§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych.
Dz.U.2009.105.872
Akt jednorazowy"§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia rejestru pojazdów kolejowych, w tym krajowego rejestru pojazdów kolejowych, oraz sposób oznakowania pojazdów kolejowych, w tym pojazdów metra.";
"1a) w decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektywy 96/48/WE i 2001/16/WE;";
"2) posiadacz pojazdu kolejowego - eksploatującą pojazd kolejowy osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, która jest właścicielem pojazdu lub ma prawo do jego użytkowania i jest wpisana do krajowego rejestru pojazdów kolejowych; posiadaczem może być: przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy kolejowej, zarządca infrastruktury, eksploatujący pojazdy metra lub eksploatujący kolejowe pojazdy specjalne;",
"1. Posiadacz pojazdu kolejowego prowadzi rejestr pojazdów kolejowych (RRS) w formie księgi, kartoteki lub w systemie teleinformatycznym.";
"§ 5a. 1. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej "Prezesem UTK", prowadzi krajowy rejestr pojazdów kolejowych, zwany dalej "NVR". NVR powinien obejmować wszystkie pojazdy kolejowe dopuszczone do eksploatacji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Wagony towarowe i pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na terenie którego zostały po raz pierwszy oddane do eksploatacji.
3. Rejestr pojazdów kolejowych będących własnością Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej prowadzony jest w sposób uzgodniony z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.
4. Do celów rejestracji i oznakowania w NVR stosuje się zasady numeracji pojazdów kolejowych, które są określone w załączniku P do decyzji Komisji z dnia 11 sierpnia 2006 r. w sprawie specyfikacji technicznej dla interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych4).
5. NVR powinien być prowadzony w określonym przez Prezesa UTK systemie komputerowym z możliwością podłączenia do centralnego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych, zwanego dalej "VVR", zarządzanego przez Europejską Agencję Kolejową, zwaną dalej "ERA".
6. W celu wpisania pojazdu kolejowego do NVR, zmiany danych rejestrowych oraz wykreślenia pojazdu kolejowego z rejestru stosuje się standardowy formularz wniosku o rejestrację, którego wzór jest określony w części IV załącznika nr 1a do rozporządzenia.
7. Wspólne specyfikacje dla NVR uwzględniające określenie: treści, architektury funkcjonalnej i technicznej, formatu danych i trybów funkcjonowania, w tym zasad wprowadzania danych i dostępu, określa załącznik nr 1a do rozporządzenia.
8. Pojazdy kolejowe, o których mowa w ust. 1, powinny zostać zarejestrowane zgodnie z przepisami ust. 4 załącznika nr 1a do rozporządzenia.";
"3. Posiadacz pojazdu kolejowego określa:
1) dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
2) dla wagonów towarowych - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
3) dla kolejowych pojazdów trakcyjnych - 11 pierwszych znaków (7 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego;
4) dla kolejowych pojazdów specjalnych - 11 pierwszych znaków (8 cyfr) numeru inwentarzowego pojazdu kolejowego.",
"4. Prezes UTK uzgadnia numery określone przez posiadacza, o których mowa w ust. 3, i nadaje kolejny numer pojazdu w danym typie (serii) pojazdów kolejowych.";
"§ 11. Na każdy pojazd kolejowy oraz na wózki stosowane w komunikacji przestawczej należy nanieść datę wykonania ostatnich prac utrzymaniowych poziomu 4 lub 5 (dzień, miesiąc, rok), o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. Nr 212, poz. 1771 oraz z 2007 r. Nr 212, poz. 1567).";
"aa) liczba jednocyfrowa lub dwucyfrowa w postaci indeksu górnego znajdującego się bezpośrednio po ostatniej literze literowego oznaczenia rodzaju lub przeznaczenia wagonu, o którym mowa w lit. a, określająca ilość przedziałów w wagonie pasażerskim,";
"3. Tabliczka znamionowa producenta lub tabliczka znamionowa zastępcza powinny zawierać co najmniej następujące dane:
1) znak firmowy producenta, zakładu wykonującego modernizację lub posiadacza pojazdu kolejowego;
2) typ (podtyp) pojazdu kolejowego lub wózka;
3) numer fabryczny nadany przez producenta, zakład wykonujący modernizację albo posiadacza pojazdu kolejowego;
4) rok produkcji lub modernizacji pojazdu kolejowego lub rok ustalenia danych, o których mowa w pkt 2 i 3.";
"4) grupa 4, cyfra 6 - ważniejsze cechy eksploatacyjne podane w tablicy 5 niniejszego załącznika, a cyfra 7 wg tablicy 6 (0-7 lub 8 albo 9 dla rozwiązań nieprzewidywalnych);",
"4) grupa 4, cyfry 6, 7 i 8 - ważniejsze cechy techniczne i eksploatacyjne podane:
a) dla cyfry 6 w tablicy 7,
b) dla cyfr 7 i 8 w tablicy 8;",
"Tablica 2
WYKAZ IDENTYFIKATORÓW LITEROWYCH I CYFROWYCH PAŃSTW REJESTRACJI POJAZDU KOLEJOWEGO
Państwo | Identyfikator literowy państwa | Identyfikator cyfrowy państwa | |
A | B | C | |
Albania | AL | 41 | |
Algeria | DZ | 92 | |
Armenia | AM | 58 | |
Austria | A | 81 | |
Azerbejdżan | AZ | 57 | |
Belgia | B | 88 | |
Białoruś | BY | 21 | |
Bośnia i Hercegowina | BIH | 44;50 | |
Bułgaria | BG | 52 | |
Chiny | RC | 33 | |
Chorwacja | HR | 78 | |
Republika Czeska | CZ | 54 | |
Dania | DK | 86 | |
Egipt | ET | 90 | |
Estonia | EST | 26 | |
Finlandia | FIN | 10 | |
Francja | F | 87 | |
Gruzja | GE | 28 | |
Grecja | GR | 73 | |
Hiszpania | E | 71 | |
Irak | IRQ | 99 | |
Iran | IR | 96 | |
Irlandia | IRL | 60 | |
Izrael | IL | 95 | |
Japonia | J | 42 | |
Kazachstan | KZ | 27 | |
Kirgistan | KS | 59 | |
Korea Południowa | ROK | 61 | |
Korea Północna | PRK | 30 | |
Kuba | CU | 40 | |
Liban | RL | 98 | |
Litwa | LT | 24 | |
Luksemburg | L | 82 | |
Łotwa | LV | 25 | |
Maroko | MA | 93 | |
Mołdowa | MD | 23 | |
Mongolia | MGL | 31 | |
Niderlandy | NL | 84 | |
Niemcy | D | 80 | |
Norwegia | N | 76 | |
Polska | PL | 51 | |
Portugalia | P | 94 | |
Rosja | RUS | 20 | |
Rumunia | RO | 53 | |
Serbia i Czarnogóra | SCG | 72 | |
Słowacja | SK | 56 | |
Słowenia | SLO | 79 | |
Syria | SYR | 97 | |
Szwajcaria | CH | 85 | |
Szwecja | SE | 74 | |
Tadżykistan | TJ | 66 | |
Tunezja | TN | 91 | |
Turcja | TR | 75 | |
Turkmenistan | TM | 67 | |
Ukraina | UA | 22 | |
Uzbekistan | UZ | 29 | |
Węgry | H | 55 | |
Wielka Brytania | GB | 70 | |
Wietnam | VN | 32 | |
Włochy | I | 83 | " |
Rys. 1. Wzory identyfikatora pojazdu kolejowego dla wagonów pasażerskich i typu pasażerskiego (1. Identyfikator literowy państwa rejestracji pojazdu kolejowego wraz z identyfikatorem literowym eksploatującego pojazd kolejowy; 2. Numer inwentarzowy; 3. Identyfikator literowy cech techniczno-eksploatacyjnych wagonu; 4. Identyfikator cyfrowy eksploatującego pojazd kolejowy) nanoszonego:
a) na pudło wagonu,
b) na ramę ostojnicy wagonu,
c) na ramę wózka wagonu.",
a) nr 1 na rysunku
b) nr 2 na rysunku
c) nr 2 na rysunku
d) numer 3 na rysunku
e) numer 2 na rysunku
Rys. 4. Wzór rozmieszczenia oznakowania na kolejowym pojeździe trakcyjnym. 1. Miejsce na ścianie bocznej (pudle) kolejowego pojazdu trakcyjnego lub specjalnego na umieszczenie identyfikatora pojazdu kolejowego. 2. Miejsce na umieszczenie tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu. 3. Miejsce na ścianie czołowej kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego na umieszczenie skróconego numeru inwentarzowego i identyfikatora eksploatującego pojazd kolejowy.
a) przykład wykonania identyfikatora kolejowego pojazdu trakcyjnego i specjalnego umieszczonego na ścianie bocznej; cyfry grup 3, 4 i 5 są dwukrotnie większe od pozostałych;
b) przykład wykonania na kolejowym pojeździe trakcyjnym tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej i o napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających;
c) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej, napięciu zasilania energią elektryczną składu pociągu i dopuszczalnym obciążeniu prądowym urządzeń zasilających, gdy kolejowy pojazd trakcyjny spełnia wymagania przepisów RIC;
d) przykład wykonania tabliczki ze skróconym numerem inwentarzowym i identyfikatorem eksploatującego pojazd kolejowy, umieszczanej na ścianie czołowej pojazdu trakcyjnego i specjalnego;
e) przykład wykonania tabliczki informującej o dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej umieszczanej na kolejowych pojazdach trakcyjnych i specjalnych, innych niż wymienione na rysunkach b oraz c.";