Rozdział 9 - Sposób wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakładach i schroniskach - Zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2017.487 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 7 marca 2017 r.
Rozdział 9
Sposób wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakładach i schroniskach
Sposób wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakładach i schroniskach
§ 102.
1.
Nadzór pedagogiczny Ministra Sprawiedliwości jest sprawowany przez wizytatorów zajmujących stanowiska wymagające kwalifikacji pedagogicznych oraz dyrektorów zakładów i schronisk albo osoby, o których mowa w § 21 ust. 11.2.
Zadania nadzoru pedagogicznego polegają na:1)
wspieraniu prowadzenia przez zakłady i schroniska działalności wychowawczej, opiekuńczej i edukacyjnej;2)
analizie i ocenie stanu, warunków i skuteczności działalności wychowawczej, opiekuńczej i edukacyjnej zakładów i schronisk;3)
inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych;4)
sporządzaniu rocznych i bieżących sprawozdań z zakresu sprawowanego nadzoru pedagogicznego, zawierających dane liczbowe, opis prowadzonych działań merytorycznych wraz z wnioskami dotyczącymi kierunku rozwoju zakładów i schronisk oraz sposobów doskonalenia jakości oddziaływań wychowawczych;5)
ocenie pracy dyrektora zakładu lub schroniska lub osoby sprawującej nadzór pedagogiczny, o której mowa w § 21 ust. 11, i wydawaniu im zaleceń;6)
organizowaniu szkoleń, konferencji i narad kończących się wnioskami albo ustaleniami;7)
współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami oraz instytucjami, zakładami i schroniskami w sprawach programów autorskich dla nieletnich oraz współczesnych metod oddziaływań wychowawczych;8)
inspirowaniu pracowników zakładów i schronisk do podnoszenia poziomu jakości pracy z nieletnimi;9)
badaniu dokumentacji z przebiegu procesu wychowania, opieki i kształcenia oraz prawidłowości jej prowadzenia;10)
wykonywaniu czynności w zakresie awansu zawodowego nauczycieli.3.
Nadzór pedagogiczny Ministra Sprawiedliwości jest wykonywany w szczególności przez:1)
badanie liczbowe i opisowe dotyczące realizacji zadań z zakresu oddziaływań wychowawczych oraz przebiegu procesu wychowania nieletnich;2)
dokonanie oceny wyników działalności wychowawczej, opiekuńczej i edukacyjnej, kończącej się wnioskami i zaleceniami;3)
współdziałanie z zakładami i schroniskami w zakresie opracowania standardów pracy z nieletnimi;4)
koordynowanie działań dyrektora zakładu lub schroniska oraz osoby sprawującej nadzór pedagogiczny, o której mowa w § 21 ust. 11, w zakresie opracowania kryteriów oceny pracy nauczycieli;5)
wspieranie zakładów i schronisk we współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami oraz instytucjami i osobami działającymi na rzecz wychowania, mającej w szczególności na uwadze proces usamodzielniania nieletnich;6)
organizowanie lub koordynowanie prowadzenia szkoleń, konferencji i narad.§ 103.
(uchylony).§ 1031.
(uchylony).§ 1032.
(uchylony).§ 1033.
(uchylony).§ 1034.
(uchylony).§ 104.
Sprawność i skuteczność nadzoru pedagogicznego dyrektorzy zakładów i schronisk albo osoby, o których mowa w § 21 ust. 11, przy współpracy z dyrektorami zakładów i schronisk zapewniają przez:1)
opracowanie programów rozwoju kierowanych przez siebie zakładów i schronisk, zawierających standardy wymagań w zakresie kierowania zespołami pracowniczymi;2)
tworzenie procedur postępowania z nieletnimi, zapewniających realizację ich indywidualnych potrzeb, ochronę przed zagrożeniami, w tym przeciwdziałanie naruszeniom prawa i utrwalaniu skłonności do niepożądanych zachowań;3)
sprawdzanie przebiegu działalności wychowawczej uwzględniającej poziom przygotowania nieletniego do życia rodzinnego, społecznego, zawodowego;4)
współpracę z fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami oraz instytucjami i osobami działającymi na rzecz nieletnich i ich rodzin;5)
diagnozę działań i procesów wychowawczych dla ustalenia kierunków oddziaływań.§ 105.
1.
Dyrektor zakładu lub schroniska oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny, o którym mowa w § 102 ust. 2, z wyłączeniem pkt 5, w stosunku do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w zakładach i schroniskach.2.
W celu sprawnego i skutecznego sprawowania nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1, dyrektor zakładu lub schroniska albo osoba, o której mowa w § 21 ust. 11, przy współpracy z dyrektorem zakładu lub schroniska określa standardy jakości pracy w planie rozwoju zakładu lub schroniska.3.
Nadzór pedagogiczny w zakładzie i schronisku jest sprawowany przez:1)
obserwację zajęć oraz ocenę ich efektywności;2)
szczegółowe badanie sprawy lub rodzaju spraw z zakresu działania zakładu i schroniska;3)
porównywanie ilościowe i jakościowe działań i zachowań wychowanków, w szczególności dotyczących wydarzeń nadzwyczajnych, powrotów z przepustek i urlopów oraz efektów dydaktycznych;4)
systematyczne badanie przebiegu działalności wychowawczej zakładu i schroniska;5)
analizę i diagnozę stopnia realizacji celów działalności wychowawczej, określenie oraz ocenę sprawności i skuteczności tej działalności.4.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego jest dokumentowane; sposób prowadzenia dokumentacji określa dyrektor zakładu lub schroniska albo osoba, o której mowa w § 21 ust. 11, przy współpracy z dyrektorem zakładu lub schroniska.