skreśla się "biel cynkową", wreszcie dodaje się nowy ustęp: "f) za siarczan glinu i ałun krystaliczny - według klasy VII". W końcu w p. 3 "Warunki stosowania" dodaje się zdanie: "Przesyłki powinny być dowiezione do stacji drogą kołową lub bocznicą prywatną".
Wprowadza się następujące nowe taryfy wyjątkowe:
"TARYFA WYJĄTKOWA XXVII.
Na wywóz melasy (z gr. 17).
1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz stacyj granicznych, do Gdyni, Gdańska - Neufahrwasser, Kaiserhafen i Holm oraz do granicy Państwa pod Zebrzydowicami.
2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:
za | odległość | od | 1 | do | 150 | km. | - według kl. VII, |
" | " | " | 151 | " | 200 | " | - według jednakowej opłaty 92 gr. za 100 kg., |
" | " | powyżej 200 km. | - według kl. VIII. |
3. Warunki stosowania. Przesyłki do Zebrzydowic powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej, a przy przesyłkach do Gdańska przewoźne oblicza się początkowo według kl. VII za całą odległość przewozu i dopiero, po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę drogą morską (przez okazanie konosamentu) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według taryfy wyjątkowej".
TARYFA WYJĄTKOWA XXVIII.
Na przewóz silników, maszyn i aparatów elektrycznych (z gr. 69).
1. Obszar ważności. Z Gdyni i Gdańska do stacyj: Będzin i Siersza Wodna.
2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według kl. IV za całą odległość przewozu, w tem osobsno za łączną odległość P. K. P. położonych w Polsce i na obszarze W. M. Gdańska oraz osobno za odległość kolei będących w zarządzie P. K. P.
TARYFA WYJĄTKOWA XXIX.
Na wywóz cukru rafinady, mączki i kryształu (poz. a) z gr. 17) oraz spirytusu (poz. a) z gr. 18).
1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz granicznych (z wyjątkiem st. Zduny), do wszystkich punktów granicznych oraz do Gdyni, Gdańska-Neufahrwasser, Kaiserhafen i Holm.
2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:
za | odległość | od 1 do 150 km. - według kl. III, |
" | " | od 151 do 190 km. - według jednakowej opłaty 238 gr za 100 kg., |
za odległość powyżej 190 km. - według kl. IV. |
3. Warunki stosowania. Przy przesyłkach do Gdańska przewoźne oblicza się początkowo według klasy III za całą odległość przewozu i dopiero, po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę drogą morską (przez okazanie konosamentu) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według taryfy wyjątkowej.
TARYFA WYJĄTKOWA XXX.
Na wywóz węgla kamiennego (z gr. 47):
1. Obszar ważności. Od ładowni i stacyj kopalnianych węglowych do Gdańska-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Holm lub Westerplatte oraz do Gdyni-port dla dalszego wywozu morzem.
2. Opłaty. Przewoźne za przesyiki całowagonowe oblicza się po 7 zł. od tonny za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska.
3. Warunki stosowania. Przewóz powinien być dokonywany całemi pociągami w składzie wagonów 30-tonnowych. Przewoźne oblicza się początkowo według tar. wyj. X i dopiero, po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesiecznym dowodu o dokonanym wywozie drogą morską (przez okazanie konosamentów) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnych listów przewozowych, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej.".
W Tabeli opłat przewozowych do taryf wyjątkowych w odsyłaczu **) w wierszu 3 po słowach: drzewa opałowego" dodaje się "miękkiego" oraz opłaty według klasy G rubr. b) i c) zastępuje śle. następującemi opłatami:
Za odległość kilometrów | KLASA PRZESYŁEK | |
zwycz. całowagonowych | ||
G | ||
z oblicz. najmniej za: | ||
10.000 kg. b) | 15.000 kg. c) | |
groszy za 100 kg. | ||
1 - 5 | 17 | 12 |
6 | 17 | 12 |
7 | 17 | 12 |
8 | 17 | 12 |
9 | 18 | 13 |
10 | 18 | 13 |
11 | 18 | 13 |
12 | 19 | 14 |
13 | 19 | 14 |
14 | 19 | 14 |
15 | 20 | 15 |
16 | 20 | 15 |
17 | 20 | 15 |
18 | 20 | 15 |
19 | 21 | 16 |
20 | 21 | 16 |
21 | 21 | 16 |
22 | 22 | 17 |
23 | 22 | 17 |
24 | 22 | 17 |
25 | 23 | 18 |
26 | 23 | 18 |
27 | 23 | 18 |
28 | 23 | 18 |
29 | 24 | 19 |
30 | 24 | 19 |
31 | 24 | 19 |
32 | 25 | 20 |
33 | 25 | 20 |
34 | 25 | 20 |
35 | 26 | 21 |
36 | 26 | 21 |
37 | 26 | 21 |
38 | 26 | 21 |
39 | 27 | 22 |
40 | 27 | 22 |
41 | 27 | 22 |
42 | 28 | 23 |
43 | 28 | 23 |
44 | 28 | 23 |
45 | 29 | 24 |
46 | 29 | 24 |
47 | 29 | 24 |
48 | 29 | 24 |
49 | 30 | 25 |
50 | 30 | 25 |
Za odległość kilometrów | KLASA PRZESYŁEK | |
zwycz. całowagonowych | ||
G | ||
z oblicz. najmniej za: | ||
10.000 kg. b) | 15.000 kg. c) | |
groszy za 100 kg. | ||
51 - 55 | 32 | 27 |
56 - 60 | 33 | 28 |
61 - 65 | 35 | 30 |
66 - 70 | 36 | 31 |
71 - 75 | 38 | 33 |
76 - 80 | 39 | 34 |
81 - 85 | 41 | 36 |
85 - 90 | 42 | 37 |
91 - 95 | 44 | 39 |
96 - 100 | 45 | 40 |
101 - 110 | 47 | 42 |
111 - 120 | 49 | 44 |
121 - 130 | 51 | 46 |
131 - 140 | 53 | 48 |
141 - 150 | 55 | 50 |
151 - 160 | 57 | 52 |
161 - 170 | 59 | 54 |
171 - 180 | 61 | 56 |
181 - 190 | 63 | 58 |
191 - 200 | 65 | 60 |
201 - 210 | 67 | 62 |
211 - 220 | 68 | 63 |
221 - 230 | 70 | 65 |
231 - 240 | 71 | 66 |
241 - 250 | 73 | 68 |
251 - 260 | 74 | 69 |
261 - 270 | 76 | 71 |
271 - 280 | 77 | 72 |
281 - 290 | 79 | 74 |
291 - 300 | 80 | 75 |
301 - 310 | 82 | 77 |
311 - 320 | 83 | 73 |
321 - 330 | 85 | 80 |
331 - 340 | 86 | 81 |
341 - 350 | 88 | 83 |
351 - 360 | 89 | 84 |
361 - 370 | 91 | 85 |
371 - 380 | 92 | 87 |
381 - 390 | 94 | 89 |
391 - 400 | 95 | 90 |
Za odległość kilometrów | KLASA PRZESYŁEK | |
zwycz. całowagonowy | ||
G | ||
z oblicz. najmniej za: | ||
10.000 kg. b) | 15.000 kg. c) | |
groszy za 100 kg. | ||
401 - 410 | 96 | 91 |
411 - 420 | 97 | 92 |
421 - 430 | 98 | 93 |
431 - 440 | 99 | 94 |
441 - 450 | 100 | 95 |
451 - 460 | 101 | 96 |
461 - 470 | 102 | 97 |
471 - 480 | 103 | 98 |
481 - 490 | 104 | 99 |
491 - 500 | 105 | 100 |
501 - 510 | 106 | 101 |
511 - 520 | 107 | 102 |
521 - 530 | 108 | 103 |
531 - 540 | 109 | 104 |
541 - 550 | 110 | 105 |
551 - 560 | 111 | 106 |
561 - 570 | 112 | 107 |
571 - 580 | 113 | 108 |
581 - 590 | 114 | 109 |
591 - 600 | 115 | 110 |
601 - 610 | 117 | 112 |
611 - 620 | 118 | 113 |
621 - 630 | 120 | 115 |
631 - 640 | 121 | 116 |
641 - 650 | 123 | 118 |
651 - 660 | 124 | 119 |
661 - 670 | 126 | 121 |
671 - 680 | 127 | 122 |
681 - 690 | 129 | 124 |
691 - 700 | 130 | 125 |
701 - 710 | 132 | 127 |
711 - 720 | 133 | 128 |
721 - 730 | 135 | 130 |
731 - 740 | 136 | 131 |
741 - 750 | 138 | 133 |
751 - 760 | 139 | 134 |
751 - 770 | 141 | 136 |
771 - 780 | 142 | 137 |
781 - 790 | 144 | 139 |
791 - 800 | 145 | 140 |
Za odległość kilometrów | KLASA PRZESYŁEK | |
zwycz. całowagonowych | ||
G | ||
z oblicz. najmniej za: | ||
10.000 kg. b) | 15.000 kg. c) | |
groszy za 100 kg. | ||
801 - 810 | 147 | 142 |
811 - 820 | 148 | 143 |
821 - 830 | 150 | 145 |
831 - 840 | 151 | 146 |
841 - 850 | 153 | 148 |
851 - 860 | 154 | 149 |
861 - 870 | 156 | 151 |
871 - 880 | 157 | 152 |
881 - 890 | 159 | 154 |
891 - 900 | 160 | 155 |
901 - 910 | 162 | 157 |
911 - 920 | 163 | 158 |
921 - 930 | 165 | 160 |
931 - 940 | 166 | 161 |
941 - 950 | 168 | 163 |
951 - 960 | 169 | 164 |
961 - 970 | 171 | 166 |
971 - 980 | 172 | 167 |
981 - 990 | 174 | 169 |
991 - 1000 | 175 | 170 |
1.001 - 1.010 | 177 | 172 |
1.011 - 1.020 | 178 | 173 |
1.021 - 1.030 | 180 | 175 |
1.031 - 1.040 | 181 | 176 |
1.041 - 1.050 | 183 | 178 |
1.051 - 1.060 | 184 | 179 |
1.061 - 1.070 | 186 | 181 |
1.071 - 1.080 | 187 | 182 |
1.081 - 1.090 | 189 | 184 |
1.091 - 1.100 | 190 | 185 |
1.101 - 1.110 | 192 | 187 |
1.111 - 1.120 | 193 | 188 |
1.121 - 1.130 | 195 | 190 |
1.131 - 1.140 | 196 | 191 |
1.141 - 1.150 | 198 | 193 |
1.151 - 1.160 | 199 | 194 |
1.161 - 1.170 | 201 | 196 |
1.171 - 1.180 | 202 | 197 |
1.181 - 1.190 | 204 | 199 |
1.191 - 1.200 | 205 | 200 |