§ 1. - Zm.: rozporządzenie w sprawie ceł i pozwoleń na towary przywożone i na towary wywożone w niehandlowym obrocie towarowym z zagranicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.38.198

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 sierpnia 1984 r.
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Handlu Zagranicznego z dnia 18 marca 1983 r. w sprawie ceł i pozwoleń na towary przywożone i na towary wywożone w niehandlowym obrocie towarowym z zagranicą (Dz. U. Nr 18, poz. 82) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przywożone z zagranicy środki transportu samochodowego i silniki do nich oraz ich zespoły i części podlegają cłu w wysokości określonej:

1) w taryfie handlowej, jeżeli są przeznaczone dla mających siedzibę lub placówkę w Polsce międzynarodowych albo zagranicznych instytucji, organizacji i przedsiębiorstw, z wyjątkiem zagranicznych osób prawnych i fizycznych prowadzących na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie drobnej wytwórczości,

2) w taryfie niehandlowej, jeżeli są przeznaczone dla osób i jednostek organizacyjnych innych niż określone w pkt 1.";

2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. Podstawą wymiaru cła od masy jest masa netto towaru, z wyjątkami, o których mowa w ust. 2 i 3. Jeżeli masa netto towaru nie jest podana przez producenta na oryginalnym opakowaniu lub nie jest podana w dokumentach towarzyszących przesyłce (certyfikat, atest kontrolny, specyfikacja, faktura itp.), lub podana budzi zastrzeżenia, a zważenie towaru bez opakowania nie jest możliwe lub mogłoby spowodować uszkodzenie towaru, za podstawę wymiaru cła przyjmuje się masę z bezpośrednim opakowaniem.

2. Podstawą wymiaru cła od samochodów osobowych jest masa własna pojazdu. Masę własną pojazdu ustala urząd celny w oparciu o dokumenty pojazdu, a w razie braku tych dokumentów lub gdy podana w nich masa własna pojazdu budzi zastrzeżenia - w oparciu o inne dowody. Jeżeli ustalenie masy własnej nie jest możliwe albo gdy pojazd jest niekompletny w takim stopniu, że zdaniem urzędu celnego przyjęcie do wymiaru cła masy własnej z dowodu narusza słuszne interesy strony, za podstawę wymiaru cła przyjmuje się masę ustaloną przez zważenie pojazdu łącznie z wyposażeniem koniecznym do jego normalnego działania, w tym z paliwem i płynem chłodzącym, zależnie od stanu, w jakim pojazd zgłoszono do odprawy celnej.

3. Podstawą wymiaru cła od środków transportu samochodowego innych niż określone w ust. 2 jest masa ustalona przez zważenie pojazdu, łącznie z wyposażeniem koniecznym do jego normalnego działania, w tym z paliwem i płynem chłodzącym, zależnie od stanu, w jakim pojazd zgłoszono do odprawy celnej.

4. Podstawą wymiaru cła od wartości jest krajowa wartość towaru w dniu zgłoszenia do odprawy celnej. Wartość tę ustala urząd celny w oparciu o rachunki, świadectwa rzeczoznawców lub inne dowody.";

3)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Taryfa niehandlowa zawiera dwie kolumny stawek celnych, które stosuje się:

1) stawki kolumny I - do towarów, których ilość nie przekracza każdorazowo w przesyłce ilości podanej przy stawkach tej kolumny,

2) stawki kolumny II:

a) do towarów, dla których cło w kolumnie I nie jest ustanowione,

b) do nadwyżek towarów, których ilość nie przekracza każdorazowo w przesyłce dwukrotnej ilości podanej przy stawkach kolumny I,

c) do towarów, których ilość przekracza każdorazowo w przesyłce co najmniej dwukrotnie ilość podaną przy stawkach kolumny I.";

4)
po § 5 dodaje się § 51 w brzmieniu:

"§ 51. 1. Użyte w rozporządzeniu określenie "przesyłka" oznacza jednorazowy przewóz towaru za jednym dokumentem przewozowym oraz jednorazowy przewóz towarów przez osoby przekraczające granicę, z wyjątkiem, o którym mowa w ust. 2.

2. Za jedną przesyłkę uważa się również towary przywożone z zagranicy za więcej niż jednym dokumentem przewozowym, jeżeli zostały równocześnie zgłoszone do odprawy celnej i urząd celny stwierdził w oparciu o dokumenty przewozowe, że są przeznaczone dla tego samego odbiorcy.";

5)
w taryfie celnej przywozowej, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, pozycje 2, 7, 11, 13, 20, 21, 24, 30, 40, 41, 42, 43, 50, 51, 53, 54, 56, 57, 58, 62, 65, 67, 68, 75, 76, 78, 83, 84, 92, 97, 98, 99, 100, 101, 104, 105, 106, 107, 108, 114, 116, 117, 127, 128, 134, 139 i 144 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
6)
w taryfie celnej wywozowej, stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, pozycje 24, 59, 60, 68, 73 i 76 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.