§ 2. - Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.43.301

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 kwietnia 1925 r.
§  2.
W części II Taryfy "Postanowienia taryfowe" wprowadza się zmiany następujące:

W p. 5 po słowach "inne opłaty" dodaje się "podawane w listach przewozowych".

W p. 7 ust. A w wierszu 6-ym po słowach "w liście przewozowym" dodaje się "lub w zamówieniu pisemnem".

W tymże p. 7 ust. B w wierszu 2-im po słowach "Do tych należą" dodaje się "oprócz przesyłek towarów, wymienionych w grupach 22, 23, 25, 26 i 27 Nomenklatury i klasyfikacji (część III 'Taryfy)".

W p. 8 po słowach "w liście przewozowym" dodaje się "lub w zamówieniu pisemnem".

W p. 9 po słowach "na 9 klas" dodaje się "normalnych i siedem klas wyjątkowych".

W p. 12 w wierszu 3-im wyraz "lub" zastępuje się wyrazem "i".

W p. 13 po wierszu 7-m dodaje się ustęp następujący: "Przy całkowitem wyzyskaniu pojemności wagonu i nadaniu przesyłki pod adresem jednego odbiorcy oraz do jednej i tej samej stacji, obliczanie przewoźnego według zasad dla przesyłek półwagonowych może mieć miejsce również bez obowiązku cechowania lub numerowania poszczególnych sztuk".

W p. 14 w wierszu 7-m po słowach "w liście przewozowym" dodaje się "lub w zamówieniu pisemnem".

W p. 15 w wierszu 8-m po słowie "zażądał" dodaje się "w liście przewozowym albo".

W p. 17 wykaz towarów lekkich uzupełnia się nazwą:

"m) ule z pszczołami (z gr. 26),

n) urządzenia domowe (sprzęty domowe) używane".

W tymże p. 17 w ustępie ostatnim po słowie "zażądał" dodaje się w "liście przewozowym albo".

W p. 18 ust. c) uzupełnia się w sposób następujący: "Ten sam sposób obliczenia stosuje się i do przesyłek jednolitego towaru oraz do przesyłek taryfowanych według klas niższych niż klasa III, jeżeli obliczenie przewoźnego według klasy III da opłaty niższe. O ile nadawca zażądał podstawienia wagonu O ładowności określonej, przewoźne oblicza się w myśl p. p. 15 i 17 Postan. taryf."

W p. 30 po słowach "w liście przewozowym" dodaje się "lub w zamówieniu pisemnem".

W p. 38 w wierszu czwartym skreśla się słowa: "otrzymując wzamian odpowiedni bilet. W braku biletu", natomiast dalsza część zdania otrzymuje brzmienie: "Opłatę tę stacja nadania wpisuje do listu przewozowego i t. d."

Wprowadza się nowy rozdział IX-a o brzmieniu następującem:

"IX-a. Przewóz piwa w wagonach specjalnych, z prawem częściowego odładunku.

63. Zorganizowanie stałego przewozu piwa w specjalnych wagonach prywatnych właścicieli z prawem częściowego odładunku na stacjach pośrednich może nastąpić tylko po uprzedniem porozumieniu się nadawcy z Zarządem kolei (Dyrekcją). Przewóz odbywa się pociągami, wskazanemi przez Dyrekcję, na zasadach niżej podanych.

a) Nadawca sporządza na każdy wagon jeden list przewozowy na całą przesyłkę do najdalszej stacji przeznaczenia, zamieszczając tak w liście przewozowym, jak i we wtórniku, w rubryce "wskazania nadawcy" żądanie uskutecznienia przewozu "z częściowym odładunkiem piwa na stacjach pośrednich".

b) Wagonowi specjalnemu, w którym przewozi się przesyłki piwa, obowiązany jest towarzyszyć osobny dozorca, wyznaczony przez nadawcę, na zasadach p. 37 Postanowień Taryfowych. Obowiązkiem dozorcy, oprócz nadzoru ogólnego nad przesyłką, jest rozciągnięcie nadzoru: a) nad naładunkiem piwa na stacji nadawczej; b) nad odładunkiem jego na stacjach pośrednich; c) nad wyładunkiem piwa na końcowej stacji przeznaczenia, oznaczonej w liście przewozowym i d) nad naładunkiem i wyładunkiem naczyń opróżnionych. Czynności, wskazane powyżej pod a), b) i c) powinny być dokonywane środkami właściciela wagonu.

c) Odładunek piwa w drodze może być uskuteczniony tylko na tych stacjach, które znajdują się na drodze przebiegu danego pociągu do stacji przeznaczenia, wymienionej w liście przewozowym i gdzie znajdują się stali odbiorcy piwa. Stacje te powinny, być wymienione w osobnej specyfikacji, dołączanej do listu przewozowego i do wtórnika.

d) Odładowanie piwa, tudzież doładowanie opróżnionych naczyń następuje po uprzedniem zgłoszeniu tego kierownikowi pociągu i wręczeniu mu wtórnika listu przewozowego celem okazania go dyżurnemu ruchu na stacji odładunku.

e) Dla dokonania częściowego odładunku piwa dozorca przesyłki nie ma prawa żądać od kolei odczepienia wagonu i podstawienia go do ramp stacyjnych, sam zaś odładunek powinien zakończyć w ciągu czasu postojowego, ustalonego rozkładem jazdy danego pociągu, nie wywołując przetrzymania pociągu na danej stacji. Równocześnie z odładunkiem piwa na stacjach pośrednich zezwala się załadowywać do danego wagonu opróżnione naczynia piwne (beczki drewniane i butelki w skrzyniach drewnianych lub bez skrzyń), stosownie do ilości miejsc odładowanych, bez sporządzania osobnego listu przewozowego.

f) Specjalne wagony do przewozu piwa mogą być zatrzymywane w drodze dla nabrania lodu na którejkolwiek ze stacyj pośrednich; w tym celu powinien nadawca wpisać odnośne żądania do listu przewozowego i do wtórnika w rubryce "wskazania nadawcy". W wypadkach zatrzymania dla wskazanego celu wagonu w drodze, termin dostawy ładunku przedłuża się o 24 godziny.

g) Przewoźne za piwo, przewożone w wagonach specjalnych z prawem częściowego odładunku w drodze oblicza się na zasadzie obowiązującej na przewóz danego towaru taryfy za całkowitą wagę ładunku, wskazaną w liście przewozowym, najmniej jednak albo za 5000 kg według, rubryki a), albo za 10.000 kg według rubryki b), albo za 15.000 kg według rubryki c), za całą odległość przewozu od stacji nadawczej do końcowej stacji przeznaczenia i powinno być zawsze pobrane zgóry na stacji nadawczej.

h) Po przybyciu wagonu z piwem do końcowej stacji przeznaczenia, wskazanej w liście przewozowym, dozorca przesyłki powinien złożyć wtórnik listu przewozowego i, po uiszczeniu przypadających z tytułu umowy o przewóz należności narosłych w drodze podjąć list przewozowy i zabrać natychmiast ze stacji resztę pozostałego w wagonie piwa. Co do naczyń próżnych, sprawę reguluje ust. j).

i) Koleje, uczestniczące w przewozie piwa w wagonach specjalnych z prawem częściowego odładunku i z warunkiem obowiązkowego towarzyszenia temu ładunkowi dozorcy, wyznaczonego przez nadawcę, nie ponoszą w myśl art. 86 Przepisów Przewozowych odpowiedzialności, ani za brak towaru wogóle, ani za jego uszkodzenia w drodze, w wypadkach, którym zapobiec powinien był towarzyszący przesyłce dozorca. Kolej nie odpowiada również, jeżeli częściowe odładowanie przesyłki, przewożonej pociągiem osobowym, nie mogło być na którejkolwiek stacji pośredniej dokonane wskutek spóźnienia pociągu lub innych przeszkód ruchowych.

j) Zwrotny, do stacji nadania, przebieg niezaładowanych piwem specjalnych wagonów prywatnych właścicieli dokonywa się za osobnym listem przewozowym w myśl pp. 87 i 89 Postanowień Taryfowych. Za zwrotny przewóz tych wagonów opłaty się nie pobiera z wyjątkiem wypadku przejścia próżnego wagonu przez obszar niemieckiego Śląska Górnego (p. 90 Postanowień Taryfowych).

Również bezpłatnie przewozi się do stacji nadania w takich zwrotnych wagonach opróżnione naczynia od piwa (beczki drewniane, butelki w skrzyniach drewnianych lub bez skrzyń), oraz środki ochronne od ciepła lub zimna (naczynia do lodu lub wody gorącej, opony filcowe i t. p.) pod warunkami, przewidzianemi w pp. 31 - 36 Postanowień Taryfowych".

W zależności od powyższego dotychczasowy p. 63 otrzymuje numer 64 i łączy się z obecnym p. 64.

W p. 83 w wierszu 3-m skreśla się wyrazy: "rubryka c)", a zamiast słów: "za 10.000 kg." dodaje się: "albo za 5000 kg. według rubryki a), albo za 10.000 kg. według rubryki b), albo za 15.000.kg. według rubryki c)".

W p. 90 w wierszu 2 po słowach "wagonów - chłodni" dodaje się: "zaliczonych do taboru P.K.P.".

W p. 96 w wierszu 12-m po słowach "stacji taryfowej" dodaje się: "poza przewoźnem, przewidzianem w p. 90", a w ust. F w wierszu 5-m po wyrazie "Katowickiej" wstawia się "Poznańskiej".

W "Wykazie opłat dodatkowych" wprowadza się zmiany następujące:

W p. 1 "Ceny druków" w ust. c) opłatę 10 gr. zmienia się na "20 gr.".

Do p. 7 "Opłaty za przetrzymanie" dodaje się uwagę, 3 o treści następującej:

"Uwaga 3. W okręgu kolejowym katowickim obliczanie postojowego za przetrzymanie na kopalniach i koksowniach wagonów, podstawianych przy wykazach 0, odbywa się okresami 8-godzinnemi (czas trwania jednej zmiany - szychty). O ile po upływie pierwszego okresu 8-godzinnego nie zwrócono całej ilości zamówionych i podstawionych wagonów, postojowe oblicza się za cały następny okres 8-godzinny po 50 gr. za wagon i godzinę. Gdyby i w drugim okresie nie nastąpił zwrot wszystkich zamówionych wagonów, postojowe oblicza się za dalsze 8 godzin. Ten sposób obliczania stosuje się tak długo, aż kopalnia lub koksownia nie zwróci całej ilości podstawionych wagonów. Na obliczanie tonie wpływa okoliczność, na ile zmian pracuje dane przedsiębiorstwo, jak również nie przerywają biegu godzin postojowego t. zw. zmiany (szychty) świąteczne".

W p. 12 "Opłaty za zaliczenia" wysokość prowizji zmienia się z 0,5% na 1%.

W p. 16 "Opłaty za dezynfekcje", w końcu wykazu dodaje się zdanie: "lecz nie mniej, niż zwrot kosztów rzeczywistych za dokonanie powyższych czynności".