Rozdział 3 - Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń - Wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2005.116.985
Akt utracił moc Wersja od: 21 grudnia 2005 r.
Rozdział 3
Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń
Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń
§ 15.
1.
W głównym holu wejściowym zakładu opieki zdrowotnej powinny być, w szczególności:1)
miejsce dla okryć wierzchnich osób przychodzących;2)
punkt informacyjny (informacyjno-rejestracyjny);3)
wydzielone miejsce na wózki (dziecięce lub inwalidzkie).2.
Z głównego holu wejściowego powinien być zapewniony łatwy dostęp do ustępów.3.
Pomieszczenia lub miejsca, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być zlokalizowane w sposób umożliwiający swobodny dostęp dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.§ 16.
1.
Punkt pobierania prób do analiz wraz z boksem przyjmowania materiałów i wydawania wyników może być częścią medycznego laboratorium diagnostycznego lub mikrobiologicznego.2.
Pomieszczenia lub miejsca, o których mowa w ust. 1, powinny być dostępne z poczekalni dla pacjentów ambulatoryjnych, w szczególności mogą być one usytuowane bezpośrednio przy zakładach opieki zdrowotnej.§ 17.
Pokoje łóżkowe w oddziałach szpitalnych mogą być przeznaczone dla pobytu stałego nie więcej niż 5 pacjentów.§ 18.
Powierzchnia pokoi łóżkowych w zależności od oddziału powinna wynosić:1)
w przypadku oddziału o zunifikowanym układzie przestrzennym, w tym pododdziałów dla dzieci starszych:a)
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 12,0 m2,b)
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,c)
pokoju 3-5-łóżkowego - co najmniej 6,0 m2 na 1 łóżko;2)
w przypadku oddziału położniczego:a)
w systemie "matka z dzieckiem":-
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,-
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 18,0 m2,b)
w systemie korespondencyjnym:-
pokoju 3-łóżkowego matek - co najmniej 18,0 m2,-
pokoju 7-łóżkowego noworodków - co najmniej 18,0 m2;3)
w przypadku oddziału dziecięcego i noworodkowego:a)
pokoje dla dzieci młodszych:-
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 8,0 m2,-
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 10,0 m2,-
pokoju 3-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,-
pokoju 4-łóżkowego - co najmniej 18,0 m2,b)
na każde stanowisko noworodka należy przyjmować:-
w pokoju noworodków obserwowanych i wcześniaków - 5,0 m2,-
w pokoju intensywnej opieki noworodka - 10,0 m2;4)
w przypadku oddziału intensywnej terapii:a)
pokój 1-stanowiskowy - co najmniej 18,0 m2,b)
pokój wielostanowiskowy - co najmniej 16,0 m2 na 1 stanowisko;5)
w przypadku intensywnego nadzoru kardiologicznego - co najmniej 14,0 m2 na każde łóżko;6)
w przypadku pokoi dializ łącznie ze stanowiskiem nadzoru pielęgniarskiego:a)
pokój 1-stanowiskowy - co najmniej 14,0 m2,b)
pokój 2-stanowiskowy - co najmniej 24,0 m2,c)
pokój wielostanowiskowy - co najmniej 10,0 m2 na 1 stanowisko.§ 19.
1.
Co najmniej 10 % ogólnej liczby łóżek oddziału powinno być umieszczonych w pokojach 1- lub 2-łóżkowych wyposażonych we własne pomieszczenia higieniczno-sanitarne.2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy oddziałów anestezjologii i intensywnej terapii.§ 20.
Łóżka w pokojach pacjentów powinny być dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych.§ 21.
Odstępy między łóżkami powinny wynosić co najmniej 0,7 m, a od ściany zewnętrznej - co najmniej 0,8 m.§ 22.
Modularna szerokość pokoju łóżkowego powinna umożliwiać wyprowadzenie każdego łóżka bez konieczności przesuwania innych łóżek.§ 23.
1.
Izolatka w zamkniętym zakładzie opieki zdrowotnej składa się z:1)
pomieszczenia pobytu pacjenta, o powierzchni co najmniej 8,0 m2 wyposażonego w umywalkę;2)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego wyposażonego co najmniej w ustęp, umywalkę z baterią uruchamianą bez kontaktu z dłonią, natrysk i myjnię-dezynfektor basenów, dostępnego z pomieszczenia pobytu;3)
śluzy umywalkowo-fartuchowej pomiędzy pomieszczeniem pobytu pacjenta a ogólną drogą komunikacyjną.2.
Izolatka powinna być wyposażona w wentylację wymuszoną działającą na zasadzie podciśnienia (ciśnienie w izolatce niższe niż na korytarzu i w śluzie).3.
Pomieszczenie pobytu pacjenta powinno mieć bezpośrednie wyjście na zewnątrz budynku.§ 24.
Separatka w zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej składa się z wyposażonego w umywalkę:1)
pomieszczenia pobytu pacjentów, o powierzchni:a)
dla 1 pacjenta co najmniej - 8,0 m2,b)
dla 2 pacjentów co najmniej - 12,0 m2;2)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego, wyposażonego co najmniej w ustęp, umywalkę i dozownik mydła w płynie, dostępnego z pomieszczenia pobytu pacjenta;3)
śluzy umywalkowo-fartuchowej pomiędzy pomieszczeniem pobytu i ogólną drogą komunikacyjną.§ 25.
Śluza umywalkowo-fartuchowa powinna być wyposażona w:1)
2 zespoły wieszaków lub szafek ubraniowych usytuowane po obu stronach umywalki;2)
dozownik z mydłem w płynie uruchamiany bez kontaktu z dłonią;3)
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym uruchamianym bez kontaktu z dłonią;4)
pojemnik na ręczniki jednorazowego użycia.§ 26.
1.
Śluza szatniowa składa się z:1)
szatni brudnej, przeznaczonej do rozebrania się z ubrania prywatnego lub szpitalnego, wyposażonej w dwudzielną szafkę ubraniową z wydzieloną częścią na obuwie;2)
szatni czystej (ubieralni) - przeznaczonej do ubrania w czyste ubranie jednorazowego użycia oraz obuwie służące do poruszania się w strefie, do której będzie wchodził pracownik, wyposażonej w:a)
obuwie nadające się do mycia i dezynfekcji,b)
regał na obuwie,c)
regał na czyste ubrania,d)
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym uruchamiany bez kontaktu z dłonią;3)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego znajdującego się pomiędzy szatnią czystą i brudną, w skład którego wchodzą: ustęp, natrysk i umywalka.2.
Dla śluzy szatniowej powierzchnię ustala się, przyjmując co najmniej 0,3 m2 wolnej powierzchni dla każdej szatni na jednego pracownika korzystającego z tej śluzy, lecz nie mniejszą niż 4,0 m2.§ 27.
Wielkość poczekalni pacjentów określa się, przyjmując co najmniej 2,0 m2 na gabinet lekarski lub zabiegowy bez powierzchni komunikacyjnych.§ 28.
1.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne na oddziałach łóżkowych mogą być:1)
zbiorowe - dla odcinka pielęgnacyjnego lub2)
indywidualne - przy pokojach.2.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne, o których mowa w ust. 1, powinny być wyposażone w:1)
ustęp;2)
umywalkę;3)
natrysk przystosowany dla osób niepełnosprawnych.3.
Zbiorowe pomieszczenia higieniczno-sanitarne, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być odrębne dla kobiet i mężczyzn.§ 29.
1.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny być urządzone odrębnie dla pacjentów i dla personelu zakładu.2.
Na każdej kondygnacji dostępnej dla osób niepełnosprawnych co najmniej jedno z ogólnodostępnych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinno być przystosowane dla tych osób.3.
W przychodniach liczących nie więcej niż 6 gabinetów badań lekarskich, niezależnie od liczby kondygnacji, co najmniej jedno pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla pacjentów powinno być dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.§ 30.
1.
Do ustalenia liczby ustępów dla pacjentów na oddziałach łóżkowych należy stosować następujące wskaźniki:1)
co najmniej 1 miska ustępowa i 1 pisuar - na 20 mężczyzn oraz2)
co najmniej 1 miska ustępowa na 15 kobiet.2.
Przedsionki ustępów muszą być wyposażone w umywalki w taki sposób, aby 1 umywalka przypadała co najmniej na 3 miski ustępowe lub pisuary, lecz nie mniej niż 1 umywalka w przedsionku.§ 31.
Każdy pokój łóżkowy na oddziale szpitalnym powinien być wyposażony w umywalkę z ciepłą i zimną wodą.§ 32.
1.
Organizacja kuchenek oddziałowych w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej uzależniona jest od przyjętego w tym zakładzie systemu dystrybucji posiłków i mycia naczyń stołowych:1)
w przypadku centralnej dystrybucji (system tacowy) i centralnego mycia lub zaopatrywania w posiłki przygotowywane poza zakładem - oddział lub odcinek powinien być wyposażony w kuchenkę przeznaczoną wyłącznie do przyrządzania i podgrzewania napojów oraz podgrzewania posiłków; w tym przypadku z centralnego mycia naczyń powinny być wyłączone naczynia z oddziałów zakaźno-obserwacyjnych oraz chorób płuc i gruźlicy, które powinny być dostarczane po dezynfekcji termicznej maszynowej;2)
w przypadku rozdziału posiłków dostarczanych z kuchni centralnej zlokalizowanej na terenie zakładu i mycia naczyń na oddziale, kuchenka oddziałowa powinna posiadać na jednej ścianie ciąg technologiczny podgrzewania i rozdziału posiłków oraz przechowywania naczyń stołowych, a na drugiej ciąg mycia naczyń ze zlewozmywakiem dwukomorowym i maszyną do mycia naczyń oraz umywalkę;3)
w oddziałach: dziecięcym, położniczo-ginekologicznym, zakaźno-obserwacyjnym, a także chorób płuc i gruźlicy, kuchenka oddziałowa w przypadku rozdziału posiłków dostarczanych z kuchni centralnej i mycia naczyń na oddziale powinna składać się z dwu pomieszczeń: kuchenki właściwej i zmywalni naczyń, w której powinna znajdować się maszyna do mycia naczyń;4)
w oddziałach dziecięcym i położniczo-ginekologicznym kuchenka właściwa i zmywalnia powinny być połączone ze sobą okienkiem podawczym, a w oddziałach zakaźno-obserwacyjnych oraz chorób płuc i gruźlicy przelotowym sterylizatorem.2.
Niezależnie od organizacji kuchenki oddziałowej należy w niej zainstalować umywalkę i zlewozmywak dwukomorowy oraz hermetycznie zamykane pojemniki na odpady pokonsumpcyjne.3.
W oddziałach (pododdziałach) łóżkowych, na których przebywają niemowlęta lub noworodki, powinna być urządzona kuchenka mleczna przystosowana do przygotowywania mieszanek.4.
Zespół pomieszczeń kuchenki mlecznej powinien umożliwiać:1)
przygotowywanie mieszanek i napojów na wodzie oczyszczonej (aqua purificata w rozumieniu Farmakopei Polskiej);2)
mycie butelek i smoczków;3)
sterylizację butelek i smoczków - w przypadku gdy nie są one dostarczane z centralnej sterylizatorni.5.
Wymagania określone w ust. 3 i 4 nie dotyczą przypadków stosowania gotowych mieszanek dostarczanych w sterylnych opakowaniach jednorazowego użytku.§ 33.
W oddziałach i działach łóżkowych zakładu opieki zdrowotnej zamkniętej powinno znajdować się pomieszczenie lub miejsce przeznaczone do składowania bielizny czystej.§ 34.
Leki cytostatyczne powinny być przygotowywane w pomieszczeniu wyposażonym w lożę z nawiewem laminarnym, zapewniającą usuwanie oczyszczonego przez nią powietrza na zewnątrz.§ 35.
1.
Dla pracowników zakładu opieki zdrowotnej należy zorganizować pomieszczenia higieniczno-sanitarne na zasadach określonych w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy.2.
Dla pracowników kuchni, pralni, punktu unieszkodliwiania odpadów, kotłowni, warsztatów, zwierzętarni, zakładu patomorfologii (jeżeli jest zlokalizowany w osobnym pawilonie), oddziału zakaźno-obserwacyjnego oraz chorób płuc i gruźlicy należy zorganizować odrębne szatnie. Dla oddziału zakaźno-obserwacyjnego oraz chorób płuc i gruźlicy należy urządzać szatnie przepustowe.3.
Dopuszcza się wspólne szatnie dla pracowników technicznych warsztatów, kotłowni, zaplecza magazynowego i obsługi terenu.§ 36.
1.
Minimalna szerokość korytarza przeznaczonego do transportu pacjentów przewożonych na łóżkach lub wózkach powinna wynosić 2,2 m w świetle.2.
W przypadku zastosowania wnęk przypokojowych o minimalnej głębokości 0,8 m lub jednostronnego obudowania korytarzy pomieszczeniami, minimalna szerokość, o której mowa w ust. 1, może wynosić 2,0 m w świetle.§ 37.
Minimalna szerokość korytarza w działach o zwiększonym ruchu wózków lub łóżek z pacjentami (zespół operacyjny, oddział ratunkowy, oddział pomocy doraźnej, przyjęć i wypisów, oddział anestezjologii i intensywnej terapii) powinna wynosić 2,8 m w świetle.§ 38.
Szerokość korytarzy, o których mowa w § 36 i 37, nie może być zawężona drzwiami otwierającymi się na korytarz z dostępnych z niego pomieszczeń.§ 39.
1.
W oddziałach i działach przy pochylniach i schodach oraz w korytarzach i zespołach sanitarnych powinny być poręcze, pochwyty lub inne podobne urządzenia.2.
Pochwyty w korytarzach mogą stanowić jednocześnie listwy odbojowe.§ 40.
1.
Minimalna szerokość tuneli, w tym podziemnych, łączących wydzielone pawilony z zespołem głównym, którymi odbywa się ruch wózków akumulatorowych i innych urządzeń transportowych, powinna wynikać z organizacji ruchu, w tym warunków ewakuacji.2.
Z tuneli o długości powyżej 20,0 m powinna być możliwość wyjazdu na powierzchnię terenu.§ 41.
W szpitalach wózki przeznaczone do transportu, w szczególności zwłok, żywności, bielizny, materiałów skażonych i sterylnych, powinny zapewniać szczelne zamknięcie przestrzeni ładunkowej.§ 42.
Meble w zakładzie opieki zdrowotnej powinny umożliwiać ich mycie oraz dezynfekowanie. Nie dotyczy to mebli w pomieszczeniach administracyjno-biurowych.