§ 1. - Zarządzanie ruchem na drogach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.97.485

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1998 r.
§  1.
1.
Działania i czynności w zakresie wprowadzania oznakowania pionowego, poziomego, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a także działania systemowe w zakresie organizacji ruchu, dotyczące w szczególności:
1)
ustalania granic obszarów zabudowanych,
2)
ustalania granic stref zamieszkania,
3)
ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
4)
wyznaczania miejsc i warunków postoju lub zatrzymania pojazdów komunikacji publicznej,
5)
wyznaczania miejsc i określania sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
6)
wyznaczania przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
7)
ustalania oznakowania drogowskazowego

- podejmowane są na podstawie opracowanego przez inwestora lub zarząd drogi projektu organizacji ruchu lub zmian tej organizacji, zatwierdzonego przez właściwy organ zarządzający ruchem.

2.
Projekt organizacji ruchu powinien zawierać:
1)
opis techniczny charakteryzujący drogę i warunki ruchu (istniejące lub prognozowane natężenie ruchu z uwzględnieniem struktury kierunkowej na skrzyżowaniach), uzasadnienie wprowadzenia lub zmiany organizacji ruchu oraz planowany termin jej wprowadzenia,
2)
plan orientacyjny w skali 1:25 000 lub zbliżonej (z zaznaczeniem drogi lub dróg będących przedmiotem projektu),
3)
dwa egzemplarze planu sytuacyjnego lub sytuacyjno-wysokościowego (przy występowaniu na drodze pochyleń podłużnych większych od 3%), z zaznaczeniem istniejącej i projektowanej organizacji ruchu.
3.
Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji zatwierdza:
1)
na autostradach i drogach ekspresowych - Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii Komendanta Głównego Policji,
2)
na pozostałych drogach - wojewoda, po zasięgnięciu opinii komendanta wojewódzkiego Policji, a także opinii zarządu drogi, jeżeli nie jest on wnioskodawcą organizacji ruchu, oraz opinii właściwego organu wojskowego, jeżeli droga przebiega w rejonie przyległym do obiektów wojskowych.
4.
Przedstawiony projekt organizacji ruchu może zostać zatwierdzony bez zmian, ze zmianami lub odrzucony w całości. Organ zarządzający ruchem może odmówić zatwierdzenia projektu organizacji ruchu w przypadku:
1)
uchybień formalnych w przedstawionej dokumentacji,
2)
niezgodności projektu z przepisami szczegółowymi dotyczącymi organizacji ruchu drogowego,
3)
uzasadnionego merytorycznie stwierdzenia nieefektywności przedstawionej organizacji ruchu.
5.
Organ zarządzający ruchem określa termin ważności zatwierdzonego projektu organizacji ruchu.
6.
Organ zarządzający ruchem po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu przesyła go wnioskodawcy, zatrzymując jeden egzemplarz planu wymienionego w ust. 2 pkt 3.