Rozdział 2 - Konstrukcja i wykonanie przyrządu kontrolnego i wykresówki - Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać tachografy samochodowe oraz wykresówki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.230.1929

Akt utracił moc
Wersja od: 24 stycznia 2003 r.

Rozdział  2

Konstrukcja i wykonanie przyrządu kontrolnego i wykresówki

§  4.
1.
W skład przyrządu kontrolnego wchodzą:
1)
urządzenia wskazujące:
a)
długość przebytej przez pojazd drogi (licznik długości drogi),
b)
prędkość pojazdu (prędkościomierz),
c)
czas (zegar);
2)
urządzenia rejestrujące:
a)
długość przebytej przez pojazd drogi,
b)
prędkość pojazdu,
c)
okresy czasu z zachowaniem wymagań zawartych w § 6 ust. 1, 3 i 4 oraz § 25;
3)
urządzenia znakujące, do oddzielnego zaznaczania na wykresówce każdego otwarcia jego części zawierającej wykresówkę.
2.
Przyrząd kontrolny powinien mieć zapewnioną możliwość dopasowania stałej k do współczynnika charakterystycznego pojazdu za pomocą urządzenia, zwanego dalej "adapterem".
3.
Pojazdy o dwóch lub więcej współczynnikach przełożenia tylnej osi powinny być wyposażone w urządzenie przełączające, doprowadzające automatycznie różne współczynniki do wartości, dla której przyrząd kontrolny był dopasowany do pojazdu.
4.
W przypadku gdy przyrząd kontrolny jest napędzany sygnałami przesyłanymi połączeniem elektrycznym z przetwornika prędkości i długości przebytej drogi, urządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, powinno rejestrować przerwę dłuższą niż 100 ms w zasilaniu przyrządu (z wyjątkiem zasilania oświetlenia), przerwę w zasilaniu jego przetwornika prędkości i długości przebytej drogi lub przerwę w obwodzie doprowadzającym sygnał z tego przetwornika.
5. 1
 Nie wymaga się rejestracji przerw, o których mowa w ust. 4, przez przyrządy kontrolne zainstalowane w pojazdach nowych, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1996 r.
§  5.
1.
Przyrząd kontrolny służy do rejestracji:
1)
długości drogi przebytej przez pojazd;
2)
prędkości chwilowej pojazdu;
3)
czasu prowadzenia pojazdu;
4)
innych okresów pracy;
5)
okresów gotowości do pracy;
6)
przerw w pracy i okresów wypoczynku w dniu pracy;
7)
otwarcia jego części zawierającej wykresówkę.
2.
Przyrząd kontrolny powinien zapewniać zgodność rejestrowanego na wykresówkach czasu z oficjalnym czasem kraju, w którym pojazd jest zarejestrowany.
§  6.
1.
Przyrząd kontrolny powinien być tak zbudowany, aby czas prowadzenia pojazdu był zawsze automatycznie rejestrowany, z zastrzeżeniem ust. 2, i aby było możliwe, o ile jest to konieczne, przy użyciu przełącznika, oddzielne rejestrowanie okresów czasu wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 4-6.
2. 2
 Dopuszcza się rejestrację czasu prowadzenia pojazdu w sposób półautomatyczny, wymagający użycia przełącznika, przez przyrządy kontrolne zainstalowane w pojazdach nowych, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1996 r.
3.
 Przyrząd kontrolny powinien zapewniać łatwe rozróżnianie rejestrowanych okresów czasu na podstawie różnic w sposobie ich zapisu, ich wzajemnego położenia lub, jeżeli jest to niezbędne, na podstawie oznaczeń, o których mowa w ust. 5.
4.
Zapisy różnych okresów czasu pracy mogą różnić się między sobą grubością wykreślanych linii lub w inny sposób, który jest co najmniej tak samo skuteczny pod względem czytelności i łatwości interpretacji zapisu.
5.
Dla oznaczenia danych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3-6, stosuje się następujące symbole:
1)
grafika - czas prowadzenia pojazdu;
2)
grafika - inne okresy pracy;
3)
grafika - okres gotowości do pracy;
4)
grafika - przerwa w pracy i okres dziennego odpoczynku.
§  7.
1.
Pomiar i rejestracja długości drogi przebytej przez pojazd obejmuje:
1)
ruch pojazdu do przodu lub
2)
ruch pojazdu do przodu i do tyłu.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ruch pojazdu do tyłu nie może wpływać ma czytelność i dokładność innych zapisów.
§  8.
1.
Konstrukcja przyrządu kontrolnego powinna umożliwiać:
1)
odczytanie przez upoważnionych funkcjonariuszy służb kontrolnych zapisów dotyczących dziewięciu godzin poprzedzających moment rozpoczęcia kontroli, w sposób niepowodujący zniekształcenia, uszkodzenia lub zabrudzenia wykresówek;
2)
sprawdzenie, bez otwierania przyrządu, czy jest dokonywana rejestracja danych.
2.
Dodatkowe urządzenia, poza wymienionymi w § 4, wchodzące w skład przyrządu kontrolnego nie powinny zakłócać prawidłowego działania wymaganych urządzeń i nie powinny utrudniać odczytu ich wskazań.
§  9.
1.
Przyrząd kontrolny powinien być wytworzony z materiałów o dostatecznej trwałości i wytrzymałości mechanicznej oraz stabilnych właściwościach elektrycznych i magnetycznych.
2.
Wszystkie wewnętrzne części przyrządu kontrolnego powinny być skutecznie chronione przed działaniem wilgoci i kurzu przy normalnych warunkach użytkowania.
3.
Części, o których mowa w ust. 2, powinny być zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem za pomocą odpowiednich obudów, wykonanych w sposób umożliwiający nałożenie zabezpieczeń.
§  10.
1.
W przyrządzie kontrolnym zabezpiecza się:
1)
tabliczkę pomiarową przed przemieszczeniem, o ile nie jest zamocowana w ten sposób, że nie może być usunięta bez zniszczenia znajdujących się na niej zapisów;
2)
przed rozłączeniem:
a)
zakończenia połączenia pomiędzy przyrządem kontrolnym i pojazdem,
b)
adapter i miejsce włączenia go w układ pomiarowy,
c)
urządzenie przełączające, o którym mowa w § 4 ust. 3,
d)
połączenia adaptera i urządzenia przełączającego z innymi elementami przyrządu kontrolnego;
3)
obudowy, o których mowa w § 9 ust. 3;
4)
osłonę lub osłony zabezpieczające przed dostępem do adaptera.
2.
W przyrządach kontrolnych, dla których miejsca nałożenia zabezpieczeń są określone w decyzjach zatwierdzenia typu, zabezpieczenia powinny być nałożone zgodnie z tymi decyzjami.
3.
Zabezpieczenia wymienione w ust. 1 pkt 2 lit. a, b i d mogą być usunięte, jeżeli powstaje:
1)
zagrożenie bezpieczeństwa;
2)
potrzeba instalacji, regulacji bądź naprawy ogranicznika prędkości lub innego urządzenia mającego znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli przyrząd kontrolny nadal działa prawidłowo, zabezpieczenia powinny zostać ponownie nałożone, przez upoważniony podmiot, bezpośrednio po zamontowaniu lub regulacji ogranicznika prędkości lub innego urządzenia mającego znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, natomiast w pozostałych przypadkach - w terminie siedmiu dni.
5.
Usunięcie zabezpieczeń, o którym mowa w ust. 3, powinno zostać dla celów kontrolnych potwierdzone na piśmie z podaniem przyczyny usunięcia.
§  11.
1.
Kable elektryczne łączące przyrząd kontrolny z nadajnikiem impulsów powinny być zabezpieczone za pomocą ciągłego, pokrytego powłoką z tworzywa sztucznego i zabezpieczonego przed korozją pancerza stalowego z zaciśniętymi końcówkami.
2.
Pancerz, o którym mowa w ust. 1, nie jest wymagany, jeżeli zagwarantowane jest inne, równoważne zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem, takie jak:
1)
elektroniczne monitorowanie przy zastosowaniu kodowania sygnału, służące do wykrywania urządzeń zakłócających, w szczególności zwierających, przerywających lub zmieniających elektroniczne dane z przetwornika prędkości i długości przebytej drogi, prawidłową pracę przyrządu kontrolnego albo
2)
układ elektroniczny zapewniający zarejestrowanie każdego ruchu pojazdu, niezależnie od sygnału z przetwornika prędkości i długości przebytej drogi.
3.
W pojazdach, które nie są przystosowane do instalowania kabli w osłonie z pancerza stalowego pomiędzy przetwornikami prędkości i długości przebytej drogi a przyrządem kontrolnym, adapter powinien być umieszczony możliwie blisko tych przetworników.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, kabel w osłonie z pancerza stalowego montowany jest pomiędzy adapterem i przyrządem kontrolnym.
§  12.
Na wykresówce powinno być zapewnione miejsce do wpisania co najmniej następujących danych:
1)
nazwisko i imię kierowcy pojazdu;
2)
daty i miejsca rozpoczęcia i zakończenia używania wykresówki;
3)
numer lub numery rejestracyjne pojazdów, do których kierowca był przydzielony w czasie używania wykresówki;
4)
wskazania licznika długości drogi pojazdu lub pojazdów, do których kierowca był przydzielony w czasie używania wykresówki;
5)
czas, kiedy miała miejsce zmiana pojazdu.
§  13.
1.
Wykresówka może być używana tylko przez czas, na jaki jest przeznaczona.
2.
W przyrządzie kontrolnym nie mogą być używane wykresówki zabrudzone lub uszkodzone.
§  14.
1.
Część przyrządu kontrolnego, w której znajdują się wykresówka lub wykresówki oraz mechanizm do nastawiania zegara, powinna być wyposażona w zamek.
2.
Otwarcie części, o której mowa w ust. 1, powinno być automatycznie zarejestrowane na wykresówce lub wykresówkach.
§  15.
Przyrząd kontrolny powinien być zamontowany w pojeździe w taki sposób, aby:
1)
kierowca ze swojego miejsca mógł bezpośrednio odczytać wskazania prędkościomierza, licznika długości drogi i zegara;
2)
wszystkie części przyrządu, z jego napędem włącznie, były zabezpieczone przed przypadkowym uszkodzeniem.
1 § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.8.96) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2003 r.
2 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.8.96) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2003 r.