Rozdział 2 - Wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych podlegające sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag po ocenie zgodności - Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi wagonowe do ważenia w ruchu wagonów, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2009.104.863
Akt obowiązujący Wersja od: 1 lipca 2009 r.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych podlegające sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag po ocenie zgodności
Wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych podlegające sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag po ocenie zgodności
§ 4.
1.
Na wadze, o której mowa w § 2 pkt 2, powinny być umieszczone:1)
nazwa lub znak producenta;2)
oznakowanie zgodności, w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.4)), dodatkowe oznakowanie metrologiczne oraz numer jednostki notyfikowanej;3)
oznaczenie dokładności, w szczególności poprzez oznaczenie klasy dokładności.2.
W przypadku gdy waga składa się z zestawu działających wspólnie urządzeń, które nie są podzespołami, oznakowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być umieszczone na głównym urządzeniu wagi.3.
Na wadze, o której mowa w § 2 pkt 2, o ile ma to zastosowanie, mogą być umieszczone dodatkowo:1)
informacje dotyczące warunków użytkowania;2)
dane dotyczące zdolności pomiarowej;3)
zakres pomiarowy;4)
oznaczenie identyfikacyjne;5)
numer certyfikatu badania typu WE lub certyfikatu badania projektu WE;6)
informacje o spełnianiu lub niespełnianiu przez urządzenia dodatkowe, dostarczające dane metrologiczne, zasadniczych wymagań;7)
nominalna wartość napięcia prądu przemiennego lub granice zakresu zmienności napięcia w przypadku zasilania prądem przemiennym;8)
nominalna i minimalna wartość napięcia prądu stałego lub graniczne wartości napięcia prądu stałego, w przypadku zasilania prądem stałym;9)
zakres temperatury użytkowania wagi.4.
Na wadze, o której mowa w § 2 pkt 2, mogą być umieszczone inne oznaczenia, pod warunkiem że nie pogarszają widoczności i czytelności oznakowania zgodności oraz dodatkowego oznakowania metrologicznego.§ 5.
1.
Błędy graniczne dopuszczalne wag przy ważeniu w ruchu pojedynczego wagonu lub składu wagonów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.2.
Błędy graniczne dopuszczalne wag przy ważeniu w ruchu wagonu spiętego lub rozpiętego powinny być równe największej z następujących wartości:1)
wartości obliczonej według załącznika nr 1 do rozporządzenia i zaokrąglonej do najbliższej działki elementarnej d;2)
wartości obliczonej według załącznika nr 1 do rozporządzenia i zaokrąglonej do najbliższej działki elementarnej d dla obciążenia równego 35 % maksymalnej masy wagonu, podanej w oznaczeniach umieszczonych na wadze;3)
jednej działki elementarnej d.3.
Błędy graniczne dopuszczalne wag przy ważeniu w ruchu składu wagonów powinny być równe największej z następujących wartości:1)
wartości obliczonej według załącznika nr 1 do rozporządzenia i zaokrąglonej do najbliższej działki elementarnej d;2)
wartości obliczonej według załącznika nr 1 do rozporządzenia i dla obciążenia pojedynczego wagonu równego 35 % maksymalnej masy wagonu, podanej w oznaczeniach umieszczonych na wadze, pomnożonego przez liczbę wagonów kontrolnych, gdy jest ona mniejsza niż 10, i zaokrąglonej do najbliższej działki elementarnej d;3)
jednej działki elementarnej d dla każdego wagonu w składzie, lecz nieprzekraczającej 10 działek elementarnych d.4.
Podczas ważenia w ruchu wagonów spiętych błędy nie więcej niż 10 % liczby wyników ważenia, uzyskanych na podstawie jednego lub więcej przejazdów składu, mogą przekraczać błędy graniczne dopuszczalne, o których mowa w ust. 2, lecz nie więcej niż dwukrotnie.§ 6.
1.
Zależność pomiędzy klasą dokładności wagi a działką elementarną d powinna być zgodna z zależnością określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.2.
Obciążenie minimalne Min wagi nie powinno być:1)
mniejsze niż 1 t;2)
większe od minimalnej masy wagonu podzielonej przez liczbę ważeń cząstkowych.3.
Minimalna masa wagonu nie powinna być mniejsza niż 50 działek elementarnych d.