Rozdział 2 - Wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać taksometry - Wymagania techniczne i metrologiczne, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.145.1220

Akt utracił moc
Wersja od: 10 września 2002 r.

Rozdział  2

Wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać taksometry

§  2. 
1. 
W skład taksometru wchodzą:
1)
zespół opłat służący do wskazywania należności za wynajęcie taksówki;
2)
zespół drogi służący do obliczania, według ustalonych taryf, należności za długość drogi przebytej przez wynajętą taksówkę, poruszającą się z prędkością większą od prędkości granicznej, i przekazujący informację o tej należności do zespołu opłat;
3)
zespół czasu służący do obliczania, według ustalonych taryf, należności za czas wynajęcia taksówki stojącej lub poruszającej się z prędkością mniejszą od prędkości granicznej i przekazujący informację o tej należności do zespołu opłat;
4)
zespół przełącznika rodzaju pracy taksometru, zwany dalej "zespołem przełącznika";
5)
zespół liczników sumujących i wskazujących w postaci szeregu cyfr:
a)
liczbę kilometrów przebytych przez taksówkę, zwanych dalej "kilometrami ogólnymi",
b)
liczbę kilometrów przebytych przez wynajętą taksówkę, zwanych dalej "kilometrami płatnymi",
c)
liczbę wynajęć taksówki, zwany dalej "licznikiem kursów",
d)
liczbę jednostek taryfowych;
6)
urządzenie do oświetlania jego przedniej ścianki, umożliwiające łatwe odczytanie wskazań zespołu opłat i zespołu przełącznika;
7)
złącze testowe służące do wyprowadzenia z taksometru sygnałów START i STOP.
2. 
Taksometr współpracuje z kasą rejestrującą, która może być w niego wbudowana lub podłączona, w sposób niezakłócający jego działania.
§  3. 
1. 
W skład taksometru, oprócz zespołów i urządzeń wymienionych w § 2 ust. 1, mogą wchodzić:
1)
liczniki wskazujące sumę opłat;
2)
zespół dopłat wraz z licznikiem dopłat;
3)
zewnętrzne urządzenia informacyjne;
4)
zespół drukujący;
5)
liczniki wskazujące utarg uzyskany za daną dobę lub długość drogi przebytej w ciągu danej doby przez taksówkę, mające zapewnioną możliwość ustawienia ich wskazań na zero;
6)
zespół licznika zliczającego liczbę obrotów lub impulsów elementu napędzającego;
7)
elektroniczne urządzenie zabezpieczające.
2. 
Działanie urządzeń, o których mowa w ust. 1, nie powinno zakłócać działania taksometru.
§  4. 
Taksometr:
1)
wytwarza się z materiałów o wytrzymałości, stabilności i innych właściwościach odpowiednich do przewidywanego okresu trwałości przyrządu;
2)
konstruuje i wykonuje się w taki sposób, aby możliwe było nałożenie cech zabezpieczających, które uniemożliwią, bez ich naruszenia:
a)
dostęp do wnętrza taksometru, a zwłaszcza do podzespołów wymagających szczególnej ochrony, w tym do urządzeń przeznaczonych do regulacji lub dopasowania przyrządu do taksówki,
b)
ingerencję w program taksometru;
3)
w przypadku posiadania wspólnej płyty głównej z kasą rejestrującą umożliwia wykonanie czynności fiskalizacji kasy rejestrującej bez naruszenia cech zabezpieczających taksometr;
4)
zapewnia transmisję rejestrowanych danych do kasy rejestrującej;
5)
zapewnia możliwość blokowania jego działania, najpóźniej po wykonaniu operacji kończącej kurs, w przypadku odłączenia lub uszkodzenia kasy rejestrującej;
6)
ma obudowę chroniącą zespoły taksometru przed pyłem i wilgocią.
§  5. 
1. 
Na wewnętrznej lub zewnętrznej stronie przedniej ścianki taksometru, w łatwo widocznym miejscu, powinny być zamieszczone w sposób trwały następujące oznaczenia:
1)
nazwa lub znak wytwórcy;
2)
numer fabryczny i rok produkcji;
3)
nadany znak zatwierdzenia typu;
4)
wartość stałej k lub zakres wartości, w którym stała ta może być ustawiana, jeśli w taksometrze jest umieszczony układ dopasowujący.
2. 
Na przedniej ściance taksometru powinny być umieszczone następujące oznaczenia:
1)
opłata złotych (zł);
2)
taryfa - przy okienku taryf;
3)
km ogólne, km płatne, kursy, jednostki taryfowe przy okienku liczników lub przy okienkach odpowiednich liczników, jeżeli występują one oddzielnie;
4)
dopłata złotych (zł) - przy okienku dopłat.
3. 
Jeżeli w taksometrze przy nanoszeniu oznaczeń, o których mowa w ust. 2, zastosowano umowne symbole lub znaki, to na przedniej ściance taksometru należy zamieścić odpowiednią legendę (taką jak: W - WOLNY; K - KASA).
4. 
Litery i cyfry oznaczeń powinny być wykonane w sposób trwały i czytelny. Wysokość liter napisów OPŁATA, DOPŁATA, TARYFA, WOLNY, KASA i cyfr nie powinna być mniejsza niż 4 mm. Wysokość pozostałych napisów i oznaczeń nie powinna być mniejsza niż 2,5 mm.
§  6. 
1. 
Stała k taksometru nie może być mniejsza niż 400 imp/km.
2. 
Należy zapewnić możliwość nastawienia stałej, o której mowa w ust. 1, na wartość współczynnika charakterystycznego w z dokładnością odpowiadającą błędom granicznym dopuszczalnym, określonym w § 16.
§  7. 
1. 
W urządzeniu służącym do oświetlania przedniej ścianki taksometru źródłem światła, z zastrzeżeniem ust. 2, są żarówki, które powinny być tak zamieszczone, aby ich wymiana była możliwa bez naruszania cech zabezpieczających taksometr.
2. 
Jeżeli w taksometrze zastosowano wskaźniki samoświecące (LED) oświetlenie nie jest wymagane.
§  8. 
1. 
Taksometr może być napędzany wałkiem giętkim lub impulsami przekazywanymi przez przetwornik przewodem elektrycznym, bezpośrednio od kół napędowych taksówki lub za pośrednictwem przekładni i reduktora.
2. 
Wałek, o którym mowa w ust. 1, powinien mieć średnicę nie mniejszą niż 3,3 mm i być osłonięty pancerzem.
3. 
Przewód, o którym mowa w ust. 1, powinien być ekranowany i osłonięty na zewnątrz powłoką izolującą.
§  9. 
1. 
Taksometr powinien umożliwiać zmianę układu taryf za pomocą przycisków taksometru lub za pośrednictwem interfejsu przy użyciu układu programującego.
2. 
Dostęp do urządzenia programującego nie powinien być możliwy bez naruszenia cech zabezpieczających taksometr.
3. 
Programowanie taryf nie powinno być możliwe bez naruszenia cechy zabezpieczającej dostęp do urządzenia programującego.
§  10. 
1. 
W taksometrach powinna istnieć możliwość wyświetlania lub drukowania informacji o układzie taryf. Wyświetlanie tych informacji powinno być możliwe tylko w położeniu zespołu przełącznika WOLNY.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać co najmniej wartość:
1)
opłaty początkowej;
2)
opłaty za 1 kilometr drogi przebytej we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika;
3)
opłaty za 1 godzinę postoju we wszystkich położeniach taryfowych zespołu przełącznika;
4)
jednostki taryfowej;
5)
stałej c taryf;
6)
wartość jednostki dopłaty w przypadku stosowania zespołu dopłat.
§  11. 
Jeżeli sygnał wytwarzany przez przetwornik znajdujący się w zespole napędowym taksówki jest wykorzystywany przez kilka przyrządów pomiarowych (takich jak: prędkościomierz, drogomierz i taksometr), to w razie uszkodzenia jednego z tych przyrządów, specjalny układ lub obwód dzielący powinien zapewnić prawidłowe działanie pozostałych.