Rozdział 4 - Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać zespoły przyrządu kontrolnego oraz wykresówki - Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać tachografy samochodowe oraz wykresówki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.230.1929

Akt utracił moc
Wersja od: 24 stycznia 2003 r.

Rozdział  4

Szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać zespoły przyrządu kontrolnego oraz wykresówki

§  26.
1.
Wartość działki elementarnej licznika długości drogi przyrządu kontrolnego powinna być równa 0,1 km. Cyfry wskazujące hektometry powinny być wyraźnie odróżnialne od cyfr wskazujących pełne kilometry.
2.
Cyfry licznika, o których mowa w ust. 1, powinny być łatwo czytelne, a ich widoczna wysokość powinna wynosić co najmniej 4 mm.
3.
Licznik, o którym mowa w ust. 1, powinien umożliwiać wskazania co najmniej do 99.999,9 km.
§  27.
1.
W zakresie pomiarowym prędkościomierza przyrządu kontrolnego podziałka prędkości powinna być równomiernie wyskalowana co 1, 2, 5 lub 10 kilometrów na godzinę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wartość dziatki elementarnej prędkości nie powinna być większa od 10% prędkości maksymalnej, wskazywanej na końcu podziałki.
3.
W zakresie wskazań poza zakresem pomiarowym nie są wymagane oznaczenia liczbowe prędkości.
4.
Długość działki, o której mowa w ust. 2, odpowiadająca zmianie prędkości o 10 kilometrów na godzinę nie może być mniejsza od 10 mm.
5.
W przyrządzie kontrolnym, w którym prędkość jest wskazywana za pomocą wskazówki, odległość pomiędzy wskazówką i podzielnią nie powinna być większa niż 3 mm.
6.
Częstotliwość rezonansu własnego i tłumienie drgań prędkościomierza przyrządu kontrolnego powinny być takie, aby urządzenia wskazujące i rejestrujące prędkość były w stanie, w zakresie pomiarowym, nadążać za zmianami przyśpieszenia do wartości 2 m/s2 bez przekraczania dopuszczalnych błędów.
§  28.
1.
Wskazania zegara przyrządu kontrolnego powinny być widoczne z zewnątrz, łatwe do odczytania i jednoznaczne.
2.
W przyrządzie kontrolnym, w którym mechanizm napędzający wykresówkę jest sterowany przez zegar, czas pracy zegara po jego całkowitym nakręceniu powinien być co najmniej o 10% dłuższy od najdłuższego czasu rejestracji na wykresówce lub wykresówkach.
§  29.
Urządzenia wskazujące przyrządu kontrolnego powinny być wyposażone w oświetlenie zapewniające łatwy odczyt wskazań i niepowodujące oślepiania kierowcy.
§  30.
Przyrząd kontrolny bez względu na kształt stosowanych w nim wykresówek (taśma lub tarcza) powinien posiadać oznakowanie umożliwiające prawidłowe ich wkładanie, tak aby czas wskazywany przez zegar i rejestrowany na wykresówce były zgodne.
§  31.
1.
Mechanizm napędzający wykresówkę powinien umożliwiać jej łatwe wkładanie i wyjmowanie oraz zapewniać jej napędzanie bez luzu.
2.
W przyrządzie kontrolnym, w którym stosowane są wykresówki w kształcie tarcz, mechanizm, o którym mowa w ust. 1, powinien być sterowany przez zegar. Ruch obrotowy wykresówki powinien być ciągły i równomierny, z prędkością minimalną równą 7 mm na godzinę, mierząc na wewnętrznym okręgu ograniczającym pole przeznaczone do rejestracji prędkości.
3.
W przyrządzie kontrolnym, w którym stosowane są wykresówki w kształcie taśmy i w których mechanizm przesuwający taśmę jest sterowany przez zegar, prędkość prostoliniowego ruchu wykresówki do przodu powinna wynosić co najmniej 10 mm na godzinę.
4.
Długość drogi i prędkość pojazdu powinny być rejestrowane w sposób automatyczny.
§  32.
1.
Jednemu kilometrowi przebytej drogi powinna odpowiadać rejestracja przez przyrząd kontrolny długości drogi, reprezentowana przez przesunięcie o długości co najmniej 1 mm na odpowiadającej współrzędnej.
2.
Dla prędkości zbliżonych do górnej granicy zakresu pomiarowego przyrządu kontrolnego rejestracja długości drogi powinna być nadal wyraźna i czytelna.
§  33.
1.
Pisak rejestracji prędkości przyrządu kontrolnego, bez względu na kształt stosowanej wykresówki, powinien poruszać się po linii prostej i pod kątem prostym, z zastrzeżeniem ust. 2, względem kierunku przemieszczania się wykresówki.
2.
Ruch pisaka może nie być prostoliniowy, pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:
1)
ślad pisaka jest prostopadły do średniego obwodu (dla wykresówek w kształcie tarcz) lub do osi (dla wykresówek w kształcie taśmy) pola rejestracji prędkości;
2)
stosunek promienia krzywizny śladu pisaka do szerokości pola rejestracji prędkości nie jest mniejszy niż 2,4:1, bez względu na kształt wykresówki;
3)
oznaczenia na podziałce czasu przecinają pole rejestracji wzdłuż krzywej o takim samym promieniu, jak droga przebyta przez pisak; odległości między oznaczeniami podziałki czasu powinny odpowiadać okresom czasu nie większym od jednej godziny.
3.
Zmiana prędkości o 10 kilometrów na godzinę powinna być rejestrowana przez przesunięcie pisaka co najmniej o 1,5 mm na odpowiadającej współrzędnej.
§  34.
1.
Wykresówki nie powinny utrudniać prawidłowego działania przyrządu kontrolnego, a dokonywane na nich zapisy nie mogą się ścierać i powinny być łatwo czytelne i łatwe do zidentyfikowania.
2.
Wykresówki powinny zachowywać swoje wymiary oraz wszystkie wykonane na nich zapisy w normalnych warunkach przechowywania.
3.
Zapisy na wykresówce powinny pozostawać wyraźnie czytelne przez okres co najmniej jednego roku w normalnych warunkach przechowywania.
4.
Minimalny czas rejestracji wykresówki wynosi 24 godziny.
5.
Jeżeli łączy się kilka wykresówek w kształcie tarcz w celu zwiększenia możliwej bezobsługowej pojemności rejestracji, to na przejściach pomiędzy poszczególnymi tarczami nie powinny występować przerwy lub nakładanie się rejestrowanych zapisów.
§  35.
1.
Wykresówki powinny zawierać pola przeznaczone wyłącznie do rejestracji danych dotyczących:
1)
prędkości;
2)
długości przebytej drogi;
3)
czasu prowadzenia pojazdu, innych okresów pracy i gotowości do pracy kierowcy, przerw w pracy i okresów odpoczynku kierowcy.
2.
Pole, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinno mieć podziałkę o wartości działki elementarnej 20 kilometrów na godzinę lub mniejszej. Każdy wskaz podziałki prędkości powinien być oznaczony odpowiadającą mu wartością za pomocą cyfr umieszczonych na wprost wskazu. Ostatni wskaz podziałki prędkości powinien odpowiadać górnej granicy zakresu pomiarowego.
3.
Oznaczenie jednostki prędkości w postaci "km/h" powinno być umieszczone przynajmniej w jednym miejscu leżącym w polu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
4.
Pole, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być wykonane w sposób umożliwiający łatwe odczytanie liczby przebytych kilometrów.
5.
Pole lub pola, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powinny być oznaczone w taki sposób, aby zarejestrowane okresy czasu były łatwe do odróżnienia.
§  36.
Wykresówka powinna mieć naniesioną w postaci nadruku podziałkę czasu wykonaną w taki sposób, aby umożliwić bezpośredni odczyt czasu w odstępach piętnastominutowych, a także aby można było łatwo określić odstępy pięciominutowe.
§  37.
Wykresówka powinna być wykonana w taki sposób, aby kierowca mógł na niej odręcznie nanieść informacje, o których mowa w § 12, nie powodując jej uszkodzenia oraz pogorszenia czytelności zarejestrowanych na niej danych.