Art. 3. - Zmiana ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o transporcie kolejowym i ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych i ustawy o działach administracji rządowej - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.122.1314

Akt utracił moc
Wersja od: 30 kwietnia 2004 r.
Art.  3.

W ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 84, poz. 948 i Nr 120, poz. 1268) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 w pkt 11 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje pkt 12 i 13 w brzmieniu:

"12) przewozach miejskich i podmiejskich - należy przez to rozumieć kolejowe przewozy pasażerskie wykonywane w ramach przewozów regionalnych, ograniczone do obszaru miasta i gmin z nim sąsiadujących lub kilku sąsiednich miast i sąsiadujących z nimi gmin,

13) infrastrukturze kolejowej - należy przez to rozumieć budynki, budowle i urządzenia wraz z zajętymi pod nimi gruntami, przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego i do utrzymania linii kolejowych, niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.";

2)
w art. 8 i w art. 13 w ust. 1 i 2 użyte w odpowiednich przypadkach wyrazy "Główny Inspektor Kolejnictwa" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Prezes Urzędu Transportu Kolejowego", a w art. 37 w ust. 1, w art. 38 w ust. 1-3, w art. 39 oraz w art. 40 użyte w odpowiednich przypadkach wyrazy "Główny Inspektor" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "Prezes UTK";
3)
w art. 25 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć obowiązek uzyskiwania koncesji przez przewoźników kolejowych wykonujących wyłącznie przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne, jeżeli uzna, że w odniesieniu do tych kategorii przewozów nadzór nad przestrzeganiem przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa ruchu zapewni spełnienie celów publicznych w dostatecznym stopniu.";

4)
art. 27 otrzymuje brzmienie:

"Art. 27. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej «Prezesem UTK», jest organem właściwym do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofania koncesji na działalność gospodarczą polegającą na:

1) zarządzaniu liniami kolejowymi,

2) wykonywaniu przewozów kolejowych.";

5)
tytuł rozdziału 5 otrzymuje brzmienie:

"Regulacja i nadzór techniczny w transporcie kolejowym oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego";

6)
art. 33-36 otrzymują brzmienie:

"Art. 33. 1. Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach regulacji transportu kolejowego, nadzoru technicznego nad eksploatacją linii kolejowych, pojazdów szynowych oraz bezpieczeństwa ruchu kolejowego jest Prezes UTK.

2. Prezes UTK jest powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu.

3. Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego jest powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw transportu na wniosek Prezesa UTK.

4. Nadzór nad Prezesem UTK sprawuje minister właściwy do spraw transportu.

Art. 34. 1. Do zakresu działania Prezesa UTK należy w szczególności:

1) zatwierdzanie opłat za udostępnianie linii kolejowych,

2) opiniowanie projektów planów inwestycyjnych zarządów kolei dotyczących linii kolejowych o państwowym znaczeniu,

3) uzgadnianie planów likwidacji linii kolejowych lub ich części,

4) koordynacja rozkładów jazdy w transporcie kolejowym,

5) kontrolowanie równości dostępu przewoźników kolejowych do linii kolejowych,

6) nakładanie kar pieniężnych na zasadach określonych w ustawie,

7) współdziałanie z właściwymi organami w zakresie:

a) przeciwdziałania praktykom monopolistycznym zarządów kolei i przewoźników kolejowych,

b) kształtowania systemu transportu kolejowego,

8) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących rynku przewozów kolejowych,

9) nadzór nad bezpieczeństwem przewozu materiałów niebezpiecznych koleją,

10) przeprowadzanie egzaminu i nadawanie uprawnień doradcom do spraw bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych koleją,

11) wydawanie świadectw, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2,

12) prowadzenie rejestru świadectw, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2,

13) kontrola spełniania warunków określonych przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 3 i 4 oraz art. 19 pkt 1,

14) udział w badaniach wypadków kolejowych w celu wyjaśnienia ich przyczyn,

15) wykonywanie zadań administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego, określonych w odrębnych przepisach,

16) podejmowanie działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu kolejowego.

2. Prezes UTK składa corocznie Prezesowi Rady Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw transportu, sprawozdanie ze swojej działalności zawierające w szczególności ocenę stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Art. 35. 1. Do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

2. Od decyzji wydanych przez Prezesa UTK rozstrzygających co do istoty w sprawach, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu antymonopolowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

3. Do postanowień wydanych przez Prezesa UTK, od których służy zażalenie, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, z tym że zażalenie wnosi się w terminie 7 dni.

Art. 36. 1. Prezes UTK wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej «Urzędem».

2. W skład Urzędu wchodzą oddziały terenowe.

3. Prezes Rady Ministrów nadaje, w drodze rozporządzenia, statut określający organizację Urzędu, w tym siedziby oddziałów terenowych.";

7)
w art. 41 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Czynności związane z wykonywaniem zadań, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 11, są odpłatne. Odpłatne są również czynności związane z wykonywaniem zadań, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 13, o ile polegają one na wykonywaniu specjalistycznych badań i pomiarów.";

8)
po art. 41 dodaje się rozdział 5a w brzmieniu:

"Rozdział 5a

Doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych koleją

Art. 41a. 1. Uprawnienia doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu materiałów niebezpiecznych koleją, zwanego dalej «doradcą do spraw bezpieczeństwa», nadaje Prezes UTK, na pięć lat, w drodze decyzji administracyjnej.

2. Warunkiem uzyskania uprawnień, o których mowa w ust. 1, jest ukończenie kursu przygotowawczego i zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Prezesa UTK.

3. Egzamin, o którym mowa w ust. 2, obejmuje sprawdzenie znajomości zagadnień związanych z przewozem materiałów niebezpiecznych, w szczególności:

1) treści odpowiednich przepisów prawnych i umów międzynarodowych,

2) środków zapewniania właściwego poziomu bezpieczeństwa przewozu,

3) szczegółowej klasyfikacji materiałów niebezpiecznych,

4) wymagań w zakresie opakowań materiałów niebezpiecznych i konstrukcji cystern,

5) zasad oznakowania przewozów materiałów niebezpiecznych,

6) metod załadunku i rozmieszczania ładunku w wagonie,

7) sposobów sporządzania instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i innej wymaganej dokumentacji,

8) zasad szkolenia personelu kolejowego w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych,

9) zasad zapobiegania skutkom wypadków.

4. Za egzamin, o którym mowa w ust. 2, pobiera się opłaty.

Art. 41b. 1. Przewoźnik kolejowy dokonujący przewozu materiałów niebezpiecznych powierza doradcy do spraw bezpieczeństwa nadzór nad:

1) prawidłowością procedur związanych z załadunkiem, rozładunkiem i przewozem materiałów niebezpiecznych,

2) kwalifikacjami personelu zatrudnionego przy przewozie materiałów niebezpiecznych,

3) stanem technicznym taboru i urządzeń w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych.

2. W jednostkach organizacyjnych innych niż przewoźnicy kolejowi, dokonujących przewozu materiałów niebezpiecznych, powinni być zatrudnieni doradcy do spraw bezpieczeństwa; obowiązek ten nie dotyczy jednostek organizacyjnych podlegających nadzorowi Ministra Obrony Narodowej.

3. Minister właściwy do spraw transportu określa, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowy program kursów przygotowawczych, wymagania, jakie powinny spełniać podmioty prowadzące kursy przygotowawcze, zakres egzaminu oraz szczegółowy tryb przeprowadzania egzaminu dla kandydatów na doradców do spraw bezpieczeństwa,

2) szczegółowy zakres obowiązków doradcy w przedsiębiorstwie (jednostce organizacyjnej),

3) opłatę za egzamin w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów egzaminu poniesionych przez Urząd oraz tryb jej pobierania.";

9)
po art. 54 dodaje się rozdział 8a w brzmieniu:

"Rozdział 8a

Kary pieniężne

Art. 54a. 1. Karze pieniężnej podlega przewoźnik kolejowy lub zarząd kolei, który :

1) stosuje opłaty za udostępnianie linii kolejowych niezatwierdzone przez Prezesa UTK lub wyższe od zatwierdzonych,

2) zarządzając linią kolejową, nie zapewnia przewoźnikom kolejowym równego dostępu do niej,

3) nie zapewnia wykonywania wymaganego nadzoru przez doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie materiałów niebezpiecznych koleją.

2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada Prezes UTK, w drodze decyzji administracyjnej, w wysokości do 10% rocznego przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym; ustalając wysokość kary, Prezes UTK uwzględnia stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia, dotychczasową działalność przedsiębiorcy oraz jego możliwości finansowe.

3. Kary pieniężne podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym i stanowią dochód budżetu państwa."