Rozdział 2 - Ocenianie słuchaczy w szkołach dla dorosłych - Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych dla dorosłych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1998.47.296
Akt utracił moc Wersja od: 14 kwietnia 1998 r.
Rozdział 2
Ocenianie słuchaczy w szkołach dla dorosłych
Ocenianie słuchaczy w szkołach dla dorosłych
§ 3.
1.
Ocenianie z poszczególnych obowiązkowych przedmiotów nauczania dokonywane jest na podstawie systematycznego sprawdzania i analizowania przez nauczycieli tych przedmiotów osiąganych przez słuchacza wiadomości i umiejętności określonych w programach nauczania.2.
Każdy semestr kończy się wystawieniem przez nauczycieli ocen semestralnych lub końcowych z przedmiotów obowiązkowych objętych planem nauczania.3.
Liczba semestralnych prac kontrolnych przypadających na jednego słuchacza nie może przekroczyć liczby przedmiotów określonych w planie nauczania szkoły dla odpowiedniego semestru.4.
Oceny z przedmiotów, które nie występują w planie nauczania w następnych semestrach, oraz wszystkie oceny w semestrach programowo najwyższych są ocenami końcowymi z tych przedmiotów.5.
Oceny semestralne i końcowe są ocenami klasyfikacyjnymi i stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.§ 4.
1.
Oceny wyraża się w stopniach szkolnych, zwanych dalej "stopniami", według następującej skali:Stopnie | Skrót literowy | Oznaczenie cyfrowe |
celujący | cel. | 6 |
bardzo dobry | bdb. | 5 |
dobry | db. | 4 |
dostateczny | dst. | 3 |
mierny | mrn. | 2 |
niedostateczny | ndst. | 1 |
2.
Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:1)
stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:a)
posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danym semestrze, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia orazb)
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danego semestru, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danego semestru,2)
stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który:a)
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danym semestrze orazb)
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,3)
stopień dobry otrzymuje słuchacz, który:a)
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danym semestrze, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych, orazb)
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,4)
stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który:a)
opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych orazb)
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,5)
stopień mierny otrzymuje słuchacz, który:a)
ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, orazb)
rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,6)
stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:a)
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, orazb)
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.§ 5.
1.
Ocenę wiedzy i umiejętności słuchacza w zakresie danego przedmiotu nauczania ustala nauczyciel tego przedmiotu w sposób zgodny z kryteriami określonymi w § 4 ust. 2.2.
Wszystkie oceny słuchacza są ocenami jawnymi.3.
Ocena ustalona przez nauczyciela zgodnie z postanowieniami rozporządzenia nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.4.
Nauczyciel powinien zindywidualizować wymagania programowe i zasady oceniania z przedmiotów ogólnokształcących wobec słuchacza, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom (dysleksję, dysortografię, dysgrafię), na podstawie pisemnej opinii, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną na zasadach określonych przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 67, poz. 322), z zastrzeżeniem ust. 5.5.
W szkołach funkcjonujących w zakładach karnych i aresztach śledczych opinię, o której mowa w ust. 4, wydaje psycholog zatrudniony w zakładzie karnym lub areszcie śledczym.§ 6.
W szkole zawodowej, która organizuje praktyczną naukę zawodu według zasad określonych odrębnymi przepisami, na podstawie umowy między szkołą a zakładem pracy lub centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego bądź inną szkołą - ocenę semestralną lub końcową z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ustala:1)
w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu w zakładzie pracy - opiekun (kierownik) praktyk w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe,2)
w pozostałych przypadkach:a)
nauczyciel prowadzący zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe albob)
kierownik szkolenia praktycznego, alboc)
osoba wskazana przez dyrektora szkoły, w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe.§ 7.
1.
Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:1)
cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności słuchacza ze zrealizowanej części programu nauczania,2)
semestralne i końcowe, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności słuchacza, przewidzianych w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny).2.
Dopuszcza się stosowanie skrótów przy wpisywaniu ocen semestralnych do arkusza ocen słuchacza. Oceny końcowe oraz oceny w dokumentach wydawanych przez szkołę należy wpisywać w pełnym brzmieniu.§ 8.
Słuchaczom nie ustala się ocen z zachowania.