Dział 7 - SKŁAD ZAŁÓG STATKÓW MORSKICH NIEZBĘDNY DLA ZAPEWNIENIA BEZPIECZNEJ ŻEGLUGI - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe, pełnienie wacht oraz skład załóg statków morskich o polskiej przynależności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.105.1117

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2000 r.

DZIAŁ  VII

SKŁAD ZAŁÓG STATKÓW MORSKICH NIEZBĘDNY DLA ZAPEWNIENIA BEZPIECZNEJ ŻEGLUGI

§  72.
1.
Ustala się niezbędny dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi skład załóg w dziale pokładowym statków morskich o polskiej przynależności:
1)
na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej:
a)
kapitan,
b)
starszy oficer,
c)
oficer wachtowy,
d)
starszy marynarz,
e)
dwaj marynarze wachtowi,
f)
kucharz okrętowy,
2)
na statku o pojemności brutto do 3.000 w żegludze międzynarodowej:
a)
kapitan,
b)
starszy oficer,
c)
oficer wachtowy,
d)
starszy marynarz,
e)
dwaj marynarze wachtowi,
f)
kucharz okrętowy,
3)
na statku o pojemności brutto do 500 w żegludze bałtyckiej:
a)
kapitan,
b)
oficer wachtowy,
c)
starszy marynarz,
d)
marynarz wachtowy,
e)
kucharz okrętowy.
2.
Na statkach wyposażonych w urządzenia GMDSS kapitan i oficerowie w dziale pokładowym powinni posiadać świadectwo operatora GMDSS, w tym co najmniej dwie osoby - świadectwo ogólne operatora GMDSS, a na statkach pasażerskich i pasażerskich typu ro-ro co najmniej trzy osoby powinny posiadać świadectwo ogólne operatora GMDSS.
3.
Na statkach nie wyposażonych w GMDSS co najmniej jeden marynarz powinien posiadać odpowiednie świadectwo radiooperatora.
§  73.
Ustala się niezbędny dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi następujący skład załóg w dziale maszynowym statków morskich o polskiej przynależności w żegludze międzynarodowej:
1)
na statkach o mocy maszyn głównych powyżej 3.000 kW:
a)
starszy oficer mechanik,
b)
II oficer mechanik,
c)
oficer mechanik wachtowy,
d)
motorzysta wachtowy,
2)
na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3.000 kW:
a)
starszy oficer mechanik,
b)
II oficer mechanik,
c)
motorzysta wachtowy,
3)
na statkach o mocy maszyn głównych do 750 kW:
a)
kierownik maszyn,
b)
motorzysta.
§  74.
1.
Dokumentem stwierdzającym skład załogi niezbędny dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi statku uprawiającego żeglugę międzynarodową lub bałtycką jest certyfikat bezpiecznej obsługi. Wzór certyfikatu określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2.
Certyfikat bezpiecznej obsługi wydaje dyrektor urzędu morskiego właściwy dla portu macierzystego statku.
§  75.
Niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi dla statków:
1)
odbywających podróże próbne lub jednorazowe,
2)
pełniących specjalną służbę państwową,
3)
uprawiających żeglugę wyłącznie na polskich obszarach morskich,
4)
uprawiających rybołówstwo morskie na obszarze Morza Bałtyckiego

ustala, na wniosek armatora lub stoczni, dyrektor urzędu morskiego, właściwy dla portu macierzystego statku, w karcie bezpieczeństwa statku.

§  76.
W uzasadnionych przypadkach, uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź szczególne warunki obsługi danego statku albo inne istotne czynniki, dyrektor urzędu morskiego może ustalić inny niezbędny skład załogi i określić inne kwalifikacje członków tej załogi.
§  77.
Na morskim statku handlowym w żegludze międzynarodowej przynajmniej jeden członek załogi powinien posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie sprawowania opieki medycznej nad chorym.
§  78.
1.
Wachty na statkach powinny być pełnione zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW 78/95.
2.
Za prawidłowy rozkład wacht, szkolenia załogi i obsadę statków wykwalifikowaną załogą, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu, odpowiedzialny jest armator.
3.
Armator obowiązany jest wyznaczyć na statku odpowiedniego oficera nadzorującego szkolenie w zakresie:
1)
zapoznania nowo okrętowanych członków załogi ze statkiem w zakresie zagadnień związanych z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem ratunkowym,
2)
realizacji programu objętego dziennikiem praktyk.
4.
Na statkach pasażerskich i pasażerskich typu ro-ro przewożących powyżej 400 pasażerów armator wyznacza dodatkowego oficera o specjalności pokładowej posiadającego dyplom na poziomie zarządzania, odpowiedzialnego za sprawy bezpieczeństwa, stan sprzętu ratunkowego i pożarowego oraz szkolenie załogi w zakresie bezpieczeństwa życia na morzu i ochrony środowiska morskiego.