Rozdział 3 - Wymagania metrologiczne, jakim powinny odpowiadać taksometry - Wymagania techniczne i metrologiczne, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.145.1220

Akt utracił moc
Wersja od: 10 września 2002 r.

Rozdział  3

Wymagania metrologiczne, jakim powinny odpowiadać taksometry

§  12. 
1. 
Dowodem legalizacji taksometru jest świadectwo legalizacji, wydane przez organy administracji miar.
2. 
Taksometr powinien być wprowadzony do użytkowania dopiero po legalizacji ostatecznej.
3. 
Taksometr użytkowany lub przechowywany w stanie gotowości do użycia powinien mieć ważne świadectwo legalizacji i nienaruszone cechy zabezpieczające.
§  13. 
Taksometry posiadające zatwierdzony typ mogą być wprowadzone do obrotu lub użytkowania w terminie określanym w decyzji o zatwierdzeniu ich typu.
§  14. 
1. 
Okres ważności świadectwa legalizacji taksometru wynosi 25 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym została dokonana legalizacja ostateczna.
2. 
Świadectwo legalizacji taksometru traci ważność przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:
1)
uszkodzenia taksometru;
2)
uszkodzenia którejkolwiek z cech zabezpieczających taksometr lub taksometr - taksówka;
3)
stwierdzenia, że błędy wskazań taksometru przekraczają granice błędów dopuszczalnych, o których mowa w § 16;
4)
zmiany opon kół napędzających taksometr na opony o innych wymiarach i rodzaju konstrukcji niż to podano w świadectwie legalizacji;
5)
zmiany układu taryf na inny niż to podano w świadectwie legalizacji;
3. 
Po wygaśnięciu ważności świadectwa legalizacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, taksometr wymaga ponownej legalizacji.
§  15. 
Taksometr powinien działać poprawnie w następujących warunkach:
1)
w temperaturze od -25°C do +55°C;
2)
przy wilgotności względnej powietrza od 10% do 95%;
3)
przy wibracjach od 20 Hz do 200 Hz i przyspieszeniach do 20 m/s2;
4)
przy napięciu zasilania od 9 V do 16 V; jeżeli podczas działania taksometru wystąpi przerwa w jego zasilaniu trwająca do 10 s, to wskazanie opłaty widoczne wcześniej powinno być wyświetlone ponownie; w przypadku dłuższej przerwy w zasilaniu taksometr powinien przełączyć się do położenia pracy WOLNY;
5)
przy zakłóceniach elektromagnetycznych, elektrostatycznych lub innych, o następujących wartościach lub zakresach wartości:
a)
dla wyładowań elektrostatycznych: napięcie 6 kV, przy wyładowaniu przez kontakt z taksometrem, i 8 kV, przy wyładowaniu przez powietrze, energia 2 mJ, częstotliwość 1 Hz,
b)
dla pola elektromagnetycznego: pasmo częstotliwości od 26 MHz do 1.000 MHz, natężenie pola 10 V/m,
c)
dla impulsów przewodzonych zakłóceń: amplituda +250 V, czas narastania 10 ns, czas trwania 1 μs.
§  16. 
1. 
Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji taksometru niezainstalowanego w taksówce wynoszą:
1)
w odniesieniu do zespołu drogi:
a)
dla pierwszego odcinka drogi: ±1% długości tego odcinka, lecz nie mniej niż ±10 m,
b)
dla następnych odcinków drogi: ±0,2% sumy długości tych odcinków, lecz nie mniej niż ±1% długości jednego następnego odcinka i nie mniej niż ±5 m;
2)
w odniesieniu do zespołu czasu:
a)
dla pierwszego okresu: ±1,5% tego okresu, lecz nie mniej niż ±10 s,
b)
dla następnych okresów: ±0,3% sumy czasu tych okresów, lecz nie mniej niż 1,5% jednego następnego okresu i nie mniej niż ±5 s;
3)
w odniesieniu do liczników sumujących i wskazujących długość przebytej drogi: ±1% długości przebytej drogi.
2. 
Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji ostatecznej taksometru wynoszą:
1)
dla pierwszego odcinka drogi: ±2% długości tego odcinka, lecz nie mniej niż ±20 m;
2)
dla następnych odcinków drogi: ±1% długości tych odcinków, lecz nie mniej niż ±15 m.
3. 
Licznik kursów nie może wykazywać różnic względem liczby tych kursów.
4. 
Licznik sumujący i wskazujący liczbę jednostek taryfowych nie może wykazywać różnic względem liczby tych jednostek.
5. 
Licznik sumujący i wskazujący liczbę dopłat nie może wykazywać różnic względem liczby tych dopłat.
§  17. 
Taksometry należy stosować do bezpośredniego określania należności za przebytą przez wynajętą taksówkę długość drogi lub poniżej prędkości granicznej za czas jej wynajęcia tylko:
1)
w tych miejscowościach i w tego rodzaju taksówkach, dla których obowiązuje taryfa zastosowana w taksometrze;
2)
przy takiej wartości stałej k taksometru lub współczynnika charakterystycznego w, przy której taksometr został legalizowany.
§  18. 
1. 
Taksometr powinien być umieszczony w taksówce w takim miejscu, aby obserwacja i odczytywanie wskazań zespołu opłat i zespołu przełącznika nie przedstawiało trudności dla pasażera.
2. 
Taksometr powinien być umocowany w taksówce w sposób niezagrażający bezpieczeństwu pasażerów i kierowcy taksówki.