Art. 2. - Zmiana ustawy o nawozach i nawożeniu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2364

Akt jednorazowy
Wersja od: 18 listopada 2022 r.
Art.  2. 
1. 
Nawozy powstałe ze zmieszania nawozów, o których mowa w art. 52 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającego przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2019/1009", mogą być wprowadzane do obrotu, ale nawozy te nie mogą być oznaczane znakiem "NAWÓZ WE".
2. 
Na opakowaniu nawozu, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się wyłącznie:
1)
informacje, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. d-g oraz pkt 2 i 3 ustawy zmienianej w art. 1;
2)
napis o treści "nawóz powstały ze zmieszania typów nawozów oznaczonych znakiem "NAWÓZ WE" ", z wyszcze gólnieniem typów zmieszanych nawozów.
3. 
Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu nawozów, o których mowa w ust. 1, sprawuje Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
4. 
Do sprawowania nadzoru, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 6 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5. 
Kto, wprowadzając do obrotu nawozy, o których mowa w ust. 1:
1)
oznacza te nawozy znakiem "NAWÓZ WE",
2)
deklaruje nieprawdziwe wymagania jakościowe tych nawozów,
3)
konfekcjonuje te nawozy bez pisemnej zgody producenta lub nie uzgadnia z tym producentem rodzaju opakowań stosowanych do ich konfekcjonowania,
4)
nie umieszcza - w widocznym miejscu, sporządzonych w języku polskim, w sposób trwały i zapewniający czytelność - na opakowaniu lub na etykiecie tych nawozów, a w przypadku nawozów luzem - w dokumentach, w które się je zaopatruje, informacji dotyczących identyfikacji nawozu, o których mowa w ust. 2 pkt 2, a także w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. f i g ustawy zmienianej w art. 1, oraz instrukcji stosowania i przechowywania nawozu, a także informacji o masie netto nawozu i okresie ich przydatności do stosowania,
5)
nie podaje informacji określonych w art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. f i g oraz ust. 3 pkt 1 lit. c i d ustawy zmienianej w art. 1 oddzielnie od innych informacji wymienionych w art. 9 ust. 2 lub 3 ustawy zmienianej w art. 1,
6)
umieszcza na opakowaniu lub na etykiecie tych nawozów, a w przypadku nawozów luzem - w dokumentach, w które się je zaopatruje, informacje inne niż określone w art. 9 ust. 2 lub 3 oraz 9 ustawy zmienianej w art. 1,
7)
nie mocuje etykiet dołączonych do tych nawozów w taki sposób, aby pozostały one tam, gdzie zostały zamocowane niezależnie od zastosowanego systemu zamknięcia opakowania,
8)
nie dołącza do tych nawozów luzem egzemplarza dokumentów zawierającego informacje określone w art. 9 ust. 2 lub 3 ustawy zmienianej w art. 1 w sposób zapewniający dostęp do tych informacji,
9)
nie dołącza do tych nawozów w postaci płynnej informacji o temperaturze, w jakiej powinny być one przechowywane, a także informacji o środkach, jakie powinny być podjęte, aby zapobiec wypadkom podczas przechowywania tych nawozów

- podlega karze administracyjnej w wysokości od 2000 do 50 000 zł.

6. 
Kto wprowadza do obrotu nawozy, o których mowa w ust. 1:
1)
niespełniające zadeklarowanych wymagań jakościowych,
2)
w których zanieczyszczenia przekraczają dopuszczalne wartości zanieczyszczeń określone w przepisach wydanych na podstawie art. 10 pkt 5 lub art. 11 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1

- podlega karze administracyjnej w wysokości od 2000 do 50 000 zł.

7. 
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 5 i 6, wymierza w drodze decyzji wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa przeprowadzający kontrolę.
8. 
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 5 i 6, są uiszczane na rachunek bankowy właściwego wojewódzkiego inspektoratu ochrony roślin i nasiennictwa w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.
9. 
Przy ustalaniu wysokości kar pieniężnych, o których mowa w ust. 5 i 6, uwzględnia się wagę i okoliczności naruszenia prawa, przypadki stwierdzenia w przeszłości tego samego rodzaju naruszenia prawa co naruszenie, w którego następstwie ma być nałożona kara, oraz poprzednie ukaranie za to samo naruszenie prawa.
10. 
Kary pieniężne, o których mowa w ust. 5 i 6, podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.