§ 1. - Zmiany i uzupełnienia Części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami żelaznemi w Polsce, obowiązującej od dnia 1 maja 1925 roku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.39.245

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 kwietnia 1926 r.
§  1.
W części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami żelaznemi w Polsce, obowiązującej od dnia 1 maja 1925 r. (Dz. U. R. P. № 42, poz. 293) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

Art. 9 otrzymuje brzmienie następujące:

"Oprócz ustawowych środków płatniczych, kolej może, gdzie zachodzi tego potrzeba, przyjmować walutę. Państw obcych. W razie przeliczenia walut, obowiązują kursy, podawane do ogólnej wiadomości przez Zarząd kolejowy w ogłoszeniach, wywieszanych przy kasach kolejowych".

W art. 50 w p. l zdanie drugie otrzymuje brzmienie następujące:

"Dozorca powinien opłacić należność za przejazd, określoną w taryfie".

W art. 56 post. wyk. do p. l a) otrzymuje numerację "I". Dodaję się post. wyk. II o brzmieniu następującem:

"(Post. wyk.)" II. Listy przewozowe, adresowane do ekspedycji towarowej stacji przeznaczenia przyjmuje się tylko wtedy, jeżeli nadawca udowodni uprawnienie do użycia tego adresu lub jeżeli uprawnienie takie wynika z taryfy".

W p. l d) w wierszu drugim i trzecim skreśla się słowa: "a przy przesyłkach półwagonowych - oznaczenie ilości sztuk, rodzaju opakowania i cechy lub numeru".

P. 8 tegoż art. otrzymuje brzmienie następujące:

"8. Nadawca powinien zamieścić w liście przewozowym wszystkie te oświadczenia, których wymagają przepisy niniejsze i taryfy.

Zamieszczanie w liście przewozowym innych oświadczeń oraz dołączanie do listu przewozowego dowodów, nieprzewidzianych w przepisach niniejszych lub w taryfach, jest wzbronione".

Art. 58 otrzymuje brzmienie następujące:

"Sprawdzanie zawartości przesyłki. Ustalanie ilości sztuk i wagi przesyłki".

"1. Kolej ma prawo sprawdzać w każdym czasie, czy ilość sztuk, waga i zawartość przesyłki zgodne są z oświadczeniami nadawcy w liście przewozowym. Za sprawdzenie takie nie pobiera się opłaty. Natomiast, jeżeli oświadczenia w liście przewozowym nie są zgodne z rzeczywistością, kolej ma prawo do zwrotu kosztów sprawdzenia. Koszty niezapłacone przy sprawdzeniu, obciążają przesyłkę.

Do sprawdzenia zawartości należy wezwać osobę, uprawnioną do rozporządzania przesyłką, chyba, że sprawdzenie zarządzone zostało ze względu na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Jeżeli interesowany nie zjawi się lub jeżeli sprawdzenie zawartości następuje w drodze, należy dokonać tej czynności w obecności dwóch świadków, nie należących do służby kolejowej.

2. Kolej obowiązana jest przy przyjęciu do przewozu ustalić bezpłatnie ilość sztuk i wagę przesyłek drobnicowych, które załadowuje sama (art. 59 p. 1). Nadawca, względnie upoważniona przez niego osoba, ma prawo być obecnym przy tem ustaleniu.

3. Przy wszystkich innych przesyłkach kolej obowiązana jest ustalić ilość sztuk i wagę przesyłki na żądanie nadawcy, zamieszczone w liście przewozowym, o ile stacja posiada do tego odpowiednie urządzenia wagowe i, o ile właściwość przesyłki i warunki ruchu na to pozwalają. Jeżeli jednak nadawca nie podał wagi przesyłki, kolej obowiązana jest ustalić ją, chociaż żądania tego w liście przewozowym nie zamieszczono.

Za takie ustalenie ilości sztuk i wagi przesyłki kolej pobiera opłaty, określone w taryfie.

Jeżeli na stacji nadawczej nie można ustalić wagi, należy zważenia dokonać na innej stacji.

4. Nadawca może żądać przy nadaniu przesyłki, aby mu dano możność być obecnym przy ustalaniu ilości sztuk i wagi, o ile czynności te następują na stacji nadania. Jeżeli nadawca żądania takiego nie postawił lub nie skorzystał z danej mu możności, to, o ile kolej zgodzi się, w myśl wniosku nadawcy, na ponowne ustalenie ilości sztuk i wagi, nadawca obowiązany jest zapłacić ponownie należność taryfową.

5. Przy odważaniu przesyłek wagonowych na wadze wagonowej, wagą ustala się w ten sposób, iż od ogólnej wagi załadowanego wagonu odejmuje się własną wagę wagonu, na nim oznaczoną. Na żądanie jednak osoby uprawnionej do rozporządzania przesyłką, kolej powinna sprawdzić wagę własną wagonu, jeżeli na to pozwalają warunki ruchu. Jeżeli przytem okaże się, że waga własna jest inna, niż oznaczona na wagonie, wówczas za podstawę obliczenia przyjmuje się sprawdzoną wagę wagonu.

Czy i jaką opłatę kolej pobiera za takie sprawdzenie, określa taryfa.

"(Post. wyk.) " I. Jeżeli sprawdzenie wagi przesyłki wagonowej na wadze wagonowej, dokonane bez sprawdzenia wagi własnej wagonu, wykaże, w porównaniu z wagą, podaną w liście przewozowym, różnicę nie większą, niż 2% od wagi wagonu na nim oznaczonej, to kolej nie pobiera dopłat, przewidzianych w art. 60. Za podstawę do obliczania przewoźnego przyjmuje się jednak wagę sprawdzoną.

"(Post. wyk.) " 11. Jeżeli sprawdzenie wagi własnej wagonu, uskutecznione na żądanie osoby uprawnionej do rozporządzania przesyłką, nie wykaże różnicy większej, niż 2% od wagi, uwidocznionej na wagonie, kolej pobiera opłatę za ważenie, przewidzianą w taryfie".

6. Ustalenie przez kolej ilości sztuk i wagi przesyłki powinno być zaznaczone w liście przewozowym. Jeżeli ustalenie to nastąpiło na stacji nadawczej, zaznaczenie powyższe powinno być zamieszczone również we wtórniku listu przewozowego.

W art. 60 w p. l b) w wierszu drugim, po słowie: "oznaczenie" dodaje się słowo: "zawartości".

W tymże art. w p. l c) w pierwszym wierszu, po słowie "przesyłka" dodaje się słowa: "którą załadowuje nadawca".

W art. 62 w p. 7 zdanie pierwsze, skreśla się słowa: "przesyłki zaś półwagonowe cechowane lub numerowane".

W art. 63 post wyk. I i II do p. 5 otrzymują nowe brzmienie:

"(Post. wyk.) " I. Wagony należy zamawiać pisemnie na stacji nadawczej nie później, niż na 24 godziny przed dostarczeniem przesyłki do przewozu. Zgłoszone w inny sposób (ustnie, telefonicznie, telegraficznie i t. p.) żądanie podstawienia wagonu należy uzupełnić zamówieniem pisemnem, opatrzonem w datę i podpis zamawiającego.

W zamówieniu należy wskazać ilość i rodzaj zamawianych wagonów (kryte, niekryte, węglarki, platformy, wagony piętrowe i t. p.). Jeżeli nadawca żąda wagonu o ładowności powyżej 15.000 kg. lub wagonu do wyłącznego użytku, powinien żądanie to zamieścić w zamówieniu i powtórzyć je w liście przewozowym. Jeżeli nadawca nie powtórzy tego żądania w liście przewozowym, kolej uprawniona jest do zamieszczenia w liście przewozowym odpowiedniej adnotacji z powołaniem się na zamówienie pisemne".

"(Post. wyk.)" II. Zamówione wagony kolej dostarcza według możności. W razie niemożności dostarczenia wagonu żądanego rodzaju lub ładowności powyżej 15.000 kg., kolej powiadamia o tem nadawcę. Od każdego zamówionego wagonu pobiera się kaucję w wysokości postojowego za jedną dobę. Jeżeli cofnięcie zamówienia nastąpiło po podstawieniu wagonu, ale przed upływem terminu, ustalonego dla załadowania, kolej pobiera opłatą za przetrzymanie wagonu w wysokości polowy postojowego za jedną dobę. Jeżeli cofnięcie to nastąpiło już po upływie terminu dla załadowania pobiera się opłatę, za przetrzymanie wagonu najmniej jednak należność za jedną dobę.

Opłaty za przetrzymanie wagonu podane są w Wykazie opłat dodatkowych, Cz. II Taryfy.

W art. 67 w p. l dodaje się nowe zdanie o brzmieniu następującem:

"Taryfa określa, czy i pod jakiemi warunkami kolej przyjmuje przesyłki pośpieszne do przewozu pociągiem osobowym lub pośpiesznym.

Do tegoż p. l dodaje się post. wyk.:

"(Post. wyk.)" I. Żądanie przewozu przesyłek pośpiesznych pociągiem osobowym lub pośpiesznym musi być zamieszczone w liście przewozowym. Szczegółowe postanowienia o przewozie przesyłek pośpiesznych pociągiem osobowym lub pośpiesznym określone są w taryfie towarowej Cz. II "(Postanowienia taryfowe) ".

"(Post. wyk.) " II. Żądanie przewiezienia przesyłki zwyczajnej tylko na pewnej CZĘŚCI drogi przewozu jako przesyłki pośpiesznej lub przewiezienia przesyłki pośpiesznej tylko na pewnej części drogi pociągiem ruchu osobowego jest niedopuszczalne.

W art. 70 p. 3 zdanie pierwsze otrzymuje nowe brzmienie:

"3. Prawo do odbioru nadpłaty przewozowej oraz prawo do zgłaszania roszczeń o zwrot opłat przewozowych, niesłusznie pobranych, służy nadawcy lub odbiorcy, w zależności od tego, kto opłaty te kolei uiścił.

W art. 75 do p. 1 dodaje się post. wyk. o brzmieniu następującem:

"(Post. wyk)" Dla przesyłek pośpiesznych, przyjmowanych do przewozu pociągiem osobowym lub pośpiesznym (art. 67 p. 1) termin dostawy nie może przekraczać:

1) na przyjęcie przesyłki do przewozu 1 doby,

2) na przewóz - na każde rozpoczęte 250 km.- 1/2 doby.

W art. 77 w p. 2 w wierszu trzecim słowa: "warunki przewozu" zamienia się na: "warunki ruchu".

W drugim zdaniu tegoż punktu zmienia się końcowe brzmienie "na innej najbliższej stacji kolejowej" na "na najbliższej odpowiedniej wadze w obecności upoważnionego "pracownika kolejowego".

Post. wykonawcze I i II skreśla się.

Punkt 3 otrzymuje brzmienie następujące:

"3. Ważenie przesyłek wagonowych odbywa się w myśl postanowień art. 58, ust. 5".

Do p. 3 dodaje się post. wyk. I i II o brzmieniu następującem:

"(Post. wyk.) " I. Przy ważeniu przesyłek wagonowych mają zastosowanie post. wyk. I i II do art. 58 ust. 5.

"(Post. wyk.) " II. Kolej może odmówić sprawdzenia wagi przesyłek całowagonowych, przewożonych luzem lub zsypem, jeżeli żądanie sprawdzenia zgłoszone zostało już po wyładowaniu przesyłki.

P. 3 otrzymuje № 4.

P. 4 skreśla się.