Art. 6. - Zm.: ustawa o transporcie drogowym oraz niektóre inne ustawy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.149.1452

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 sierpnia 2003 r.
Art.  6.

W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. Nr 123, poz. 1354 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 w ust. 1 wyrazy "transport drogowy" zastępuje się wyrazami "przewozy drogowe";
2)
w art. 2:
a)
uchyla się pkt 1,
b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przewóz drogowy - każde przemieszczenie pojazdu po drogach publicznych, z osobami lub ładunkiem albo bez osób lub ładunku, przeznaczonego do przewozu osób lub rzeczy w ramach transportu drogowego lub niezarobkowego przewozu drogowego,",

c)
uchyla się pkt 3;
3)
w art. 3 uchyla się ust. 2;
4)
w art. 4 wyrazy "transport drogowy" zastępuje się wyrazami "przewozy drogowe";
5)
w art. 5:
a)
w zdaniu wstępnym po wyrazie "przewozów" dodaje się wyraz "drogowych",
b)
w pkt 3 po wyrazach "droga przejazdu" dodaje się wyrazy "od przystanku początkowego do przystanku końcowego",
c)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) wykorzystywanymi do wykonywania robót kanalizacyjnych, drogowych i mostowych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, usług oczyszczania, telegraficznych, powszechnych usług pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników, odbiorników radiowych lub telewizyjnych,",

d)
w pkt 12 wyrazy "na potrzeby własne" zastępuje się wyrazami "w celach prywatnych";
6)
w art. 6:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Maksymalny czas prowadzenia pojazdu pomiędzy każdymi dwoma okresami dziennego odpoczynku lub między okresem dziennego i tygodniowego odpoczynku nie może przekroczyć 9 godzin, z możliwością przedłużenia do 10 godzin, nie więcej niż dwukrotnie w każdym tygodniu.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W każdym 24-godzinnym okresie kierowca wykorzystuje co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Odpoczynek może być skrócony nie więcej niż do 9 godzin i nie częściej niż trzykrotnie w ciągu jednego tygodnia. Równoważny okres odpoczynku kierowca ma obowiązek wykorzystać przed upływem następnego tygodnia.";

7)
w art. 6 w ust. 4 i 6, w art. 7 w ust. 1, 3 i 4, w art. 8, w art. 9, w art. 10 w ust. 4, w art. 17 w ust. 2, w art. 20 w ust. 3 , 5 i ust. 7 w pkt 3, w art. 26 w ust. 1, w art. 27 w ust. 2, w art. 30, w art. 35 w ust. 2 w pkt 3 wyraz "dobowy" użyty w różnym przypadku zastępuje się wyrazem "dzienny" użytym w odpowiednim przypadku;
8)
w art. 12 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) pojazdami używanymi do przewozu towarów napędzanymi gazem lub o napędzie elektrycznym, wyposażonymi w ogranicznik prędkości, o ile pojazdy te, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, są uznane za równoważne z pojazdami napędzanymi silnikiem spalinowym lub silnikiem na olej napędowy i których dopuszczalna masa całkowita łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 3,5 t,";

9)
art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Art. 15. Kierowca na żądanie osoby uprawnionej do przeprowadzenia kontroli przedstawia zapisy z przyrządu kontrolnego oraz kart drogowych za bieżący tydzień i za ostatni dzień poprzedniego tygodnia, w którym prowadził pojazd, a za dzień, w którym pojazdu nie prowadził, zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu.";

10)
w art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Maksymalny czas prowadzenia pojazdu pomiędzy każdymi dwoma okresami dziennego odpoczynku nie może przekroczyć 10 godzin.";

11)
art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Art. 18. W każdym 24-godzinnym okresie kierowca wykorzystuje co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.";

12)
po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:

"Art. 27a. Odniesienia przewidziane w art. 24 ust. 3, art. 25 ust. 1, art. 26 i art. 27 ust. 2 do przepisów rozdziałów 2 i 3 dotyczą kierowców, do których przepisy tych rozdziałów mają zastosowanie.";

13)
w art. 31:
a)
w ust. 2 po wyrazach "z przyrządów kontrolnych" dodaje się wyrazy "oraz kart drogowych";
b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy drogowe.".