Rozdział 4 - Szczegółowe wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać zespoły i elementy składowe taksometru - Wymagania techniczne i metrologiczne, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.145.1220

Akt utracił moc
Wersja od: 10 września 2002 r.

Rozdział  4

Szczegółowe wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać zespoły i elementy składowe taksometru

§  19. 
1. 
Zespół opłat taksometru składa się z jednego lub kilku wyświetlaczy elektronicznych oraz licznika elektronicznego.
2. 
Włączony zespół opłat powinien wskazywać opłatę początkową.
3. 
Przyrost opłaty powinien następować skokowo o wartość jednostki taryfowej.
4. 
Górna granica zakresu wskazań zespołu opłat powinna wynosić nie mniej niż 99,99 złotych.
5. 
Wysokość cyfr wskazujących należność w zespole opłat nie powinna być mniejsza niż 10 mm i powinna zapewniać łatwy odczyt.
§  20. 
1. 
W przypadku zmiany układu taryf zastosowanego w taksometrze zespół opłat powinien umożliwiać zmianę opłaty początkowej i jednostki taryfowej.
2. 
Zespół opłat lub zespół dopłat, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, może umożliwiać wyświetlanie informacji o stosowaniu upustu podczas realizacji kursu poprzez wyświetlenie wyrazu "rabat".
3. 
Wyświetlanie należności uwzględniającej zastosowanie upustu powinno nastąpić najpóźniej w położeniu KASA.
§  21. 
Wyświetlacz elektroniczny, o którym mowa w § 19 ust. 1, powinien być wykonany w taki sposób, aby możliwe było łatwe odczytanie wskazań w dzień i w nocy, w normalnych warunkach oświetlenia.
§  22. 
1. 
Poprawność działania zespołu opłat powinna być sprawdzana w sposób ciągły przez automatyczny program testujący.
2. 
W przypadku wykrycia przez program, o którym mowa w ust. 1, nieprawidłowości w działaniu zespołu opłat lub jego uszkodzenia, informacja o tym powinna zostać wyraźnie wyświetlona lub powinien on zostać automatycznie wyłączony.
§  23. 
Zespół drogi powinien być napędzany od kół napędowych taksówki, z tym że jazda do tyłu nie powinna powodować zmniejszania należności do zapłacenia.
§  24. 
1. 
Zespół drogi powinien obliczać należność za przebytą przez taksówkę długość drogi według co najmniej dwóch taryf o różnych wysokościach.
2. 
Obliczanie należności przez zespół drogi według taryf, o których mowa w ust. 1, i wskazywanie jej przez zespół opłat odbywa się według następujących zasad:
1)
opłata początkowa, wspólna dla wszystkich taryf, powinna zwiększyć się o jednostkę taryfową, również wspólną dla wszystkich taryf, dopiero po przejechaniu przez taksówkę pierwszego odcinka drogi;
2)
zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową następuje po przejechaniu przez taksówkę każdego następnego odcinka drogi;
3)
długości pierwszego odcinka i następnego odcinka w wyższej taryfie powinny być mniejsze od długości odpowiadających im odcinków w taryfie niższej;
4)
stosunek długości pierwszego odcinka do następnego odcinka w każdej taryfie powinien być stały dla wszystkich taryf, jakie równocześnie zastosowano w taksometrze, i równy stosunkowi pierwszego okresu do następnego okresu.
§  25. 
1. 
Zespół drogi powinien uruchamiać zespół opłat, jeżeli prędkość taksówki jest większa od prędkości granicznej.
2. 
Prędkość graniczna, o której mowa w ust. 1, dla każdej taryfy nie powinna być większa niż 20 km/h.
§  26. 
1. 
Zespół drogi powinien umożliwiać zmianę długości następnych odcinków drogi w przypadku zmiany zastosowanych w taksometrze taryf.
2. 
Zespół drogi powinien mieć urządzenie do zmiany długości pierwszego odcinka drogi.
§  27. 
Obliczanie należności przez zespół czasu i wskazywanie jej przez zespół opłat odbywa się według następujących zasad:
1)
opłata początkowa (wspólna dla wszystkich taryf) powinna zwiększać się o jednostkę taryfową (również wspólną dla wszystkich taryf) dopiero po upływie pierwszego okresu;
2)
każde kolejne zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową powinno nastąpić po upływie następnego okresu.
§  28. 
Zespół czasu powinien umożliwiać zmianę wartości pierwszego i następnych okresów w przypadku zmiany taryf zastosowanych w taksometrze.
§  29. 
1. 
Liczniki sumujące i wskazujące liczbę kilometrów ogólnych i płatnych powinny być napędzane od kół napędowych taksówki, przy czym jazda do tyłu nie powinna powodować zmniejszania wskazań tych liczników.
2. 
Górna granica zakresu pomiarowego liczników, o których mowa w ust. 1, nie powinna być mniejsza niż 99.999 km, a wartość działki elementarnej nie większa niż 1 km.
§  30. 
Liczniki kursów oraz jednostek taryfowych powinny zwiększać swoje wskazania skokowo o jednostkę.
§  31. 
Licznik kursów powinien być napędzany od zespołu przełącznika, a na pełny cykl pracy tego zespołu powinien przypadać przyrost wskazania licznika o jedność.
§  32. 
1. 
Wskazania liczników sumujących i wskazujących, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, powinny być zabezpieczone przed skasowaniem.
2. 
Wskazania liczników, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, są wyświetlane w zespole opłat i ewentualnie w zespole dopłat w położeniu zespołu przełącznika WOLNY, przy czym powinno być jednoznacznie określone, któremu z liczników odpowiada wyświetlona wartość.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, w instrukcji obsługi taksometru wytwórca powinien określić jednostki wyświetlanych wartości liczbowych i wyjaśnić symbole lub znaki zastosowane w poszczególnych licznikach.
4. 
Liczniki sumujące, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, powinny zachowywać wskazywaną wartość przez co najmniej 1 tydzień po ich odłączeniu od napięcia zasilającego taksometr.
5. 
Wysokość cyfr wartości liczbowych wskazywanych w licznikach, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30, powinna wynosić co najmniej 4 mm.
§  33. 
1. 
Zespół przełącznika powinien być sterowany ręcznie, z tym że zmiana poszczególnych stanów pracy tego zespołu, o których mowa w § 34 ust. 1, może odbywać się w sposób mechaniczny, elektryczny lub elektroniczny.
2. 
Jeżeli zmiana, o której mowa w ust. 1, odbywa się w sposób mechaniczny, to przełącznik może być napędzany ręcznie lub za pomocą silnika elektrycznego.
§  34. 
1. 
Taksometr powinien być uruchamiany przez zespół przełącznika, z zastrzeżeniem ust. 2, po wprowadzeniu tego zespołu w jedno z następujących położeń, odpowiadających rodzajom pracy:
1)
WOLNY, gdy taksówka nie jest wynajęta;
2)
TARYFA, gdy taksówka jest wynajęta;
3)
KASA, gdy następuje rozliczenie kursu między kierowcą a pasażerem.
2. 
Włącznik uruchamiający zespół przełącznika może być zainstalowany w siedzeniach taksówki.
§  35. 
1. 
W położeniu zespołu przełącznika WOLNY:
1)
powinien być widoczny w okienku taryf napis WOLNY lub umowny symbol tego położenia;
2)
powinno być skasowane lub nastawione na zero wskazanie opłaty i dopłaty;
3)
powinien działać tylko licznik sumujący ogólną liczbę kilometrów przebytych przez taksówkę;
4)
powinien być wyłączony zespół czasu i zespół drogi.
2. 
W położeniu zespołu przełącznika WOLNY powinno być zapewnione:
1)
sprawdzanie poprawności działania wszystkich elementów wskazujących;
2)
wyświetlenie oraz dodatkowe drukowanie wartości liczbowych wskazywanych przez liczniki sumujące i wskazujące, o których mowa w § 29 ust. 1 i § 30;
3)
wyświetlenie wartości stałej k taksometru;
4)
wyświetlenie danych dotyczących taryf;
5)
wyświetlenie wartości wielkości mierzonych elektronicznymi licznikami, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7.
3. 
W położeniu zespołu przełącznika WOLNY może być wyświetlany numer fabryczny taksometru, czas i data.
§  36. 
1. 
W taksometrze powinny być co najmniej dwa położenia zespołu przełącznika TARYFA odpowiadające kolejnym coraz wyższym taryfom.
2. 
Położenia zespołu przełącznika, o których mowa w ust. 1, powinny być oznaczone numerami widocznymi w okienku taryf, przy czym numer o większej wartości powinien odpowiadać taryfie wyższej.
§  37. 
1. 
Przy wszystkich położeniach TARYFA powinny działać zespoły i urządzenia składowe taksometru wymienione w § 2 ust. 1, z wyjątkiem licznika kursów i z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Jeżeli liczba położeń zespołu przełącznika odpowiadających taryfom jest większa od liczby zastosowanych taryf, to powinna istnieć możliwość blokowania taryf zapasowych.
3. 
Blokada wymieniona w ust. 2 powinna być odpowiednio zabezpieczona.
§  38. 
1. 
W położeniu zespołu przełącznika KASA:
1)
powinien ukazywać się w okienku taryf napis KASA lub umowny symbol tego położenia oraz numer taryfy, według której taksometr działa;
2)
powinny działać zespoły i urządzenia składowe wymienione w § 2 ust. 1, z wyjątkiem zespołu czasu i licznika kursów.
2. 
W położeniu przełącznika KASA wskazanie należnej opłaty powinno być widoczne przez co najmniej 10 s, przy czym w tym czasie nie powinno być możliwe przestawienie zespołu przełącznika do położenia WOLNY.
§  39. 
Powinno być możliwe przestawianie zespołu przełącznika:
1)
z położenia WOLNY bezpośrednio do położenia odpowiadającego pierwszej taryfie;
2)
z dowolnego położenia odpowiadającego określonej taryfie do położenia odpowiadającego następnej lub poprzedniej taryfie;
3)
z każdego położenia odpowiadającego taryfie do położenia KASA;
4)
z położenia KASA do położenia WOLNY po wydrukowaniu przez kasę rejestrującą paragonu fiskalnego;
5)
z położenia WOLNY do położenia TARYFA oraz z położenia TARYFA do położenia KASA, przy prędkości taksówki nie większej niż 5 km/h.
§  40. 
Sygnały złącza testowego taksometru (typu TTL lub otwarty kolektor npn; stan niski o czasie trwania od 0,01 ms do 1 ms) powinny być generowane jako:
1)
sygnał START, generowany w momencie przełączenia taksometru z położenia WOLNY do położenia TARYFA;
2)
sygnał STOP, generowany w momencie zmiany opłaty o jednostkę taryfową.
§  41. 
1. 
Jeżeli w obowiązującej taryfie jest dozwolone stosowanie dopłat, to taksometr powinien zostać wyposażony w zespół dopłat wraz z licznikiem wskazującym dopłatę.
2. 
Konstrukcja zespołu, o którym mowa w ust. 1, powinna umożliwiać jego uruchomienie jedynie z chwilą wynajęcia taksówki.
3. 
Uruchomienie przycisku zespołu dopłat powinno powodować dodanie kolejnej jednostki dopłaty w położeniu zespołu przełącznika TARYFA. Każde następne uruchomienie przycisku powinno zwiększać wskazanie licznika dopłat o jedną jednostkę dopłaty.
4. 
W położeniu KASA wartość dopłaty powinna być dodana do wartości opłaty za pomocą przycisku. Wartość dopłaty powinna być ponownie oddzielona od wartości opłaty za kurs po upływie 5 sekund.
5. 
Wartość dopłaty powinna być wskazywana w postaci cyfr o wysokości nie mniejszej niż 8 mm i nie większej niż wysokość cyfr zespołu opłat.
§  42. 
Górna granica zakresu pomiarowego licznika zespołu dopłat powinna wynosić co najmniej 9,99 złotych.
§  43. 
Jeżeli dopłaty nie są dozwolone, to licznik sumujący liczbę dopłat powinien być wyłączony.
§  44. 
1. 
Zewnętrznymi urządzeniami informacyjnymi taksometru mogą być nieruchome tabliczki świetlne, dla których wymagania techniczne i rodzaje kodów sygnalizacyjnych określa załącznik do rozporządzenia.
2. 
Urządzenia, o których mowa w ust. 1, służą do informowania o położeniu zespołu przełącznika i taryfie taksometru.
§  45. 
1. 
Sterowanie urządzeniami, o których mowa w § 44 ust. 1, powinno odbywać się za pomocą zespołu przełącznika.
2. 
Przy położeniu TARYFA na nieruchomej tabliczce świetlnej powinny ukazywać się te same numery zastosowanych taryf, jak w okienku taryf taksometru, oraz inne umowne oznaczenia.
3. 
Informacje, o których mowa w § 44 ust. 2, powinny być wyraźnie widoczne z zewnątrz taksówki z odległości co najmniej 25 m, w przejrzystym powietrzu w dzień i w nocy.
§  46. 
1. 
Zespół drukujący służy do wydruku wskazań liczników sumujących i wskazujących oraz danych o układzie taryf.
2. 
Dane, o których mowa w ust. 1, powinny być zgodne z danymi wskazywanymi przez taksometr.
3. 
Wydruki z drukarki powinny być czytelne i jednoznaczne.
§  47. 
Zliczanie obrotów lub impulsów zespołu licznika, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, powinno odbywać się z dokładnością 0,1 obrotu lub 1 impulsu.
§  48. 
1. 
Taksometr może być wyposażony w elektroniczne urządzenie zabezpieczające, w którym:
1)
każda zmiana lub ingerencja w układ taryf jest rejestrowana za pomocą dodatkowego licznika niedającego się wyzerować lub który w nieusuwalny sposób rejestruje datę, kiedy miała miejsce ingerencja, przy czym rejestracja powinna być dokonywana oddzielnie dla każdej taryfy lub grupy taryf;
2)
każda zmiana stałej k jest rejestrowana za pomocą licznika, którego wskazanie jest niemożliwe do wyzerowania.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, korzystanie z taksometru powinno być niemożliwe, gdy przekroczona jest pojemność liczników rejestrujących.