Rozdział 4 - Szczegółowe wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać zespoły i elementy składowe taksometru - Wymagania techniczne i metrologiczne, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.145.1220
Akt utracił moc Wersja od: 10 września 2002 r.
Rozdział 4
Szczegółowe wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać zespoły i elementy składowe taksometru
Szczegółowe wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać zespoły i elementy składowe taksometru
§ 19.
1.
Zespół opłat taksometru składa się z jednego lub kilku wyświetlaczy elektronicznych oraz licznika elektronicznego.2.
Włączony zespół opłat powinien wskazywać opłatę początkową.3.
Przyrost opłaty powinien następować skokowo o wartość jednostki taryfowej.4.
Górna granica zakresu wskazań zespołu opłat powinna wynosić nie mniej niż 99,99 złotych.5.
Wysokość cyfr wskazujących należność w zespole opłat nie powinna być mniejsza niż 10 mm i powinna zapewniać łatwy odczyt.§ 20.
1.
W przypadku zmiany układu taryf zastosowanego w taksometrze zespół opłat powinien umożliwiać zmianę opłaty początkowej i jednostki taryfowej.2.
Zespół opłat lub zespół dopłat, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, może umożliwiać wyświetlanie informacji o stosowaniu upustu podczas realizacji kursu poprzez wyświetlenie wyrazu "rabat".3.
Wyświetlanie należności uwzględniającej zastosowanie upustu powinno nastąpić najpóźniej w położeniu KASA.§ 21.
Wyświetlacz elektroniczny, o którym mowa w § 19 ust. 1, powinien być wykonany w taki sposób, aby możliwe było łatwe odczytanie wskazań w dzień i w nocy, w normalnych warunkach oświetlenia.§ 22.
1.
Poprawność działania zespołu opłat powinna być sprawdzana w sposób ciągły przez automatyczny program testujący.2.
W przypadku wykrycia przez program, o którym mowa w ust. 1, nieprawidłowości w działaniu zespołu opłat lub jego uszkodzenia, informacja o tym powinna zostać wyraźnie wyświetlona lub powinien on zostać automatycznie wyłączony.§ 23.
Zespół drogi powinien być napędzany od kół napędowych taksówki, z tym że jazda do tyłu nie powinna powodować zmniejszania należności do zapłacenia.§ 24.
1.
Zespół drogi powinien obliczać należność za przebytą przez taksówkę długość drogi według co najmniej dwóch taryf o różnych wysokościach.2.
Obliczanie należności przez zespół drogi według taryf, o których mowa w ust. 1, i wskazywanie jej przez zespół opłat odbywa się według następujących zasad:1)
opłata początkowa, wspólna dla wszystkich taryf, powinna zwiększyć się o jednostkę taryfową, również wspólną dla wszystkich taryf, dopiero po przejechaniu przez taksówkę pierwszego odcinka drogi;2)
zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową następuje po przejechaniu przez taksówkę każdego następnego odcinka drogi;3)
długości pierwszego odcinka i następnego odcinka w wyższej taryfie powinny być mniejsze od długości odpowiadających im odcinków w taryfie niższej;4)
stosunek długości pierwszego odcinka do następnego odcinka w każdej taryfie powinien być stały dla wszystkich taryf, jakie równocześnie zastosowano w taksometrze, i równy stosunkowi pierwszego okresu do następnego okresu.§ 25.
1.
Zespół drogi powinien uruchamiać zespół opłat, jeżeli prędkość taksówki jest większa od prędkości granicznej.2.
Prędkość graniczna, o której mowa w ust. 1, dla każdej taryfy nie powinna być większa niż 20 km/h.§ 26.
1.
Zespół drogi powinien umożliwiać zmianę długości następnych odcinków drogi w przypadku zmiany zastosowanych w taksometrze taryf.2.
Zespół drogi powinien mieć urządzenie do zmiany długości pierwszego odcinka drogi.§ 27.
Obliczanie należności przez zespół czasu i wskazywanie jej przez zespół opłat odbywa się według następujących zasad:1)
opłata początkowa (wspólna dla wszystkich taryf) powinna zwiększać się o jednostkę taryfową (również wspólną dla wszystkich taryf) dopiero po upływie pierwszego okresu;2)
każde kolejne zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową powinno nastąpić po upływie następnego okresu.§ 28.
Zespół czasu powinien umożliwiać zmianę wartości pierwszego i następnych okresów w przypadku zmiany taryf zastosowanych w taksometrze.§ 29.
1.
Liczniki sumujące i wskazujące liczbę kilometrów ogólnych i płatnych powinny być napędzane od kół napędowych taksówki, przy czym jazda do tyłu nie powinna powodować zmniejszania wskazań tych liczników.2.
Górna granica zakresu pomiarowego liczników, o których mowa w ust. 1, nie powinna być mniejsza niż 99.999 km, a wartość działki elementarnej nie większa niż 1 km.§ 30.
Liczniki kursów oraz jednostek taryfowych powinny zwiększać swoje wskazania skokowo o jednostkę.§ 31.
Licznik kursów powinien być napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu powinien przypadać przyrost wskazania licznika o jedność.§ 32.
1.
Wskazania liczników sumujących i wskazujących, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, powinny być zabezpieczone przed skasowaniem.2.
Wskazania liczników, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, są wyświetlane w zespole opłat i ewentualnie w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY, przy czym powinno być jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość.3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, w instrukcji obsługi taksometru wytwórca powinien określić jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnić symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach.4.
Liczniki sumujące, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, powinny zachowywać wskazywaną wartość przez co najmniej 1 tydzień po ich odłączeniu od napięcia zasilającego taksometr.5.
Wysokość cyfr wartości liczbowych wskazywanych w licznikach, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, powinna wynosić co najmniej 4 mm.§ 33.
1.
Zespół przełącznika powinien być sterowany ręcznie, z tym że zmiana poszczególnych stanów pracy tego zespołu, o których mowa w § 34 ust. 1, może odbywać się w sposób mechaniczny, elektryczny lub elektroniczny.2.
Jeżeli zmiana, o której mowa w ust. 1, odbywa się w sposób mechaniczny, to przełącznik może być napędzany ręcznie lub za pomocą silnika elektrycznego.§ 34.
1.
Taksometr powinien być uruchamiany przez zespół przełącznika, z zastrzeżeniem ust. 2, po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających rodzajom pracy:1)
WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta;2)
TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta;3)
KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem.2.
Włącznik uruchamiający zespół przełącznika może być zainstalowany w siedzeniach taksówki.§ 35.
1.
W położeniu zespołu przełącznika WOLNY:1)
powinien być widoczny w okienku taryf napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia;2)
powinno być skasowane lub nastawione na zero wskazanie opłaty i dopłaty;3)
powinien działać tylko licznik sumujący ogólną liczbę kilometrów przebytych przez taksówkę;4)
powinien być wyłączony zespół czasu i zespół drogi.2.
W położeniu zespołu przełącznika WOLNY powinno być zapewnione:1)
sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących;2)
wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki sumujące i wskazujące, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30;3)
wyświetlenie wartości stałej k taksometru;4)
wyświetlenie danych dotyczących taryf;5)
wyświetlenie wartości wielkości mierzonych elektronicznymi licznikami, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7.3.
W położeniu zespołu przełącznika WOLNY może być wyświetlany numer fabryczny taksometru, czas i data.§ 36.
1.
W taksometrze powinny być co najmniej dwa położenia zespołu przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom.2.
Położenia zespołu przełącznika, o których mowa w ust. 1, powinny być oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości powinien odpowiadać taryfie wyższej.§ 37.
1.
Przy wszystkich położeniach TARYFA powinny działać zespoły i urządzenia składowe taksometru wymienione w § 2 ust. 1, z wyjątkiem licznika kursów i z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf, to powinna istnieć możliwość blokowania taryf zapasowych.3.
Blokada wymieniona w ust. 2 powinna być odpowiednio zabezpieczona.§ 38.
1.
W położeniu zespołu przełącznika KASA:1)
powinien ukazywać się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa;2)
powinny działać zespoły i urządzenia składowe wymienione w § 2 ust. 1, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów.2.
W położeniu przełącznika KASA wskazanie należnej opłaty powinno być widoczne przez co najmniej 10 s, przy czym w tym czasie nie powinno być możliwe przestawienie zespołu przełącznika do położenia WOLNY.§ 39.
Powinno być możliwe przestawianie zespołu przełącznika:1)
z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie;2)
z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie;3)
z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA;4)
z położenia KASA do położenia WOLNY po wydrukowaniu przez kasę rejestrującą paragonu fiskalnego;5)
z położenia WOLNY do położenia TARYFA oraz z położenia TARYFA do położenia KASA, przy prędkości taksówki nie większej niż 5 km/h.§ 40.
Sygnały złącza testowego taksometru (typu TTL lub otwarty kolektor npn; stan niski o czasie trwania od 0,01 ms do 1 ms) powinny być generowane jako:1)
sygnał START, generowany w momencie przełączenia taksometru z położenia WOLNY do położenia TARYFA;2)
sygnał STOP, generowany w momencie zmiany opłaty o jednostkę taryfową.§ 41.
1.
Jeżeli w obowiązującej taryfie jest dozwolone stosowanie dopłat, to taksometr powinien zostać wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem wskazującym dopłatę.2.
Konstrukcja zespołu, o którym mowa w ust. 1, powinna umożliwiać jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki.3.
Uruchomienie przycisku zespołu dopłat powinno powodować dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA. Każde następne uruchomienie przycisku powinno zwiększać wskazanie licznika dopłat o jedną jednostkę dopłaty.4.
W położeniu KASA wartość dopłaty powinna być dodana do wartości opłaty za pomocą przycisku. Wartość dopłaty powinna być ponownie oddzielona od wartości opłaty za kurs po upływie 5 sekund.5.
Wartość dopłaty powinna być wskazywana w postaci cyfr o wysokości nie mniejszej niż 8 mm i nie większej niż wysokość cyfr zespołu opłat.§ 42.
Górna granica zakresu pomiarowego licznika zespołu dopłat powinna wynosić co najmniej 9,99 złotych.§ 43.
Jeżeli dopłaty nie są dozwolone, to licznik sumujący liczbę dopłat powinien być wyłączony.§ 44.
1.
Zewnętrznymi urządzeniami informacyjnymi taksometru mogą być nieruchome tabliczki świetlne, dla których wymagania techniczne i rodzaje kodów sygnalizacyjnych określa załącznik do rozporządzenia.2.
Urządzenia, o których mowa w ust. 1, służą do informowania o położeniu zespołu przełącznika i taryfie taksometru.§ 45.
1.
Sterowanie urządzeniami, o których mowa w § 44 ust. 1, powinno odbywać się za pomocą zespołu przełącznika.2.
Przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej powinny ukazywać się te same numery zastosowanych taryf, jak w okienku taryf taksometru, oraz inne umowne oznaczenia.3.
Informacje, o których mowa w § 44 ust. 2, powinny być wyraźnie widoczne z zewnątrz taksówki z odległości co najmniej 25 m, w przejrzystym powietrzu w dzień i w nocy.§ 46.
1.
Zespół drukujący służy do wydruku wskazań liczników sumujących i wskazujących oraz danych o układzie taryf.2.
Dane, o których mowa w ust. 1, powinny być zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr.3.
Wydruki z drukarki powinny być czytelne i jednoznaczne.§ 47.
Zliczanie obrotów lub impulsów zespołu licznika, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, powinno odbywać się z dokładnością 0,1 obrotu lub 1 impulsu.§ 48.
1.
Taksometr może być wyposażony w elektroniczne urządzenie zabezpieczające, w którym:1)
każda zmiana lub ingerencja w układ taryf jest rejestrowana za pomocą dodatkowego licznika niedającego się wyzerować lub który w nieusuwalny sposób rejestruje datę, kiedy miała miejsce ingerencja, przy czym rejestracja powinna być dokonywana oddzielnie dla każdej taryfy lub grupy taryf;2)
każda zmiana stałej k jest rejestrowana za pomocą licznika, którego wskazanie jest niemożliwe do wyzerowania.2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, korzystanie z taksometru powinno być niemożliwe, gdy przekroczona jest pojemność liczników rejestrujących.