Rozdział 3 - Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń - Wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.213.1568

Akt utracił moc
Wersja od: 11 marca 2008 r.

Rozdział  3

Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń

§  17.
1.
W głównym holu wejściowym zakładu opieki zdrowotnej powinny znajdować w szczególności:
1)
miejsce dla okryć wierzchnich osób przychodzących;
2)
punkt informacyjny lub informacyjno-rejestracyjny;
3)
miejsce na wózki dziecięce lub inwalidzkie.
2.
Z głównego holu wejściowego powinien być zapewniony dostęp do ustępów.
3.
Pomieszczenia lub miejsca, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być zlokalizowane w sposób umożliwiający swobodny dostęp dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.
§  18.
Pokoje łóżkowe mogą być przeznaczone dla pobytu stałego nie więcej niż 5 pacjentów.
§  19.
Powierzchnia pokoi łóżkowych w zależności od oddziału powinna wynosić:
1)
w przypadku oddziału o zunifikowanym układzie przestrzennym, w tym pododdziałów dla dzieci starszych:
a)
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 12,0 m2,
b)
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,
c)
pokoju 3-5-łóżkowego - co najmniej 6,0 m2 na 1 łóżko;
2)
w przypadku oddziału położniczego:
a)
w systemie "matka z dzieckiem":
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 18,0 m2,
b)
w systemie korespondencyjnym:
pokoju 3-łóżkowego matek - co najmniej 18,0 m2,
pokoju 7-łóżkowego noworodków - co najmniej 18,0 m2;
3)
w przypadku oddziału dziecięcego i noworodkowego:
a)
pokoje dla dzieci młodszych (do 3 lat):
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 8,0 m2,
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 10,0 m2,
pokoju 3-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,
pokoju 4-łóżkowego - co najmniej 18,0 m2,
b)
na każde stanowisko noworodka należy przyjmować:
w pokoju noworodków obserwowanych i wcześniaków - 5,0 m2,
w pokoju intensywnej opieki noworodka - 10,0 m2;
4)
w przypadku oddziału intensywnej terapii:
a)
pokój 1-stanowiskowy - co najmniej 18,0 m2,
b)
pokój wielostanowiskowy - co najmniej 16,0 m2 na 1 stanowisko;
5)
w przypadku intensywnego nadzoru kardiologicznego - co najmniej 14,0 m2 na każde łóżko;
6)
w przypadku pokoi dializ łącznie ze stanowiskiem nadzoru pielęgniarskiego:
a)
pokój 1-stanowiskowy - co najmniej 14,0 m2,
b)
pokój 2-stanowiskowy - co najmniej 24,0 m2,
c)
pokój wielostanowiskowy - co najmniej 10,0 m2 na 1 stanowisko.
§  20.
W każdym oddziale powinien być co najmniej jeden pokój jednoosobowy z węzłem sanitarnym lub izolatka.
§  21.
Łóżka w pokojach pacjentów powinny być dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych.
§  22.
Odstępy między łóżkami powinny umożliwić swobodny dostęp do pacjentów i wynosić co najmniej 0,7 m, a od ściany zewnętrznej - co najmniej 0,8 m.
§  23.
Modularna szerokość pokoju łóżkowego powinna umożliwiać wyprowadzenie każdego łóżka bez konieczności przesuwania innych łóżek.
§  24.
1.
Izolatka w zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej składa się z:
1)
pomieszczenia pobytu pacjenta, o powierzchni co najmniej 8,0 m2;
2)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego wyposażonego co najmniej w miskę ustępową, umywalkę z baterią uruchamianą bez kontaktu z dłonią, natrysk i płuczkę-dezynfektor basenów, dostępnego z pomieszczenia pobytu pacjenta;
3)
śluzy umywalkowo-fartuchowej pomiędzy pomieszczeniem pobytu pacjenta a ogólną drogą komunikacyjną.
2.
Izolatka powinna być wyposażona w wentylację wymuszoną działającą na zasadzie podciśnienia (ciśnienie w izolatce niższe niż na korytarzu i w śluzie).
§  25.
Śluza umywalkowo-fartuchowa powinna być wyposażona w:
1)
umywalkę;
2)
miejsca na ubrania z zachowaniem rozdziału ubrań czystych i brudnych;
3)
dozownik z mydłem w płynie;
4)
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym uruchamianym bez kontaktu z dłonią;
5)
pojemnik na ręczniki jednorazowego użycia oraz pojemnik na zużyte ręczniki;
6)
zamykany pojemnik na brudną bieliznę.
§  26.
1.
Śluza szatniowa składa się z:
1)
szatni brudnej - przeznaczonej do rozebrania się z ubrania prywatnego lub szpitalnego, wyposażonej w szafkę ubraniową z wydzieloną częścią na obuwie;
2)
szatni czystej (ubieralni) - przeznaczonej do ubrania w czyste ubranie oraz obuwie służące do poruszania się w strefie, do której będzie wchodził pracownik, wyposażonej w:
a)
obuwie nadające się do mycia i dezynfekcji,
b)
regał na obuwie,
c)
regał na czyste ubrania;
3)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego znajdującego się pomiędzy szatnią czystą i brudną, w skład którego wchodzą: ustęp, natrysk i umywalka.
2.
Dla śluzy szatniowej powierzchnię ustala się, przyjmując co najmniej 0,3 m2 wolnej powierzchni dla każdej szatni na jednego pracownika korzystającego z tej śluzy.
§  27.
1.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne na oddziałach łóżkowych mogą być:
1)
zbiorowe - dla odcinka pielęgnacyjnego lub
2)
indywidualne - przy pokojach.
2.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne, o których mowa w ust. 1, powinny być wyposażone w:
1)
ustęp;
2)
umywalkę;
3)
natrysk.
3.
Zbiorowe pomieszczenia higieniczno-sanitarne, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być odrębne dla kobiet i mężczyzn.
4.
Do ustalenia liczby urządzeń sanitarnych w oddziałach łóżkowych stosuje się następujące wskaźniki:
1)
co najmniej 1 miska ustępowa i co najmniej 1 pisuar na 20 mężczyzn;
2)
co najmniej 1 miska ustępowa na 10 kobiet;
3)
co najmniej 1 natrysk na 20 osób;
4)
co najmniej 1 umywalka na 10 osób.
5.
W przychodniach liczących nie więcej niż 6 gabinetów diagnostyczno-zabiegowych, niezależnie od liczby kondygnacji, powinien być co najmniej 1 ustęp wspólny dla wszystkich pacjentów, dostosowany dla osób niepełnosprawnych.
6.
W przychodniach liczących 7-10 gabinetów diagnostycznych lub diagnostyczno-zabiegowych, niezależnie od liczby kondygnacji, powinien być co najmniej 1 ustęp dostosowany dla osób niepełnosprawnych oraz co najmniej 1 ustęp wyposażony w miskę ustępową i umywalkę.
§  28.
W zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej, w strukturze którego funkcjonuje oddział dziecięcy, powinny znajdować się co najmniej jedna szatnia i co najmniej jedno pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla rodziców lub opiekunów.
§  29.
1.
Każdy pokój łóżkowy na oddziale szpitalnym powinien być wyposażony w umywalkę z ciepłą i zimną wodą, dozownik na mydło w płynie oraz pojemniki na ręczniki jednorazowego użycia, z wyjątkiem pokoju wyposażonego w śluzę umywalkowo-fartuchową lub węzeł sanitarny.
2.
Wymaganie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy oddziału psychiatrycznego.
§  30.
W zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej należy zapewnić pomieszczenia przeznaczone do przygotowywania lub dystrybucji posiłków i napojów spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.
§  31.
1.
W zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej powinny znajdować się:
1)
co najmniej jedno pomieszczenie porządkowe;
2)
pomieszczenia lub wydzielone miejsca do składowania bielizny czystej;
3)
pomieszczenia lub wydzielone miejsca do składowania bielizny brudnej;
4)
pomieszczenie lub wydzielone miejsce na odpady.
2.
Wydzielone miejsce, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie może znajdować się w pomieszczeniu, w którym znajdują się wydzielone miejsca, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.
§  32.
Dla pracowników zakładu opieki zdrowotnej należy zorganizować pomieszczenia higieniczno-sanitarne na zasadach określonych w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy.
§  33.
1.
Przestrzeń ładunkowa środków przeznaczonych do transportu żywności albo bielizny, z wyłączeniem opakowań jednorazowych, powinna być zamknięta, odpowiednio do rodzaju ładunku.
2.
Przestrzeń ładunkowa środków przeznaczonych do transportu zwłok powinna być zamknięta.
3.
Środki, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być wykonane z materiałów umożliwiających mycie i dezynfekcję.
§  34.
Meble w zakładzie opieki zdrowotnej powinny umożliwiać ich mycie oraz dezynfekowanie. Nie dotyczy to mebli w pomieszczeniach administracyjno-biurowych.
§  35.
W zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej należy zapewnić co najmniej jedno pomieszczenie przeznaczone do mycia i dezynfekcji w szczególności środków przeznaczonych do transportu.
§  36.
1.
W zakładzie opieki zdrowotnej należy zapewnić stałe zaopatrzenie w narzędzia i materiały sterylne.
2.
W zależności od przyjętych rozwiązań lokalnych materiały sterylne mogą być dostarczane bądź ze sterylizatorni zlokalizowanej poza zaopatrywanym obiektem posiadającej system zarządzania jakością (ISO lub GMP) i gwarantującej wykonanie wyrobu sterylnego, bądź z centralnej sterylizatorni zorganizowanej w ramach zaopatrywanego zakładu.
3.
Wymagań określonych w ust. 1 i 2 nie stosuje się w odniesieniu do żłobka.