Rozdział 4 - Kontrakt wojewódzki - Zasady wspierania rozwoju regionalnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.48.550

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 2004 r.

Rozdział  4

Kontrakt wojewódzki

1.
Kontrakt wojewódzki, zwany dalej "kontraktem", określa zakres, tryb i warunki realizacji:
1)
zadań wynikających z programów wojewódzkich, które uzyskały wsparcie rządu,
2)
zadań należących do spraw nadzorowanych przez ministrów właściwych, które wspierane są przez jednostki samorządu terytorialnego i inne uprawnione podmioty.
2.
Stronami kontraktu są Rada Ministrów, zwana dalej "stroną rządową", i samorząd województwa, zwany dalej "stroną samorządową".
3.
W trakcie rokowań związanych z zawarciem kontraktu oraz ze zmianą kontraktu strona rządowa reprezentowana jest przez ministra, a strona samorządowa przez marszałka województwa.
4.
Rokowania dotyczące kontraktu oraz jego zmian przeprowadza się uwzględniając ustalenia strategii, programu wsparcia oraz wysokości limitów, o których mowa w art. 24.
5. 19
Kontrakt i jego zmiany, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 4, po podpisaniu przez ministra i marszałka województwa wymagają zatwierdzenia przez sejmik województwa oraz przez Radę Ministrów.
1. 20
Zarząd województwa ubiegającego się o wsparcie zadań zawartych w programach wojewódzkich przedstawia ministrowi, w terminie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia rozporządzenia, o którym mowa w art. 13, wniosek o przyznanie środków, zawierający:
1)
cele, na które ma być udzielone wsparcie, ze wskazaniem ich zgodności z kierunkami i priorytetami polityki rozwoju regionalnego państwa zawartymi w strategii i ich uszczegółowieniem zawartym w programie wsparcia,
2)
wykaz zadań, na które ma być udzielone wsparcie,
3)
źródła sfinansowania planowanych zadań i wysokość środków z każdego z tych źródeł,
4)
oczekiwane efekty realizacji zadań i wskaźniki oceny tych efektów,
5)
oczekiwania co do formy i wysokości wsparcia,
6)
określenie podmiotów uprawnionych,
7)
informację o przebiegu konsultacji z podmiotami wymienionymi w art. 12 ustawy o samorządzie województwa, prowadzonych w związku z wnioskiem.
2. 21
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, zarząd województwa załącza strategię rozwoju województwa i programy lub program wojewódzki.
3.
Jednostka samorządu terytorialnego ubiegająca się o umieszczenie zadania w kontrakcie zobowiązana jest do złożenia stosownego wniosku do samorządu województwa.

Strony kontraktu, określając wzajemne zobowiązania przy wykonywaniu kontraktu, ustalają w szczególności:

1)
okres obowiązywania kontraktu,
2)
zadania objęte kontraktem,
3)
tryb i harmonogram wykonania zadań, a także zasady nadzoru nad ich wykonywaniem,
4)
określenie podmiotów uprawnionych,
5)
łączne nakłady na wykonanie zadań objętych kontraktem oraz zakres, sposób i źródła sfinansowania tych zadań,
6)
sposób i termin rozliczeń finansowych,
7)
zakres i tryb sprawozdawczości,
8)
zasady oceny i sposób kontroli wykonania zadań, w tym kontroli finansowej,
9)
postępowanie w przypadku wykrycia nieprawidłowości w wykonaniu lub finansowaniu zadań,
10)
zasady i tryb rozwiązywania sporów oraz zaspokajania roszczeń stron kontraktu, w tym roszczeń finansowych,
11)
zasady wypowiadania i zmiany kontraktu z uwzględnieniem przepisów art. 21 i 22,
12)
zasady i tryb zaspokajania roszczeń podmiotów uprawnionych w przypadku zmiany lub rozwiązania kontraktu, a także roszczeń będących skutkiem wyjaśnień, o których mowa w art. 20,
13)
tryb powoływania, skład i zadania wojewódzkiego komitetu monitorującego, oceniającego efektywność i jakość wprowadzania kontraktu.
1.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w art. 17 ust. 1, minister zawiadamia marszałka województwa o podjęciu rokowań, określając datę i miejsce pierwszego spotkania stron.
2.
Rokowania powinny rozpocząć się nie później niż 30 dni od dnia otrzymania przez ministra wniosku, o którym mowa w ust. 1.
3.
Rokowania powinny zakończyć się nie później niż w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.
4.
Strona samorządowa nie może odmówić żądaniu strony rządowej podjęcia rokowań w celu:
1)
zawarcia kontraktu,
2)
zmiany kontraktu, jeżeli żądanie podjęcia rokowań dotyczących zmiany zostało zgłoszone zgodnie z przepisami art. 21 i 22.
5.
Strona rządowa nie może odmówić żądaniu strony samorządowej podjęcia rokowań w celu zmiany kontraktu, jeżeli żądanie podjęcia rokowań dotyczących zmiany zostało zgłoszone zgodnie z przepisami art. 21 i 22.
6.
Strony kontraktu określają regulamin prowadzenia rokowań, w tym w szczególności tryb rozstrzygania kwestii spornych.
7.
Koszty mediacji ponoszą solidarnie obie strony, chyba że postanowią inaczej.
8.
Strona rządowa kontraktu jest obowiązana do udzielania stronie samorządowej wszelkich niezbędnych informacji związanych z przedmiotem kontraktu.
9.
Strona samorządowa kontraktu jest obowiązana do udzielania stronie rządowej informacji o sytuacji ekonomicznej podmiotów uprawnionych.
10.
Na żądanie każdej ze stron może być powołany ekspert, którego zadaniem jest przedstawienie opinii w sprawach związanych z przedmiotem rokowań. Koszty ekspertyzy pokrywa strona, która żądała powołania eksperta, chyba że strony postanowią inaczej.
1.
Treść postanowień kontraktu wyjaśniają wspólnie jego strony.
2.
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, przedstawia się w formie pisemnej.
3.
Wyjaśnienia treści kontraktu dokonane wspólnie przez strony, które zawarły kontrakt, wiążą także podmioty uprawnione wykonujące zadania kontraktu.
1.
Kontrakt może zostać rozwiązany:
1)
na podstawie zgodnego oświadczenia stron,
2)
z upływem okresu wypowiedzenia dokonanego przez jedną ze stron, określonego w ust. 3.
2.
Kontrakt może zostać zmieniony:
1)
na podstawie zgodnego oświadczenia stron,
2)
na wezwanie jednej ze stron, po rokowaniach przeprowadzonych po upływie okresu wezwania stron do zmiany kontraktu, określonego w ust. 3.
3.
O ile strony nie postanowią inaczej, okres wezwania do zmiany lub wypowiedzenia kontraktu wynosi jeden miesiąc, liczony od dnia:
1)
wystosowania przez ministra stronie samorządowej wezwania do zmiany lub wypowiedzenia kontraktu, o którym mowa w art. 22 ust. 1,
2)
powiadomienia ministra o wezwaniu do zmiany lub wypowiedzenia kontraktu, o którym zdecydował uprawniony organ samorządu województwa w trybie określonym uchwałą, o której mowa w art. 22 ust. 2.
4. 22
Zmiany kontraktu w ramach limitów określonych na podstawie programu wsparcia uzgadniają i zatwierdzają minister i marszałek województwa w formie pisemnego zgodnego oświadczenia stron.
5. 23
Zmiany, o których mowa w ust. 4, wymagają powiadomienia sejmiku województwa i Rady Ministrów.
1.
Na mocy uchwały Rady Ministrów, o której mowa w art. 15 ust. 4, minister wypowiada kontrakt lub zawiadamia marszałka województwa o wszczęciu procedury zmiany kontraktu.
2.
Sejmik województwa określa tryb i warunki konieczne dla zainicjowania zmiany lub wypowiedzenia kontraktu przez stronę samorządową.
3.
Uchwała sejmiku, o której mowa w ust. 2, uwzględnia w szczególności tryb i warunki opiniowania zmiany lub wypowiedzenia kontraktu z inicjatywy samorządu województwa przez te spośród podmiotów, o których mowa w art. 12 ustawy o samorządzie województwa, które uczestniczą w wykonaniu kontraktu.
4.
Minister wzywa stronę samorządową do podjęcia rokowań w celu zmiany kontraktu, określając datę rozpoczęcia oraz datę zakończenia rokowań, a także datę i miejsce pierwszego spotkania stron, niezwłocznie po:
1)
podjęciu przez Radę Ministrów uchwały o zmianie kontraktu, o której mowa w art. 15 ust. 4,
2)
uzyskaniu wiadomości o podjęciu przez stronę samorządową decyzji o zmianie kontraktu w trybie określonym w ust. 2.
5.
Oświadczenie stron o rozwiązaniu kontraktu, wypowiedzenie, wezwanie do zmiany, zgodne oświadczenie stron o skróceniu lub wydłużeniu okresów wypowiedzenia i zmiany kontraktu następują w formie pisemnej.
1.
Koszty rokowań mających na celu zawarcie kontraktu ponosi solidarnie Skarb Państwa reprezentowany przez ministra oraz samorząd województwa, a koszty rokowań dotyczących zmiany kontraktu ponosi strona wzywająca do zmiany, chyba że strony postanowią inaczej.
2.
Techniczną i organizacyjną obsługę rokowań dotyczących zawarcia i zmian kontraktu zapewnia minister.
3.
Kontrakt, zmiany kontraktu oraz wyjaśnienia, o których mowa w art. 20, podlegają opublikowaniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
19 Art. 16 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.230.1921) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
20 Art. 17 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez art. 12 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.01.45.497) z dniem 30 maja 2001 r.
21 Art. 17 ust. 2 zmieniony przez art. 12 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.01.45.497) z dniem 30 maja 2001 r.
22 Art. 21 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.230.1921) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.
23 Art. 21 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.230.1921) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r.