§ 2. - Wymagania weterynaryjne przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.5.38

Akt utracił moc
Wersja od: 12 stycznia 2007 r.
§  2.
1.
W ramach sprzedaży bezpośredniej dopuszcza się dla:
1)
drobiu:
a)
ubój drobiu w gospodarstwie rolnym producenta, którego roczna produkcja nie przekracza 2.500 sztuk w przypadku indyków lub gęsi, albo 10.000 sztuk w przypadku innych gatunków drobiu, przeprowadzony zgodnie z przepisami o ochronie zwierząt oraz przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
b)
sprzedaż tuszek drobiowych:
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych, lub
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;
2)
zajęczaków:
a)
ubój zajęczaków w gospodarstwie rolnym producenta, przeprowadzony zgodnie z przepisami o ochronie zwierząt oraz przepisami o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
b)
sprzedaż tuszek zajęczaków:
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych, lub
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;
3)
zwierząt łownych - sprzedaż:
a)
tusz grubej zwierzyny łownej nieoskórowanej lub
b)
tuszek drobnej zwierzyny łownej niewypatroszonej

- po odstrzale wykonanym zgodnie z prawem łowieckim, konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej lub do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;

4)
produktów rybołówstwa:
a)
sprzedaż, przez uprawnionego do rybactwa, w rozumieniu przepisów o rybactwie śródlądowym, lub przez wykonującego rybołówstwo morskie, w rozumieniu przepisów o rybołówstwie, żywych lub schłodzonych produktów rybołówstwa, niepoddanych czynnościom naruszającym ich pierwotną budowę anatomiczną:
konsumentowi końcowemu ze statków, z wyłączeniem statków zamrażalni i statków przetwórni, lub
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rybackich, lub
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego,
b)
uśmiercanie, wykrwawianie, odgławianie, usuwanie płetw i patroszenie produktów rybołówstwa,
c)
sprzedaż produktów rybołówstwa poddanych czynnościom, o których mowa w lit. b:
konsumentowi końcowemu ze statków, z wyłączeniem statków zamrażalni i statków przetwórni, lub
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rybackich, lub
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;
5)
żywych ślimaków lądowych z gatunku Helix pomatia Linné, Helix aspersa Muller, Helix lucorum oraz gatunków z rodziny Achatinidae - sprzedaż:
a)
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych, lub
b)
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
c)
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;
6)
mleka surowego lub surowej śmietany, pozyskanych w gospodarstwie rolnym producenta - sprzedaż:
a)
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych, lub
b)
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
c)
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;
7)
jaj konsumpcyjnych - sprzedaż:
a)
konsumentowi końcowemu na targowiskach lub
b)
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego;
8)
produktów pszczelich nieprzetworzonych, takich jak: miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczko pszczele, pozyskanych z pasiek będących w posiadaniu producenta - sprzedaż:
a)
konsumentowi końcowemu w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenie gospodarstw rolnych, lub
b)
konsumentowi końcowemu na targowiskach, lub
c)
do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego - jeżeli zostały opakowane w opakowania jednostkowe.
2.
Sprzedaż bezpośrednia produktów pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w ust. 1, może być prowadzona na obszarze województwa, na obszarze którego jest prowadzona produkcja, lub na obszarze sąsiadujących z nim województw.
3.
Jeżeli podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej zamierza prowadzić sprzedaż tych produktów na obszarze powiatu innego niż powiat, na obszarze którego jest prowadzona produkcja, informuje o tym fakcie powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia sprzedaży, w terminie 7 dni przed dniem rozpoczęcia tej sprzedaży.
4.
Sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia zwierzęcego można dokonywać ze specjalistycznych środków transportu, przy czym, w przypadku sprzedaży jednocześnie więcej niż jednego rodzaju produktów wymienionych w ust. 1, zapewnia się rozdzielenie tych produktów w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie.