Rozdział 3 - Trolejbusy - Zakres, warunki, terminy i sposób przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.88.992

Akt utracił moc
Wersja od: 29 października 1999 r.

Rozdział  3

Trolejbusy

§  8.
Instytut przeprowadza okresowe badania techniczne trolejbusu przed upływem 1 roku od dnia pierwszej rejestracji i następnie co 6 miesięcy.
§  9.
1.
Okresowe badanie techniczne trolejbusu, z zastrzeżeniem ust. 2, obejmuje sprawdzenie:
1)
zgodności rzeczywistych danych trolejbusu z zapisami w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie trolejbusu, dotyczącymi identyfikacji i danych technicznych, a także prawidłowości i stanu tablic rejestracyjnych,
2)
stanu technicznego instalacji elektrycznej, zwłaszcza pod kątem zabezpieczenia przed przebiciem wysokiego napięcia i porażeniem kierowcy i pasażerów,
3)
odbieraków prądu pod względem elektrycznym i mechanicznym oraz ich zabezpieczenia przed wypadnięciem poza dopuszczalną strefę,
4)
stanu izolacji podłogi, stopni i poręczy w przedziale pasażerskim,
5)
skuteczności działania hamulca roboczego elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa,
6)
poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
2.
Do badania stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i mechanizmów trolejbusu mają zastosowanie odpowiednio przepisy w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych autobusu.
3.
Dodatkowe badanie techniczne może być przeprowadzone w zakresie ograniczonym do niektórych tylko zespołów i mechanizmów, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba jego przeprowadzenia.
4.
Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego instalacji elektrycznej, odbieraków prądu, hamulca roboczego elektrodynamicznego oraz poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusów określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
5.
Sposób badania skuteczności działania hamulca roboczego elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa trolejbusu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
6.
Sposób kontroli poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusu na postoju określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
7.
Wykaz pozostałych czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu określają przepisy, o których mowa w ust. 2.
§  10.
1.
Dane identyfikacyjne trolejbusu należy wpisywać do rejestru badań technicznych trolejbusów na podstawie zapisów w dowodzie rejestracyjnym i w karcie trolejbusu.
2.
Rejestr badań technicznych trolejbusów, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowi dokument, którego strony powinny być ponumerowane, przesznurowane, a końce sznurka zaklejone nalepką i ostemplowane. Wzór rejestru określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
3.
Dopuszcza się prowadzenie rejestru badań technicznych trolejbusów za pomocą techniki informatycznej.
4.
Rejestr badań technicznych trolejbusów prowadzi Instytut.
§  11.
Przedsiębiorstwo komunikacyjne obowiązane jest prowadzić dla każdego trolejbusu kartę trolejbusu. Wzór karty określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Instytut wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeśli wynik badania jest:
1)
pozytywny - potwierdza się to w dowodzie rejestracyjnym, wpisując termin następnego badania, oraz wypełnia w zaświadczeniu rubrykę "trolejbus dopuszczony do ruchu" i wpisuje termin następnego badania,
2)
negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że, jeżeli:
a)
nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 7 dni,
b)
stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "nie dopuszczony do ruchu", dokonując wpisu " , zatrzymany dowód rejestracyjny nr .... oraz karta trolejbusu nr ...."; zatrzymane dokumenty są zwracane po przeprowadzeniu z pozytywnym wynikiem badania, o którym mowa w ust. 2.
2.
Badania techniczne trolejbusu polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, mogą być dokonane przez Instytut tylko w zakresie sprawdzenia ich w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badania w pełnym zakresie.
3.
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  13.
1.
Wpisy w dokumentach, o których mowa w § 10-12, powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2.
Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika Instytutu upoważnionego do badań technicznych trolejbusów określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.