Zm.: dekret z dnia 5 września 1947 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji morskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1950.6.55

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 1950 r.

USTAWA
z dnia 4 lutego 1950 r.
o zmianie dekretu z dnia 5 września 1947 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji morskiej.

W dekrecie z dnia 5 września 1947 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji morskiej (Dz. U. R. P. Nr 60, poz. 328) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Organami urzędów morskich w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi i porządku na obszarze portu i redzie są kapitanaty portu.",

2)
art. 7 uchyla się,
3)
art. 10 otrzymuje brzmienie:

"Art. 10. Na czele kapitanatu portu stoi kapitan portu.",

4)
po art. 10 wprowadza się nowy art. 10a w brzmieniu:

"Art. 10a. W morskich portach handlowych, wydzielonych z administracji państwowej na podstawie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42) funkcje kapitanatu portu przekazuje się przedsiębiorstwu zarządzającemu portem. Funkcje te będzie wykonywać w przedsiębiorstwie kapitanat portu, podległy pod względem rzeczowym w zakresie tych funkcji właściwemu urzędowi morskiemu.",

5)
tytuł rozdziału IV otrzymuje brzmienie:

"IV. Straż Obiektów Portowych.",

6)
art. 11 otrzymuje brzmienie:

"Art. 11. 1. Do ochrony obiektów, położonych na obszarze portów, morza przybrzeżnego i pasa nadbrzeżnego, powołuje się Straż Obiektów Portowych, podległą służbowo bezpośrednio kapitanowi portu.

2. Do zakresu działania Straży Obiektów Portowych należy:

1) ochrona statków i ładunków podczas postoju, wyładowania i załadowania, czuwanie nad działaniem znaków nawigacyjnych i ruchem statków w obrębie portu, redy i morza przybrzeżnego,

2) ochrona obiektów i urządzeń portowych,

3) czuwanie nad bezpieczeństwem ogniowym w obrębie portu i redy,

3. Funkcjonariuszom Straży Obiektów Portowych przysługuje prawo posiadania i użycia broni w przypadkach, w których to prawo przysługuje wartownikom cywilnym w myśl ustawy z dnia 9 kwietnia 1936 r. (Dz. U. R. P. Nr 28, poz. 221).

4. Organizację i przepisy służbowe Straży Obiektów Portowych ustali Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrami: Bezpieczeństwa Publicznego i Obrony Narodowej.",

7)
art. 12 otrzymuje brzmienie:

"Art. 12. W przypadkach, przewidzianych w art. 10a, funkcje Straży Obiektów Portowych wykonują właściwe organa przedsiębiorstwa zarządzającego portem, podległe pod względem służbowym organowi przedsiębiorstwa, wykonującemu czynności kapitanatu portu.",

8)
po art. 12 wprowadza się nowy art. 12a w brzmieniu:

"Art. 12a. Organa Bezpieczeństwa Publicznego są uprawnione do kontrolowania działalności Straży Obiektów Portowych i organów przedsiębiorstwa zarządzającego portem, wymienionymi w art. 12.",

9)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. 1. Kto wykracza przeciwko rozporządzeniom, wydanym na podstawie art. 6 ust. 1 niniejszego dekretu - podlega karze aresztu do trzech miesięcy i grzywny do wysokości stu pięćdziesięciu tysięcy złotych lub jednej z tych kar.

2. Do orzekania powołane są urzędy morskie, które stosują odpowiednie przepisy rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu karno-administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 365).

3. Dyrektor Urzędu Morskiego za zgodą Ministra Żeglugi może w drodze rozporządzeń upoważnić do nakładania kar w formie nakazów karnych podległe mu organa, a funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej do nakładania grzywien w drodze doraźnych mandatów karnych w przypadkach i na zasadach, przewidzianych w art. 50 i 51 powołanego rozporządzenia".

Upoważnia się Ministra Żeglugi do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolitego tekstu dekretu z dnia 5 września 1947 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji morskiej (Dz. U. R. P. Nr 60, poz. 328) z uwzględnieniem zmian, wynikających z przepisów, ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji artykułów i ustępów.

Wykonanie ustawy porucza się Ministrowi Żeglugi w porozumieniu z Ministrami: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego i Skarbu.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1950 r.