Rozdział 9 - Sposób wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakładach i schroniskach - Zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.487 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 2017 r.

Rozdział  9

Sposób wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakładach i schroniskach

§  102. 
1. 
Nadzór pedagogiczny Ministra Sprawiedliwości jest sprawowany przez wizytatorów zajmujących stanowiska wymagające kwalifikacji pedagogicznych oraz dyrektorów zakładów i schronisk albo osoby, o których mowa w § 21 ust. 11.
2. 
Zadania nadzoru pedagogicznego polegają na:
1)
wspieraniu prowadzenia przez zakłady i schroniska działalności wychowawczej, opiekuńczej i edukacyjnej;
2)
analizie i ocenie stanu, warunków i skuteczności działalności wychowawczej, opiekuńczej i edukacyjnej zakładów i schronisk;
3)
inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych;
4)
sporządzaniu rocznych i bieżących sprawozdań z zakresu sprawowanego nadzoru pedagogicznego, zawierających dane liczbowe, opis prowadzonych działań merytorycznych wraz z wnioskami dotyczącymi kierunku rozwoju zakładów i schronisk oraz sposobów doskonalenia jakości oddziaływań wychowawczych;
5)
ocenie pracy dyrektora zakładu lub schroniska lub osoby sprawującej nadzór pedagogiczny, o której mowa w § 21 ust. 11, i wydawaniu im zaleceń;
6)
organizowaniu szkoleń, konferencji i narad kończących się wnioskami albo ustaleniami;
7)
współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami oraz instytucjami, zakładami i schroniskami w sprawach programów autorskich dla nieletnich oraz współczesnych metod oddziaływań wychowawczych;
8)
inspirowaniu pracowników zakładów i schronisk do podnoszenia poziomu jakości pracy z nieletnimi;
9)
badaniu dokumentacji z przebiegu procesu wychowania, opieki i kształcenia oraz prawidłowości jej prowadzenia;
10)
wykonywaniu czynności w zakresie awansu zawodowego nauczycieli.
3. 
Nadzór pedagogiczny Ministra Sprawiedliwości jest wykonywany w szczególności przez:
1)
badanie liczbowe i opisowe dotyczące realizacji zadań z zakresu oddziaływań wychowawczych oraz przebiegu procesu wychowania nieletnich;
2)
dokonanie oceny wyników działalności wychowawczej, opiekuńczej i edukacyjnej, kończącej się wnioskami i zaleceniami;
3)
współdziałanie z zakładami i schroniskami w zakresie opracowania standardów pracy z nieletnimi;
4)
koordynowanie działań dyrektora zakładu lub schroniska oraz osoby sprawującej nadzór pedagogiczny, o której mowa w § 21 ust. 11, w zakresie opracowania kryteriów oceny pracy nauczycieli;
5)
wspieranie zakładów i schronisk we współpracy z fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami oraz instytucjami i osobami działającymi na rzecz wychowania, mającej w szczególności na uwadze proces usamodzielniania nieletnich;
6)
organizowanie lub koordynowanie prowadzenia szkoleń, konferencji i narad.
§  103. 
(uchylony).
§  1031
(uchylony).
§  1032
(uchylony).
§  1033
(uchylony).
§  1034
(uchylony).
§  104. 
Sprawność i skuteczność nadzoru pedagogicznego dyrektorzy zakładów i schronisk albo osoby, o których mowa w § 21 ust. 11, przy współpracy z dyrektorami zakładów i schronisk zapewniają przez:
1)
opracowanie programów rozwoju kierowanych przez siebie zakładów i schronisk, zawierających standardy wymagań w zakresie kierowania zespołami pracowniczymi;
2)
tworzenie procedur postępowania z nieletnimi, zapewniających realizację ich indywidualnych potrzeb, ochronę przed zagrożeniami, w tym przeciwdziałanie naruszeniom prawa i utrwalaniu skłonności do niepożądanych zachowań;
3)
sprawdzanie przebiegu działalności wychowawczej uwzględniającej poziom przygotowania nieletniego do życia rodzinnego, społecznego, zawodowego;
4)
współpracę z fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami oraz instytucjami i osobami działającymi na rzecz nieletnich i ich rodzin;
5)
diagnozę działań i procesów wychowawczych dla ustalenia kierunków oddziaływań.
§  105. 
1. 
Dyrektor zakładu lub schroniska oraz inni nauczyciele zajmujący stanowiska kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny, o którym mowa w § 102 ust. 2, z wyłączeniem pkt 5, w stosunku do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w zakładach i schroniskach.
2. 
W celu sprawnego i skutecznego sprawowania nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1, dyrektor zakładu lub schroniska albo osoba, o której mowa w § 21 ust. 11, przy współpracy z dyrektorem zakładu lub schroniska określa standardy jakości pracy w planie rozwoju zakładu lub schroniska.
3. 
Nadzór pedagogiczny w zakładzie i schronisku jest sprawowany przez:
1)
obserwację zajęć oraz ocenę ich efektywności;
2)
szczegółowe badanie sprawy lub rodzaju spraw z zakresu działania zakładu i schroniska;
3)
porównywanie ilościowe i jakościowe działań i zachowań wychowanków, w szczególności dotyczących wydarzeń nadzwyczajnych, powrotów z przepustek i urlopów oraz efektów dydaktycznych;
4)
systematyczne badanie przebiegu działalności wychowawczej zakładu i schroniska;
5)
analizę i diagnozę stopnia realizacji celów działalności wychowawczej, określenie oraz ocenę sprawności i skuteczności tej działalności.
4. 
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego jest dokumentowane; sposób prowadzenia dokumentacji określa dyrektor zakładu lub schroniska albo osoba, o której mowa w § 21 ust. 11, przy współpracy z dyrektorem zakładu lub schroniska.