Zm.: ustawa o czasie pracy w przemyśle i handlu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1950.13.122

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 kwietnia 1950 r.

USTAWA
z dnia 20 marca 1950 r.
o zmianie ustawy o czasie pracy w przemyśle i handlu.

W ustawie z dnia 18 grudnia 1919 r. o czasie pracy w przemyśle i handlu (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 94, poz. 734, z 1934 r. Nr 110, poz. 976, z 1936 r. Nr 28, poz. 222, z 1945 r. Nr 21, poz. 117 oraz z 1946 r. Nr 51, poz. 285) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 8 pkt a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) W razie gdy z powodu zaszłych lub grożących zakładowi pracy żywiołowych wydarzeń lub nieszczęśliwych wypadków jest to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa pracujących, dla utrzymania w całości zakładu pracy i umożliwienia dalszego jego ruchu, dla wykonania robót, których niewykonanie spowodować by mogło zepsucie materiałów lub urządzeń mechanicznych, oraz w portach dla zabezpieczenia zagrożonego ładunku w razie awarii statku. Czas pracy w powyższych przypadkach nie może przekraczać 12 godzin na dobę, chyba że chodzi o akcję ratowniczą. W przypadkach tych może być czas pracy przedłużony w każdym dniu tygodnia, nie wyłączając niedzieli. Pracodawca winien bezzwłocznie zgłosić przypadek, powodujący konieczność przedłużenia czasu pracy, do właściwego obwodowego inspektora pracy,

b) W przypadkach, spowodowanych szczególnymi udowodnionymi potrzebami zakładu pracy, może być czas pracy przedłużony za otrzymanym uprzednio zezwoleniem okręgowego inspektora pracy, w handlu dla celów dorocznej inwentaryzacji - za uprzednim zawiadomieniem właściwego obwodowego inspektora pracy, a przy pracach przeładunkowych w portach morskich dla dokończenia rozpoczętego załadunku lub wyładunku statku - za zawiadomieniem właściwego obwodowego inspektora pracy. Ilość godzin nadliczbowych dla poszczególnego pracownika nie może wynosić więcej niż 4 godziny na dobę, a łącznie więcej niż 120 godzin na rok.",

2)
w art. 11:
a)
po pkt b) wstawia się nowy pkt c) o brzmieniu:

"c) w portach morskich przy pracach przeładunkowych statków: praca w dniach Nowego Roku, Narodowego Święta Odrodzenia Polski (22 lipca) oraz pierwszego dnia świąt Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy i Zielonych Świąt może się odbywać jedynie w wyjątkowych przypadkach za zgodą obwodowego inspektora pracy",

b)
dotychczasowy pkt c) otrzymuje brzmienie:

"d) w przypadkach, przewidzianych w art. 8 pkt a) i d)",

c)
dotychczasowy pkt d) otrzymuje kolejne oznaczenie "e)",
3)
art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Art. 15. Praca nocna dopuszczalna jest we wszelkich zakładach o ruchu ciągłym oraz w innych przypadkach, przewidzianych w art. 8 oraz w art. 11 pkt a) i c)."

Wykonanie ustawy porucza się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Żeglugi.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.