Rozdział 3 - Wymagania metrologiczne, jakim powinny odpowiadać taksometry - Wymagania techniczne i metrologiczne, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.145.1220
Akt utracił moc Wersja od: 10 września 2002 r.
Rozdział 3
Wymagania metrologiczne, jakim powinny odpowiadać taksometry
Wymagania metrologiczne, jakim powinny odpowiadać taksometry
§ 12.
1.
Dowodem legalizacji taksometru jest świadectwo legalizacji, wydane przez organy administracji miar.2.
Taksometr powinien być wprowadzony do użytkowania dopiero po legalizacji ostatecznej.3.
Taksometr użytkowany lub przechowywany w stanie gotowości do użycia powinien mieć ważne świadectwo legalizacji i nienaruszone cechy zabezpieczające.§ 13.
Taksometry posiadające zatwierdzony typ mogą być wprowadzone do obrotu lub użytkowania w terminie określanym w decyzji o zatwierdzeniu ich typu.§ 14.
1.
Okres ważności świadectwa legalizacji taksometru wynosi 25 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym została dokonana legalizacja ostateczna.2.
Świadectwo legalizacji taksometru traci ważność przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:1)
uszkodzenia taksometru;2)
uszkodzenia którejkolwiek z cech zabezpieczających taksometr lub taksometr - taksówka;3)
stwierdzenia, że błędy wskazań taksometru przekraczają granice błędów dopuszczalnych, o których mowa w § 16;4)
zmiany opon kół napędzających taksometr na opony o innych wymiarach i rodzaju konstrukcji niż to podano w świadectwie legalizacji;5)
zmiany układu taryf na inny niż to podano w świadectwie legalizacji;3.
Po wygaśnięciu ważności świadectwa legalizacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, taksometr wymaga ponownej legalizacji.§ 15.
Taksometr powinien działać poprawnie w następujących warunkach:1)
w temperaturze od -25°C do +55°C;2)
przy wilgotności względnej powietrza od 10% do 95%;3)
przy wibracjach od 20 Hz do 200 Hz i przyspieszeniach do 20 m/s2;4)
przy napięciu zasilania od 9 V do 16 V; jeżeli podczas działania taksometru wystąpi przerwa w jego zasilaniu trwająca do 10 s, to wskazanie opłaty widoczne wcześniej powinno być wyświetlone ponownie; w przypadku dłuższej przerwy w zasilaniu taksometr powinien przełączyć się do położenia pracy WOLNY;5)
przy zakłóceniach elektromagnetycznych, elektrostatycznych lub innych, o następujących wartościach lub zakresach wartości:a)
dla wyładowań elektrostatycznych: napięcie 6 kV, przy wyładowaniu przez kontakt z taksometrem, i 8 kV, przy wyładowaniu przez powietrze, energia 2 mJ, częstotliwość 1 Hz,b)
dla pola elektromagnetycznego: pasmo częstotliwości od 26 MHz do 1.000 MHz, natężenie pola 10 V/m,c)
dla impulsów przewodzonych zakłóceń: amplituda +250 V, czas narastania 10 ns, czas trwania 1 μs.§ 16.
1.
Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji taksometru niezainstalowanego w taksówce wynoszą:1)
w odniesieniu do zespołu drogi:a)
dla pierwszego odcinka drogi: ±1% długości tego odcinka, lecz nie mniej niż ±10 m,b)
dla następnych odcinków drogi: ±0,2% sumy długości tych odcinków, lecz nie mniej niż ±1% długości jednego następnego odcinka i nie mniej niż ±5 m;2)
w odniesieniu do zespołu czasu:a)
dla pierwszego okresu: ±1,5% tego okresu, lecz nie mniej niż ±10 s,b)
dla następnych okresów: ±0,3% sumy czasu tych okresów, lecz nie mniej niż 1,5% jednego następnego okresu i nie mniej niż ±5 s;3)
w odniesieniu do liczników sumujących i wskazujących długość przebytej drogi: ±1% długości przebytej drogi.2.
Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji ostatecznej taksometru wynoszą:1)
dla pierwszego odcinka drogi: ±2% długości tego odcinka, lecz nie mniej niż ±20 m;2)
dla następnych odcinków drogi: ±1% długości tych odcinków, lecz nie mniej niż ±15 m.3.
Licznik kursów nie może wykazywać różnic względem liczby tych kursów.4.
Licznik sumujący i wskazujący liczbę jednostek taryfowych nie może wykazywać różnic względem liczby tych jednostek.5.
Licznik sumujący i wskazujący liczbę dopłat nie może wykazywać różnic względem liczby tych dopłat.§ 17.
Taksometry należy stosować do bezpośredniego określania należności za przebytą przez wynajętą taksówkę długość drogi lub poniżej prędkości granicznej za czas jej wynajęcia tylko:1)
w tych miejscowościach i w tego rodzaju taksówkach, dla których obowiązuje taryfa zastosowana w taksometrze;2)
przy takiej wartości stałej k taksometru lub współczynnika charakterystycznego w, przy której taksometr został legalizowany.§ 18.
1.
Taksometr powinien być umieszczony w taksówce w takim miejscu, aby obserwacja i odczytywanie wskazań zespołu opłat i zespołu przełącznika nie przedstawiało trudności dla pasażera.2.
Taksometr powinien być umocowany w taksówce w sposób niezagrażający bezpieczeństwu pasażerów i kierowcy taksówki.