§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.105.872

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 lipca 2009 r.
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 105, poz. 713) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych, w tym krajowego rejestru pojazdów kolejowych, oraz sposób oznakowania pojazdów kolejowych, w tym pojazdów metra.";

2)
w § 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektywy 96/48/WE i 2001/16/WE;";

3)
w § 3:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiadacz pojazdu kolejowego - eksploatującą pojazd kolejowy osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, która jest właścicielem pojazdu lub ma prawo do jego użytkowania i jest wpisana do krajowego rejestru pojazdów kolejowych; posiadaczem może być: przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy kolejowej, zarządca infrastruktury, eksploatujący pojazdy metra lub eksploatujący kolejowe pojazdy specjalne;",

b)
uchyla się pkt 11;
4)
w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Posiadacz pojazdu kolejowego prowadzi rejestr pojazdów kolejowych (RRS) w formie księgi, kartoteki lub w systemie teleinformatycznym.";

5)
po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:

"§ 5a. 1. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej "Prezesem UTK", prowadzi krajowy rejestr pojazdów kolejowych, zwany dalej "NVR". NVR powinien obejmować wszystkie pojazdy kolejowe dopuszczone do eksploatacji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Wagony towarowe i pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na terenie którego zostały po raz pierwszy oddane do eksploatacji.

3. Rejestr pojazdów kolejowych będących własnością Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej prowadzony jest w sposób uzgodniony z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.

4. Do celów rejestracji i oznakowania w NVR stosuje się zasady numeracji pojazdów kolejowych, które są określone w załączniku P do decyzji Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych4).

5. NVR powinien być prowadzony w określonym przez Prezesa UTK systemie komputerowym z możliwością podłączenia do centralnego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych, zwanego dalej "VVR", zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową, zwaną dalej "ERA".

6. W celu wpisania pojazdu kolejowego do NVR, zmiany danych rejestrowych oraz wykreślenia pojazdu kolejowego z rejestru stosuje się standardowy formularz wniosku o rejestrację, którego wzór jest określony w części IV załącznika nr 1a do rozporządzenia.

7. Wspólne specyfikacje dla NVR uwzględniające określenie: treści, architektury funkcjonalnej i technicznej, formatu danych i trybów funkcjonowania, w tym zasad wprowadzania danych i dostępu, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.

8. Pojazdy kolejowe, o których mowa w ust. 1, powinny zostać zarejestrowane zgodnie z przepisami ust. 4 załącznika nr 1a do rozporządzenia.";

6)
w § 8:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Posiadacz pojazdu kolejowego określa:

1) dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;

2) dla wagonów towarowych - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;

3) dla kolejowych pojazdów trakcyjnych - 11 pierwszych znaków (7 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;

4) dla kolejowych pojazdów specjalnych - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego.",

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Prezes UTK uzgadnia numery określone przez posiadacza, o których mowa w ust. 3, i nadaje kolejny numer pojazdu w danym typie (serii) pojazdów kolejowych.";

7)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Na każdy pojazd kolejowy oraz na wózki stosowane w komunikacji przestawczej należy nanieść datę wykonania ostatnich prac utrzymaniowych poziomu 4 lub 5 (dzień, miesiąc, rok), o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 212, poz. 1771 oraz z 2007 r. Nr 212, poz. 1567).";

8)
w § 18 w ust. 1 w pkt 1 po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:

"aa) liczba jednocyfrowa lub dwucyfrowa w postaci indeksu górnego znajdującego się bezpośrednio po ostatniej literze literowego oznaczenia rodzaju lub przeznaczenia wagonu, o którym mowa w lit. a, określająca ilość przedziałów w wagonie pasażerskim,";

9)
w § 30 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Tabliczka znamionowa producenta lub tabliczka znamionowa zastępcza powinny zawierać co najmniej następujące dane:

1) znak firmowy producenta, zakładu wykonującego modernizację lub posiadacza pojazdu kolejowego;

2) typ (podtyp) pojazdu kolejowego lub wózka;

3) numer fabryczny nadany przez producenta, zakład wykonujący modernizację albo posiadacza pojazdu kolejowego;

4) rok produkcji lub modernizacji pojazdu kolejowego lub rok ustalenia danych, o których mowa w pkt 2 i 3.";

10)
po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
11)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w pkt 3 ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) grupa 4, cyfra 6 - ważniejsze cechy eksploatacyjne podane w tablicy 5 niniejszego załącznika, a cyfra 7 wg tablicy 6 (0-7 lub 8 albo 9 dla rozwiązań nieprzewidywalnych);",

b)
w pkt 4 ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) grupa 4, cyfry 6, 7 i 8 - ważniejsze cechy techniczne i eksploatacyjne podane:

a) dla cyfry 6 w tablicy 7,

b) dla cyfr 7 i 8 w tablicy 8;",

c)
w tablicy 1 w wierszu "Pojazdy specjalne" w kolumnie 4 wyrazy w nawiasie otrzymują brzmienie "(Tablice 4, 7 i 8)",
d)
tablica 2 otrzymuje brzmienie:

"Tablica 2

WYKAZ IDENTYFIKATORÓW LITEROWYCH I CYFROWYCH PAŃSTW REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO

PaństwoIdentyfikator literowy państwaIdentyfikator cyfrowy państwa
ABC
AlbaniaAL41
AlgeriaDZ92
ArmeniaAM58
AustriaA81
AzerbejdżanAZ57
BelgiaB88
BiałoruśBY21
Bośnia i HercegowinaBIH44;50
BułgariaBG52
ChinyRC33
ChorwacjaHR78
Republika CzeskaCZ54
DaniaDK86
EgiptET90
EstoniaEST26
FinlandiaFIN10
FrancjaF87
GruzjaGE28
GrecjaGR73
HiszpaniaE71
IrakIRQ99
IranIR96
IrlandiaIRL60
IzraelIL95
JaponiaJ42
KazachstanKZ27
KirgistanKS59
Korea PołudniowaROK61
Korea PółnocnaPRK30
KubaCU40
LibanRL98
LitwaLT24
LuksemburgL82
ŁotwaLV25
MarokoMA93
MołdowaMD23
MongoliaMGL31
NiderlandyNL84
NiemcyD80
NorwegiaN76
PolskaPL51
PortugaliaP94
RosjaRUS20
RumuniaRO53
Serbia i CzarnogóraSCG72
SłowacjaSK56
SłoweniaSLO79
SyriaSYR97
SzwajcariaCH85
SzwecjaSE74
TadżykistanTJ66
TunezjaTN91
TurcjaTR75
TurkmenistanTM67
UkrainaUA22
UzbekistanUZ29
WęgryH55
Wielka BrytaniaGB70
WietnamVN32
WłochyI83"
12)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia:
a)
rys. 1 otrzymuje brzmienie:

wzór

Rys. 1. Wzory identyfikatora pojazdu kolejowego dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego (1. Identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego wraz z identyfikatorem literowym eksploatującego pojazd kolejowy; 2. Numer inwentarzowy; 3. Identyfikator literowy cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu; 4. Identyfikator cyfrowy eksploatującego pojazd kolejowy) nanoszonego:

a) na pudło wagonu,

b) na ramę ostojnicy wagonu,

c) na ramę wózka wagonu.",

b)
rys. 4 otrzymuje brzmienie:

wzór

a) nr 1 na rysunku

wzór

b) nr 2 na rysunku

wzór

c) nr 2 na rysunku

wzór

d) numer 3 na rysunku

wzór

e) numer 2 na rysunku

wzór

Rys. 4. Wzór rozmieszczenia oznakowania na kolejowym pojeździe trakcyjnym. 1. Miejsce na ścianie bocznej (pudle) kolejowego pojazdu trakcyjnego lub specjalnego na umieszczenie identyfikatora pojazdu kolejowego. 2. Miejsce na umieszczenie tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu. 3. Miejsce na ścianie czołowej kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego na umieszczenie skróconego numeru inwentarzowego i identyfikatora eksploatującego pojazd kolejowy.

a) przykład wykonania identyfikatora kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego umieszczonego na ścianie bocznej; cyfry grup 3, 4 i 5 są dwukrotnie większe od pozostałych;

b) przykład wykonania na kolejowym pojeździe trakcyjnym tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających;

c) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej, napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających, gdy kolejowy pojazd trakcyjny spełnia wymagania przepisów RIC;

d) przykład wykonania tabliczki ze skróconym numerem inwentarzowym i identyfikatorem eksploatującego pojazd kolejowy, umieszczanej na ścianie czołowej pojazdu trakcyjnego i specjalnego;

e) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej umieszczanej na kolejowych pojazdach trakcyjnych i specjalnych, innych niż wymienione na rysunkach b oraz c.";

13)
użyte, w różnej liczbie i przypadku, wyrazy "eksploatujący pojazd kolejowy" zastępuje się użytymi, w odpowiedniej liczbie i przypadku, wyrazami "posiadacz pojazdu kolejowego".