Rozdział 4 - Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (Rząd) - Wzajemne stosunki między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz samorząd terytorialny.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.84.426

Akt utracił moc
Wersja od: 14 września 1996 r.

Rozdział  4

Rada Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (Rząd)

1.
Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Rada Ministrów kieruje całością administracji rządowej.
1.
Rada Ministrów podejmuje decyzje we wszystkich sprawach polityki Państwa, których ustawa konstytucyjna lub inna ustawa nie zastrzegły dla Prezydenta albo innego organu administracji państwowej bądź samorządu.
2.
Rada Ministrów w szczególności:
1)
zapewnia wykonanie ustaw,
2)
wydaje rozporządzenia z mocą ustawy, z zachowaniem warunków określonych w art. 23 niniejszej ustawy,
3) 6
kieruje, koordynuje i kontroluje pracę wszystkich innych organów administracji rządowej, ponosząc za ich pracę odpowiedzialność przed Sejmem,
4)
chroni na podstawie ustaw interesy Skarbu Państwa,
5)
sporządza projekt budżetu i innych planów finansowych Państwa oraz po uchwaleniu przez Sejm kieruje ich wykonaniem,
6)
sprawuje w granicach i formach określonych w ustawie konstytucyjnej i innych ustawach nadzór nad samorządem terytorialnym oraz innymi postaciami samorządu,
7)
utrzymuje stosunki i zawiera umowy z rządami innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi,
8)
zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne i wewnętrzne Państwa.
1.
Radę Ministrów (Rząd) tworzą:
1)
Prezes Rady Ministrów - jako jej przewodniczący,
2)
wiceprezesi Rady Ministrów,
3)
ministrowie,
4) 7
osoby powołane w trybie art. 57-62, których członkostwo wynika z ustaw szczególnych.
2.
W razie niepowołania wiceprezesa Rady Ministrów obowiązki jego może pełnić jeden z ministrów.
3.
Rada Ministrów działa kolegialnie. Organizację i tryb jej pracy określa ustawa.
1.
W celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień Rada Ministrów wydaje rozporządzenia.
2.
Rada Ministrów podejmuje uchwały w zakresie wykonywania swoich konstytucyjnych uprawnień.
1.
Prezes Rady Ministrów kieruje pracami Rady Ministrów oraz koordynuje i kontroluje pracę poszczególnych ministrów.
2.
Prezes Rady Ministrów jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników administracji rządowej.
3.
W celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień Prezes Rady Ministrów wydaje rozporządzenia.
1. 8
Minister jest powołany dla kierowania określonym działem administracji rządowej lub dla wypełnienia zadań wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów.
2. 9
Minister kierujący działem administracji rządowej działa w tym zakresie w ramach uprawnień określanych ustawami oraz wydaje rozporządzenia i zarządzenia w celu wykonania ustaw i na podstawie udzielonych w nich upoważnień.
3. 10
(skreślony).
4.
Rada Ministrów na wniosek Prezesa Rady Ministrów może uchylić rozporządzenie lub zarządzenie ministra.
1.
Prezydent desygnuje Prezesa Rady Ministrów, a na jego wniosek powołuje Radę Ministrów w składzie zaproponowanym przez Prezesa Rady Ministrów, w ciągu 14 dni od pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji Rady Ministrów. Powołanie przez Prezydenta Prezesa Rady Ministrów następuje wraz z powołaniem Rady Ministrów.
2.
Prezes Rady Ministrów, najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta, przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie votum zaufania. Sejm uchwala votum zaufania bezwzględną większością głosów.

W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 57, Sejm, w ciągu 21 dni, wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowany przez niego skład Rady Ministrów bezwzględną większością głosów. Prezydent powołuje tak wybrany Rząd i odbiera od niego przysięgę.

W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 58, Prezydent powołuje Prezesa Rady Ministrów, a na jego wniosek Radę Ministrów w trybie art. 57, z tym że Sejm uchwala votum zaufania większością głosów.

W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 59, Sejm, w ciągu 21 dni, wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowany przez niego skład Rady Ministrów większością głosów. Prezydent powołuje tak wybrany Rząd i odbiera od niego przysięgę.

Wniosek dotyczący powołania Ministrów Spraw Zagranicznych, Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych Prezes Rady Ministrów przedstawia po zasięgnięciu opinii Prezydenta.

W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 60, Prezydent rozwiązuje Sejm albo w ciągu 14 dni powołuje, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, Prezesa Rady Ministrów i Radę Ministrów. Jeżeli przed upływem tego terminu Sejm nie uchwali votum zaufania dla tego Rządu lub nie uchwali votum nieufności w trybie art. 66 ust. 4, Prezydent rozwiązuje Sejm.

Prezes Rady Ministrów i ministrowie składają przysięgę wobec Prezydenta następującej treści:

"Obejmując urząd Prezesa Rady Ministrów (ministra) uroczyście przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom Konstytucji, a dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będą dla mnie zawsze najwyższym nakazem".

Przysięga może być również złożona z dodaniem słów "Tak mi dopomóż Bóg."

Prezes Rady Ministrów składa Prezydentowi dymisję Rządu w razie:

1)
ukonstytuowania się nowo wybranego Sejmu,
2)
rezygnacji przez Radę Ministrów albo przez Prezesa Rady Ministrów z dalszego pełnienia funkcji,
3)
nieudzielenia przez Sejm votum zaufania Radzie Ministrów,
4)
uchwalenia przez Sejm votum nieufności.
1.
W razie gdy Prezes Rady Ministrów złożył dymisję Rządu z powodów, o których mowa w art. 64 pkt 1-3, Prezydent przyjmuje dymisję.
2.
Przyjmując dymisję Rządu Prezydent powierza mu do czasu powołania nowej Rady Ministrów sprawowanie obowiązków.
1.
Sejm może uchwalić Radzie Ministrów votum nieufności bezwzględną większością głosów.
2.
Wniosek o votum nieufności może być zgłoszony przez co najmniej 46 posłów i poddany głosowaniu nie wcześniej niż po upływie 7 dni od daty jego zgłoszenia.
3.
W razie nieuchwalenia votum nieufności powtórny wniosek w tej sprawie może być zgłoszony po upływie 3 miesięcy od daty głosowania poprzedniego wniosku. Termin ten nie ma zastosowania, jeżeli z wnioskiem takim wystąpi co najmniej 115 posłów.
4.
Sejm uchwalając votum nieufności może jednocześnie dokonać wyboru nowego Prezesa Rady Ministrów, powierzając mu misję utworzenia Rządu, w trybie określonym w art. 58.
5.
Jeżeli Sejm uchwalił wniosek o votum nieufności nie dokonując jednocześnie wyboru Prezesa Rady Ministrów, Prezydent przyjmuje dymisję Rządu albo rozwiązuje Sejm.
1.
Sejm może uchwalić votum nieufności poszczególnemu ministrowi. Przepisy art. 66 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
2.
Minister, wobec którego Sejm uchwalił votum nieufności, składa dymisję, a Prezydent ją przyjmuje.
1.
Minister może złożyć rezygnację z dalszego pełnienia funkcji, składając dymisję Prezesowi Rady Ministrów.
2.
Na wniosek Prezesa Rady Ministrów Prezydent może dokonywać zmian na stanowiskach poszczególnych ministrów.
1.
Wojewoda jest organem administracji rządowej oraz przedstawicielem Rady Ministrów w województwie.
2.
Tryb powoływania i odwoływania, a także zakres działania wojewodów określa ustawa.
6 Art. 52 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.106.488) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 września 1996 r.
7 Art. 53 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.106.488) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 września 1996 r.
8 Art. 56 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.106.488) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 września 1996 r.
9 Art. 56 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.106.488) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 września 1996 r.
10 Art. 56 ust. 3 skreślony przez art. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. (Dz.U.96.106.488) zmieniającej nin. ustawę z dniem 14 września 1996 r.