Rozdział 4 - Zmiany organizacyjne i zmiany właściwości organu podatkowego - Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.77.876

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lutego 2003 r.

Rozdział  4

Zmiany organizacyjne i zmiany właściwości organu podatkowego

§  40.
Jeżeli na skutek zmian klasyfikacji budżetowej należności podatkowe płacone przez podatnika zostały objęte inną niż dotychczas podziałką klasyfikacji budżetowej, na koncie lub kontach tego podatnika uwzględnia się nową podziałkę klasyfikacji budżetowej, począwszy od miesiąca, w którym zmiana wchodzi w życie, odnotowując równocześnie datę zmiany.
§  41.
1.
W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej urzędu skarbowego, wynikającej z odrębnych przepisów, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu z urzędu skarbowego właściwego przed zmianą do urzędu skarbowego właściwego po zmianie w terminie 1 miesiąca od nastąpienia zmiany lub od dnia, w którym urząd skarbowy został powiadomiony o zmianie.
1a. 24
Jeżeli urząd skarbowy właściwy po zmianie podejmuje realizację określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości miejscowej lub określającymi wierzyciela zaległości, wówczas:
1)
w urzędzie skarbowym właściwym przed zmianą - zaległości i nadpłaty przekazane do realizacji podlegają wystornowaniu,
2)
w urzędzie skarbowym właściwym po zmianie - zaległości i nadpłaty przejęte do realizacji ujmuje się na odpowiednich kontach podatnika, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na kontach podatnika jest dowód wewnętrzny (nota księgowa), wystawiony na podstawie dokumentu, z którego wynika zmiana właściwości miejscowej dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
1b. 25
Jeżeli urząd skarbowy właściwy po zmianie nie podejmuje realizacji określonych zaległości lub nadpłat, zgodnie z odrębnymi przepisami o właściwości miejscowej lub określającymi wierzyciela zaległości, wobec tych kwot nie dokonuje się czynności określonych w ust. 1a, a w urzędzie skarbowym właściwym po zmianie zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.
2.
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe - również informację na temat tego postępowania.
3.
Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według następujących zasad:
1)
urząd skarbowy właściwy przed zmianą, przekazujący dane o obrotach:
a)
sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwu egzemplarzach wydruk tego zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,
b)
potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,
c)
przekazuje urzędowi skarbowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o której mowa w ust. 2, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów,
2)
urząd skarbowy właściwy po zmianie, przejmujący dane o obrotach:
a) 26
potwierdza niezwłocznie, nie później niż w ciągu siedmiu dni, otrzymanie dokumentów zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go urzędowi skarbowemu przekazującemu,
b)
weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym urzędem skarbowym,
3)
urząd skarbowy przekazujący i urząd skarbowy przejmujący dołączają do swoich zbiorów akt podatkowych posiadane odpisy kont, informację i wykazy kont,
4)
urząd skarbowy przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez urząd skarbowy przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i urzędu skarbowego przejmującego,
5) 27
urząd skarbowy przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont, włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów o właściwości miejscowej, z zapisaniem daty otrzymania i urzędu skarbowego przekazującego.
4.
Odpis każdego konta zawiera następujące dane:
1)
za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz łączne kwoty obrotów w rachunku ciągnionym - według rodzajów (przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone podatnikowi, koszty egzekucyjne, zwrot kosztów upomnień),
2)
za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.
5. 28
Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość lub nadpłata, a przepisy o właściwości miejscowej organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości miejscowej dla podatnika, wówczas przekazaniu podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
6.
Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje odnośnie do każdego konta:
1)
nazwę lub nazwisko podatnika,
2)
NIP podatnika,
3)
rodzaj należności głównej,
4)
niepowtarzalny identyfikator konta,
5)
rok, którego dotyczy dane konto.
7. 29
Urząd skarbowy właściwy przed zmianą (przekazujący) może, w porozumieniu z urzędem skarbowym właściwym po zmianie (otrzymującym), zrezygnować ze sporządzania wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a) i c) oraz pkt 2 lit. b), jeżeli przyjęta metoda sporządzania odpisów kont w drodze kopiowania i przenoszenia ich pomiędzy urzędami skarbowymi na elektronicznych nośnikach danych zapewnia:
1)
wierne kopiowanie danych z bazy danych na nośnik elektroniczny w urzędzie skarbowym właściwym dla podatnika przed zmianą,
2)
wierne kopiowanie danych z nośnika elektronicznego do bazy danych w urzędzie skarbowym właściwym dla podatnika po zmianie,
3)
możliwość weryfikacji poprawności kopiowania,
4)
możliwość korekty wykrytych błędów kopiowania,
5)
możliwość wydruku danych zapisanych na nośniku elektronicznym, zarówno w urzędzie skarbowym właściwym dla podatnika przed zmianą, jak i w urzędzie skarbowym właściwym dla podatnika po zmianie.
24 § 41 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
25 § 41 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 13 lit. a) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
26 § 41 ust. 3 pkt 2 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 13 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
27 § 41 ust. 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. b) tiret drugie rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
28 § 41 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
29 § 41 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 13 lit. d) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.