Dział 7 - Przepisy przejściowe i końcowe - Wyszkolenie i kwalifikacje członków załóg statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.167 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 27 stycznia 2017 r.

DZIAŁ  VII

Przepisy przejściowe i końcowe

§  84.
1.
Dyplomy wydane na podstawie rozporządzenia Ministra - Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej z dnia 17 sierpnia 1983 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg polskich statków morskich (Dz. U. poz. 232 oraz z 1987 r. poz. 70), na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na odpowiednie dokumenty kwalifikacyjne określone w rozporządzeniu, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
1)
dyplom szypra III klasy żeglugi krajowej, szypra II klasy żeglugi krajowej oraz szypra II klasy rybołówstwa morskiego - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej lub dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego;
2)
dyplom szypra I klasy żeglugi krajowej oraz szypra I klasy rybołówstwa morskiego - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej lub dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego;
3)
dyplom oficera pokładowego III klasy, dyplom oficera pokładowego III klasy rybołówstwa morskiego, dyplom oficera pokładowego II klasy oraz dyplom oficera pokładowego II klasy rybołówstwa morskiego - na dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej;
4)
dyplom oficera pokładowego I klasy oraz oficera pokładowego I klasy rybołówstwa morskiego - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;
5)
dyplom kapitana żeglugi wielkiej oraz kapitana żeglugi wielkiej rybołówstwa morskiego - na dyplom kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;
6)
dyplom oficera mechanika okrętowego V klasy - na świadectwo starszego motorzysty lub dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej;
7)
dyplom oficera mechanika okrętowego III i IV klasy - na dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej;
8)
dyplom oficera mechanika okrętowego II klasy - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;
9)
dyplom oficera mechanika okrętowego I klasy - na dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;
10)
dyplom oficera elektryka okrętowego I, II i III klasy - na dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej.
2.
Dyplomy wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1992 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg polskich statków morskich (Dz. U. poz. 227 oraz z 1998 r. poz. 34 i 285), na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na odpowiednie dokumenty kwalifikacyjne określone w rozporządzeniu, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
1)
dyplom szypra II klasy - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej lub dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego;
2)
dyplom szypra I klasy - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej lub dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego;
3)
dyplom oficera pokładowego III klasy oraz dyplom oficera pokładowego II klasy - na dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej;
4)
dyplom starszego oficera pokładowego - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;
5)
dyplom kapitana żeglugi wielkiej - na dyplom kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;
6)
dyplom oficera mechanika okrętowego V klasy - na świadectwo starszego motorzysty lub dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej;
7)
dyplom oficera mechanika okrętowego IV klasy oraz dyplom oficera mechanika okrętowego III klasy - na dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej;
8)
dyplom oficera mechanika okrętowego II klasy - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;
9)
dyplom starszego oficera mechanika okrętowego - na dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;
10)
dyplom oficera elektryka okrętowego - na dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej.
3.
Dla dokonania wymiany dyplomów, o których mowa w ust. 1 i 2, należy:
1)
w dziale pokładowym przedłożyć ważne świadectwa:
a)
przeszkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego,
b)
przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej,
c)
ratownika,
d)
operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej, odpowiednie dla danego dyplomu,
e)
przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym lub na poziomie zarządzania, odpowiednie dla danego dyplomu,
f)
przeszkolenia w zakresie nautycznego dowodzenia statkiem;
2)
w dziale maszynowym przedłożyć ważne świadectwa:
a)
przeszkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego,
b)
przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej,
c)
ratownika,
d)
przeszkolenia w zakresie dowodzenia siłownią okrętową;
3)
w dziale maszynowym w specjalności elektrycznej przedłożyć dodatkowo ważne świadectwo przeszkolenia w zakresie obsługi i konserwacji układów zasilania o napięciu przekraczającym 1 kV.
4.
Wymóg, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c i d, nie dotyczy osób wymieniających dyplom oficera mechanika okrętowego V klasy.
4a.
Wymóg, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 lit. d, nie dotyczy osób wymieniających posiadany dyplom na dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej.
5.
Wymóg, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, nie dotyczy osób wymieniających posiadany dyplom na dyplom szypra 2 klasy rybołówstwa morskiego lub dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej. Dla dokonania wymiany posiadanego dyplomu na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej należy przedłożyć świadectwo ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego.
5a.
Wymóg, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. f, nie dotyczy osób wymieniających posiadany dyplom na dyplom szypra klasy 2 i szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego, dyplom szypra żeglugi nieograniczonej rybołówstwa morskiego oraz dyplom szypra 2 klasy i szypra 1 klasy żeglugi krajowej.
6.
Wymiana dyplomów może zostać dokonana na zasadach określonych w § 82.
7.
Wymogi, o których mowa w § 82, nie dotyczą osób wymieniających posiadany dyplom na dyplom w żegludze krajowej.
8.
Świadectwa uzyskane na podstawie przepisów, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają wymianie na odpowiednie świadectwa określone w rozporządzeniu:
1)
świadectwo marynarza na:
a)
świadectwo marynarza wachtowego lub
b)
świadectwo rybaka rybołówstwa morskiego - pod warunkiem zdania egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych;
2)
świadectwo starszego marynarza na:
a)
świadectwo starszego marynarza lub
b)
starszego rybaka rybołówstwa morskiego - pod warunkiem zdania egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych;
3)
świadectwo motorzysty okrętowego - na świadectwo motorzysty wachtowego;
4)
świadectwo kucharza okrętowego - na świadectwo kucharza okrętowego;
5)
świadectwo rybaka - na świadectwo rybaka rybołówstwa morskiego;
6)
świadectwo starszego rybaka - na świadectwo starszego rybaka rybołówstwa morskiego;
7)
świadectwo ratownika - na świadectwo ratownika.
9.
Wymóg zdania egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b, nie dotyczy osób, które świadectwo marynarza lub starszego marynarza uzyskały na podstawie praktyki pływania odbytej na statkach rybackich.
10.
Do dokonania wymiany świadectw, o których mowa w ust. 8 pkt 2 i 6, wymagane jest posiadanie ważnego świadectwa ratownika.
§  85.
1.
Dokumenty kwalifikacyjne wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych, pełnienia wacht oraz składu załóg statków morskich o polskiej przynależności (Dz. U. poz. 1117) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. poz. 734) zachowują swoją ważność na czas, na jaki zostały wydane.
2.
Na wniosek zainteresowanego podlegają wymianie:
1)
dyplom kapitana żeglugi bałtyckiej - na dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej;
2)
dyplom oficera wachtowego żeglugi bałtyckiej - na dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej;
3)
dyplom kapitana w żegludze krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej;
4)
świadectwo starszego marynarza w żegludze krajowej oraz świadectwo starszego marynarza - na świadectwo starszego marynarza;
5)
świadectwo marynarza w żegludze krajowej - na świadectwo marynarza wachtowego;
6)
dyplom szypra klasy 2 w żegludze krajowej oraz dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;
7)
dyplom szypra klasy 1 w żegludze krajowej oraz dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej;
8)
dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 750 kW oraz dyplom oficera mechanika - na świadectwo starszego motorzysty lub dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej;
9)
świadectwo obserwatora radarowego, operatora radarowego i ARPA - na świadectwo przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym;
10)
dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego - na dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego;
11)
dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego - na dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego.
3.
Wymiana dyplomów, o których mowa w ust. 2, może zostać dokonana na zasadach określonych w § 82.
4.
Wymogi, o których mowa w § 82, nie dotyczą osób wymieniających posiadany dyplom na dyplom w żegludze krajowej.
5.
Wymiana dyplomów szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego i szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego może zostać dokonana pod warunkiem posiadania 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim na statku rybackim długości powyżej 15 m, nabytej w okresie ostatnich 5 lat lub zdania egzaminu na odnowienie dyplomu.
§  86.
1.
Dyplomy wydane na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2005 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. poz. 445 oraz z 2010 r. poz. 1669) zachowują swoją ważność na czas, na jaki zostały wydane.
2.
Dyplomy w żegludze międzynarodowej wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zachowują swoją ważność nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r. i, na wniosek zainteresowanego, podlegają odnowieniu na zasadach określonych w § 82.
3.
Dyplomy i świadectwa wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, na wniosek zainteresowanego, mogą być wymienione na odpowiednie dyplomy i świadectwa określone w rozporządzeniu:
1)
dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej;
2)
dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;
3)
dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego na:
a)
dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego albo
b)
dyplom szypra żeglugi nieograniczonej rybołówstwa morskiego pod warunkiem posiadania 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku oficerskim na statkach rybackich o długości powyżej 24 m na wodach nieograniczonych, nabytej w okresie ostatnich 5 lat, oraz zdania egzaminu na ten dyplom;
4)
dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego - na dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego;
5)
dyplom oficera mechanika - na świadectwo starszego motorzysty lub dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej;
6)
świadectwo starszego marynarza - na świadectwo starszego marynarza;
7)
świadectwo rybaka rybołówstwa morskiego - na świadectwo rybaka rybołówstwa morskiego;
8)
świadectwo starszego rybaka rybołówstwa morskiego - na świadectwo starszego rybaka rybołówstwa morskiego.
4.
Wymiana dyplomów szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego i szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego może zostać dokonana pod warunkiem posiadania 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficerskim na statku rybackim długości powyżej 15 m, nabytej w okresie ostatnich 5 lat, lub zdania egzaminu na odnowienie dyplomu.
5.
Wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, świadectwa przeszkolenia:
1)
na zbiornikowiec do przewozu: produktów naftowych, chemikaliów i gazów skroplonych stopień podstawowy lub produktów naftowych stopień podstawowy, lub chemikaliów stopień podstawowy zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwo przeszkolenia stopnia podstawowego na zbiornikowce do przewozu produktów naftowych i chemikaliów;
2)
na zbiornikowiec do przewozu: produktów naftowych, chemikaliów i gazów skroplonych stopień podstawowy lub gazów skroplonych stopień podstawowy zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwo przeszkolenia stopnia podstawowego na zbiornikowce do przewozu gazów skroplonych;
3)
w zakresie: bezpieczeństwa, kierowania tłumem, bezpieczeństwa pasażerów dla personelu zajmującego się bezpośrednią obsługą pasażerów w pomieszczeniach pasażerskich odpowiednio na statku pasażerskim ro-ro i statku pasażerskim innym niż ro-ro zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa przeszkolenia:
a)
w zakresie bezpieczeństwa dla członków załogi bezpośrednio obsługujących pasażerów w pomieszczeniach pasażerskich lub
b)
w zakresie kierowania tłumem - pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskim, odbytej w okresie ostatnich 5 lat albo ukończenia odpowiedniego szkolenia; datę ważności świadectwa ustala się na zasadach określonych w § 81;
4)
w zakresie: dowodzenia w sytuacjach kryzysowych, o zachowaniach ludzkich, bezpieczeństwie pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba odpowiednio na statku pasażerskim ro-ro i statku pasażerskim innym niż ro-ro zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa z przeszkolenia:
a)
w zakresie zarządzania kryzysowego i zachowań ludzkich - pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich, odbytej w okresie ostatnich 5 lat albo ukończenia odpowiedniego szkolenia; datę ważności świadectwa ustala się na zasadach określonych w § 81, albo
b)
w zakresie bezpieczeństwa pasażerów, ładunku i statku, na statkach pasażerskich typu ro-ro - pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich typu ro-ro, odbytej w okresie ostatnich 5 lat albo ukończenia odpowiedniego szkolenia; datę ważności świadectwa ustala się na zasadach określonych w § 81;
5)
w zakresie obsługi i wykorzystania ECDIS, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa przeszkolenia w zakresie obsługi i wykorzystania ECDIS;
6)
w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym;
7)
w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania;
8)
w zakresie nautycznego dowodzenia statkiem zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa przeszkolenia w zakresie nautycznego dowodzenia statkiem;
9)
w zakresie dowodzenia siłownią okrętową zachowują swoją ważność przez okres, na jaki zostały wydane, i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na świadectwa przeszkolenia w zakresie dowodzenia siłownią okrętową;
10)
w zakresie: ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, ratownika i starszego ratownika zachowują swoją ważność do dnia 31 grudnia 2016 r. i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie odpowiednio na świadectwo przeszkolenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, świadectwo ratownika i świadectwo starszego ratownika; datę ważności świadectwa ustala się na 5 lat od dnia wystawienia nowego świadectwa.
§  86a.
Osoby ubiegające się o wydanie świadectwa elektromontera, posiadające świadectwo motorzysty wachtowego oraz 12 miesięcy praktyki pływania w dziale maszynowym w specjalności elektrycznej na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, nabytej w okresie 5 lat przed dniem 30 listopada 2015 r., są zwolnione z obowiązku ukończenia szkolenia, o którym mowa w § 19 ust. 1 pkt 5.
§  87.
1.
Dyplomy oficera elektroautomatyka okrętowego, wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych, pełnienia wacht oraz składu załóg statków morskich o polskiej przynależności, rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2005 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy zachowują swoją ważność na czas, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r., i, na wniosek zainteresowanego, podlegają wymianie na dyplom oficera elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej na zasadach określonych w § 82.
2.
W przypadku ubiegania się o wymianę lub odnowienie dyplomu elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej uzyskanego na podstawie szkolenia rozpoczętego przed dniem 1 lipca 2013 r. należy przedłożyć dodatkowo świadectwo przeszkolenia w zakresie obsługi i konserwacji układów zasilania o napięciu przekraczającym 1 kV.
§  88.
1.
W sprawach o wydanie dokumentów kwalifikacyjnych wszczętych, lecz niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
2.
Osobie, która przed dniem wejścia w życie rozporządzenia złoży wniosek o wydanie dokumentu kwalifikacyjnego nieobjętego przepisami niniejszego rozporządzenia, wydaje się dokumenty zgodne z niniejszym rozporządzeniem, o ile spełnia warunki ich uzyskania oraz przedstawi dokumenty potwierdzające spełnianie tych wymagań.
3.
Warunkiem uzyskania dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej przez osoby, które ukończyły naukę lub studia w morskiej jednostce edukacyjnej kształcącej co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym zgodnie z certyfikatem uznania i rozpoczęły cykl szkolenia przed dniem 1 stycznia 2013 r. oraz wystąpiły z wnioskiem o wydanie dyplomu przed dniem 1 stycznia 2017 r., jest posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie: ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej i świadectwa ratownika oraz 6-miesięcznej praktyki pływania w dziale maszynowym na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez morską jednostkę edukacyjną zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w specjalności mechanicznej, z zastrzeżeniem § 90 ust. 2.
4.
Osoby ubiegające się o wydanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, które rozpoczęły cykl szkolenia przed dniem 1 stycznia 2013 r., oraz wystąpiły z wnioskiem o przystąpienie do egzaminu na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności elektrycznej przed dniem 1 stycznia 2017 r., są zwolnione z obowiązku przedkładania książki praktyk przed przystąpieniem do egzaminu.
§  89.
1.
Osoby, które rozpoczęły studia w MJE typu A lub w MJE typu B, lub naukę w MJE typu C, kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania przed dniem 1 lipca 2013 r., są zwolnione z obowiązku zdania egzaminu, o którym mowa w § 12 pkt 2.
2.
Osoby, które rozpoczęły studia w MJE typu A lub w MJE typu B, lub naukę w MJE typu C, kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania przed dniem 1 lipca 2013 r., są zwolnione z obowiązku zdania egzaminu, o którym mowa w § 18 pkt 2.
3.
Absolwenci MJE typu A lub MJE typu B, kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania, którzy rozpoczęli studia przed dniem 1 lipca 2013 r., są zwolnieni z obowiązku zdania egzaminu, o którym mowa w § 28 ust. 1 pkt 1.
4.
Absolwenci MJE typu A lub MJE typu B, kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej lub elektrycznej wskazanej w certyfikacie uznania, którzy rozpoczęli studia przed dniem 1 lipca 2013 r., są zwolnieni z obowiązku zdania egzaminu, o którym mowa w § 46 ust. 1 pkt 1, § 51 ust. 1 pkt 1 i § 88 ust. 3.
5.
Absolwenci MJE typu A lub MJE typu B, którzy przed dniem 1 stycznia 2012 r. ukończyli studia na poziomie operacyjnym w żegludze międzynarodowej na kierunku i w specjalności uznanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, mogą ukończyć szkolenie dla absolwentów na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej jako równoważne z ukończeniem szkolenia na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej.
§  90.
1.
Obowiązek przedłożenia świadectwa przeszkolenia w zakresie nautycznego dowodzenia statkiem, o którym mowa w § 28 ust. 1, dotyczy osób, które rozpoczęły szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym przed dniem 1 lipca 2013 r.
2.
Obowiązek przedłożenia świadectwa przeszkolenia w zakresie dowodzenia siłownią okrętową, o którym mowa w § 46 ust. 1, dotyczy osób, które rozpoczęły szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym przed dniem 1 lipca 2013 r.
3.
Obowiązek przedłożenia świadectwa przeszkolenia w zakresie obsługi i konserwacji układów zasilania o napięciu przekraczającym 1 kV, o którym mowa w § 51 ust. 1, dotyczy osób, które rozpoczęły szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności elektrycznej przed dniem 1 lipca 2013 r.
§  91.
1.
Osoby, które posiadają 6-miesięczną praktykę pływania w żegludze międzynarodowej, nabytą w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 1 stycznia 2012 r., są zwolnione z obowiązku ukończenia szkolenia, o którym mowa w § 65 ust. 6, i mogą uzyskać świadectwo przeszkolenia w zakresie problematyki ochrony na statku, o ile wystąpią do dyrektora urzędu morskiego ze stosownym wnioskiem do dnia 31 grudnia 2013 r.
2.
Osoby, które posiadają 6-miesięczną praktykę pływania w żegludze międzynarodowej w charakterze członka załogi z wyznaczonymi obowiązkami w zakresie ochrony, potwierdzoną przez kapitana statku lub armatora, nabytą w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 1 stycznia 2012 r., są zwolnione z obowiązku ukończenia szkolenia, o którym mowa w § 65 ust. 7, i mogą uzyskać świadectwo przeszkolenia dla członków załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie ochrony, o ile wystąpią ze stosownym wnioskiem do dyrektora urzędu morskiego do dnia 31 grudnia 2013 r.
§  92.
Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia. 4
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 lutego 2005 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz.U.2005.47.445), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U.2011.228.1368) utraciło moc z dniem 26 lipca 2013 r.