Rozdział 3 - Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń - Wymagania, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.116.985

Akt utracił moc
Wersja od: 21 grudnia 2005 r.

Rozdział  3

Wymagania dla niektórych pomieszczeń i urządzeń

§  15.
1.
W głównym holu wejściowym zakładu opieki zdrowotnej powinny być, w szczególności:
1)
miejsce dla okryć wierzchnich osób przychodzących;
2)
punkt informacyjny (informacyjno-rejestracyjny);
3)
wydzielone miejsce na wózki (dziecięce lub inwalidzkie).
2.
Z głównego holu wejściowego powinien być zapewniony łatwy dostęp do ustępów.
3.
Pomieszczenia lub miejsca, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być zlokalizowane w sposób umożliwiający swobodny dostęp dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.
§  16.
1.
Punkt pobierania prób do analiz wraz z boksem przyjmowania materiałów i wydawania wyników może być częścią medycznego laboratorium diagnostycznego lub mikrobiologicznego.
2.
Pomieszczenia lub miejsca, o których mowa w ust. 1, powinny być dostępne z poczekalni dla pacjentów ambulatoryjnych, w szczególności mogą być one usytuowane bezpośrednio przy zakładach opieki zdrowotnej.
§  17.
Pokoje łóżkowe w oddziałach szpitalnych mogą być przeznaczone dla pobytu stałego nie więcej niż 5 pacjentów.
§  18.
Powierzchnia pokoi łóżkowych w zależności od oddziału powinna wynosić:
1)
w przypadku oddziału o zunifikowanym układzie przestrzennym, w tym pododdziałów dla dzieci starszych:
a)
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 12,0 m2,
b)
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,
c)
pokoju 3-5-łóżkowego - co najmniej 6,0 m2 na 1 łóżko;
2)
w przypadku oddziału położniczego:
a)
w systemie "matka z dzieckiem":
-
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,
-
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 18,0 m2,
b)
w systemie korespondencyjnym:
-
pokoju 3-łóżkowego matek - co najmniej 18,0 m2,
-
pokoju 7-łóżkowego noworodków - co najmniej 18,0 m2;
3)
w przypadku oddziału dziecięcego i noworodkowego:
a)
pokoje dla dzieci młodszych:
-
pokoju 1-łóżkowego - co najmniej 8,0 m2,
-
pokoju 2-łóżkowego - co najmniej 10,0 m2,
-
pokoju 3-łóżkowego - co najmniej 14,0 m2,
-
pokoju 4-łóżkowego - co najmniej 18,0 m2,
b)
na każde stanowisko noworodka należy przyjmować:
-
w pokoju noworodków obserwowanych i wcześniaków - 5,0 m2,
-
w pokoju intensywnej opieki noworodka - 10,0 m2;
4)
w przypadku oddziału intensywnej terapii:
a)
pokój 1-stanowiskowy - co najmniej 18,0 m2,
b)
pokój wielostanowiskowy - co najmniej 16,0 m2 na 1 stanowisko;
5)
w przypadku intensywnego nadzoru kardiologicznego - co najmniej 14,0 m2 na każde łóżko;
6)
w przypadku pokoi dializ łącznie ze stanowiskiem nadzoru pielęgniarskiego:
a)
pokój 1-stanowiskowy - co najmniej 14,0 m2,
b)
pokój 2-stanowiskowy - co najmniej 24,0 m2,
c)
pokój wielostanowiskowy - co najmniej 10,0 m2 na 1 stanowisko.
§  19.
1.
Co najmniej 10 % ogólnej liczby łóżek oddziału powinno być umieszczonych w pokojach 1- lub 2-łóżkowych wyposażonych we własne pomieszczenia higieniczno-sanitarne.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy oddziałów anestezjologii i intensywnej terapii.
§  20.
Łóżka w pokojach pacjentów powinny być dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych.
§  21.
Odstępy między łóżkami powinny wynosić co najmniej 0,7 m, a od ściany zewnętrznej - co najmniej 0,8 m.
§  22.
Modularna szerokość pokoju łóżkowego powinna umożliwiać wyprowadzenie każdego łóżka bez konieczności przesuwania innych łóżek.
§  23.
1.
Izolatka w zamkniętym zakładzie opieki zdrowotnej składa się z:
1)
pomieszczenia pobytu pacjenta, o powierzchni co najmniej 8,0 m2 wyposażonego w umywalkę;
2)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego wyposażonego co najmniej w ustęp, umywalkę z baterią uruchamianą bez kontaktu z dłonią, natrysk i myjnię-dezynfektor basenów, dostępnego z pomieszczenia pobytu;
3)
śluzy umywalkowo-fartuchowej pomiędzy pomieszczeniem pobytu pacjenta a ogólną drogą komunikacyjną.
2.
Izolatka powinna być wyposażona w wentylację wymuszoną działającą na zasadzie podciśnienia (ciśnienie w izolatce niższe niż na korytarzu i w śluzie).
3.
Pomieszczenie pobytu pacjenta powinno mieć bezpośrednie wyjście na zewnątrz budynku.
§  24.
Separatka w zakładzie opieki zdrowotnej zamkniętej składa się z wyposażonego w umywalkę:
1)
pomieszczenia pobytu pacjentów, o powierzchni:
a)
dla 1 pacjenta co najmniej - 8,0 m2,
b)
dla 2 pacjentów co najmniej - 12,0 m2;
2)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego, wyposażonego co najmniej w ustęp, umywalkę i dozownik mydła w płynie, dostępnego z pomieszczenia pobytu pacjenta;
3)
śluzy umywalkowo-fartuchowej pomiędzy pomieszczeniem pobytu i ogólną drogą komunikacyjną.
§  25.
Śluza umywalkowo-fartuchowa powinna być wyposażona w:
1)
2 zespoły wieszaków lub szafek ubraniowych usytuowane po obu stronach umywalki;
2)
dozownik z mydłem w płynie uruchamiany bez kontaktu z dłonią;
3)
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym uruchamianym bez kontaktu z dłonią;
4)
pojemnik na ręczniki jednorazowego użycia.
§  26.
1.
Śluza szatniowa składa się z:
1)
szatni brudnej, przeznaczonej do rozebrania się z ubrania prywatnego lub szpitalnego, wyposażonej w dwudzielną szafkę ubraniową z wydzieloną częścią na obuwie;
2)
szatni czystej (ubieralni) - przeznaczonej do ubrania w czyste ubranie jednorazowego użycia oraz obuwie służące do poruszania się w strefie, do której będzie wchodził pracownik, wyposażonej w:
a)
obuwie nadające się do mycia i dezynfekcji,
b)
regał na obuwie,
c)
regał na czyste ubrania,
d)
dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym uruchamiany bez kontaktu z dłonią;
3)
pomieszczenia higieniczno-sanitarnego znajdującego się pomiędzy szatnią czystą i brudną, w skład którego wchodzą: ustęp, natrysk i umywalka.
2.
Dla śluzy szatniowej powierzchnię ustala się, przyjmując co najmniej 0,3 m2 wolnej powierzchni dla każdej szatni na jednego pracownika korzystającego z tej śluzy, lecz nie mniejszą niż 4,0 m2.
§  27.
Wielkość poczekalni pacjentów określa się, przyjmując co najmniej 2,0 m2 na gabinet lekarski lub zabiegowy bez powierzchni komunikacyjnych.
§  28.
1.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne na oddziałach łóżkowych mogą być:
1)
zbiorowe - dla odcinka pielęgnacyjnego lub
2)
indywidualne - przy pokojach.
2.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne, o których mowa w ust. 1, powinny być wyposażone w:
1)
ustęp;
2)
umywalkę;
3)
natrysk przystosowany dla osób niepełnosprawnych.
3.
Zbiorowe pomieszczenia higieniczno-sanitarne, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny być odrębne dla kobiet i mężczyzn.
§  29.
1.
Pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny być urządzone odrębnie dla pacjentów i dla personelu zakładu.
2.
Na każdej kondygnacji dostępnej dla osób niepełnosprawnych co najmniej jedno z ogólnodostępnych pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinno być przystosowane dla tych osób.
3.
W przychodniach liczących nie więcej niż 6 gabinetów badań lekarskich, niezależnie od liczby kondygnacji, co najmniej jedno pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla pacjentów powinno być dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
§  30.
1.
Do ustalenia liczby ustępów dla pacjentów na oddziałach łóżkowych należy stosować następujące wskaźniki:
1)
co najmniej 1 miska ustępowa i 1 pisuar - na 20 mężczyzn oraz
2)
co najmniej 1 miska ustępowa na 15 kobiet.
2.
Przedsionki ustępów muszą być wyposażone w umywalki w taki sposób, aby 1 umywalka przypadała co najmniej na 3 miski ustępowe lub pisuary, lecz nie mniej niż 1 umywalka w przedsionku.
§  31.
Każdy pokój łóżkowy na oddziale szpitalnym powinien być wyposażony w umywalkę z ciepłą i zimną wodą.
§  32.
1.
Organizacja kuchenek oddziałowych w zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej uzależniona jest od przyjętego w tym zakładzie systemu dystrybucji posiłków i mycia naczyń stołowych:
1)
w przypadku centralnej dystrybucji (system tacowy) i centralnego mycia lub zaopatrywania w posiłki przygotowywane poza zakładem - oddział lub odcinek powinien być wyposażony w kuchenkę przeznaczoną wyłącznie do przyrządzania i podgrzewania napojów oraz podgrzewania posiłków; w tym przypadku z centralnego mycia naczyń powinny być wyłączone naczynia z oddziałów zakaźno-obserwacyjnych oraz chorób płuc i gruźlicy, które powinny być dostarczane po dezynfekcji termicznej maszynowej;
2)
w przypadku rozdziału posiłków dostarczanych z kuchni centralnej zlokalizowanej na terenie zakładu i mycia naczyń na oddziale, kuchenka oddziałowa powinna posiadać na jednej ścianie ciąg technologiczny podgrzewania i rozdziału posiłków oraz przechowywania naczyń stołowych, a na drugiej ciąg mycia naczyń ze zlewozmywakiem dwukomorowym i maszyną do mycia naczyń oraz umywalkę;
3)
w oddziałach: dziecięcym, położniczo-ginekologicznym, zakaźno-obserwacyjnym, a także chorób płuc i gruźlicy, kuchenka oddziałowa w przypadku rozdziału posiłków dostarczanych z kuchni centralnej i mycia naczyń na oddziale powinna składać się z dwu pomieszczeń: kuchenki właściwej i zmywalni naczyń, w której powinna znajdować się maszyna do mycia naczyń;
4)
w oddziałach dziecięcym i położniczo-ginekologicznym kuchenka właściwa i zmywalnia powinny być połączone ze sobą okienkiem podawczym, a w oddziałach zakaźno-obserwacyjnych oraz chorób płuc i gruźlicy przelotowym sterylizatorem.
2.
Niezależnie od organizacji kuchenki oddziałowej należy w niej zainstalować umywalkę i zlewozmywak dwukomorowy oraz hermetycznie zamykane pojemniki na odpady pokonsumpcyjne.
3.
W oddziałach (pododdziałach) łóżkowych, na których przebywają niemowlęta lub noworodki, powinna być urządzona kuchenka mleczna przystosowana do przygotowywania mieszanek.
4.
Zespół pomieszczeń kuchenki mlecznej powinien umożliwiać:
1)
przygotowywanie mieszanek i napojów na wodzie oczyszczonej (aqua purificata w rozumieniu Farmakopei Polskiej);
2)
mycie butelek i smoczków;
3)
sterylizację butelek i smoczków - w przypadku gdy nie są one dostarczane z centralnej sterylizatorni.
5.
Wymagania określone w ust. 3 i 4 nie dotyczą przypadków stosowania gotowych mieszanek dostarczanych w sterylnych opakowaniach jednorazowego użytku.
§  33.
W oddziałach i działach łóżkowych zakładu opieki zdrowotnej zamkniętej powinno znajdować się pomieszczenie lub miejsce przeznaczone do składowania bielizny czystej.
§  34.
Leki cytostatyczne powinny być przygotowywane w pomieszczeniu wyposażonym w lożę z nawiewem laminarnym, zapewniającą usuwanie oczyszczonego przez nią powietrza na zewnątrz.
§  35.
1.
Dla pracowników zakładu opieki zdrowotnej należy zorganizować pomieszczenia higieniczno-sanitarne na zasadach określonych w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy.
2.
Dla pracowników kuchni, pralni, punktu unieszkodliwiania odpadów, kotłowni, warsztatów, zwierzętarni, zakładu patomorfologii (jeżeli jest zlokalizowany w osobnym pawilonie), oddziału zakaźno-obserwacyjnego oraz chorób płuc i gruźlicy należy zorganizować odrębne szatnie. Dla oddziału zakaźno-obserwacyjnego oraz chorób płuc i gruźlicy należy urządzać szatnie przepustowe.
3.
Dopuszcza się wspólne szatnie dla pracowników technicznych warsztatów, kotłowni, zaplecza magazynowego i obsługi terenu.
§  36.
1.
Minimalna szerokość korytarza przeznaczonego do transportu pacjentów przewożonych na łóżkach lub wózkach powinna wynosić 2,2 m w świetle.
2.
W przypadku zastosowania wnęk przypokojowych o minimalnej głębokości 0,8 m lub jednostronnego obudowania korytarzy pomieszczeniami, minimalna szerokość, o której mowa w ust. 1, może wynosić 2,0 m w świetle.
§  37.
Minimalna szerokość korytarza w działach o zwiększonym ruchu wózków lub łóżek z pacjentami (zespół operacyjny, oddział ratunkowy, oddział pomocy doraźnej, przyjęć i wypisów, oddział anestezjologii i intensywnej terapii) powinna wynosić 2,8 m w świetle.
§  38.
Szerokość korytarzy, o których mowa w § 36 i 37, nie może być zawężona drzwiami otwierającymi się na korytarz z dostępnych z niego pomieszczeń.
§  39.
1.
W oddziałach i działach przy pochylniach i schodach oraz w korytarzach i zespołach sanitarnych powinny być poręcze, pochwyty lub inne podobne urządzenia.
2.
Pochwyty w korytarzach mogą stanowić jednocześnie listwy odbojowe.
§  40.
1.
Minimalna szerokość tuneli, w tym podziemnych, łączących wydzielone pawilony z zespołem głównym, którymi odbywa się ruch wózków akumulatorowych i innych urządzeń transportowych, powinna wynikać z organizacji ruchu, w tym warunków ewakuacji.
2.
Z tuneli o długości powyżej 20,0 m powinna być możliwość wyjazdu na powierzchnię terenu.
§  41.
W szpitalach wózki przeznaczone do transportu, w szczególności zwłok, żywności, bielizny, materiałów skażonych i sterylnych, powinny zapewniać szczelne zamknięcie przestrzeni ładunkowej.
§  42.
Meble w zakładzie opieki zdrowotnej powinny umożliwiać ich mycie oraz dezynfekowanie. Nie dotyczy to mebli w pomieszczeniach administracyjno-biurowych.