Rozdział 5 - Promowanie w szkołach dla dorosłych - Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych dla dorosłych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.47.296

Akt utracił moc
Wersja od: 14 kwietnia 1998 r.

Rozdział  5

Promowanie w szkołach dla dorosłych

§  27.
1.
Po dokonaniu klasyfikacji semestralnej rada pedagogiczna na podstawie ustalonych ocen decyduje o:
1)
promowaniu słuchacza na semestr programowo wyższy,
2)
ukończeniu semestru programowo najwyższego,
3)
ukończeniu szkoły przez słuchacza.
2.
Promocję na semestr programowo wyższy otrzymuje słuchacz, który uzyskał ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych w danym semestrze oceny semestralne lub końcowe co najmniej mierne.
3.
Słuchacz ukończył szkołę, jeżeli w semestrze programowo najwyższym uzyskał ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz prac i zaliczeń oceny co najmniej mierne, a także spełnił inne warunki określone w odrębnych przepisach.
4.
Wymagania i warunki, o których mowa w ust. 3, w szkołach zawodowych dotyczą:
1)
złożenia z wynikiem co najmniej miernym egzaminu z nauki zawodu lub przygotowania zawodowego,
2)
spełnienia określonych warunków ustalonych przy przyjęciu do szkoły.
5.
Po zakończeniu semestru jesiennego najpóźniej do połowy marca lub po zakończeniu semestru wiosennego odpowiednio do końca września rada pedagogiczna podejmuje decyzje o promowaniu lub o ukończeniu szkoły przez słuchacza, który miał wyznaczone dodatkowe terminy egzaminów semestralnych lub końcowych. Przepis ma zastosowanie także do słuchaczy, którzy nie mogli być wcześniej promowani z powodu wyznaczonych egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających lub poprawkowych.
§  28.
1.
Słuchacz, który otrzymał co najmniej jedną ocenę semestralną lub końcową niedostateczną, z zastrzeżeniem ust. 2, powtarza semestr.
2.
W semestrach nieparzystych, gdy ocena niedostateczna, o której mowa w ust. 1, dotyczy jednego przedmiotu, a jego nauka jest kontynuowana w semestrze programowo wyższym, słuchacz może decyzją rady pedagogicznej uzyskać promocję warunkową, z obowiązkiem uzupełnienia braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach w ciągu najbliższego semestru parzystego i złożenia:
1)
w szkole zaocznej egzaminu semestralnego lub egzaminu z zakresu obydwu semestrów, jeżeli nie musi on być jednocześnie egzaminem końcowym,
2)
w szkole stacjonarnej odrębnie wyznaczonego egzaminu z tego przedmiotu.

Niezaliczenie zaległego semestru może stanowić podstawę do ustalenia oceny niedostatecznej w semestrze parzystym.

3.
Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się przedmioty nauczania, z których uzyskał poprzednio ocenę semestralną co najmniej dostateczną, a końcową co najmniej mierną, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na zajęcia z tych przedmiotów.
§  29.
1.
Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z programu nauczania przedmiotu występującego w planie nauczania szkoły, zalicza się ten przedmiot i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na zajęcia z tego przedmiotu.
2.
Zwolnienie może dotyczyć semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego cyklu kształcenia, odpowiednio do zakresu programu nauczania przedmiotu zdanego na egzaminie eksternistycznym.
3.
W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia", ze wskazaniem podstawy prawnej zwolnienia.
4.
Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem przez słuchacza oceny semestralnej lub końcowej z danego przedmiotu zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
§  30.
Zasady i tryb przeprowadzania egzaminu dojrzałości regulują odrębne przepisy.