Art. 87. - Zmiana niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.730

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 kwietnia 2019 r.
Art.  87. 

W ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1919) wprowadza się następujące zmiany:

1)
po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Art. 13a. 1. Wnioski o wydanie dokumentu paszportowego zawierają:

1) numer PESEL;

2) nazwisko;

3) nazwisko rodowe oraz inne nazwiska, jeżeli były zmieniane;

4) imię (imiona);

5) imiona rodziców i nazwisko rodowe matki;

6) datę i miejsce urodzenia;

7) płeć;

8) podpis osoby, dla której ma być wydany dokument paszportowy, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 i 3;

9) imię, nazwisko, rodzaj, serie i numery dokumentów tożsamości, podpisy rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów albo jednego z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wyrażających zgodę na wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej oraz datę ich złożenia;

10) opcjonalnie numer telefonu lub adres poczty elektronicznej;

11) pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych lub zatajenie danych;

12) miejscowość, datę i podpis osoby składającej wniosek;

13) datę i podpis osoby odbierającej dokument paszportowy;

14) adnotacje urzędowe.

2. Wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego składany do wojewody i ministra właściwego do spraw wewnętrznych, oprócz danych wskazanych w ust. 1, zawiera także adres do korespondencji, datę i podpis osoby odbierającej anulowany, posiadany dotychczas, dokument paszportowy, a wniosek o wydanie paszportu tymczasowego w przypadku, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3, zawiera także adres miejsca stałego pobytu.

3. Wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego składany do konsula, oprócz danych wskazanych w ust. 1, zawiera także adres do korespondencji za granicą, datę i podpis osoby odbierającej anulowany, posiadany dotychczas, dokument paszportowy, a wniosek o wydanie paszportu tymczasowego w przypadku, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3, zawiera także adres miejsca stałego pobytu.

4. Wniosek o wydanie paszportu dyplomatycznego lub paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, oprócz danych wskazanych w ust. 1, zawiera także:

1) adres do korespondencji;

2) aktualne miejsce pracy i stanowisko;

3) zobowiązanie posiadacza dokumentu paszportowego do zwrotu dokumentu paszportowego niezwłocznie po wykorzystaniu lub w przypadku utraty prawa do korzystania z tego dokumentu.";

2)
w art. 46:
a)
uchyla się ust. 2,
b)
dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W centralnej ewidencji przetwarza się:

1) dane, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1-5 i 9 oraz art. 25;

2) nazwisko rodowe;

3) imiona i nazwiska rodowe rodziców;

4) podpis posiadacza;

5) dane biometryczne w postaci odcisków palców;

6) dane biometryczne w postaci wizerunku twarzy;

7) serię, numer i datę ważności dowodu osobistego oraz oznaczenie organu, który go wydał;

8) adres i datę zameldowania na pobyt stały;

9) kraj miejsca zamieszkania;

10) kraj poprzedniego miejsca zamieszkania;

11) datę wymeldowania z miejsca pobytu stałego;

12) adres i datę zameldowania na pobyt czasowy;

13) datę wymeldowania z miejsca pobytu czasowego;

14) datę zgonu;

15) dane dotyczące wniosku o wydanie dokumentu paszportowego:

a) numer wniosku,

b) nazwę organu realizującego wniosek,

c) status wniosku oraz datę jego aktualizacji;

16) dane dotyczące dokumentu paszportowego:

a) dane, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 7, 8 i 10,

b) status dokumentu paszportowego oraz datę jego aktualizacji,

c) dane dotyczące wniosku, o którym mowa w art. 17 ust. 1, art. 38 ust. 1 pkt 1 i ust. 3:

– dane dotyczące tożsamości osoby, której wniosek dotyczy,

– dane dotyczące organu, który wniosek złożył,

– sygnaturę i podstawę prawną wniosku,

– datę wpływu wniosku,

– datę wycofania wniosku przez uprawniony organ,

d) informacje o zastosowaniu oraz uchyleniu lub zmianie przez uprawniony organ środka zapobiegawczego w postaci zakazu opuszczania kraju połączonego z zatrzymaniem dokumentu paszportowego lub o tymczasowym zatrzymaniu dokumentu paszportowego przez uprawniony organ:

– dane dotyczące tożsamości osoby, wobec której zastosowano środek zapobiegawczy lub tymczasowe zatrzymanie dokumentu paszportowego,

– dane dotyczące organu, który zastosował środek zapobiegawczy lub zawiadomił o tymczasowym zatrzymaniu dokumentu paszportowego,

– datę wpływu i sygnaturę akt sprawy,

– datę wydania oraz dane dotyczące organu, który uchylił lub zmienił środek zapobiegawczy,

e) informacje o decyzji wydanej na podstawie art. 39 ust. 1:

– datę i przyczynę wydania decyzji,

– nazwę organu wydającego decyzję,

– sygnaturę akt;

17) dane dotyczące książeczek paszportowych paszportów tymczasowych oraz naklejek personalizacyjnych do paszportów tymczasowych utraconych przed spersonalizowaniem lub wybrakowanych w procesie sporządzania:

a) serię i numer książeczki paszportowej paszportu tymczasowego,

b) serię i numer naklejki personalizacyjnej do paszportu tymczasowego,

c) datę i przyczynę utraty książeczki paszportowej paszportu tymczasowego lub naklejki personalizacyjnej do paszportu tymczasowego,

d) datę i przyczynę wybrakowania książeczki paszportowej paszportu tymczasowego lub naklejki personalizacyjnej do paszportu tymczasowego;

18) dane dotyczące dokumentów paszportowych utraconych przed odbiorem przez obywatela polskiego:

a) serię i numer dokumentu paszportowego,

b) datę i przyczynę utraty dokumentu paszportowego;

19) dane dotyczące książeczek paszportowych wybrakowanych w procesie sporządzania:

a) serię i numer książeczki paszportowej,

b) datę i przyczynę wybrakowania książeczki paszportowej w czasie sporządzania;

20) dane dotyczące utraconych niespersonalizowanych książeczek paszportowych:

a) serię i numer książeczki paszportowej,

b) datę i przyczynę utraty książeczki paszportowej.

4. Dane do centralnej ewidencji są przekazywane:

1) z ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych, zwanych dalej "ewidencjami paszportowymi", w zakresie danych, o których mowa w ust. 3 pkt 1-18;

2) bezpośrednio przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w zakresie danych, o których mowa w ust. 3 pkt 19 i 20.";

3)
w art. 47:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organy paszportowe prowadzą, w zakresie swoich zadań, ewidencje paszportowe.",

b)
uchyla się ust. 2,
c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W ewidencjach paszportowych przetwarza się dane, o których mowa w art. 46 ust. 3 pkt 1-19, oraz adres do korespondencji.";

4)
po art. 47 dodaje się art. 47a i art. 47b w brzmieniu:

Art. 47a. 1. Danych przetwarzanych w centralnej ewidencji i ewidencjach paszportowych nie usuwa się, z wyjątkiem danych, o których mowa w art. 46 ust. 3 pkt 5.

2. Dane biometryczne w postaci odcisków palców przechowuje się w centralnej ewidencji i ewidencjach paszportowych do czasu wpisania przez organ paszportowy do ewidencji paszportowej potwierdzenia przyjęcia sporządzonego dokumentu paszportowego.

3. W przypadku wydania przez organ paszportowy decyzji o odmowie wydania dokumentu paszportowego dane biometryczne w postaci odcisków palców przechowuje się w centralnej ewidencji i ewidencjach paszportowych do czasu wpisania przez organ do ewidencji paszportowej informacji o odmowie wydania dokumentu paszportowego z powodów, o których mowa w art. 17 ust. 1, oraz numeru akt sprawy o wydanie dokumentu paszportowego.

Art. 47b. 1. Organ paszportowy przyjmujący wniosek o wydanie dokumentu paszportowego dokonuje z urzędu sprawdzenia danych w ewidencjach paszportowych, w centralnej ewidencji oraz w rejestrze PESEL, o którym mowa w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2018 r. poz. 1382 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 60 i 730), porównuje dane w nich zamieszczone z danymi zawartymi we wniosku o wydanie dokumentu paszportowego oraz w przedkładanej dokumentacji.

2. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1-5 i 9 oraz w art. 46 ust. 3 pkt 2, 3 i 7-14, w ewidencjach i rejestrze, o których mowa w ust. 1, z danymi zawartymi we wniosku o wydanie dokumentu paszportowego oraz przedkładanej dokumentacji organ, który stwierdził niezgodność, podejmuje działania celem usunięcia niezgodności, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.

3. W przypadku braku bezpośredniego dostępu do rejestru PESEL, o niezgodności, o której mowa w ust. 2, konsulowie niezwłocznie zawiadamiają ministra właściwego do spraw informatyzacji.";

5)
uchyla się art. 48;
6)
w art. 49:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Centralna ewidencja i ewidencje paszportowe są prowadzone w systemie teleinformatycznym, w którym jest prowadzony zbiór danych o osobie i wszystkich sporządzonych dla tej osoby dokumentach paszportowych.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Organy paszportowe przekazują, w formie elektronicznej, za pośrednictwem ewidencji paszportowych do centralnej ewidencji, dane z ewidencji paszportowych niezwłocznie po rozpatrzeniu wniosku o wydanie dokumentu paszportowego lub wydaniu decyzji o odmowie wydania lub unieważnieniu dokumentu paszportowego.";

7)
po art. 49 dodaje się art. 49a-49c w brzmieniu:

"Art. 49a. 1. Utrzymanie i rozwój centralnej ewidencji, w celu realizacji zadań określonych w ustawie, zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji, w tym:

1) zapewnia ochronę przed nieuprawnionym dostępem do centralnej ewidencji;

2) zapewnia integralność danych w centralnej ewidencji;

3) zapewnia dostępność systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest centralna ewidencja, dla podmiotów przetwarzających dane w tej ewidencji;

4) przeciwdziała uszkodzeniom systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest centralna ewidencja;

5) określa zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym danych osobowych;

6) określa zasady zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych;

7) zapewnia rozliczalność działań dokonywanych na danych centralnej ewidencji;

8) zapewnia poprawność danych przetwarzanych w centralnej ewidencji.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji wykonuje obowiązki, o których mowa w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2016/679".

Art. 49b. 1. Utrzymanie i rozwój systemu teleinformatycznego, za pomocą którego organy paszportowe prowadzą ewidencje paszportowe, w celu realizacji zadań określonych w ustawie, zapewnia minister właściwy do spraw wewnętrznych, w tym:

1) zapewnia ochronę przed nieuprawnionym dostępem do ewidencji paszportowych;

2) zapewnia integralność danych w ewidencjach paszportowych;

3) zapewnia dostępność systemu teleinformatycznego, w którym prowadzone są ewidencje paszportowe, dla podmiotów przetwarzających dane w tych ewidencjach;

4) przeciwdziała uszkodzeniom systemu teleinformatycznego, w którym prowadzone są ewidencje paszportowe;

5) określa zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym danych osobowych;

6) określa zasady zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych;

7) zapewnia rozliczalność działań dokonywanych na danych ewidencji paszportowych.

2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych zapewnia funkcjonowanie wydzielonej sieci umożliwiającej łączność elektroniczną między centralną ewidencją a ewidencjami paszportowymi.

3. Minister właściwy do spraw zagranicznych zapewnia funkcjonowanie wydzielonej sieci umożliwiającej łączność elektroniczną między centralną ewidencją a ewidencjami paszportowymi prowadzonymi przez konsulów.

4. Organy paszportowe wykonują obowiązki, o których mowa w art. 15 rozporządzenia 2016/679.

Art. 49c. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw informatyzacji, minister właściwy do spraw zagranicznych, konsul oraz wojewoda posiadają dostęp do centralnej ewidencji.";

8)
uchyla się art. 50-52;
9)
w art. 53 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, przechowuje się na zasadach i w trybie określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 6 ust. 2 i 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2019 r. poz. 553 i 730).";

10)
po rozdziale 6 dodaje się rozdział 6a w brzmieniu:

"Rozdział 6a

Udostępnianie danych

Art. 54a. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia dane zgromadzone w centralnej ewidencji, z wyłączeniem danych biometrycznych w postaci odcisków palców:

1) Policji,

2) Straży Granicznej,

3) Biuru Nadzoru Wewnętrznego,

4) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,

5) Agencji Wywiadu,

6) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu,

7) ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,

8) prokuratorowi,

9) sądom,

10) Służbie Więziennej,

11) Służbie Kontrwywiadu Wojskowego,

12) Służbie Wywiadu Wojskowego,

13) Żandarmerii Wojskowej,

14) Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,

15) Służbie Ochrony Państwa

– w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań.

Art. 54b. 1. Dane z centralnej ewidencji udostępnia się w trybie:

1) pełnej teletransmisji danych;

2) jednostkowym.

2. Dane z centralnej ewidencji udostępnia się nieodpłatnie.

Art. 54c. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę, w drodze decyzji administracyjnej, na udostępnienie danych zgromadzonych w centralnej ewidencji, podmiotom, o których mowa w art. 54a, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, po złożeniu jednorazowego, uproszczonego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

1) posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane uzyskał;

2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;

3) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem ustawowo określonych zadań.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia udostępnienia danych w trybie pełnej teletransmisji danych, jeżeli podmioty uprawnione nie spełniają wymogów określonych w ust. 1.

Art. 54d. W trybie jednostkowym z centralnej ewidencji minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia dane dotyczące dokumentu lub jego posiadacza z wyłączeniem danych biometrycznych w postaci odcisków palców, na jednorazowy wniosek podmiotów, o których mowa w art. 54a, złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

Art. 54e. 1. Organy paszportowe udostępniają dokumentację, o której mowa w art. 53 ust. 1, znajdującą się w ich posiadaniu.

2. Dokumentację paszportową, o której mowa w art. 53 ust. 1, udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony przez osobę, której ta dokumentacja dotyczy albo przez podmiot, o którym mowa w art. 54a, jeżeli uzyskanie danych przez ten podmiot jest uzasadnione zakresem wykonywanych zadań określonych w ustawach szczególnych.

3. Dokumentację paszportową udostępnia się nieodpłatnie.

Art. 54f. 1. Organy paszportowe na wniosek osoby, której dane dotyczą, złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, wydają zaświadczenie zawierające pełny odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w prowadzonych przez nie ewidencjach paszportowych, z wyłączeniem danych biometrycznych w postaci odcisków palców.

2. Zaświadczenie sporządza się, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, który podlega przekazaniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Zaświadczenia wydawane w formie dokumentu elektronicznego opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

3. Zaświadczenie może mieć formę wydruku z systemu teleinformatycznego.

Art. 54g. 1. Organ paszportowy udostępnia z ewidencji paszportowej dane dotyczące dokumentu lub jego posiadacza, z wyłączeniem danych biometrycznych w postaci odcisków palców, na jednorazowy wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 54a, złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.

2. W trybie, o którym mowa w ust. 1, dane udostępnia się nieodpłatnie.

Art. 54h. Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia wzór wniosku o:

1) udostępnienie danych z ewidencji paszportowych i z centralnej ewidencji w trybie jednostkowym,

2) udostępnianie danych z centralnej ewidencji w trybie pełnej teletransmisji danych,

3) udostępnienie dokumentacji, o której mowa w art. 53 ust. 1

– uwzględniając potrzebę zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa udostępniania danych oraz dokumentacji, o której mowa w art. 53 ust. 1.".