Rozdział 2 - Ocenianie słuchaczy w szkołach dla dorosłych - Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych dla dorosłych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.47.296

Akt utracił moc
Wersja od: 14 kwietnia 1998 r.

Rozdział  2

Ocenianie słuchaczy w szkołach dla dorosłych

§  3.
1.
Ocenianie z poszczególnych obowiązkowych przedmiotów nauczania dokonywane jest na podstawie systematycznego sprawdzania i analizowania przez nauczycieli tych przedmiotów osiąganych przez słuchacza wiadomości i umiejętności określonych w programach nauczania.
2.
Każdy semestr kończy się wystawieniem przez nauczycieli ocen semestralnych lub końcowych z przedmiotów obowiązkowych objętych planem nauczania.
3.
Liczba semestralnych prac kontrolnych przypadających na jednego słuchacza nie może przekroczyć liczby przedmiotów określonych w planie nauczania szkoły dla odpowiedniego semestru.
4.
Oceny z przedmiotów, które nie występują w planie nauczania w następnych semestrach, oraz wszystkie oceny w semestrach programowo najwyższych są ocenami końcowymi z tych przedmiotów.
5.
Oceny semestralne i końcowe są ocenami klasyfikacyjnymi i stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
§  4.
1.
Oceny wyraża się w stopniach szkolnych, zwanych dalej "stopniami", według następującej skali:
StopnieSkrót literowyOznaczenie cyfrowe
celującycel.6
bardzo dobrybdb.5
dobrydb.4
dostatecznydst.3
miernymrn.2
niedostatecznyndst.1
2.
Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
1)
stopień celujący otrzymuje słuchacz, który:
a)
posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danym semestrze, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz
b)
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danego semestru, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danego semestru,
2)
stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który:
a)
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danym semestrze oraz
b)
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
3)
stopień dobry otrzymuje słuchacz, który:
a)
nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danym semestrze, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych, oraz
b)
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
4)
stopień dostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a)
opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych oraz
b)
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
5)
stopień mierny otrzymuje słuchacz, który:
a)
ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez słuchacza podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz
b)
rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności,
6)
stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:
a)
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych przedmiotu nauczania w danym semestrze, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz
b)
nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
§  5.
1.
Ocenę wiedzy i umiejętności słuchacza w zakresie danego przedmiotu nauczania ustala nauczyciel tego przedmiotu w sposób zgodny z kryteriami określonymi w § 4 ust. 2.
2.
Wszystkie oceny słuchacza są ocenami jawnymi.
3.
Ocena ustalona przez nauczyciela zgodnie z postanowieniami rozporządzenia nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.
4.
Nauczyciel powinien zindywidualizować wymagania programowe i zasady oceniania z przedmiotów ogólnokształcących wobec słuchacza, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom (dysleksję, dysortografię, dysgrafię), na podstawie pisemnej opinii, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną na zasadach określonych przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 67, poz. 322), z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
W szkołach funkcjonujących w zakładach karnych i aresztach śledczych opinię, o której mowa w ust. 4, wydaje psycholog zatrudniony w zakładzie karnym lub areszcie śledczym.
§  6.
W szkole zawodowej, która organizuje praktyczną naukę zawodu według zasad określonych odrębnymi przepisami, na podstawie umowy między szkołą a zakładem pracy lub centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego bądź inną szkołą - ocenę semestralną lub końcową z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ustala:
1)
w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu w zakładzie pracy - opiekun (kierownik) praktyk w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe,
2)
w pozostałych przypadkach:
a)
nauczyciel prowadzący zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe albo
b)
kierownik szkolenia praktycznego, albo
c)
osoba wskazana przez dyrektora szkoły, w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne lub praktyki zawodowe.
§  7.
1.
Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
1)
cząstkowe, określające poziom wiadomości lub umiejętności słuchacza ze zrealizowanej części programu nauczania,
2)
semestralne i końcowe, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności słuchacza, przewidzianych w programie nauczania na dany semestr (rok szkolny).
2.
Dopuszcza się stosowanie skrótów przy wpisywaniu ocen semestralnych do arkusza ocen słuchacza. Oceny końcowe oraz oceny w dokumentach wydawanych przez szkołę należy wpisywać w pełnym brzmieniu.
§  8.
Słuchaczom nie ustala się ocen z zachowania.