Dział 3 - DZIAŁ MASZYNOWY - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe, pełnienie wacht oraz skład załóg statków morskich o polskiej przynależności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.105.1117

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2000 r.

DZIAŁ  III

DZIAŁ MASZYNOWY

Kwalifikacje zawodowe w specjalności mechanicznej

§  39.
W dziale maszynowym ustala się następujące stanowiska w specjalności mechanicznej:
1)
na poziomie pomocniczym - motorzysty wachtowego,
2)
na poziomie operacyjnym - oficera mechanika wachtowego,
3)
na poziomie zarządzania - II oficera mechanika, starszego oficera mechanika.
§  40.
W dziale maszynowym ustala się następujące dyplomy i świadectwa kwalifikacji w specjalności mechanicznej:
1)
świadectwo młodszego motorzysty,
2)
świadectwo motorzysty wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej,
3)
dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW,
4)
dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej,
5)
dyplom II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW,
6)
dyplom II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej,
7)
dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW,
8)
dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej.
§  41.
Do uzyskania świadectwa młodszego motorzysty wymagane jest posiadanie zaświadczeń o przeszkoleniach w zakresie:
1)
indywidualnych technik ratunkowych,
2)
ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
3)
elementarnej pomocy medycznej,
4)
bezpieczeństwa osobistego i odpowiedzialności społecznej.
§  42.
1.
Do uzyskania świadectwa motorzysty wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej wymagane jest:
1)
zaliczenie pierwszego roku studiów na kierunku mechanika i budowa maszyn albo drugiego roku studiów na kierunku elektrotechnika w wyższej uczelni morskiej oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym albo
2)
ukończenie pierwszego roku nauki na kierunku mechanicznym w specjalnościach: budowa, eksploatacja, obsługa, remonty maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
3)
ukończenie wyższej uczelni technicznej, szkoły policealnej lub średniej zawodowej na kierunku mechanicznym w specjalnościach: budowa, eksploatacja, obsługa, remonty maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych albo ukończenie ośrodka szkoleniowego, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. b), kształcącego w zawodzie marynarza, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
4)
posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego oraz 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
5)
posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego o kierunku mechanicznym w specjalnościach: budowa, eksploatacja, obsługa, remonty maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych oraz 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
6)
posiadanie wykształcenia zawodowego o kierunku mechanicznym lub elektrycznym, 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
7)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
8)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze pracownika przetwórni statku rybackiego przy obsłudze maszyn przetwórczych lub chłodni oraz 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
9)
posiadanie stopnia podoficera Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej i 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
10)
posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej i 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
11)
posiadanie stopnia mechanika żeglugi śródlądowej I klasy oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym.
2.
Przy ubieganiu się o świadectwo motorzysty wachtowego 1/3 część ogólnej wymaganej praktyki pływania, o której mowa w ust. 1, może być zastąpiona praktyką przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych.
§  43.
1.
Do uzyskania dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW wymagane jest posiadanie świadectwa ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego oraz:
1)
posiadanie świadectwa motorzysty wachtowego,
2)
posiadanie dodatkowej praktyki pływania na stanowisku motorzysty wachtowego na statkach morskich w wymiarze:
a)
4 miesięcy - przy spełnieniu wymagań określonych w § 42 ust. 1 pkt 1-4,
b)
6 miesięcy - przy spełnieniu wymagań określonych w § 42 ust. 1 pkt 5,
c)
12 miesięcy - przy spełnieniu wymagań określonych w § 42 ust. 1 pkt 6-11.
2.
Przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c), wymagane jest dodatkowo złożenie egzaminu na to stanowisko.
§  44.
1.
Do uzyskania dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej wymagane jest posiadanie świadectw ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego i pierwszej pomocy medycznej oraz:
1)
ukończenie wyższej uczelni morskiej na kierunku mechanika i budowa maszyn, odbycie 6-miesięcznej praktyki w dziale maszynowym na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym albo
2)
ukończenie nauki w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, o kierunku mechanicznym w specjalnościach: budowa i eksploatacja siłowni okrętowych, odbycie 6-miesięcznej praktyki w dziale maszynowym na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
3)
posiadanie dyplomu elektroautomatyka okrętowego oraz dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym, w tym 6 miesięcy praktyki na stanowisku motorzysty na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
4)
ukończenie szkoły o kierunku mechanicznym w specjalnościach: budowa, eksploatacja, obsługa, remonty maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych, posiadanie świadectwa motorzysty wachtowego, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej na stanowisku motorzysty, w tym co najmniej 6 miesięcy takiej praktyki udokumentowanej w dzienniku praktyk, oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
5)
posiadanie świadectwa motorzysty wachtowego, dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej na stanowisku motorzysty, w tym co najmniej 6 miesięcy takiej praktyki udokumentowanej w dzienniku praktyk, oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym.
2.
Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym uznaje się egzamin dyplomowy na kierunku mechanika i budowa maszyn w wyższej uczelni morskiej.
§  45.
1.
Do uzyskania dyplomu II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW wymagane jest posiadanie dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej na stanowisku oficera mechanika wachtowego oraz ukończenie kursu i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania.
2.
Obowiązek ukończenia kursu, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów kierunku mechanika i budowa maszyn wyższych uczelni morskich.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do absolwentów kierunku mechanicznego w specjalnościach: budowa, eksploatacja, obsługa, remonty maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych ośrodków szkoleniowych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcących na poziomie zarządzania.
§  46.
1.
Do uzyskania dyplomu II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej na stanowisku oficera mechanika wachtowego oraz ukończenie kursu i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania albo
2)
posiadanie dyplomu II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW oraz dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW na stanowisku II oficera mechanika albo na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej.
2.
Obowiązek zaliczenia kursu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy absolwentów kierunku mechanika i budowa maszyn wyższych uczelni morskich.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do absolwentów kierunku mechanicznego w specjalnościach: budowa, eksploatacja, obsługa, remonty maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych ośrodków szkoleniowych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcących na poziomie zarządzania.
§  47.
Do uzyskania dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW oraz dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej na stanowisku II oficera mechanika, przy czym 12 miesięcy tej praktyki może być zastąpione praktyką pływania na stanowisku oficera mechanika wachtowego na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej, albo
2)
posiadanie dyplomu II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej oraz dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej na stanowisku II oficera mechanika.
§  48.
Do uzyskania dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej oraz dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej na stanowisku II oficera mechanika oraz złożenie egzaminu na to stanowisko, przy czym 6 miesięcy wymaganej praktyki może być zastąpione praktyką pływania na stanowisku starszego oficera mechanika na statkach morskich o mocy maszyn głównych od 750 do 3.000 kW, albo
2)
posiadanie dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3.000 kW, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej oraz złożenie egzaminu na to stanowisko.
§  49.
Ustala się w dziale maszynowym następujące uprawnienia zawodowe dla osób posiadających świadectwa kwalifikacji i dyplomy w specjalności mechanicznej:
1)
świadectwo motorzysty wachtowego uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
motorzysty wachtowego - na każdym statku,
b)
kierownika maszyn:
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 400 kW w żegludze krajowej,
na statkach rybackich o mocy maszyn głównych poniżej 400 kW w żegludze bałtyckiej,
2)
dyplom oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
motorzysty wachtowego - na każdym statku,
b)
kierownika maszyn:
na statkach rybackich o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW w żegludze bałtyckiej,
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW w żegludze krajowej,
3)
dyplom oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
oficera mechanika wachtowego - na każdym statku,
b)
kierownika maszyn:
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW w żegludze bałtyckiej,
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 1.500 kW w żegludze krajowej,
4)
dyplom II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3.000 kW uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
II oficera mechanika:
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 3.000 kW,
na każdym statku w żegludze bałtyckiej,
b)
starszego oficera mechanika:
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 1.500 kW w żegludze bałtyckiej,
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 3.000 kW w żegludze krajowej,
5)
dyplom II oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
II oficera mechanika - na każdym statku,
b)
starszego oficera mechanika - na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 3.000 kW w żegludze bałtyckiej,
c)
starszego oficera mechanika - na każdym statku w żegludze krajowej,
6)
dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3.000 kW uprawnia do zajmowania stanowiska starszego oficera mechanika:
a)
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 3.000 kW,
b)
na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 6.000 kW w żegludze bałtyckiej,
c)
na każdym statku w żegludze krajowej,
7)
dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3.000 kW i powyżej uprawnia do zajmowania stanowiska starszego oficera mechanika - na każdym statku.

Kwalifikacje zawodowe w specjalności elektrycznej

§  50.
W dziale maszynowym w specjalności elektrycznej ustala się dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego.
§  51.
1.
Do uzyskania dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego wymagane jest posiadanie świadectw ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego i pierwszej pomocy medycznej oraz:
1)
ukończenie wyższej uczelni morskiej o kierunku elektrotechnika w specjalności elektroautomatyka okrętowa oraz posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym albo
2)
ukończenie wyższej uczelni o kierunku elektrycznym, elektronicznym lub telekomunikacyjnym oraz posiadanie 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
3)
posiadanie wykształcenia średniego zawodowego o kierunku elektrycznym lub elektronicznym oraz 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
4)
posiadanie 30-miesięcznej praktyki pływania w charakterze członka załogi w dziale maszynowym na statkach morskich.
2.
Przy spełnieniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2-4 wymagane jest dodatkowo ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu.
3.
Przy ubieganiu się o dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego 1/3 część praktyki pływania określonej w ust. 1 może być zastąpiona udokumentowaną praktyką przy budowie lub remontach okrętowych urządzeń elektrycznych w warsztatach lub stoczniach.
§  52.
Dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego uprawnia do wykonywania funkcji oficera elektryka - na każdym statku.