Rozdział 4 - Szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas legalizacji ponownej taksometrów objętych oceną zgodności - Wymagania, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1173 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 czerwca 2019 r.

Rozdział  4

Szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas legalizacji ponownej taksometrów objętych oceną zgodności

§  25. 
Podczas legalizacji ponownej taksometru należy dokonać:
1)
oględzin zewnętrznych;
1a)
sprawdzenia działania taksometru;
2)
wyznaczenia błędów wskazań taksometru.
§  26. 
Podczas oględzin zewnętrznych i sprawdzenia działania taksometru należy sprawdzić, czy:
1)
na taksometrze znajdują się wymagane oznaczenia;
2)
wszelkie oznakowania i napisy są wyraźnie widoczne lub łatwo dostępne, trwałe, jednoznaczne i niemożliwe do przeniesienia na inny obiekt;
3)
wszystkie wyświetlane dla pasażera wartości są możliwe do właściwego zidentyfikowania, a ich odczyt, jak również ich identyfikacja są łatwe zarówno w dzień, jak i w nocy;
4)
wskazania taksometru są wyrażone w legalnych jednostkach miary, a jednostki te lub ich symbole są umieszczone obok odpowiednich wartości liczbowych;
5)
położenia pracy są rozróżnialne za pomocą następujących wskazań:
a)
WOLNY - położenie pracy, w którym wyłączone jest obliczanie opłaty,
b)
TARYFA - położenie pracy, w którym ma miejsce obliczanie opłaty na podstawie ewentualnej opłaty początkowej oraz taryfy za przebytą długość drogi lub czas trwania kursu,
c)
KASA - położenie pracy, w którym jest wskazywana opłata i jest wyłączone co najmniej obliczanie opłaty na podstawie czasu trwania kursu;
6)
taksometr w położeniu pracy:
a)
TARYFA oblicza i wyświetla opłatę wzrastającą skokowo o określoną wartość,
b)
KASA wyświetla wartość opłaty;
7)
w przypadku stosowania dopłaty, wprowadzonej ręcznie przez kierowcę, jest ona wyłączona z wyświetlanej opłaty oraz czy w tym przypadku taksometr może chwilowo wyświetlać opłatę łącznie z tą wartością dopłaty;
8)
taksometr ma ustawiony jeden zwykły tryb obliczania;
9)
taksometr jest właściwie przygotowany do nałożenia cech zabezpieczających w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE;
10)
istotne dla charakterystyk metrologicznych oprogramowanie jest identyfikowane przez taksometr;
11)
taksometr zapewnia przekazywanie przez właściwie zabezpieczony interfejs lub interfejsy informacji i danych;
12)
w przypadku podłączenia do interfejsu lub interfejsów taksometru innych urządzeń:
a)
nie zakłócają one jego działania,
b)
istnieje możliwość, aby praca taksometru była automatycznie blokowana w przypadku, gdy nie ma tego urządzenia lub gdy działa ono nieprawidłowo;
13)
wskazanie zegara czasu rzeczywistego taksometru nie różni się od czasu urzędowego więcej niż o 2 minuty i data wskazana na taksometrze nie różni się od daty rzeczywistej.
§  27. 
Błędy wskazań taksometru niezainstalowanego w taksówce wyznacza się dla:
1)
przedziału czasu;
2)
długości przebytej drogi;
3)
obliczania opłaty.
§  28. 
Błędy wskazań taksometru zainstalowanego w taksówce wyznacza się dla przedziału czasu, długości przebytej drogi przez taksówkę poprzez wyznaczenie wartości błędu i poprzez porównanie wartości stałej taksometru k z wartością współczynnika charakterystycznego w.
§  28a. 
Wyznaczenia błędów wskazań taksometru dokonuje się co najmniej dla jednej taryfy.
§  28b. 
Podczas sprawdzenia taksometru w związku ze zmianą układu taryf sprawdza się nowy układ taryf oraz zgodność świadectwa legalizacji ze stanem faktycznym.
§  29. 
Cechy zabezpieczające taksometr należy nałożyć w miejscach określonych w certyfikacie badania typu WE lub UE albo certyfikacie badania projektu WE lub UE.